Moervankettingwielvraagstuk

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

Moervankettingwielvraagstuk

#1 Bericht door Dominique »

De moer van mijn 1ste kettingwiel (onder stoel) trekt krom, diegene waar de meeste kracht op komt. (de 2de laat de ketting boven het voorwiel lopen) Het komt door teveel kracht te zetten op een te groot verzet bij bergop of te vertrekken vanuit stilstand. De situatie leent zich niet altijd om op tijd te schakelen om zodanig terug te kunnen accelereren. Ik heb al allerhande moeren geprobeerd maar dus telkens prijs. Het wiel kan niet dichter tegen het kader geplaatst worden, nu op zo een 3 mm omdat er een nog een plaat tussen steekt voor m'n terugloop wiel. De moertjes uit den brico lijken van suiker te zijn gemaakt. Van een boer ten velde een industriële gekregen, maar die is het nu ook stilaan moe. Heeft iemand daar ervaring mee :?:

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#2 Bericht door GeertJ »

Misschien heb je het wel al eens gezegd, maar met wat voor fiets fiets je rond?
Zijn de bouten die je gebruikt volledig met schroefdraad bedekt of alleen het eerste deel en daarna niets? Als ze volledig bedekt zijn met schroefdraad kan ik me dat gerust voorstellen dat ze rap plooien (scheuren), anders lijkt het met toch heel sterk dat je ze plooit? Wat voor een diameter heeeft de bout?
Wat je altijd eens kan proberen is een "geharde" bout te gebruiken. Ik vermoed dat je die wel moet vinden in de betere doe het zelf zaak. Voordeel van een geharde bout, is dat ze beter tegen vermoeiing bestand zijn.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

In een doehetzelfzaak ga je nog niet te gauw hardstalen bouten vinden denk ik, maar in de betere ijzerwarenhandel natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

onder betere doe-het-zelf zaak wil geert wk niet brico, gamma of hubo zeggen, maar eerder de zelfstandige doe-het-zelf winkel zoals bvb stock vanwiemeersch in sleidinge om maar iets te zeggen, zijn hebben meestal ook een redelijk stock aan kwaliteitsgoederen.
In nederland noemen ze dit wsk ook ijzerwinkel.

een ander alternatief is bvb: je spreekt eens met mensen uit je kenniskring die werkzaam zijn in de metaalsector en vraagt hun ernaar, of ze wijzen u een zaak waar je ze zeker kunt vinden, of ze bezorgen je er eentje.

nu moet ik even checken bij geert daar ik het niet helemaal zeker ben, maar ik dacht dat bouten met de vermelding 8.8 voldoende gehard zijn, ook Inoxbouten A2 zouden moeten volstaan.

wouter - snapt toch niet dat je door zwaar optrekken een bout kunt gaan verbuigen, ik heb nl ook zwaar getrapt (72T) - delanote
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#5 Bericht door GeertJ »

Wouter schreef:nu moet ik even checken bij geert daar ik het niet helemaal zeker ben, maar ik dacht dat bouten met de vermelding 8.8 voldoende gehard zijn, ook Inoxbouten A2 zouden moeten volstaan.
Goh, ik heb dat vroeger moeten leren, maar veel weet ik daar niet meer van. Ik weet dat van de 8.8 een van de twee getallen de treksterkte betekent, in dit geval dus hm, 8 -> treksterkte van 800N/mm² eneuh het andere getal is dacht ik, maar ben het niet zeker, de elastisiteitmodulus van het metaal. Maar ik zal het morgen eens opzoeken.
Een bout van 8.8 is toch al en geharde bout??
Wouter schreef:wouter - snapt toch niet dat je door zwaar optrekken een bout kunt gaan verbuigen, ik heb nl ook zwaar getrapt (72T) - delanote
Lijkt met eigenlijk ook heel sterk. Zeker als je op een groot blad vooraan ligt, is de spanning in de ketting relatief kleiner dan wanneer je op een klein blad optrekt (wel met de zelfde kracht weliswaar) dus, op een klein blad, een grotere spanning in de ketting, dus grotere krachten op de rollen.
Vroeger ben ik er een keer in geslaagd om een bout van kettingrol krom te trekken, en dat was in een kleine steek!
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#6 Bericht door GeertJ »

Geert schreef:Ik weet dat van de 8.8 een van de twee getallen de treksterkte betekent, in dit geval dus hm, 8 -> treksterkte van 800N/mm² eneuh het andere getal is dacht ik, maar ben het niet zeker, de elastisiteitmodulus van het metaal. Maar ik zal het morgen eens opzoeken.
Daarjuist eens opgezocht het eerste getal staat voor de treksterkte X 100. het tweede getal staat voor de rekgrens in moet je zo berekenen
voor 8.8
treksterkte 800 N/mm²
rekgrens = 0.8 X trekgrens = 0.8 x 800 = 640 N/mm²

Voila...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#7 Bericht door Gast »

Hoe kun je nu een bout kromtrekken? Alleszins niet met spierkracht voor wat het eerste kettingwieltje onder het zadel betreft; tenzij er twee Eddy Merckx'en tegelijk op de ligfiets liggen.

Volgens mij moet er een andere reden zijn. Als de bout van dat type fiets (van Dominique) kromtrekt, dan moet de oorzaak ergens anders gezocht worden. Zoniet moet de fabrikant van de fiets er zeker weet van hebben.

Ik zou zeggen : informeer liever daar eerst.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#8 Bericht door GeertJ »

een bout krom trekken met spierkracht, zij maar zeker dat da kan, als je op een klein verzet ligt, en heel steil omhoog met, is dat geen probleem. Alleen zou het niet mogen. Ik weet niet met wat voor fiets Dominique rijdt, maar als dat een zelfbouw is, kan het een ontwerpfout zijn. Als het een gekochte is, dan is er iets anders aan de hand. Als het een tweede hands is, kan het bvb niet meer de originele bout zijn die men gebruikt. enfin, het kan aan vanalles liggen....
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#9 Bericht door marini »

ik denk dat hier wel een fotoke op zijn plaats is ? want dees is heel moeilijk op te lossen zene
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#10 Bericht door marini »

toch nog dit, met een bout 4.6 hebbe ze u int zak gezet, een bout 8.8 is een ordinaire bout. de sterkteklasse hieropvolgend is een 10.9 en die is goe en nen 12.10dacht ik is bere sterk
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door marini »

de maat die ik gebruik is een M8 voor mijn rollen (schroefdraad buitenkant gemeten 8mm) normaal is die diameter sterk genoeg om je rol vast te spannen . de kracht om de rol recht te houden komt dan van de spankracht van de bout op het haakse vlak waarop je rol wordt opgespannen. een stang van 8mm waar je kracht op zet is niet sterk genoeg om als rolas te dienen. het is dus belangrijk om een goede spankracht te kunnen ontwikkelen .
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#12 Bericht door Dominique »

hey guys,

Even laten weten dat ik deze periode het te druk heb om serieus te reageren. De fiets staat ook al een maand stil.
Maar hier wel een fotoke!
Bijlagen
PICT1354.JPG
PICT1354.JPG (103.45 KiB) 3512 keer bekeken
het gaat dus om het onderste kettingwiel (met fluostickertjes)
het gaat dus om het onderste kettingwiel (met fluostickertjes)
PICT1361.JPG (110.6 KiB) 3520 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

jaman, das nu eens een lage racer zeg, ik zelf zou er toch niet mee door het verkeer durven denk ik, of zou het een kwestie van gewoontje zijn?
wat me echter wel sterk interesseert is die kettinggeleiding, ik denk dat ik me erdoor ga laten inspireren als ik aan het onderhoud van mijn hurri begin.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#14 Bericht door marini »

lees het ik hiervoor schreef dus of ik herschrijf het even. Je bout moet met volle spanning aangetrokken worden . dan is een bout van 8mm zeker sterk genoeg. de meeste problemen komen omdat wanneer dit gedaan wordt de rol niet meer draait . Het is daarom belangrijk dat het tussenbusje tussen de twee lagers en de rondsels links en rechts geen druk of contact maken met afdichtingen of buitenring van de lager . dan draait de rol vanzelf. En moet je ongelooflijk sterk zijn om deze krom te trekken.µ
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#15 Bericht door marini »

trouwens een typische constructiefout, zoiets als rollagers willen gebruiken voor een scharnier van een achterbrug
Bijlagen
lagers.JPG
lagers.JPG (2.64 KiB) 3514 keer bekeken
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie