RAVeL fietsroutes
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
- Postcode: 8790
- Fiets: Azub Max
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
RAVeL fietsroutes
Heeft iemand al ervaring met de RAVeL-fietsroutes in Wallonië? Vooral dan RAVeL-route nr 4. Mooi? Goeie wegen? Aangenaam om over te ligfietsen?...
@brunomobiel
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Eerlijk gezegd sta ik een beetje verbaasd over je oordeel, Michael. Enkele jaren geleden heb ik een deel van de RaVel 2 afgelegd: schitterend vlakke asfalt op een voormalige spoorwegbedding. Wel vond ik de bewegwijzering niet al te schitterend, maar dat werd vergoed door de mooie natuur...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
ER, dat oordeel had ik ook van Ravel 2, al hebben we liters regen gezien op die spoorwegbedding (maar dat ligt mss meer aan het tijdstip als aan de route)...eeuwige reiziger schreef:Eerlijk gezegd sta ik een beetje verbaasd over je oordeel, Michael. Enkele jaren geleden heb ik een deel van de RaVel 2 afgelegd: schitterend vlakke asfalt op een voormalige spoorwegbedding. Wel vond ik de bewegwijzering niet al te schitterend, maar dat werd vergoed door de mooie natuur...
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
-
- Neo Prof
- Berichten: 184
- Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
- Postcode: 3020
- Fiets: hp-scorpion (trike)
- Locatie: Herent
- Velomobiel: mango 2012
- Contacteer:
Ravel 2
Ik heb gisteren de ravel 2 gereden, gestart in Hoegaarden tot Namen. Deze voormalige spoorwegbedding is volledig gebetonneerd,1.8m breed, overschaduwd door overgroeiede bomen en laat af en toe een mooie vieuw over de streek zien. Plenti bankjes en pic-nic plaatsjes, alleen geen cafeetjes aan de spoorweg zelf. De bewegwijzering is inderdaad niet optimaal, maar het is een spoorweg, 95% is gewoon rechtdoor. Alleen Namen zelf is een ramp, het is al zeker géén fietsstad. Het lijkt of ze hier de fietspaden nog moeten uitvinden. Naar Namen toe was er meer stijging (max 2.5%). Terug naar Hoegaarden, bergaf, kan je lekker vlammen, ik kwam aan kruissnelheid van 36 km./h. Ni slecht voor een trike.
Onderweg kwam ik nog een trike rider tegen, ook een HP scorpion. Een leuke babbel gedaan, die mens is al een old-timer en rijdt ELKE dag van Namen naar Hoegaarden en retour, ben hem in het terugkeren dan ook weer tegengekomen. Tof, op die leeftijd hoop ik ook nog met evenveel enthousiasme te fietsen.
De fietstocht gisteren was de mooiste tot nogtoe. Dien andere ligger wist me nog te vertellen dat de spoorweg nog verder doorloopt, ik denk dat ik deze vrijdag ga fietsen maar dat is nog een veel langer traject en je moet heen en terug . Ik van mijn kant kon aan die mens ook een leuke route delen, nl. start in Tienen begijnhof, de ijzeren weg langs Zoutleeuw tot net voor Diest, ook landschappelijk mooi, lichte helling dalend naar Diest toe, ook een aanrader.
Doei, veel zon en de wind van achter, Traikiedirk.
Onderweg kwam ik nog een trike rider tegen, ook een HP scorpion. Een leuke babbel gedaan, die mens is al een old-timer en rijdt ELKE dag van Namen naar Hoegaarden en retour, ben hem in het terugkeren dan ook weer tegengekomen. Tof, op die leeftijd hoop ik ook nog met evenveel enthousiasme te fietsen.
De fietstocht gisteren was de mooiste tot nogtoe. Dien andere ligger wist me nog te vertellen dat de spoorweg nog verder doorloopt, ik denk dat ik deze vrijdag ga fietsen maar dat is nog een veel langer traject en je moet heen en terug . Ik van mijn kant kon aan die mens ook een leuke route delen, nl. start in Tienen begijnhof, de ijzeren weg langs Zoutleeuw tot net voor Diest, ook landschappelijk mooi, lichte helling dalend naar Diest toe, ook een aanrader.
Doei, veel zon en de wind van achter, Traikiedirk.
-
- Neo Prof
- Berichten: 184
- Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
- Postcode: 3020
- Fiets: hp-scorpion (trike)
- Locatie: Herent
- Velomobiel: mango 2012
- Contacteer:
Googelen
Je kan ook via Googel zoeken naar de ravel routes, je krijgt er alle info, soort weg, kaartjes, gps downloods, en commentaar van mensen die de routes reeds reden. Ik had een Garmin fietsgps gekregen, nog nooit gebruikt, niet mijn ding. Maar gisteren sukkelde ik danig om terug uit Namen weg te raken dat ik nu toch overweeg of dat spul niet nuttig zou zijn? Als je al ergens de weg kwijt raakt als je een route rijdt is het wel in een dorp of stad.....
-
- Kopman
- Berichten: 546
- Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
- Postcode: 0000
- Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
- Contacteer:
Je hoeft niet verder te zoeken. kan ik zo geven.
Interactieve Fietskaart
Van het volgende moet ik toegeven dat er wel fouten in hun *.gpx 'en zitten maar het geeft een beeld.
Fietsroutes in Wallonië - Fietsroutes Ardennen
In het middenscherm
Interactieve Fietskaart
Van het volgende moet ik toegeven dat er wel fouten in hun *.gpx 'en zitten maar het geeft een beeld.
Fietsroutes in Wallonië - Fietsroutes Ardennen
In het middenscherm
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Als fietstochtje tijdens een gezinsuitstapje ben ik wat aan het kijken of enkele fietstochtjes te rijden langs een aantal kanalen en oude spoorwegen in Wallonië. Weet er iemand hoe de staat van de jaagpaden en beddingen is? In enkele oude fietsboekjes lees ik meerdere malen dat er sprake is van "slechte staat" of "onverhard". Ik geef later wel eens nog eens weer over welke paden het juist gaat waar ik informatie over zoek.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Zoekend naar informatie over de staat van de Waalse jaagpaden vond ik volgende site die ik jullie niet wil onthouden:
http://web4our.awardspace.com/index.php ... te=F&gif=F
De lus fietsen langs de scheepsliften in Henegouwen zou wel iets kunnen worden voor een uitstapje met de Gentse Liggers, of niet?!
http://web4our.freehostia.com/index.php ... =036&gif=F
http://web4our.awardspace.com/index.php ... te=F&gif=F
De lus fietsen langs de scheepsliften in Henegouwen zou wel iets kunnen worden voor een uitstapje met de Gentse Liggers, of niet?!
http://web4our.freehostia.com/index.php ... =036&gif=F
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- Michael
- Helper
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
- Postcode: 4367
- Fiets: Witte Challenge Seiran
- Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
- Velomobiel: Strada 2010
- Contacteer:
De lus fietsen langs de scheepsliften in Henegouwen zou wel iets kunnen worden voor een uitstapje met de Gentse Liggers, of niet?!
De scheepsliften zijn zeker de moeite , Ik heb die lus vorig jaar gereden , met de mountain bike , het is zeker te doen met de ligfiets, maar je mag de ravels niet vergelijken met het Limburgse knooppunten netwerk , bewegwijzering is er, maar regelmatig ontbreekt er een plaatje, bijgevolg verschillende keren mogen terugrijden om het juiste pad terug te vinden. De staat van de paden laat ook soms te wensen over. maar het is een prachtige groene omgeving met fantastische historische gebouwen en dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. Zeker een aanrader voor een trage Gentse liggers tocht .
De scheepsliften zijn zeker de moeite , Ik heb die lus vorig jaar gereden , met de mountain bike , het is zeker te doen met de ligfiets, maar je mag de ravels niet vergelijken met het Limburgse knooppunten netwerk , bewegwijzering is er, maar regelmatig ontbreekt er een plaatje, bijgevolg verschillende keren mogen terugrijden om het juiste pad terug te vinden. De staat van de paden laat ook soms te wensen over. maar het is een prachtige groene omgeving met fantastische historische gebouwen en dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. Zeker een aanrader voor een trage Gentse liggers tocht .
- Michael
- Helper
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
- Postcode: 4367
- Fiets: Witte Challenge Seiran
- Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
- Velomobiel: Strada 2010
- Contacteer:
Heb vandaag , door de sneeuw de pré Ravel 44 gedaan , die loopt langs Francorschamps , door Hockay en met een omweg naar Spa.
Niet met de Fiets, maar met langlauf skies , van Francorschamps tot een stuk voobij Hockay is de oude spoorbedding verhard , (denk ik toch het was moeilijk te zien met 40 cm sneeuw die er lag ) maar verder richting Spa is de staat heel slecht, omgevallen bomen versperren het pad, een riviertje deelt er de spoorwegbedding, maar het landschap is fantastisch zeker een aanrader om met de mountain bike te doen , met de ligfiets lijkt me enkel het eerste stuk haalbaar.
Niet met de Fiets, maar met langlauf skies , van Francorschamps tot een stuk voobij Hockay is de oude spoorbedding verhard , (denk ik toch het was moeilijk te zien met 40 cm sneeuw die er lag ) maar verder richting Spa is de staat heel slecht, omgevallen bomen versperren het pad, een riviertje deelt er de spoorwegbedding, maar het landschap is fantastisch zeker een aanrader om met de mountain bike te doen , met de ligfiets lijkt me enkel het eerste stuk haalbaar.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Ik heb dat traject al te voet gedaan, betreft inderdaad een oude spoorwegbedding die start (of eindigt) in Niveze (gehucht van Spa) en tot in Hockay loopt. Een aantal stukken zijn befietsbaar, doch een aantal stukken totaal niet, zelfs voor mbk's is het zwaren tuf; je zit nu eenmaal in de hoge venen (daar is ts 450 a 500 m h) en daar is het altijd, ook in putje zomer, nat en drassig. Dat riviertje, dat ge oa aan de "passerelle de cascatelles" (dat is dat stenen boogbrugje) even tegenkomt, is de Hoegne, "het" riviertje van de Hoge Venen. Ik ken de streek daar vrij goed, ik heb er ± 15 jaar serieus wat wandelschoenen versleten. De streek daar is niet echt ligfietsvriendelijk; ge zit op de rand van het plateau van de Hoge Venen (fiets maar eens van Spa naar Francochamps, via Malchamps , uw goesting zal vlug over zijn), beter fietsen is het iets verder, de streek van Waimes, Butgenbach, Bullingen, ge zit daar ook wel op 500 m maar de hoogteverschillen zijn er minder en minder bruusk.Michael schreef:..... van Francorschamps tot een stuk voobij Hockay is de oude spoorbedding verhard , (denk ik toch het was moeilijk te zien met 40 cm sneeuw die er lag ) maar verder richting Spa is de staat heel slecht, omgevallen bomen versperren het pad, een riviertje deelt er de spoorwegbedding, maar het landschap is fantastisch zeker een aanrader om met de mountain bike te doen , met de ligfiets lijkt me enkel het eerste stuk haalbaar.
meer info omtrent fietsen in de streek : HIER
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re:
'n Heel waardevolle bron voor het RAVeL- en pré-RAVeL-netwerk is site en forum van Luc Beeusart (Franstalig, maar hij beheerst goed het Nederlands). 't Oogst soms wat rommelig, maar wat daar allemaal te vinden is, vormt een ware goudmijn voor wie zich wil wagen aan dat Waalse netwerk.
http://velo-ravel.net/index2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://velo-ravel.net/index2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Re:
Er lag hier nog een goedkope treinkaart te vergelen. Ergens in november verliep de geldigheidsdatum, waardoor ik besloot nog deze maand te genieten van de weldaden van ons aller openbaar vervoer. Richting Wallonië, meer bepaald het westen van Henegouwen. De heenreis verliep vlot en voorspoedig; over de terugreis kan ik een heel boek volschrijven. Nu, wees gerust, ik zal jullie niet lastig vallen met een klaagzang over de NMBS...
Wel over m'n ervaringen met de RAVeL. "Meer van dat", dat is eigenlijk wat ik kan besluiten. Ok, niet alles is heus in orde, maar op een aantal vlakken en op bepaalde plaatsen scoort het RAVeL-net wel echt hoge toppen. Natuurlijk deed ik maar een klein stukje aan van dat netwerk, maar het moet gezegd worden: "Ik heb ervan genoten".
De fietstocht startte in Marchienne-au-Pont. Op kaart leek het allemaal heel ok, maar eens aangekomen werd ik geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid van een voorstad van Charleroi. Alle vooroordelen over Wallonië bevestigd: smerig, vuil, verlaten, vuilnis in alle mogelijke hoeken en kanten, troosteloos... 't Werd ook wat zoeken om de aansluiting te vinden met de RAVeL bij de Samber. Geen borden. En dan maar op weg: fietsend langs een jaagpad waar vuilnis je als 'campagnon de route' vergezelt, waar je voorbije stoffige kades van kalkgroeves en rommelige, kapot gereden aanlegsteigers van steengroeves rijdt. 'n Beetje teleurstellend allemaal.
Pas bij Landelies werd het echt aangenaam. Het jaagpad is er van dan af voor het grootste deel in beton, niet van onberispelijke kwaliteit maar toch heel fietsbaar. De schoonheid van de omgeving doet je dit wel vergeten: 't eerste deel boor je je een weg door de steile heuvels, terwijl het tweede deel van de RAVeL 3 je laat genieten van weidse landschappen. Heel aangenaam. Met Erquelinnes raak je aan het einde van deze RAVeL-route. 't Laatste deel voert je eerst over gebroken betonplaten en daarna over glad asfalt bij de jachthaven. Als je wil, kan je even doorfietsen tot de Franse grens waar de "Véloroute de la Sambre" start. Daarvoor moet je op Belgisch grondgebied echter een tiental meters barslecht asfalt overbruggen... Daar is duidelijk nog werk aan de winkel.
Na een bezoek van enkele minuutjes aan Frankrijk , keerde ik op m'n stappen terug om de weg te zoeken naar een andere RAVeL, nl. de voormalige spoorlijn 108 (Erquelinnes - Binche). Keurig aangegeven: m'n plannetjes kon ik dus in de rugzak laten. En dan, heerlijk gewoon! Westtoer kan hier echt iets van leren: in tegenstelling tot de toch wat middelmatige tot slechte kwaliteit van het jaagpad langs de Samber, was de oude spoorwegbedding bekleed met mooi aangelegd asfalt. En dat niet alleen! Daar waar een weg de spoorweg kruiste, was er een naadloze overgang voorzien. Geen vervelende boordstenen zoals bij de Groene Assen in West-Vlaanderen! Ook geen onmogelijke paaltjes, wel een soort slagbomen waar er voldoende plaats was om moeiteloos langs te fietsen. Waalse vrienden, als het goed is, zeggen we het ook!
"Ligne 108" gaat tot Binche, wat ik uiteindelijk ook deed. Er was trouwens tamelijk veel volk langs die RAVeL: gezinnen met kinderen, te voet of op de fiets; Waalse wielertoeristen (echt, heel andere mentaliteit dan bij ons: gezapig rijden en je een uitbundige 'bonjour' toeroepend...!); bejaarde koppels op wandel... Ik genoot van het fietsen. Ik genoot van de route. Ik genoot van het uitzicht, waarbij ik op een bepaald moment in de verte zelfs de scheepslift van Strépy aan de einder zag. Ik genoot van de me omringende natuur. Veel sneller dan ik had verwacht, kwam ik zo in Binche aan. Jammer genoeg werden ook daar alle clichés over Wallonië bevestigd...
Daarna 'toertje retour' om bij de splitsing bij Fauroeulx de RAVeL L109 (richting Lobbes) op te fietsen. Ook hier pasten alle superlatieven over de kwaliteit van het wegdek, de bewegwijzering... Deze voormalige spoorlijn brengt je door heel bosrijk gebied, waardoor het lijkt alsof je een kilometerslange dreef doorrijdt. Jammer genoeg bleek de RAVeL nog niet doorgetrokken te zijn tot aan Lobbes. Hierdoor moet je nog wat gewone wegen door, maar die zijn in die streek uiteindelijk echt wel verkeersluw. Zo zag ik van in de verte de abdijkerk van Lobbes opduiken, een schitterende oude dame. Blinkend in het zonlicht. Prachtig gewoon! Lobbes zelf katapulteerde me weer eventjes terug in de tijd zoals ik Vlaanderen in m'n kindertijd nog heb gekend met z'n slechte wegen vol putten en scheuren, verwaarloosde gebouwen en rommelige achtertuintjes met hopen bouwafval en roestige wagens... Ook echter... met mooie gerenoveerde huizen met oog voor de eigenheid van de streek!
Als conclusie mag ik wel stellen dat de schitterendste gedeelten van het RAVeL-netwerk de voormalige spoorlijnen zijn. Over sommige jaagpaden valt wel een boompje op te zetten. Ondanks dat laatste minpuntje kan ik dat fietsnetwerk in Wallonië echt wel aanraden.
Dit smaakt echt wel naar meer!
https://picasaweb.google.com/1086082685 ... igne109108" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel over m'n ervaringen met de RAVeL. "Meer van dat", dat is eigenlijk wat ik kan besluiten. Ok, niet alles is heus in orde, maar op een aantal vlakken en op bepaalde plaatsen scoort het RAVeL-net wel echt hoge toppen. Natuurlijk deed ik maar een klein stukje aan van dat netwerk, maar het moet gezegd worden: "Ik heb ervan genoten".
De fietstocht startte in Marchienne-au-Pont. Op kaart leek het allemaal heel ok, maar eens aangekomen werd ik geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid van een voorstad van Charleroi. Alle vooroordelen over Wallonië bevestigd: smerig, vuil, verlaten, vuilnis in alle mogelijke hoeken en kanten, troosteloos... 't Werd ook wat zoeken om de aansluiting te vinden met de RAVeL bij de Samber. Geen borden. En dan maar op weg: fietsend langs een jaagpad waar vuilnis je als 'campagnon de route' vergezelt, waar je voorbije stoffige kades van kalkgroeves en rommelige, kapot gereden aanlegsteigers van steengroeves rijdt. 'n Beetje teleurstellend allemaal.
Pas bij Landelies werd het echt aangenaam. Het jaagpad is er van dan af voor het grootste deel in beton, niet van onberispelijke kwaliteit maar toch heel fietsbaar. De schoonheid van de omgeving doet je dit wel vergeten: 't eerste deel boor je je een weg door de steile heuvels, terwijl het tweede deel van de RAVeL 3 je laat genieten van weidse landschappen. Heel aangenaam. Met Erquelinnes raak je aan het einde van deze RAVeL-route. 't Laatste deel voert je eerst over gebroken betonplaten en daarna over glad asfalt bij de jachthaven. Als je wil, kan je even doorfietsen tot de Franse grens waar de "Véloroute de la Sambre" start. Daarvoor moet je op Belgisch grondgebied echter een tiental meters barslecht asfalt overbruggen... Daar is duidelijk nog werk aan de winkel.
Na een bezoek van enkele minuutjes aan Frankrijk , keerde ik op m'n stappen terug om de weg te zoeken naar een andere RAVeL, nl. de voormalige spoorlijn 108 (Erquelinnes - Binche). Keurig aangegeven: m'n plannetjes kon ik dus in de rugzak laten. En dan, heerlijk gewoon! Westtoer kan hier echt iets van leren: in tegenstelling tot de toch wat middelmatige tot slechte kwaliteit van het jaagpad langs de Samber, was de oude spoorwegbedding bekleed met mooi aangelegd asfalt. En dat niet alleen! Daar waar een weg de spoorweg kruiste, was er een naadloze overgang voorzien. Geen vervelende boordstenen zoals bij de Groene Assen in West-Vlaanderen! Ook geen onmogelijke paaltjes, wel een soort slagbomen waar er voldoende plaats was om moeiteloos langs te fietsen. Waalse vrienden, als het goed is, zeggen we het ook!
"Ligne 108" gaat tot Binche, wat ik uiteindelijk ook deed. Er was trouwens tamelijk veel volk langs die RAVeL: gezinnen met kinderen, te voet of op de fiets; Waalse wielertoeristen (echt, heel andere mentaliteit dan bij ons: gezapig rijden en je een uitbundige 'bonjour' toeroepend...!); bejaarde koppels op wandel... Ik genoot van het fietsen. Ik genoot van de route. Ik genoot van het uitzicht, waarbij ik op een bepaald moment in de verte zelfs de scheepslift van Strépy aan de einder zag. Ik genoot van de me omringende natuur. Veel sneller dan ik had verwacht, kwam ik zo in Binche aan. Jammer genoeg werden ook daar alle clichés over Wallonië bevestigd...
Daarna 'toertje retour' om bij de splitsing bij Fauroeulx de RAVeL L109 (richting Lobbes) op te fietsen. Ook hier pasten alle superlatieven over de kwaliteit van het wegdek, de bewegwijzering... Deze voormalige spoorlijn brengt je door heel bosrijk gebied, waardoor het lijkt alsof je een kilometerslange dreef doorrijdt. Jammer genoeg bleek de RAVeL nog niet doorgetrokken te zijn tot aan Lobbes. Hierdoor moet je nog wat gewone wegen door, maar die zijn in die streek uiteindelijk echt wel verkeersluw. Zo zag ik van in de verte de abdijkerk van Lobbes opduiken, een schitterende oude dame. Blinkend in het zonlicht. Prachtig gewoon! Lobbes zelf katapulteerde me weer eventjes terug in de tijd zoals ik Vlaanderen in m'n kindertijd nog heb gekend met z'n slechte wegen vol putten en scheuren, verwaarloosde gebouwen en rommelige achtertuintjes met hopen bouwafval en roestige wagens... Ook echter... met mooie gerenoveerde huizen met oog voor de eigenheid van de streek!
Als conclusie mag ik wel stellen dat de schitterendste gedeelten van het RAVeL-netwerk de voormalige spoorlijnen zijn. Over sommige jaagpaden valt wel een boompje op te zetten. Ondanks dat laatste minpuntje kan ik dat fietsnetwerk in Wallonië echt wel aanraden.
Dit smaakt echt wel naar meer!
https://picasaweb.google.com/1086082685 ... igne109108" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)