Alleweder in zelfbouw: nr 2008 139

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Alleweder in zelfbouw: nr 2008 139

#1 Bericht door ET »

Zoals al beloofd zal ik hier ewa verslag uitbrengen over mijn Alleweder.
Ik heb m'n bouwpakket besteld op 18 april, en kreeg zonet telefoon dat hij bij Alligt is toegekomen. Dinsdag 20 mei ga'k hem ophalen in Dronten...

En vanaf de 23e 's avonds kan ik dan beginnen te bouwen. Ik ben benieuwd of ik mezelf heb overschat, juist geschat of onderschat voor de zelfbouw. Ik hou jullie op de hoogte...

ET

vanaf 23 mei "tussen twee jobs in", dus vanaf dan zelfbouwen, conditie kweken en solliciteren. En hopelijk is ie tegen begin juni te bewonderen op de vaartdijk. (en anders zijn die 70uren een te positieve schatting)
Laatst gewijzigd door ET op wo 28 mei 2008, 23:46, 4 keer totaal gewijzigd.

jonathan

#2 Bericht door jonathan »

WIJS!!

zeker verslag doen he, veel fotokes pakken vooral van technische oplossingen en vragen zeker posten hier.

Doe rustig aan, drink af en toe een pint en zorg dat de moker niet in de buurt staat :?

En als jet niet ziet zitten, gewoon lekker afkomen 8)

Jonathan-heeft nog zitten twijfelen tussen een alligt en een mango

Gast

#3 Bericht door Gast »

:D
Succes ermee...ik ben dikwijls in de buurt...als 't kan en mag kom ik af en toe eens gluren hoe het ermee staat..

Hopelijk kan je tegen de winter met de AW rondtoeren :shock:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

kijk er naar uit, om je bouwwerf te volgen :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#5 Bericht door Luc Willaert »

Hans Van der borght heeft er jaren geleden nog één zelf gebouwd.

luc

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#6 Bericht door KarelJ »

Veel succes met de bouw

en zoals een tijdje geleden via PM besproken, ik hou je verslagen, foto's zeker in de gaten.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#7 Bericht door ET »

Voila,

net terug van Dronten met m'n nieuwe speeltje.
Morgenavond het tuinhuis oprommelen en dan kan ik er vrijdagavond aan beginnen... Met als realistisch doel dat hij op zaterdag 7 mei bolt (die eerste twee weken als werkzoekende zal er dus hard gewerkt worden).

Ik ben me nu al aan het afvragen of ik niet best vanaf het begin een trekhaak voor een fietskar integreer in de achterzijde. Of kies ik beter een fietskar die links op de achterbrug bevestigd wordt?

Zou'k hem Alu laten, of toch RAL-geel schilderen?

ET

(correctie: is uiteraard zaterdag 7 juni dat em moet bollen... zaterdag 7 mei is pas in 2011 :wink:)
Laatst gewijzigd door ET op wo 21 mei 2008, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.

jonathan

#8 Bericht door jonathan »

ET schreef:Voila,

net terug van Dronten met m'n nieuwe speeltje.
Morgenavond het tuinhuis oprommelen en dan kan ik er vrijdagavond aan beginnen... Met als realistisch doel dat hij op zaterdag 7 mei bolt (die eerste twee weken als werkzoekende zal er dus hard gewerkt worden).

Ik ben me nu al aan het afvragen of ik niet best vanaf het begin een trekhaak voor een fietskar integreer in de achterzijde. Of kies ik beter een fietskar die links op de achterbrug bevestigd wordt?

Zou'k hem Alu laten, of toch RAL-geel schilderen?

ET
De A4 heeft geen zelfdragend chasis.(oa dunnere platen dan FAW)
Je moet dus zeker niet meer dan een vlagje, bel enz aan het plaatwerk hangen.
Zeker gewoon aan het achterwiel/vork hangen.
Nog praktisch ook, zo kan je standaard onderdelen gebruiken.

realistisch doel 7 mei?? :P

ik zou voor een combinatie van alu en ral gaan, das strak

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#9 Bericht door Mysterio »

Succes met de bouw!
Ik kijk uit naar je tussentijdse verslagen!

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#10 Bericht door ET »

jonathan schreef:De A4 heeft geen zelfdragend chasis.(oa dunnere platen dan FAW)
Je moet dus zeker niet meer dan een vlagje, bel enz aan het plaatwerk hangen.
Zeker gewoon aan het achterwiel/vork hangen.
Nog praktisch ook, zo kan je standaard onderdelen gebruiken.

realistisch doel 7 mei?? :P

ik zou voor een combinatie van alu en ral gaan, das strak
Ik zou trekhaak niet op het plaatwerk zetten hoor; dacht die evt op de horizontale buizen te bevestigen die boven het achterwiel liggen. Maar rechtstreeks op de vork is inderdaad interessanter(en kost vooral minder moeite). Zal volgende week eens tot bij A-bikes fietsen om types koppeling te bekijken.

juist ja, is 7 juni da'k bedoel... zal het in mijne vorige post veranderen...

Alu met RAL? goe plan! nu nog een schoon motief verzinnen

ET

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#11 Bericht door ET »

Dag 1 van het bouwen zit erop (van't WE niet thuis geweest, gisteren gaan solliciteren dus vandaag pas begonnen.)

Begonnen met ne keer alles uit te pakken, te proberen de verschillende stukken te herkennen en een werktafel geconstrueerd.
Dan de handleiding proberen te ontcijferen en uiteindelijk maar de Engelstalige van't net gedownload en afgeprint want die is stukken duidelijker. Dus nu bouw ik met twee handleidingen door elkaar :wink:

Ma bon, na drie uur bouwen was het zitje klaar(enkel spijtig van de deuk die aan de linker schouder zit).
Na twee uur bouwen aan de casco zat het basisframe ineen. Heb eerst elke vijs op z'n plek gezet en ze dan én voor één er weer uitgehaald, secondenlijm erop en weer vastgedraaid. (Anders had het heus niet zo lang geduurd.)
Een half uur later vond ik het genoeg voor vandaag (nog eten maken en gaan sporten nadien).

Bezig geweest van 8u-19u; effectief gebouwd van 12u-19u, met een lange lunchbreak en nog enkele sollicitatietelefoontjes tussendoor.

Morgen meer nieuws

ET
Bijlagen
Stand van zaken na dag 1
Stand van zaken na dag 1
basisframe na 2u eraan te puzzelen
basisframe na 2u eraan te puzzelen
Stoeltje klaar op 3u
Stoeltje klaar op 3u
Laatst gewijzigd door ET op wo 28 mei 2008, 1:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jowan
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 22:33
Postcode: 8810
Fiets: optima stinger
Locatie: lichtervelde
Contacteer:

#12 Bericht door Jowan »

veel plezante knutseluurtjes gewenst en dan als een fiere VMer de baan op ,wijze beslissing

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#13 Bericht door ET »

Laps, eerste probleem...
In de beam oftewel de vierkante koker waarop de trapas gemonteerd zal worden zijn de vier bevestigingsgaten wel geboord, maar er is geen draad in getapt. Na wat rondbellen blijkt het snelste te zijn van een draad-tap-setje te kopen. Maar dan wel zeker zijn dat het draad in de juiste diameter en met dezelde spoed trekt als de vijsjes die erin moeten.

Ewa vertraging dus...

ET

jonathan

#14 Bericht door jonathan »

ET schreef:Laps, eerste probleem...
In de beam oftewel de vierkante koker waarop de trapas gemonteerd zal worden zijn de vier bevestigingsgaten wel geboord, maar er is geen draad in getapt. Na wat rondbellen blijkt het snelste te zijn van een draad-tap-setje te kopen. Maar dan wel zeker zijn dat het draad in de juiste diameter en met dezelde spoed trekt als de vijsjes die erin moeten.

Ewa vertraging dus...

ET
vijs en bout erin en u er niks van aantrekken, je ziet er toch niks van.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#15 Bericht door Jan.E »

Draad tappen dus, want als ge dat uitboort en een moer gebruikt en dat spel moet achteraf nog eens los, dan kan je er misschien niet meer aan en dan ben je gezien. Het kan ook nog losrammelen met hetzelfde probleem tot gevolg.

Plaats reactie