Alleweder in zelfbouw: nr 2008 139

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#46 Bericht door ET »

ik zal nog ne keer nen update geven:

zondag 15 juni de nieuwe stuurboom geplaatst, deze keer niet te hard vastgevezen... en vanaf dan beginnen testritjes maken. Eerst kortekes, van ne km, dan wa langer ne km of 3-5.
Zodra hij nimeer ondersteboven moest liggen de spiegels erop gezet en met spiegels rijdt toch een pak comfortabeler.
Na enkele ritjes de bel gemonteerd, da was ook onontbeerlijk. En het zeiltje gemonteerd, het is hier nog steeds België, nietwaar?

Tussendoor veel sollicitaties gaan doen, de verlichting "verzonnen" en ineen geknutseld. De neus al ne keer gemonteerd en ook een vlagske gezet.
verkennende ritjes in de omgeving, zoda'k weet wat wel en niet gaat voor het geheel van tunnels en hellingen hier aan de brug van Kampenhout-Sas. Der is enen bocht die ik hoegenaamd niet kan nemen, dus daar moet ik dik 100m verder rijden en em daar ruimer nemen (en nog steeds over het gras rijden).

Testrit naar Boortmeerbeek en terug... is uitgelopen in doorrijden naar Tildonk en terug. De trappers bleken iets te dicht, dus het stoeltje een stand naar achter gezet.

Dan een eerste langere rit mèt bestemming gemaakt den 21e: het stoeltje naar achter gaf goeie beenlengte, maar als ik krachtig wilde optrekken, schoot het stoeltje plots uit z'n houderke. En ook in de bochten overkwam het mij :? Doorda het stoelke meer naar achter stond, zaten mijn bovenarmen ook meer geklemd.

Den 22e dan de trapas verder naar voor gezet, stoelke terug naar de eerste positie, klikpedalen en kilometrique gestoken, spooring zitten afregelen. hem op z'n kop leggen met de spiegelkes erop was een slecht idee, want nu heeft hij ewa deuken daarvan :? Eerste testritje met klikpedalen kreeg een onverwachte wending...
Nu ik kon zien hoe snel ik rijd, al een eerste verbazing: 28km/u zonder moe te worden of buiten adem te raken. Effe optrekken na een inhaalmanoeuver op de vaartdijk, er stond plots 42,5 km/u op de kilometrique. Het testritje was bedoeld naar Boortmeerbeek en terug, maar het reed zo leuk da'k doorreed naar Tildonk, en dan maar meteen doorreed naar Leuven. In Leuven gekeerd aan het Engels Plein, de andere oever gefietst, om hem snel af te keuren: klinkerkes en soortgelijken zijn inderdaad oncomfortabel; daar had ik voordien nooit echt aandacht aan besteed. en voor ik het wist had ik er een tochtje van 36 km op zitten, ongeveer 1u en 20 minuten weggeweest.

den 23e de koplampen in de neus ingebouwd en 's avonds naar ne kameraad om ze nadien bij nacht te testen. Da werkte vrij goed, dus zo gehouden. Intussen ook al naar de volleytraining gereden, de lampen geven ook goed voor nachtelijke ritjes langs de vaartdijk.

M'n eerste teleurstellingen moeten verwerken: ik krijg geen bak bier in de kuip, dus ben met de gewone fiets naar de Colruyt moeten gaan :? En fietsen langs steenwegen zonder gescheiden fietspad zie'k ni echt zitten, dus er gaan ewa km's kruipen in omwegen.

Alles bij mekaar dus 127 km gereden in juni, hij rijdt best aangenaam. heb hem intussen ook al op twee wielen gekregen in de bochten... 1 ritje gereden met zeiltje tot nu toe, en ik had de indruk dat er dan iets meer luchtcirculatie is langs de benen.

Dinsdag dan naar Leuven, blauwe kaart gaan binnendoen, en dan terug. 32 km op 1u35, papieren afgeven inclusief. thuis snel iets gegeten, was opgehangen en weer de baan op, alle kilometers gaan rijden die gereden zijn zonder km-teller: nog ne keer 37 km. En als het ni was da'k me had voorgenomen om rustig op te bouwen, was ik nog doorgereden naar Mechelen en terug. (en m'n drinkbus was weeral leeg, dus moest bijtanken)


voila, een vrij volledig verslag :wink:
Morgen gaan de spiegels, het zeilke en de neus eraf, want dan krijgt em z'n kleurke. Dan moet ik de bediening van de verlichting ne keer een goei plekje geven, sporing nakijken en vooral bollen!!!

ET
Bijlagen
simulatie van de kleur alvorens te gaan schilderen, kwestie van iets esthetisch OK te hebben
simulatie van de kleur alvorens te gaan schilderen, kwestie van iets esthetisch OK te hebben
gans klaar, inclusief oranje vlagske
gans klaar, inclusief oranje vlagske
Laatst gewijzigd door ET op vr 11 jul 2008, 0:58, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#47 Bericht door eeuwige reiziger »

ET schreef:M'n eerste teleurstellingen moeten verwerken: ik krijg geen bak bier in de kuip, dus ben met de gewone fiets naar de Colruyt moeten gaan :? En fietsen langs steenwegen zonder gescheiden fietspad zie'k ni echt zitten, dus er gaan ewa km's kruipen in omwegen.
Dat is inderdaad een flinke teleurstelling! Slechts "mannen weten waarom"! 8) Terloops gezegd: ik denk trouwens niet dat er een velomobiel bestaat waar je zomaar een krat of bak bier in kan duwen... tenzij de Leitra waar je achteraan wel de nodige plaats hebt.

In het begin had ik ook wel enige schrik om op de "zelfmoordstrookjes" langs drukke wegen te rijden. Doordat je echter na verloop van tijd het verkeer anders gaat inschatten en ook leert leven met de eigenheden van een velomobiel, overwin je dat wel. Alleen is de drukte op die wegen hoogstwaarschijnlijk wel van een andere intensiteit dan hier op "de grens van de beschaving"...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#48 Bericht door ET »

Voila, hij is geschilderd.

Van ver ziet em er OK uit, van dichterbij zie je dat aan alle naden er sporen zijn van afdruipende verf, en zie je ook de sporen van de lakrol...
Ma da kan me niveel schelen; doel van de beschildering is dat ik van ver zichtbaar ben en dat de alu niet meer kan verblinden door z'n weerspiegeling.
Bijlagen
beschilderd oogt em toch mooier dan in de simulatie die'k eerst maakte
beschilderd oogt em toch mooier dan in de simulatie die'k eerst maakte
Laatst gewijzigd door ET op vr 11 jul 2008, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#49 Bericht door ET »

ne keer de eerste rij-ervaringen noteren, vooral qua fietspaden en infrastructuur:
  • 1 ) vaartdijk is een ideale fietssnelweg; enkel spijtig dat er af en toe boomwortels zijn die het wegdek opstuwen
    2 ) als het fietspad te smal of te oneffen ligt, rij ik op de rijbaan. Tot nu toe was dat steeds in zone 50 en zone 30, dus hinder je niet te hard als er een achterligger is. en op nieuwe asfalt rijdt dat geweldig!!!
    3 ) de rode betonnen fietspaden die hier in de buurt liggen rijden redelijk goed, maar fietser inhalen is heeeeeeeel nipt qua breedte.
    4 ) de klinkerkes op fietspaden probeer ik te vermijden. ofwel kies ik een andere weg, ofwel rij'k zoveel mogelijk op de rijbaan. Helaas, de weg naar m'n zus is ongeacht de route een heel eind over klinkerkes op een 70km/u-baan waar ze te snel rijden... Dus dan zit er niks anders op dan klinkerkes rijden aan een lagere snelheid
    5 ) fietspaden zijn soms amper 80 cm breed. Als er dan nog ewa struiken uitsteken, of ne wagen in de berm vlak naast het fietspad staat; dan kan ik er niet langs en rij ik effe met het linkerwiel op de rijbaan en dan hopen da het achterwiel niet gaat slippen/slepen langs de borduur
    6 ) zowel fietspaden (bv aan een bushalte) als jaagpaden (bv de zwaaikom van Tildonk) als straten durven wel eens een knik hebben. En als je die dan aan 30 km/u neemt, kan het dus gebeuren dat er één voorwiel even van de grond komt... toch mee opletten als het geregend heeft denk ik. Zeker bij van die smalle fietspaden want daar is weinig mogelijkheid om de bocht ruimer te nemen
    7 ) er is een bocht (U-turn) die ik bijna altijd moet nemen en met de gewone fiets is dat al zwaar in de remmen gaan om hem te nemen; met de Alleweder is het gewoon onmogelijk. De draaicirkel is te groot, dus ik moet 200m verder gaan draaien.
    8 ) paaltjes die de doorgang voor auto's moeten belemmeren staan soms te dicht op elkaar, zodat de doorgang ook belemmerd is voor mij
Zaken die te maken hebben met de breedte van fietspad of doorgang gelden uiteraard ook als mogelijke hindernis voor fietskarren. En aangezien ik me een fietskar ga aanschaffen om te kunnen gaan boodschappen doen, ga'k die oefening nadien opnieuw moeten doen om te zien of ik er dan nog door kan...

ET

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#50 Bericht door Edje »

Hangt een beetje af van je fietskar he ET, BOB en dergelijke zijn stuk smaller als je velomobiel als je gaat voor een tweewielige kar zit je inderdaad evenbreed :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#51 Bericht door Scorpion Rider »

Je rijervaringen lijken sterk op die van mij door de breedte van de ligfiets (Ter info: de scorpion is kleine 85 cm breed).

I.v.m. paaltjes die te dicht bij mekaar staan: eens informeren bij de gemeente. Als ze 2 paaltjes dicht bij mekaar zetten is 1 ook al voldoende om auto's tegen te houden, of misschien is het hun bedoeling om ook fietsers met een bagagekar of kinderkar van het fietspad te weren?

I.v.m. draaicirkel te groot om u-turn te nemen: als je met je voeten door de bodem kan gaan van je velomobiel kan je jezelf achteruitrollen en ondertussen draaien. Dat maakt het toch nog mogelijk om een u-turn te maken, weliswaar in 1 of 2 extra maneuvers... Oh ja en opletten dat je je trappers niet tegen je benen krijgt (ik voel het nog als ik er aan denk...).

In ieder geval: je velomobiel ziet er héél chique uit, PROFICIAT!!

Nog héél véél fietsplezier gewenst!!

Groetjes, Lodewijk
Die natuurlijk ook zo'n heel klein beetje jaloers is op zo'n snelheden :( :wink: :D
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#52 Bericht door crash-quest-dummy »

wieldoekjes !
reelights op voor en achterwiel ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#53 Bericht door ET »

crash-quest-dummy schreef:wieldoekjes !
reelights op voor en achterwiel ?
Batterij-verlichting... Nog geen reelights

ET

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#54 Bericht door Broeno »

Tja, mijn Reelights zijn waarschijnlijk al een maand besteld en nog altijd niet binnen. :(
Verder wel een heel mooie fiets! Knap werk ET !! :D
@brunomobiel

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#55 Bericht door ET »

Oeps! het rechtervoorwiel ligt de band verkeerd op. 't is me nu pas opgevallen omdat er 1 band een andere afdruk gaf dan de twee andere. Morgen snel afhalen en omdraaien. Geeft zoiets effect op het stuurgedrag, want heb het gevoel da'k constant een klein beetje moet "bijsturen" om te zorgen dat hij rechtdoor gaat? Of zit m'n sporing nog niet 100% OK?

In't begin reed hij goed rechtdoor als ik hem aan het handvat optilde om te verzetten en als er een oneffenheid was, keerde hij direct terug naar de rechtdoor-positie. Nu is het minste geringste voldoende om de wielen ewa te draaien zonder da ze terugkeren naar de rechtdoor-positie. Ben ik bij het afstellen van de sporing een soort kantelpunt gepasseerd? Of is dat gewoon omdat alles nu gerodeerd is, inclusief de kogelkopjes van het stuursysteem?

ET

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#56 Bericht door rik »

ET schreef:Oeps! het rechtervoorwiel ligt de band verkeerd op. 't is me nu pas opgevallen omdat er 1 band een andere afdruk gaf dan de twee andere. Morgen snel afhalen en omdraaien. Geeft zoiets effect op het stuurgedrag, want heb het gevoel da'k constant een klein beetje moet "bijsturen" om te zorgen dat hij rechtdoor gaat? Of zit m'n sporing nog niet 100% OK?

In't begin reed hij goed rechtdoor als ik hem aan het handvat optilde om te verzetten en als er een oneffenheid was, keerde hij direct terug naar de rechtdoor-positie. Nu is het minste geringste voldoende om de wielen ewa te draaien zonder da ze terugkeren naar de rechtdoor-positie. Ben ik bij het afstellen van de sporing een soort kantelpunt gepasseerd? Of is dat gewoon omdat alles nu gerodeerd is, inclusief de kogelkopjes van het stuursysteem?

ET
Waarschijnlijk ligt dit aan de sporing. Bij mijn waw heb ik die ook na enkele honderden kilometers moeten nakijken en bijstellen. Inderdaad omdat alles toen gerodeerd was.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#57 Bericht door skywise »

ET schreef:Voila, hij is geschilderd.

Van ver ziet em er OK uit, van dichterbij zie je dat aan alle naden er sporen zijn van afdruipende verf, en zie je ook de sporen van de lakrol...
Ma da kan me niveel schelen; doel van de beschildering is dat ik van ver zichtbaar ben en dat de alu niet meer kan verblinden door z'n weerspiegeling.
Pas terug van 3 weken vakantie en nu pas opgemerkt. Ziet er inderdaad puik uit. Ik heb mijn WAW voor CV ook wat bijgespoten en van dichtbij lijkt het ook niet zo vet maar vanop afstand is 't ok en dat is wat voor mij ook telt. 'k Zal uw fotooke vanavond op de Grote Lijst bijzetten...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#58 Bericht door karien »

mooi Et.. echt mooi.. bravo.. :D
Karina.. der mag meer gelachen worden in dees wereld.. :o)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#59 Bericht door Pleeboy »

Amaj ET hard gewerkt!
ik krijg ze hier thuis ni overtuigd, dan maar een low racer gekocht...
Sorry aan al de mensen die ik heb lastiggevallen...
Maar t gaat hier over uwen AW: Fermferm! Ook goed doorgewerkt zou ik zeggen, dat geeft waarschijnlijk nog eens zoveel voldoening, en da verdient ge ook na zo'n prestatie!
Veel fietsgenot!
Groeten, Teun

Plaats reactie