Wat is nu de snelste ligfiets?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#76 Bericht door //M5 »

Patrick schreef:vraagje voor // M5:

heb je genoeg remkracht met die standaard whaletail? Zelf moest ik om te kunnen remmen steeds mijn handen op het stuur verplaatsen met enkele bangelijke momenten tot gevolg.
Heb dan zelf een nieuwe bredere greep op maat gemaakt zodat ik kan kiezen: ofwel remmen met de duimen ofwel met de muis van de hand.
Werkt prima.
Verder alle respect voor de bouwkwaliteit van de chro-mo lowracer. het is de meest betrouwbare fiets die ik ooit gehad. Ik gebruik hem vooral voor lange afstanden (ben er al 3 keer mee mee naar Boulogne gereden zonder enig mankement) Met de Baron stond ik meer te sleutelen langs de weg dan in het zitje.
Enige kritieke punt is bij mij de bevestigingspunten van de staartpunt achteraan. Die alu strips zijn verschillende keren afgebroken ( ik sleep dan ook zowat mijn hele huishouden mee in die staartpunt) Nu heb ik ze dubbel zo dik gemaakt en ze houden het toch al een jaar.
Allereerst Patrick, heb je daar een juweeltje van een LIGfiets! :P Dit gezegd zijnde, stuur en rem ik veelal met die whale tail. Dit vormt voor mij echter geen probleem, tijdens het rijden zelf laat ik m'n handen erop rusten, de handvaten zijn in feite overbodig (buiten voor het schakelen dan :p). Misschien even proberen? Als er gevaar dreigt, kan ik meteen reageren, terwijl als ik m'n handen op m'n stuur heb, dit niet het geval is. Scheelt misschien een fractie, maar dat is voor mij toch voldoende. En of ze krachtig is, daar heb ik ook m'n twijfels over, maar ik gebruik m'n M5 dan ook veelal voor training en wedstrijden, waar het toch meestal rechtendoren is en waar remmen veelal uit den boze is;-) Misschien was ik beter af zonder, maar dan was het futuristische er ook meteen af.

//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#77 Bericht door //M5 »

Nog een vraagje, train jij ook regelmatig Patrick? Of ben je daar niet echt mee bezig. Ikzelf rijd elke dag dan wel 13 km naar m'n werk en terug, dit is echter veel te weinig. Daarom begin ik dezer dagen weer met fitnessen, voor een goede basis, om dan in het weekend gepaard met 1 dag in de week te fietsen. En geef je ook veel uit aan je M5? Ik woon nog thuis, en al geef ik maandelijks geld af, men vind het hier te gek om nog meer aan m'n fiets te besteden. Ik begrijp enerzijds wel dat het bergen geld kost, maar anderzijds is het toch ook bloedmooi. Een carbon vorkje, cranckstel, .. Op jaarbasis heb je 1500 € kwijt aan uitgaan & 1200 aan roken, tel dat maar op en je hebt een al een mooie fiets. Zo'n excuus werkt dan veelal nooit. :roll:

Gast

#78 Bericht door Gast »

wat zijn de specificaties van je fiets patrick?
En hoeveel zou je er eventueel voor vragen?

Patrick
Supporter
Berichten: 11
Lid geworden op: za 13 sep 2003, 7:32
Postcode: 9971
Fiets: M5 LR - Baron
Locatie: Lembeke
Contacteer:

#79 Bericht door Patrick »

Eerst en vooral aan //M5: nee, echt specifiek trainen is er voor mij niet bij wegens gebrek aan tijd. In de week zit ik van 8.00 to 22.00 uur vast in mijn praktijk en in het weekend willen vrouw en kinderen ook nog wel de nodige aandacht. Fietsen is dus enkel voor het weekend en dan is dat meestal ofwel 1 tocht van ongev 200 km of 2 keer 100 km. In de winter is dat wel wat minder alhoewel ik door de aanschaf van de shockproof 559 toch ook een slechtweerfietser geworden ben ( behalve sneeuw dan, nietwaar Wouter)

Stijn: de specificaties van de Lowracer: net geen 2 jaar oud, 18000 km, Ultegra afmontage, carbon stuur ,HED wiel achter, staartpunt met carbon uitsparing van het achterwiel, dus hele grote bagagevakken.
Wat de prijs betreft : een CLR met dezelfde specs komt op ongeveer 5400 € en een framekit op 2250 €, dus om deze oefening haalbaar te maken komt de (eventuele) vraagprijs op ongeveer 3000 €
Ik zeg wel nog eventueel, want ik gebruik de fiets dus om te touren, niet om te racen en ik weet eigenlijk nog niet zeker als een carbon frame zich daar wel toe leent: stevigheid, opvangen van wegoneffenheden in vergelijking met een stalen frame enz.
Door de ervaring met de Ti Shockproof ondervind ik nu wel dat lichter inderdaad beter is maar liever niet ten koste van stevigheid en confort.
Zijn hier misschien ervaringdeskundigen onder ons die meer licht op thema kunnen werpen?
Bijlagen
DSC01311c.jpg

Gast

#80 Bericht door Gast »

het lowracer idee is voor enkele jaren afgevoerd, na een grondige afweging heeft het reizen gewonnen van een nieuwe fiets.....

Gast

#81 Bericht door Gast »

Stijn, je bent indertijd aan dit item begonnen (6 pagina's hiervoor).

Ooit ga je toch moeten beslissen.

Eerst een ligfiets, dan een lowracer, dan een MTB, daarna toch maar géén lowracer.

En nu een trekkersfiets? Zo iets met van voor- tot aan achterwiel overal tassen met van alles erin om het leven zo goedkoop mogelijk te maken. Voortgedreven door mannen met geitenwollen sokken en een baard tot op de grond die de wereld van nabij willen zien en ondertussen een jaar zonder wedde nemen. Om daarna terug te komen en het niet meer te zien zitten.

Ik heb daar eigenlijk niets op tegen. Verre van. Iedereen doet maar wat hij niet laten kan.
Zolang zij mij maar niet durven wijsmaken dat de aarde aan het opwarmen is, terwijl begin maart aan langlaufen gedaan wordt aan de kust in Knokke-Heist.

Gast

#82 Bericht door Gast »

enkele punten op bovenstaan commentaar:
1. ik heb een mountainbike (die waarschijnlijk twee x zo duur is als uwe ligfiets...)
2. ik werk nie, dus moetik ook geen verlof zonder wedde nemen, ik ben een student!
3. ik heb een ligfiets gehad
4. wat is er mis met goedkoop leven?
5. ik heb beslist
6. de titel van de topic is: wat is nu de snelste ligfiets?Volgens mij informatief voor alle mensen die met een lowracer rijden
7.
Zolang zij mij maar niets durven wijsmaken dat de aarde aan het opwarmen is, terwijl begin maart aan langlaufen gedaan wordt aan de kust in Knokke-Heist.
:idea: op deze zinloze, belachelijke, domme, onnozele, marginale, zeer lichtzinnige zinssnede hebik geen commentaar!

ps: ik wens u nog een prettig leven met u ongeloofelijke scherpzinnige en "juiste" vooroordelen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#83 Bericht door eeuwige reiziger »

Ik heb niet veel zin me in deze discussie te mengen, maar het moet mij van het hart dat ik de commentaar van Stijn toch wel wat verzuurd vind.

Gast

#84 Bericht door Gast »

Nee, eeuwige reiziger. Het antwoord van Stijn komt recht uit zijn hart. Daarom is het niet verzuurd.
Het is een antwoord aan dit forum dat hier al een tijdje stilligt en weer een beetje adrenaline verdient.
Bij deze ben ik blij dat hij er een stoot aan gegeven heeft.
Stijn, doe zo voort. Maar met mate.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#85 Bericht door Duckjibepete »

emm, langs de andere kant, hoe kan iemand die studeert meer dan 4000 euro uitgeven aan een fiets? Ik had toen geen rooie duit, buiten de zuurverdiende centjes van een vakantiejobke... :? Het zijn natuurlijk mijn zaken niet, maar misschien een beetje fils à papa... :wink:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#86 Bericht door Wouter D »

wat en hoe rond fietsen zouden we best in een anre topic gieten (misschien iets voor de mods)
misschien heeft stijn liever een rechtop-trekkingsfiets of krijgt ie daarvoor meer steun van zijn pa, wat maakt het uit.
hij vergeet wel dattie met ee ligfiets ook kan gaan trekken he, er zijn er reeds een aantal in die sporen voorafgegaan, maarja, als je een zere kont niet erg vindt, moet je maar doen waar je zin in hebt natuurlijk.

eens hij gaat werken komt er misschien ietsje meer budget voor een jeugddroom als LR :P
alhoewel dat de meeste werkmensen waaronder ikzelf het nu ook zo breed niet hebben n momenten zenne,
wie weet
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#87 Bericht door //M5 »

stijn schreef:enkele punten op bovenstaan commentaar:
1. ik heb een mountainbike (die waarschijnlijk twee x zo duur is als uwe ligfiets...)
2. ik werk nie, dus moetik ook geen verlof zonder wedde nemen, ik ben een student!
3. ik heb een ligfiets gehad
4. wat is er mis met goedkoop leven?
5. ik heb beslist
6. de titel van de topic is: wat is nu de snelste ligfiets?Volgens mij informatief voor alle mensen die met een lowracer rijden
7.
Zolang zij mij maar niets durven wijsmaken dat de aarde aan het opwarmen is, terwijl begin maart aan langlaufen gedaan wordt aan de kust in Knokke-Heist.
:idea: op deze zinloze, belachelijke, domme, onnozele, marginale, zeer lichtzinnige zinssnede hebik geen commentaar!

ps: ik wens u nog een prettig leven met u ongeloofelijke scherpzinnige en "juiste" vooroordelen
Geen commentaar? Die heb je zonet in 7 punten omschreven beste vriend ;-).

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#88 Bericht door marini »

M5 ik denk dat hem enkel punt 7 bedoelt zene
zeg het met ikoonen #-o
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#89 Bericht door Gast »

Punt 7 verdient dan toch wel enige toelichting.
Heb in mijn buurt een trekkerfietser wonen die, samen met anderen, ervan uitgaat dat er een gat in de ozonlaag zit. Daardoor wordt het steeds te warm voor hen op aarde.
Nu ik in maart alleen maar sneeuw en kou zie, heb ik hem gevraagd waar dat gat nu feitelijk zat.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#90 Bericht door marini »

tja en sommige zeggen dat door het warmer worden er meer sneeuw valt op de polen waardoor de zeespiegel ni zal stijgen maar zal dalen. kweet het ook ni meer zene.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie