snelheid en tandwiel

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

snelheid en tandwiel

#1 Bericht door Dominique »

Hi,

Ik heb nu zo een 400km gereden op m'n lowracer(indoor zelfbouw Tim Biessemans met kettingloop boven voorwiel) en ben wat teleurgesteld over de snelheid.
Ik haal gemiddeld 25km/uur en een max snelheid van 40km/uur.
Misschien normaal, maar ik lees toch over hogere snelheden!
Nu, mijn voorblad telt 53 tanden. Bij 40 trappel je daarbij voor zot en wordt het onstabiel rijden. Ik vraag me af of ik een groter tandwiel nodig heb of als het aan iets anders kan liggen. Bij mijn weten is 53 tanden de standaard. Hoe doen jullie dat???
Mijn kettingrollen (oude flevobike) lopen te stug, ze draaien wel mee maar lopen niet schoon uit. Is dat normaal of zijn ze gewoon versleten? Wat zijn de betere merken? Heeft iemand een 54 of 55 voorblad die past op een Ultegra? Waar kan je dit nieuw kopen?

thanks

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#2 Bericht door GeertJ »

hoi,
mischien niet onhandig om te weten, wat is eigenlijk de groote van je achterwiel? 20 of 26 inch? aangezien je met een lowracer rijdt neem ik aan dat je een 26inch wiel hebt. Zijn het je eerste 400km op een ligfiets? Dan zou ik denken dat dat redelijk normaal is dat je fiets onstabiel wordt tegen hoge snelheden. Dat zal normaal wel verbeteren naargelang je meer km's rijdt. Om problemen te vermijden met de knieen is het trouwens het beste dat je een hoge trapcadance hebt (ong 90 tr/min).
Ik had in het begin dat ik met een ligfiets reed ook de indruk dat ik me zot draaide, ik reed toen met vooraan een 53 en 26 achterwiel en een 12 achteraan en haalde max iets van een 35km/h daarna werd fiets ook te instabiel. Dan een tijdje met een 57 gereden tot ik last kreeg van de knieen door het te zwaar trappen dus weer overgeschakel naar een 53. Later heb ik dan een tripple gestoken vooraan en nu rijd ik eigenlijk bijna constant op een 42 (middelste blad) vooraan. Daarmee kan ik gemakkelijk tussen de 0 en 45 km/u rijden zonder dat fiets instabiel word. Het ligt volgens mij dus gewoon aan het nog niet echt gewoon zijn met een ligfiets te rijden. (tip, probeer tijdens het rijden zeker niet aan je stuur te trekken, dat durft nogal eens voor te komen als je op hoge snelheden, en dus veel kracht geeft, rijdt, het beste is dus je stuur los en relaxed vast te hebben en puur de benen het werk te laten doen).

Wat je kettingrollen betreft. Het is niet omdat je kettingrollen 'stug' lopen en rap uit gelopen zijn, dat ze versleten zijn. Het is zo dat de lagers in deze kettingrollen afgeschermd zijn met een rubberen ring langs beide zijden, om vuil tegen te houden. In de lagers zelf zit er ook vet wat ook al meer wrijving geeft dan olie. Wanneer je rol soepel draait (dus niet noodzakelijk lang uitdraait) heb je een goede lager.
Meestal kun je versleten kettingrollen herkennen wanneer je er aan draait en dan voel je klein schokjes, of wanneer je lagers veel lawaai maken wanneer je ze laat draaien. (Het lawaai van zand tss de lagers ed)
Verder heeft Flevobike wel een goede naam en leveren ze bij mijn weten altijd goed materiaal, dus ik denk dat je niet echt iets beters zult vinden?

Moest je toch besluite om een groter kettingblad te steken, kan je bij 'de ligfiets' daar zeker en vast aan geraken. Alleen weet ik niet zeker dat je ze met ultegra kan combineren. Je kan ze alleszins met Sora combineren.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#3 Bericht door Dominique »

Hoi Geert,

Merci voor je reactie.
Het zijn inderdaad mijn eerste km's.
M'n achterwiel is namelijk ook 20inch.
Ik heb trouwens nu al last van rechterknie. Ik heb zo toch het gevoel dat ik een 54 nodig heb. Ik kan goed aannemen dat het wennen is, maar bijvoorbeeld bij lichte bergaf met een snelheid van 35-40 kan ik niet bijsteken. Goesting eens samen te komen in Oostende? Ik zou wel eens een mening over mijn fiets willen horen.

groeten, Dominique

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: snelheid en tandwiel

#4 Bericht door Brechtix »

Dominique schreef: Nu, mijn voorblad telt 53 tanden. Bij 40 trappel je daarbij voor zot en wordt het onstabiel rijden.
Een hoge kadans aanhouden is inderdaad zeer belangrijk als je je knieën wil sparen, maar 53 als grootste blad is voor een 20" wiel zeker te weinig. Je wil ook wel eens op het gemak kunnen meetrappen bergaf.

Een tripel met een groter voorblad is een oplossing, maar dan moet je eventueel een buisje improviseren als je een voorderailleur wilt. Een andere oplossing is een 3x8/9 naaf, een versnellingsnaaf met cassette dus, waarbij de middenste stand van de versnellingsnaaf geen reductie of overdrive en dus ook geen verlies geeft. Dan kies je je enkele voorblad in functie van dat bereik. Dan is 53 wel te doen.

Bij mij zit er op de trike een 62 en op de velomobiel een 65 tands vooraan, met een kleinste kransje van resp. 11 en 12 achteraan (beide 20").

Ben wel eens benieuwd naar je fiets, hoop je eens te zien op onze toertochten (vandaag 19/9 bv).

Groetjes,

Brecht

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#5 Bericht door Dominique »

zal er niet geraken vandaag, wil absoluut mijn achterlicht en neksteun monteren. zagen en boren en van die zaken.
wel goesting es met andere liggers te rijden.
zijn er onder jullie ook brusselaars?

wat stel je voor van tandwiel? Ik heb geen schakeling vooraan, wel 2 tandwielen maar die moet ik dus manueel verleggen. tja.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

misschien kan ik je helpen met een groter tandwiel, ik weet niet of het past op je fiets het is eentje met vijf-gaten-bevestiging met steekcirkeldiameter om en bij de 130mm. het telt 65 tanden en is een alu tandwiel, ik denk wel een leuk prijsje te kunnen maken ervoor.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#7 Bericht door Dominique »

65 tandwiel, klinkt heel goed. 5 gaten dat is ook ok.
Die steekcirkeldiameter van "om en bij de 130mm" is voor mij chinees.
Kan je dat ergens simpeler uitleggen?
Hoeveel mag dat kosten?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#8 Bericht door GeertJ »

Met een steekcirkeldiameter van 130 bedoeld men dat verschillende middelpunten van gaten van om het even wat (bij jou je tandwiel) op een cirkel liggen, en die cirkel is 130 mm.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#9 Bericht door renaat »

Voorblad vergroten is altijd een optie.
Maar ... achteraan is er ook veel winst te behalen.
Een kransje met 11 tanden levert bijna 10% meer tov een 12.
Naar een 63 vooraan tov 53 levert natuurlijk meer winst op maar dan moet de voor derailleur in hoogte aangepast worden.
Ik rij op mijn schockproof (20 inch moet ik tegenwoordig vermelden) met een 61 vooraan en een 11 achteraan en dat is te doen.
Het voordeel van de 61 is dat er commercieel een carbon beschermrand beschikbaar is. (maar dat is enkel nodig om aan wedstrijden te mogen deelnemen of om de veiligheid wat te verhogen)

Veel succes,
renaat
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

#10 Bericht door JP »

Mijn grootste verzet is een 57/11 met een 20 inch wiel op een Hurri Tour.
Nu, mijn voorblad telt 53 tanden. Bij 40 trappel je daarbij voor zot en wordt het onstabiel rijden.
Ik had dat in het begin ook, maar nu heb ik daar geen last meer van. Je moet inderdaad leren om niet aan je stuur te trekken.

Eerst wou ik ook een groter tandwiel steken, maar wegens knieproblemen heb ik geleerd een hogere kadans te trappen en nu kom ik altijd toe met mijn versnellingen.

Op een Lowracer zal 53 tanden wel wat weinig zijn, maar ik zou toch maar oppassen, en zeker een voorderailleur of een cassette installeren anders is het gevaar voor overbelasting van de knieën te groot.

JP

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#11 Bericht door Dominique »

Heb vandaag consequent een hogere kadans aangehouden gedurende 80km en inderdaad, zero last van knie, absoluut niet uitgeput, en gemiddelde snelheid lag hoger. Merci voor de tips.
Onderweg in Halle een kleiner "achter tandwiel" van 10 gekocht. Es proberen.

Groeten

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door marini »

het is wel zo dat ge bij hogere snelheden vooraan bijna altijd naar een groter tandwiel en achteraan ook naar een groter tandwiel schakeld . maw beide diameters worden groter snelheid is het zelfde (ongeveer) maar uw kettingverliezen zijn minder groot omdat de trekhoek van uw ketting minder groot is bij een groot tandwiel. Probeer dus vooraan zo groot mogelijk te rijden en achteraan schakel je zo licht mogelijk om een hoge trapfreqentie te bereiken.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#13 Bericht door ome Willem »

Ik heb vorige week bij Tim een 62 tanden - laten zetten voorraan,
Supper!!!!
Door mijn dualdrive kan ik nu eindelijk van mijn 27 versnellingen gebruik maken.
Nu kan ik zowel een steile helling van meer dan 10% aan en bij een l afdaling ga ik aan 50/ hr de berg af.
Ik probeer ook mijn trapkadans rond de 70 te houden 80 zou beter zijn maar daar moet ik nog op trainen.
Ter info mijn kleinste tandwiel achteraan is ook een 10 tanden.
Wie bij gelegenheid de brabantse hellingen wil proberen,
Kom hier eens fietsen de druivenstreek is prachtig.

Ome Willem

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#14 Bericht door GeertJ »

ome Willem schreef:Ter info mijn kleinste tandwiel achteraan is ook een 10 tanden.
hm, 10 tanden, lijkt me eerder 11 tanden ofwel is het iets nieuws?
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#15 Bericht door Ward De Meyer »

Hey Dominique,

Ik ken je lage racer van zien(Heb er ook één keer op gereden) Zeer laag vindt ik wel! En jij doet daar woonwerk verkeer mee?
Voor degene die de fiets niet kennen, ik had er een fotootje van op de PC staan maar vindt het niet meteen. (kijk eens op www.tim.be , daar heb ik hem ooit vandaan gehaald)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie