nieuwe ligfiets, ik zoek een frisse wind

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

wow, victor,

ziet er waarlijk wel knap uit .. heb je ergens wat bijgehouden hoe je wat aanpakt? En is slijtage, vervuiling beter als voorheen ...

mooie optie, mijn fiets is immers nog niet versleten en resultaat is best mooi hé ...

mvg

Wannes

rowingvictor

#17 Bericht door rowingvictor »

@ Wannes & Marcol:

-Eérst koop je een Hurricane.

-Dan struin je internet af voor:
een geveerde voorvork 26" met een 1" stuurbuis(20 cm) en draad.
een achterbrug van een Challenge Wizzard (= 26").
een setje remmen waarvan de kabels lang genoeg zijn.
een setje 26" wielen + banden.
kleinere tandwielen vóór.
een kortere achterveer/demper (125 mm).

-Zorg voor een ruim assortiment bouten/moeren en een goed gevulde gereedschapskist.

-Zorg voor de beschikking over een metaaldraaibank.

-->Verwijder de oude voorvork en achterbrug.

-Plaats de nieuwe voorvork en achterbrug op de plek van de oude
Het is nu wel héél fijn als je die draaibank hebt staan omdat je genoodzaakt bent een paar "vulbussen" te maken :
--> De bredere geveerde voorvork zit in de weg van de kettingloop; daar heb ik een 6 cm hoge bus voor gedraaid om de vork een stuk lager te zetten zodat de ketting over de kroon heen gaat.
--> Het scharnierpunt van de Wizzard-achterbrug heeft een 8 mm gat, dus een vulbusje kan wellicht handig zijn. Dit moet ik zelf óók nog verbeteren.

-Maak een beugeltje voor het geleide-wiel (onder de zitting) om deze ongeveer 5 á 6 cm naar beneden te verplaatsen en leg de ketting ER OVER HEEN.
(Normaal gaat de ketting eronderdoor om vervolgens naar BOVEN af te buigen, maar omdat de nieuwe achterbrug steiler naar beneden staat, komt de ketting tegen het beugeltje, waardoor de ketting niet lekker meer loopt. ER OVERHEEN dus)

-Zet de de tandwielen, de ketting(langer maken?) de deraillieur en eventueel de remmen over van de oude op de nieuwe situatie.

-Controlleer of alles goed vast zit!!

Hobbellen maar!!!


De fiets zal te bezichtigen zijn op Cycle Vision 2008.

De Hurri waar ik mee begon is te zien op:

http://www.victor.zijnalbums.nl en dan klikken op "Hurricane"

Succes & voor vragen óver-, of biedingen óp- de fiets ben ik altijd bereikbaar.

Plaats reactie