Zweet, kleding en gaan werken met de fiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#16 Bericht door marksje »

Spijts het bij mij maar een grote 10 km is, zweet ik toch; ik fiets namelijk altijd nogal goed door (ts 30 en 35) op mijnen Fuego. Af en toe ben ik ook eens gewoon kletsnat van de regen want slecht weer houd mij niet tegen. Wij hebben gelukkig een prachtige verwarmde kleedkamer met voldoende kastruimte, twee douches met heerlijk warm water en ik heb zelf mijn wasdraad geïnstalleerd om mijn natte of bezwete kleren aan te drogen. Uniform hangt in mijn kast, vers hemd en onderkleding heb ik elke dag bij achter op de fiets.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#17 Bericht door Scorpion Rider »

Ik heb ooit de tip gekregen om net iets te fris aangekleed met de fiets te vertrekken.
Ondertussen weet ik dat je daardoor echt wat minder bezweet toekomt.
Als ik me toch eens vergis en de lange broek aandoe dan is die kletsnat en mijn shirt ook goed nat van het zweten.
DUS: de eerste honderden meters is het wat fris en daarna ben ik op 'temperatuur' gekomen en worden mijn kleren minder nat door het zweten.
O ja, best wel dan een jasje of extra shirt meenemen, voor als je onderweg lang moet stilstaan, want pech kan je altijd overvallen. :wink:

Helaas is het voor mij moeilijk om rustig te rijden, dus kom ik toch nog bezweet toe. :P :D
Gelukkig zijn er douches, kleerkasten en droogrek aanwezig op mijn werk. 8)
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gast

#18 Bericht door Gast »

paulheyndrickx schreef:Ik heb gemerkt dat er WAW's zijn met een ventilatie- inlaat in de neus, maar ik weet niet of dit echt verschil maakt.
Neen. Zo'n gat in de snuit doet niets. Doe geen moeite.
1. Bij tegenwind voel je de luchtstroom naar binnen stromen maar écht verfrissend werkt dat niet, tenzij dat het de afgesloten VM opblaast en duidelijk afremmend werkt.
2. Bij wind mee voel je niets en heb je er dus niets nuttigs aan, tenzij om via dat gat met het blote oog vast te stellen dat het wegdek rapper wegschiet dan bij wind tegen.
3. Bij regen komt het regenwater naar binnen gesijpeld en wordt de procentuele relatieve vochtigheid in de VM hoger dan in de buitenlucht.
4. En als het even kan krijg je hier en daar een velomobielvoordien laagvliegend insekt om de oren gegooid waar enkel een adequate vliegenmepper het gepaste accessoire toe is.
Facit : 't is zoals met de gaten in het wegdek. Opvullen.

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#19 Bericht door Stijnsmb »

Scorpion Rider schreef:Ik heb ooit de tip gekregen om net iets te fris aangekleed met de fiets te vertrekken.
Lijkt me ook een goed gedacht. Klopt volgens mij ook... In de winter gaan mountainbiken met niet teveel kleren aan, dan kan je toch serieus wat rijden en praktisch niet bezweet zijn. Maar dat gaat dus helaas niet op in de zomer... :(


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#20 Bericht door Broeno »

Als ik de late dienst heb, ben ik met de trein in 15 minuutjes op werk. Heb ik de vroege, dan is de ligfiets perfekt: 's morgens nog redelijk fris, dus zweet ik relatief weinig voor mijn doen, zeker als ik me redelijk fris kleed. Vooral ook omdat ik het 's morgens probeer op 't gemakske te doen. Er is geen douche op 't werk, dus ik neem toch nog altijd verse kleren mee. 's Namiddags naar huis terugkerend mag ik zweten al wat ik wil. :wink: Velomobieldroom om te forenzen heb ik moeten opgeven, want ik zweet er gewoon veel te hard in. En ik wil niet de hele dag naar zweet zitten ruiken. :-& :oops:
@brunomobiel

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#21 Bericht door Scorpion Rider »

Broeno schreef:En ik wil niet de hele dag naar zweet zitten ruiken. :-& :oops:
Zweet op zich riek je eigenlijk niet, maar het is wel een voedingsbodem voor bacteriën e.d. en die hun afvalstoffen rieken onfris.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#22 Bericht door Scorpion Rider »

Stijnsmb schreef:Lijkt me ook een goed gedacht. Klopt volgens mij ook... In de winter gaan mountainbiken met niet teveel kleren aan, dan kan je toch serieus wat rijden en praktisch niet bezweet zijn. Maar dat gaat dus helaas niet op in de zomer... :(
Stijn
Tja, in de zomer is het moeilijker om je fris te kleden :D
Er is wel een manier, maar die geeft véél bekijks :wink:
Hoewel dat in een velomobiel niet zal opvallen, tot je uitstapt... :twisted: :P
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#23 Bericht door Pleeboy »

Vroeger: 10km naar 't werk vlammen, verfrissen, omkleden, klaar
Nu werk ik op kantoor, ook 10km: rustig tempo, af en toe eens een stukje recht gaan zitten om PREVENTIEF het zweet weg te werken.
Resultaat: droog, niet zwetend/stinkend aankomen, 25min onderweg ipv 20...
Ik ga met de ligfiets naar mijn stamkroeg 20km verderop :roll: en ook hier: rustig(er) rijden en af en toe eens recht zitten, geen 30 maar 25 gem maakt een groot verschil. :wink:
Grtz Teun

Plaats reactie