Eerste meters op een Flevo Racer - Jonathan

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
jonathan

#31 Bericht door jonathan »

graddus schreef:Je gaat vanzelf tegen de grond...
idd

oplossing voor stuur probleem?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#32 Bericht door Wouter D »

stuur erafhalen, dan is er geen stuurprobleem mee :twisted:

nee serieus, eerst leren rechtdoor rijden en dan pas leren sturen, is dat geen goed idee?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#33 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:stuur erafhalen, dan is er geen stuurprobleem mee :twisted:

nee serieus, eerst leren rechtdoor rijden en dan pas leren sturen, is dat geen goed idee?
nou ja in principe wel maar ik kan beide al redelijk omdat je niet stuurt met je stuur.... :shock:

nou ja in elk geval een beetje geoefend vandaag en ik kan een beetje remmen ondertussen...dmv tegendruk uitoefenen met je benen kan je hard genoeg je rem induwen zonder je balans te verliezen.

maar dus ik vandaag een beetje aan het oefenen, sandra ook ffkes met hare trike en ik erachter onder het motto "die hou ik wel bij", 1 bochtje, nog een bochtje, net een bochtje maar toch ook net op de rijbaan en dan terug het fietspad op... daar stopt de film ergens, opeens lig ik op straat.
Blijkbaar wederom dat stuur de verkeerde richting laten uitwijzen.
Yep de eerste schaafwonden zijn er weer...

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#34 Bericht door graddus »

Als je je stuur vastneemt, dan best met twee handen, zodat je gelijkmatige druk kunt uitoefenen. En dan gewoon remmen. Het probleem is, dat je zodra je het stuur vastneemt, je heel geforceerd daarop kracht gaat uitoefenen. Deze kracht doet helemaal niets, maar het neemt wel je ontspannen houding weg uit de rest van je lichaam, waardoor je je evenwicht verliest en om gaat. Geloof me, ik heb het allemaal meegemaakt, je neemt je stuur vast en denkt daarmee de fiets te kunnen controleren, de fiets maakt een zwiepertje, jij trekt nog harder aan je stuur, wat nog minder uithaald, maar doordat je denkt dat je het gaat redden vergeet je je benen en hop daar lig je weer :wink: Er is maar een ding, en dat is ontspannen, dan maakt het niet meer uit of je je stuur vasthoudt of niet. De enige reden waarom ik heb gezegd dat je beter zonder stuur kunt beginnen, is dat je dan niet de fout maakt te denken dat je kunt corrigeren en je er dus veel sneller mee weg bent. En geef toe, dat stukje is al gelukt.

jonathan

#35 Bericht door jonathan »

graddus schreef:Als je je stuur vastneemt, dan best met twee handen, zodat je gelijkmatige druk kunt uitoefenen. En dan gewoon remmen. Het probleem is, dat je zodra je het stuur vastneemt, je heel geforceerd daarop kracht gaat uitoefenen. Deze kracht doet helemaal niets, maar het neemt wel je ontspannen houding weg uit de rest van je lichaam, waardoor je je evenwicht verliest en om gaat. Geloof me, ik heb het allemaal meegemaakt, je neemt je stuur vast en denkt daarmee de fiets te kunnen controleren, de fiets maakt een zwiepertje, jij trekt nog harder aan je stuur, wat nog minder uithaald, maar doordat je denkt dat je het gaat redden vergeet je je benen en hop daar lig je weer :wink: Er is maar een ding, en dat is ontspannen, dan maakt het niet meer uit of je je stuur vasthoudt of niet. De enige reden waarom ik heb gezegd dat je beter zonder stuur kunt beginnen, is dat je dan niet de fout maakt te denken dat je kunt corrigeren en je er dus veel sneller mee weg bent. En geef toe, dat stukje is al gelukt.
waarvoor eindeloze dank, nee echt, doet er ENORM veel toe. Handen aan het stuur... hoe komen ze erbij??

Jonathan - is geslaagd voor Duits!!!! (It's all downhill from here)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#36 Bericht door graddus »

[quote="jonathan]Jonathan - is geslaagd voor Duits!!!! (It's all downhill from here)[/quote]

Ab hier geht alles nur bergab 8)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#37 Bericht door quattrovelootje »

graddus schreef:Ab hier geht alles nur bergab 8)
Und ohne Hände ! Herzlichen Glückwunsch Jonathan !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#38 Bericht door karien »

nu int west vlams..

kzien content in joen plekke..

joen vélo is da ééntje die normaal maar juste wedstrijden rijd mss..

op wedstrijd moede nie fringen vandaar..
juste uitbollen en handje wuiven..

o je dat al kunt.. :wink:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#39 Bericht door Edje »

As hm met dien velo nen wedstried utriet, mag hm heel blij zijn, veurdeel is wel dat hm geen freins nodig he :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#40 Bericht door quattrovelootje »

karien schreef:nu int west vlams..
kzien content in joen plekke..
joen vélo is da ééntje die normaal maar juste wedstrijden rijd mss..
op wedstrijd moede nie fringen vandaar..
juste uitbollen en handje wuiven.. o je dat al kunt.. :wink:
Karien, een vree muzikaal taaltje, maar waar vinnik in hemelsnaam de vertalingen :wink: ?
Ik bedoel maar : voor Duits en van die talen kan je nog terecht op bepaalde websites om dingen te vertalen, maar dat west vlams :roll:

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#41 Bericht door Edje »

tja Tihamér dat heb je of je hebt dat niet he ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jonathan

#42 Bericht door jonathan »

allewedertje schreef:
karien schreef:nu int west vlams..
kzien content in joen plekke..
joen vélo is da ééntje die normaal maar juste wedstrijden rijd mss..
op wedstrijd moede nie fringen vandaar..
juste uitbollen en handje wuiven.. o je dat al kunt.. :wink:
Karien, een vree muzikaal taaltje, maar waar vinnik in hemelsnaam de vertalingen :wink: ?
Ik bedoel maar : voor Duits en van die talen kan je nog terecht op bepaalde websites om dingen te vertalen, maar dat west vlams :roll:

Tihamér
er is altijd het west-vlaams idioticum.

@mark: het maakt idd niet veel uit wat je met je stuur doet. Is idd dat verstijven als je eraan trekt en je versliest je evenwicht.

Maar dus allemaal enorm bedankt voor de felicitaties. Het wass voor mij echt Het vak van de examens. Taal is erg moeilijk voor iemand met dislectie. Echt bedankt.

Om terug te komen op het onderwerp. Na de tip van Mark dacht ik da ga ik eens proberen. Dus op fietsje, vertekken zonder handen en daarna op een zoveel mogelijk ontspannen manier handen op het stuur. Het ging! Prachtig gewoon! Remmen, schakellen, blokje rond het ging allemaal opeens. Wat ik ook merk, als je het zo een nachtje laat rusten gaat het een stuk beter. Dus ik kom terug thuis na een rondje en denk:"Er is maar 1 manier om het te leren". Dus spullen in banaantas, handschoenen aan en ik weg. Nou ja stel je er niet teveel van voor. Ik heb 40km gefietst tegen 18-19 kruis en ik stop braaf aan elk kruispunt. Maar het gaat dus!
Wel daarna zo stijf als een hak van alle spanning, mijn benen doen er nu nog zeer van, niet ontspannen is het zeker niet snel. Dat zal wel gewennig zijn zeker.

Vandaag opnieuw!

mvg
Jonathan

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#43 Bericht door karien »

Idioticum... :-# [-X

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#44 Bericht door graddus »

jonathan schreef:[ Dat zal wel gewennig zijn zeker.
Zij maar gerust 8)

jonathan

#45 Bericht door jonathan »

karien schreef:Idioticum... :-# [-X
dat was geen grap, is gewoonweg de naam
er is ook een gent idioticum, een antwerps enz enz.

Plaats reactie