Tasafhouders

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

Tasafhouders

#1 Bericht door Willem »

Iemand (Matthias?) had hier zelf tasafhouders gemaakt voor een hurri, uit een aluminium buisje. Zou je eens kunnen uitleggen hoe je dat juist gedaan hebt? Het ziet er niet zo moeilijk uit, maar tips van iemand die het al eens gedaan heeft komen altijd van pas.
Bedankt!
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#2 Bericht door mathias »

hey willem,

die tasafhouders met dat aluminium buisje hebben het vorig jaar gedurende de reis begeven. waarschijnlijk omdat de belasting te groot was. als het dus de bedoeling is van zwaar geladen te rijden zijn die alu buisjes geen al te goed idee, anders houden ze best, ik heb er bijna een jaar licht geladen mee gereden zonder problemen.

om ze te maken gaat ge gewoon naar den briko/gamma whatever achter alu buisjes (diameter +/-1cm). ge plooit ze voorzichtig rond een paal (diameter 8 à 10 cm) om een mooie bocht te krijgen. de scherpste bocht durft wel eens te knikken, bij mij was dat toch het geval, maar da is nie direct een ramp zolang ge het nie probeert terug te plooien, want dan breekt da gewoon. de uiteindes slaggt ge plat met een hamer zodat ge een plat deel krijgt waar ge een gat in kunt boren om ze aan uw zitje te bevestigen (diameter bout zitje). en dan gewoon bevestigen.

aangezien de alu's dus nie stevig genoeg bleken voor zwaardere lasten heb ik ze ondertussen vervangen door nieuwe van het merk "kanniekapot". ze zijn wel nie zo gemakkelijk te maken als de alu's aangezien het volle stalen stangen betreft die moeilijk te plooien zijn, en waarbij er moet worden gelast en geslepen. ik ben dan ook bij ne maat te rade geweest die mij daarbij kon helpen.

het bouwproces gaat als volgt: ga weer naar de brico/gamma acter twee stalen stavan (O=5à8 mm) en een ijzeren lat van 2cm breeden 1à2 mm dik. plooi de staven in de juiste bochten zodat de uiteindes overeenkomen met bevesigingspunten van uw zitje. de uiteindes kunt ge eventueel bijsnijden met een zaagske of slijpschijf. aangezien ge een stalen stang moeilijk kunt platslagen moet ge de stan vastlassen op een stuk van het ijzeren latje, waarin ge dan een gat kunt maken om ze te bevestigen. een goede raad: meet alles eerst eens uit en maak er desnoods een tekeninkske van voor dat ge begint. het bespaart u een hoop miserie. bij mij was het allemaal knutselen en improviseren, en het zal mij dus nie meer lukken om identiek dezelfde afhouders te maken. maar ze zijn redelijk hoed gelukt, stevig en nog nie te lelijk ook.

veel succes dermee, en ik zal nekeer proberen om der een fotooke van op het net te zetten.
Mathias

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#3 Bericht door mathias »

hier dus een paar foto's van mijn tasafhouders die het wel hoeden onder alle omstandigheden.
Bijlagen
tasafhouder links
tasafhouder links
links bewerkt.jpg (237.75 KiB) 2499 keer bekeken
Mathias

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#4 Bericht door mathias »

nog wa van den anderen kant ook
Bijlagen
tasafhouder rechts
tasafhouder rechts
rechts bewerkt.jpg (217.51 KiB) 2500 keer bekeken
detail van de bevestiging rechts
detail van de bevestiging rechts
Mathias

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#5 Bericht door wost »

super gemaakt. Een tussenoplossing tussen alu en kaniekapot is misschien een inox buisje. kan je bewerken zoak-ls de alu's dus niets te lassen.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#6 Bericht door Willem »

Bedankt voor de info!
't Is bedoeld voor aan de ene kant een matje en aan de andere kant een slaapzak. Dat moet dus wel lukken zeker? Een tent zal dus waarschijnlijk te zwaar zijn? Maar ik zal eens kijken of ik inox buisjes vind. Die zijn dus nog altijd vrij makkelijk te buigen, begrijp ik?
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

willem,

straks ga ik naar tim om het zitje van de hurri te vervangen door een optima zitje, als blijkt dat mijn huidige tasafhouders niet pas (wat meer dan waarschijnlijk is), dan kan je die van mij wel krijgen hoor, ik zou niet weten wat ik ermee moet gaan aanvangen dan.

ik laat jullie wel nog iets weten hoe deze ombouw is verlopen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

dus, dat vorige gaat niet door, maar ik zag wel op ligfiets.net banaantassen en tasafhouders te koop, misschien is dat iets voor je?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#9 Bericht door Willem »

OK, geen probleem.
Ik ben ondertussen al terug van fietsvakantie, zonder tasafhouders, maar met aan één kant een U-slot (wat toch mee moest), en dat werkte ook wel vrij goed.
Maar tegen volgend jaar zou ik toch liefst zijtassen hebben, want elke morgen tenten en slaapzakken vastbinden aan de fiets is toch niet zo ideaal.
Willem Van Besien

Plaats reactie