Eerste rit met de MANGO

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Eerste rit met de MANGO

#1 Bericht door Luc Willaert »

Mijn eerste Mangorit was toch geen onverdeelt succes.

De zithouding en de snelheid vielen dik tegen.

Ik ben nu al een jaar of 2 gewoon aan de baron, op de laagste stand gezet (voor mij de ideale fietshouding). De Mango heeft toch iets meer een zittende houding. Dat verschil lijkt op het eerste zicht niet groot, maar voelt toch heel anders aan om te rijden.
Ik heb al 2 dagen spierpijn, gewoon van een woon-werk-verkeerrit van 32 km enkel.

Ook de snelheid viel dik tegen. Met de baron doe ik normaal 28-30 kruissnelheid, gemiddeld 25-26. Op hetzelfde traject gisteren 20-25 en 20 gemiddeld. Ik was natuurlijk aan de late kant, de collega's vroegen of ik in slaap aan het vallen was. Ze zien mij daar al van 2 kilometer ver afkomen, zagen dus duidelijk het verschil met vroeger : weg glorieuze intrede met mijne nieuwe velomobiel!!!

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de laatste maanden te weinig heb gefietst en dat mijn conditie en mijn gewicht elk een andere kant (de verkeerde dus) opgegaan zijn.

Er zit blijkbaar ergens een kortsluiting in de voorlamp, want nu al 2 kapotte zekeringen, gelukkig zit er voorraan en achteraan een extra lamp.

Had er hier nog iemand zelfde probleem met het overschakelen naar de andere zithouding, of ligt alles aan mijn gebrekkige fysieke conditie?????

Luc

PS : het velomobielrijden op zich bevalt me wel enorm, dus we zullen doorzetten.

Maandag toch een kwartiertje te vroeg vertrekken naar het werk.

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#2 Bericht door karien »

Geen één... :twisted: :P

jonathan

#3 Bericht door jonathan »

Ik ben ook overgeschakeld van een Baron naar een FAW en dat was in het begin een heel erg dikke tegenvaller.
Het rijdt gewoonweg anders... Een baron trek enorm hard op en blijft maar gaan maar een velomobiel niet.
Het optrekken is zwaar en je moet echt op een bepaalde snelheid blijven wilt het lekker blijven rijden. Ales je eens een berg tegenkomt is het ook gedaan met de "fun". Je moet lekker ligt blijven ronddraaien maar de verleiding is groot om over te stappen op een zwaar tempo.
Ja man ik ken de syndromen, vroeger met mijn Baron reedt ik 32 gemiddeld zonder echt dood te zijn, met al die heuvels hier in de buurt rij ik met de FAW een dikke 28 gemiddeld en dan heb ik geluk gehad bij verkeerslichten...
Nu wat altijd kan is dat je sporing niet goed zit he. Een klein beetje uitspoor is al genoeg om de snelheid er volledig uit te halen een een fiets te krijgen die echt heel de tijd "bergop" rijdt.
Als je wil kan je straks wat vroeger komen en we zoeken ons ergens een dijkje(graddus zal wel wat weten) en dan zetten we die sporing goed.
Bij de Quest maakt het niet uit hoe de belasting zit maar een Mango heeft meer negatief camber(met dank aan Jan voor dat woord) en als jij een dikke 10kg meer/minder weegt dan de vorige eigenaar is je sporing om zeep en je banden binnenkort ook.

dus je laat het maar weten(maar liefst op de GSM)

mvg
Jonathan

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

Ik vrees dat ik er vanavond maar na 19u00 zal geraken, maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Luc

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#5 Bericht door sietse »

Hey luc , trek u die verminderde snelheid nie aan , dat is bij mij ook het geval, met de baron kwam ik op de rechte stukken bijna niet onder de 40 en met de mango lukt het net. De fiets is gewoon veel zwaarder om op gang te krijgen en dat neemt veel energie uit de spieren, op snelheid (30-40km/u) is het aangenaamst. Erboven is stoempen :evil: en eronder is nie van toepassing voor mij :D

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Ik heb het ook gehad bij overstap van Baron naar Alleweder. Inderdaad ineens een fors stuk langzamer rijden. Ik geloof absoluut dat de andere houding ermee te maken heeft maar dat niet alleen. Terecht noemt Jonathan het vlotte optrekken van de Baron tegenover het veel 'tragere' optrekken van een velomobiel.
En dan hellingen.... met een tweewieler (nu een Fujin) jakker ik met een lichte snelheidsvermindering tegen bruggen op terwijl ik met de Versatile meestal heel wat meer snelheid moet inleveren op die plekken. Ook bij strakkere bochten is de Fujin in het voordeel ten opzichte van de Versatile.

Maar controleer inderdaad de sporing en geef het wat tijd. Kijk uit dat je je knieën niet forceert omdat je net zo snel wil rijden/optrekken als met de Baron.

Met name het lekker vlot rondtrappen is belangrijk. Dat merk ik op dit moment ook weer. M'n conditie is wat achteruit gegaan en daarmee ook m'n kadans. Ik moet opletten dat ik niet maar 80 keer per minuut rondtrap. Even terug schakelen en minimaal 90 trappen werkt een stuk beter. Ga ik 100 trappen dan kan de snelheid weer wat meer omhoog (alleen houd ik dat niet zo lang meer vol; moet ik weer aanwennen)

Maar ik sluit me dus volledig aan bij Jonathan.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

OK, ben dus niet de enige die moet aanpassen. Van hellingen heb ik op mijn woon-werkverkeer-traject gelukkig geen last.

De rest zal trainen worden zeker.

Heeft er iemand (liefst hier in de omtrek) zo'n uitlijnapparaat??
Hoe doe je dat??

Luc

Gast

#8 Bericht door Gast »

Jullie hebben het over de overstap van een ligfiets naar een VM. Ik had vroeger hetzelfde probleem met de overstap van een rechtopfiets naar een ligfiets. Ik reed bij mijn eerste liggende avonturen hooguit aan een gemiddelde van 18 per uur. Dat betekent bijna 10 per uur làger dan ik gewoon was, en dan nog op vlakke stukken.

In tegenstelling tot rechtop is een ligfiets voor mij heel gevoelig wat de doorgevoerde afstelling betreft. Ik denk dat dit bij jullie niet anders is. Ik moet maar een paar mm's aan mijn ligpositie op de Hurricane wijzigen, en ik 'lig twee weken achterop'.

jonathan

#9 Bericht door jonathan »

Patrick Pevenage schreef:Ik reed bij mijn eerste liggende avonturen hooguit aan een gemiddelde van 18 per uur. .
das nog snel

ik heb mijn eerste toch gedaan met een hase tagun en dat was 60km en ik heb er 6 uur over gedaan..... om dan steendood thuis te komen.
achteraf bleek dat ik ook helemaal geen persoon ben voor de tagun maar toch.

maar het is wennen, na iets van een 1000km is dat wel weer gedaan.

ik denk dat mensen ook soms een verkeerd beeld hebben van het voordeel van een VM, wat logisch is als je Ymte en Hans ziet knallen.
Natuurlijk doen die mannen het goed, als je zoveel zou trainen op een hoge Bi als die mannen in hun Q dan zou je ook best snel gaan hoor.

Jonathan- blokken, blokken, blokken

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#10 Bericht door wost »

Overstap van de ene fiets naar de andere is altijd een beetje aanpassen. Duurt bij mij een 2 a 300 km eer ik terug op snelheid zit.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#11 Bericht door Luc Willaert »

wost schreef:Duurt bij mij een 2 a 300 km eer ik terug op snelheid zit.
En ik heb er nog maar een 80-tal gereden : wordt lastig vanavond.

Mijne Mango past in mijne Doblo (met de rechtervoorzetel er uit!!)


Luc

spiderman
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: za 23 sep 2006, 11:21
Postcode: 8710
Locatie: Wielsbeke
Contacteer:

#12 Bericht door spiderman »

Luc Willaert schreef:OK, ben dus niet de enige die moet aanpassen. Van hellingen heb ik op mijn woon-werkverkeer-traject gelukkig geen last.

De rest zal trainen worden zeker.

Heeft er iemand (liefst hier in de omtrek) zo'n uitlijnapparaat??
Hoe doe je dat??

Luc
om het spoor uit te lijnen, heb je niet meer nodig dan een lintmeter :wink:

Je meet de afstand tussen je wielen op het uiterste punt vooraan en achteraan. Als je toespoor wil, moet de afstand vooraan kleiner zijn dan achteraan en omgekeerd.
ik sta te trappelen om te kunnen trappen in mijn eigen vm :)

jonathan

#13 Bericht door jonathan »

spiderman schreef:
Luc Willaert schreef:OK, ben dus niet de enige die moet aanpassen. Van hellingen heb ik op mijn woon-werkverkeer-traject gelukkig geen last.

De rest zal trainen worden zeker.

Heeft er iemand (liefst hier in de omtrek) zo'n uitlijnapparaat??
Hoe doe je dat??

Luc
om het spoor uit te lijnen, heb je niet meer nodig dan een lintmeter :wink:

Je meet de afstand tussen je wielen op het uiterste punt vooraan en achteraan. Als je toespoor wil, moet de afstand vooraan kleiner zijn dan achteraan en omgekeerd.
dat weet iedereen wel hoor, :roll:

om de uitlijning te meten moeten je eigenlijk een mal hebben waar je langs beide kanten de wielen meet op hetzelfde punt. dit omdat de wielen van een VM nooit echt recht staan en dat daardoor de afstand verschilt.
ook maakt het uit of je fiets belast is of niet enz. enz. enz.
je kan ook een uitrol test gebruiken zoals ik doe als je niet graag mallen maakt.

kijk eerst een beetje rond op het forum mss voor je dingen beweert.

goede inleidende lectuur staat onder: velomobiel.nl/alleweder/allewedernieuws.

mvg
Jonathan-

spiderman
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: za 23 sep 2006, 11:21
Postcode: 8710
Locatie: Wielsbeke
Contacteer:

#14 Bericht door spiderman »

jonathan schreef:
kijk eerst een beetje rond op het forum mss voor je dingen beweert.
Toffe reactie. probeer alleen maar te helpen...
ik sta te trappelen om te kunnen trappen in mijn eigen vm :)

jonathan

#15 Bericht door jonathan »

spiderman schreef:
jonathan schreef:
kijk eerst een beetje rond op het forum mss voor je dingen beweert.
Toffe reactie. probeer alleen maar te helpen...
excuses, ik kan af en toe wat rechtuit zijn.
in elk geval was het niet aanvallend bedoeld.
hier: http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1748
vind je erg veel info over het onderwerp

mvg en een beetje :oops:
Jonathan

Plaats reactie