challenge hurricane, challenge seiran of nazca pioneer?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

challenge hurricane, challenge seiran of nazca pioneer?

#1 Bericht door KarelJ »

Wat zouden jullie kiezen voor woon-werkverkeer en waarom? (op typische Belgische fietspaden en wegen -> niet te goede kwaliteit dus)
(afstand 49 km enkele rit, dus zowel snelheid, als comfort belangrijk)
Een velomobiel is kwa prijs geen optie momenteel

Meer info over m'n woon-werk-verkeer is te vinden in het onderwerp onder leden:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3336

Ik denk richting Challenge Hurricane, Challenge Seiran of Nazca Pioneer.

Als ik richting tweedehands kijk bij deze modellen, zijn er dan zaken waar ik extra moet op letten (model van een bepaald jaar dat b.v. minder was, ...)

Waarom denk ik richting Seiran of Pioneer? comfort, veiligheid (hoger zitten)

Waarom denk ik richting Hurricane? snelheid, veel gebruikte ligfiets, regelmatig op tweedehandsmarkt te vinden

Alvast bedankt voor alle info en tips

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#2 Bericht door Jan.E »

Ik zou gaan voor de seiran, zit je wat hoger, de grote wielen gaan vlotter door kuilen etc en de fiets is zeker ook snel. Ik zou wel voor de gewone versie gaan en niet de lichte. de kader van de lichte blijkt toch redelijk fragiel.

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#3 Bericht door karien »

ik zou ze gaan testen in winkel..

alle modellen zijn goed naar mijn mening..
als je er u maar goed op voelt..
kheb wel al gezien dat ik met mijn hurri veel veiliger rij..
kwa auto's die in cirkel om me geen rijden en bij oversteek dat ze me vlug doorlaten..
met de speetliner denken ze dat ik gewone fietser ben psies en rijden ze rakelijks me voorbij..ook is wachttijd kwa oversteek langer..

je vind zeker je gedacht op tweedehandsite..

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

merci

#4 Bericht door KarelJ »

Merci voor de antwoorden tot nu toe

Ik ga sowieso de seiran en de hurricane eens uitlenen in oktober/november (eerst de bevalling van mijn vrouw afwachten)

Ondertussen lees ik hier in afwachting met plezier verder over de ervaringen van anderen

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

ik heb een condor en een baron samen gehad
voor lange tochten langs lange banen is de baron het snelst
maar als er typisch belgische fietspaden met toch af en toe een heuvel, grind enz op het menu stonden dan was de condor veruit het beste
heb daarom ook geen baron meer

-tip: voorvering + 1 of andere marathon/kojak rijdt echt, echt, ECHT lekker

jonathan vrijdag een gemiddelde van 41 op 32 km met condor alaerts

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#6 Bericht door Jan.E »

Ik denk dat gij uwe km-teller eens juist moet zetten!! :wink:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

jonathan schreef:jonathan - vrijdag een gemiddelde van 41 op 32 km met condor - alaerts
Was da bergaf of zo????

Luc

jonathan

#8 Bericht door jonathan »

Luc Willaert schreef:
jonathan schreef:jonathan - vrijdag een gemiddelde van 41 op 32 km met condor - alaerts
Was da bergaf of zo????

Luc
achter een tractor die hetzelfde parcour volgde als ik
heerlijk maat zo bollen tegen 43

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#9 Bericht door karien »

zalig hee...
een tractor .. :D :D :D :D :wink:

gewoon de verschillende hoogten testen in winkel denk ik zo .. :D
nazca , m5 enz. achteraf bezien op plaza
alle merken zijn goe..

al zou ik wat jou betreft een fiets nemen die wa hoger zit.. z'n laag ding om te gaan werken :roll: .. maar ja das mijn mening é.. en zoals altijd... ieder zijn mening.. :twisted:

kant al nog beetje zeggen é met mijn 2a3md ervaring :D :wink:

www.ligfietsers.be

#10 Bericht door www.ligfietsers.be »

Als comfortabele ligger voor langere afstanden is er natuurlijk ook nog de Challenge Fujin.

Ik heb deze en dat beestje rijdt heel lekker.

Ben nu al 2 weken 4 dagen op 5 naar het werk aan het fietsen en dat lukt tot nu toe heel goed. Afstand is natuurlijk aanzienlijk korter (14 km enkel) en haal nu al een gemiddelde snelheid van 28km/uur. (als ik stilsta aan de lichten telt de meter niet dus gaat mijn gemiddelde niet omlaag.. Dus de reële gemiddelde snelheid zal iets lager zijn natuurlijk. maar dat reken ik niet uit.)

Met de redelijk lage fujin moet ik ook door Gent pendelen en dat lukt heel goed. Zorgen dat je zelf iedereen en alles ziet is de veiligste manier denk ik. Verder heb ik een AirZound die de bestuurders moet waarschuwen om geen domme dingen te doen.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

challenge distance

#11 Bericht door KarelJ »

even een update:

Het gaat waarschijnlijk een Challenge Distance worden. Dit is de voorloper van de Seiran (wel een hoger gewicht).

Het gaat om volgende fiets:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... tance.html

De volledige versnellingsgroep zal nieuw gemonteerd worden.

Heeft er iemand ervaring met deze fiets?

Ik ga de fiets eind oktober bekijken/testrijden.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat de fiets stevig en goed uitgerust zal zijn (veel nieuwe onderdelen), maar het enigste waar ik nog een beetje over twijfel is de snelheid (zowel het optrekken als de uiteindelijke kruissnelheid) die met deze fiets te behalen valt (hoger en ongeveer 20kg)

Ik zou graag vooraf nog een Challenge Hurricane uitproberen om goed het verschil te weten tussen een hoge comfort fiets en een (semi-)lage (comfort?)ligfiets

Ik vrees dat ik een eeuwige twijfelaar zal blijven, want de Distance voldoet op papier aan bijna al mijn eisen (ik moet er uiteraard wel eens mee rijden om zeker te zijn van de fiets), maar een Hurricane blijft op mij toch een zekere aantrekkingskracht uitoefenen :) (ookal heb ik er ook nog niet op gereden)

Ik wil ook nog even de mensen bedanken die mij tot nu toe geholpen hebben bij mijn speurtocht met antwoorden. En dan bedoel ik niet alleen hier in deze post. Ook uit de overige posts op dit forum heb ik al massa's interessante zaken bijgeleerd

Gast

#12 Bericht door Gast »

Karel, het is onmogelijk dat dit de voorloper van de Seiran is of zou kunnen zijn. Naar mijn mening althans. Maar oké.

Ik heb een Hurricane voor u op maat gesneden, en het zou je heel veel plezier doen moest ik die aan u uitlenen voor een weekje test.
Dat is echter onmogelijk. Mijn fiets is namelijk niet akkoord. Zij heeft een zodanig karakter dat enkel ik erop toegelaten word. Men heeft nu eenmaal van die eigenaardigheden in het leven, ongeacht of ze van zichzelf gecreëerd worden.

Bovendien voel ik nu al aan mijn theewater dat de noodzaak zich voor u opdringt om even naar Nijeveen (Nederland) te gaan om de Nazca Fuego uit te proberen. Met alles erop en eraan kost de Sport nieuw onder de 2.000 euro. Weinig geld voor veel gewaardeerde kwaliteit. Een Hurricane zal duurder uitvallen met dezelfde configuratie.
In het kort voor wat dan ook, een nieuwe ligfiets koopt men maar één keer in het leven. Kopen en houden en liefhebben en genieten en samen oud worden. Het blijft een eenmalige investering met constant gegarandeerde winstuitkering.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#13 Bericht door Luc Willaert »

Ik denk dat die snelheid best zal meevallen. het gewicht is vooral belangrijk bij het optrekken. Eenmaal je op kruissnelheid betn is dat minder belangrijk. Met het zitje in de horizontaalste stand zal je zeker een goed gemiddelde halen. Ik geloof niet dat een hurri rapper is.

Doordat je hoger zit, is je zicht beter en moet je ook minder vlug vertragen voor opstakels.

Luc

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

Karel,

Als je er een auto mee zoekt uit te sparen is een velomobiel best betaalbaar en pakken comfortabeler (maar dan ook voor watjes die niet tegen de regen (maar zo dikwijls regent het niet) en koude (daar kan je je op kleden) willen kunnen, niet onderuit durven gaan als het geijzeld heeft (kan elke 3wieler), minder schade aan lijf en leden bij onvoorziene contacten met medeweggebruikers, die geen last willen hebben van auto's die op fietspaden staan en niet zo hard willen trappen om even snel te gaan). Vooral over zo'n afstand het overwegen waard me dunkt.
Stop Fueling Around

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#15 Bericht door KarelJ »

Patrick

Waarom kan volgens jou deze Distance geen voorloper zijn van de Seiran?
Ik had ergens op internet een pagina gevonden van iemand die op de Distance een soort wereldreis had gemaakt. En daar stond dan bij dat de Distance ondertussen niet meer gemaakt wordt, maar dat Challenge nu een nieuwe 2*26incher heeft (Seiran) die volgens die persoon nog beter is dan de Distance (Seiran is lichter, een aantal probleempunten bij Distance zijn aangepakt)
Ik zal nog eens zoeken achter die (Franstalige) pagina.

crash-quest-dummy

Het is niet echt de bedoeling om een wagen uit te sparen. Ik kan gratis met de trein naar het werk (Vlaamse ambetantenaar). Ik wil een ligfiets voor het plezier, maar omdat sporten er weinig van komt, wil ik de ligfiets gebruiken om zo veel mogelijk mijn woon-werkverkeer te doen (dan verlies ik weinig extra tijd ten opzichte van de trein en werk ik ondertussen toch aan de conditie, heb het plezier van het fietsen, ...). Omdat de fiets voornamelijk voor woon-werkverkeer gaat dienen, wil ik uiteraard wel een fiets die snel genoeg is (zowel van nul vertrekken als de uiteindelijke gemakkelijk aan te houden kruissnelheid).

Een nieuwe ligfiets zal ik alleen kopen als het ligfietsen mij echt bevalt en als het financieel haalbaar is. Momenteel is enkel een tweedehands fiets haalbaar.

edit:
ondertussen de link gevonden:
http://www.webzinemaker.com/admi/m9/pag ... &id=307930
er wordt wel gesproken over een serein ipv een seiran :D

edit2:
waarom zou ik helemaal naar Nederland moeten om een nieuwe Nazca fiets uit te proberen? In Gent kan ik zowel Challenge als Nazca testen (of huren voor 1 of meerdere dagen) bij ligfiets.be

Plaats reactie