Maximale woonwerk afstand
Het enige wat natter wordt bij een ligger is ............... je KONT.
En de jas die k draag om te fietsen in de regen is: http://www.decathlon.be/NL/Product_arbo ... index.html
deze heeft een soort klep aan de kap waardoor ik geen regen in mijn ogen krijg.
En de jas die k draag om te fietsen in de regen is: http://www.decathlon.be/NL/Product_arbo ... index.html
deze heeft een soort klep aan de kap waardoor ik geen regen in mijn ogen krijg.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger
Maar ik mis wel echt mijne ligger
- Steks
- Belofte
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
- Fiets: Optima Baron
- Locatie: Barendrecht (NL)
- Contacteer:
Als je eens een velomobiel wilt huren in de buurt is http://maia.in/ in Dorcdrechtr denk ik het meest in de buurt. Ze hebben daar een Alleweder, WAW en binnenkort ook een BRIES.
Re: Maximale woonwerk afstand
Ik had als puber op mijn oude Gazelle herenfiets (zonder klikpedalen) ook ongeveer een kruissnelheid van 29-30 km/uur. Toen woonde ik nog in Nederland waar de wegen vlak zijn en er geen lintbebouwing is. Waar ik nu woon (Leuven) kan ik helaas maar korte stukjes zo hard fietsen. Ik ben zelfs al eens verongelukt doordat een automobilist op het laatste moment het fietspad blokkeerde, voor mij was het toen al veel te laat om nog tot stilstand te kunnen komen. Dit was de 1ste keer in mijn leven dat ik het meemaakte dat een automobilist zomaar het fietspad blokkeerde, vlak voor mijn neus.akreft schreef:Dames en heren,
Ik overweeg van werk of woonplaats te veranderen om het weer mogelijk te laten zijn per fiets naar het werk te gaan. Ik heb nog niet zo lang geleden gedurende 5 jaar een woon-schoolafstand van 22,5 km/uur gefietst op een bukker ( de Gazelle Medeo Trekking), waarop ik een kruissnelheid van zo'n 30 km/uur aanhield.
Voor het nieuwe werk overweeg ik een ligfiets (een low racer). Wat zou een maximaal haalbare woonwerk afstand zijn en wat zou ongeveer mijn kruissnelheid worden, gezien mijn ervaringen en conditie op de bukker?
Dank voor jullie hulp.
Harry
http://www.pdfdownload.org/pdf2html/pdf ... images=yes
Volgens deze bron komt een snelheid van 29 km/uur op een herenfiets ongeveer overeen met een snelheid van 50 km/uur met de velomobiel en komt een senlheid van 20 km/uur op een herenfiets overeen met een snelheid van 30 km/uur met de velomobiel.
Het grotere verschil bij hogere snelheden tussen een herenfiets en een velomobiel zou verklaard worden door de sterke daling van de luchtweerstand die bij hogere snelheden een rol speelt.
Dezelfde schrijver heeft deze thesis geschreven. http://64.233.183.104/search?q=cache:4c ... =clnk&cd=1
Hier zie je een bekend filmpje van de quest: www.youtube.com/watch?v=YJ5Qertz2OA
Deze man haalt in een sprintje zo'n 70 km/uur. Op fietspaden fietst hij gebruikelijk zo'n 45 km/uur "omdat hij dat hard genoeg vindt".
Leuk voertuig voor als je brede, vlakke fietspaden in de buurt hebt.
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Inderdaad, om boven de 40 te geraken moet je toch serieus hard stampen en lang hou je dat niet vol.Jan.E schreef:Stoer doen voor de tv-ploeg, dat kan iedereen. Over het algemeen zal de snelheid wel eerder bij 35-40 km/h liggen. In mijn ogen is dit alles behalve goede reclame voor de velomobiel.
Net lang genoeg om wat wielertoeristen af te schudden.
Luc
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Is ook mijn ervaring. Er wordt inderdaad nogal eens overdreven over snelheden!Luc Willaert schreef:Inderdaad, om boven de 40 te geraken moet je toch serieus hard stampen en lang hou je dat niet vol.Jan.E schreef:Stoer doen voor de tv-ploeg, dat kan iedereen. Over het algemeen zal de snelheid wel eerder bij 35-40 km/h liggen. In mijn ogen is dit alles behalve goede reclame voor de velomobiel.
Net lang genoeg om wat wielertoeristen af te schudden.
Luc
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
ik doe nu iets van een 47 enkel.
geloof me zelf al let je op je eten, vit bijpakken enz enz is 33-35 rijden hard tegen dat het donderdag/vrijdag is.
Er zijn vrijdag avonden geweest tegen 24/u.
En wat Jan zij klopt zo even 50 rijden kan je ook met een condor maar dan een second of 30.
Jonathan-leeft de laatste tijd voor fietsen, werken en slapen...
geloof me zelf al let je op je eten, vit bijpakken enz enz is 33-35 rijden hard tegen dat het donderdag/vrijdag is.
Er zijn vrijdag avonden geweest tegen 24/u.
En wat Jan zij klopt zo even 50 rijden kan je ook met een condor maar dan een second of 30.
Jonathan-leeft de laatste tijd voor fietsen, werken en slapen...
Hetgeen ik hierboven zei beweerde ik op basis van de bronnen die ik aanhaalde. Voor alle duidelijkheid zal ik er even bij vermelden dat ik zelf nog geen velomobiel of ligfiets heb. Ik kom op dit forum uit interesse omdat ik graag zo veel mogelijk wil blijven fietsen, ook wanneer de afstanden iets groter zijn. Ik heb overigens altijd al veel gefietst en gewandeld, ik vind dat bepaald niet vervelend. Wel heb je een bepaalde snelheid en comfort nodig voor wanneer je bijvoorbeeld 25 km. heen en terug moet naar jouw job aangezien 2 uur reistijd wel een hoop tijdsverspilling is en problemen kan geven voor de hobbies en sociale activiteiten die je na het werk hebt.
Het is dan ook een logische stap voor mij om me voor na het afstuderen alvast wat te oriënteren op wat er allemaal voor verschillende fietsen verkrijgbaar zijn en wat de voor- en nadelen zijn (snelheid, comfort, zweten, prijs en practische toepasbaarheid in verschillende gebieden). Ook een gewone triathlonfiets behoort voor mij tot de mogelijkheden, ik ga ze nog eens allemaal uitproberen en dan zal ik wel zien.
Dit is een fragment uit het populaire verkeersprogramma "Blik op de weg". Deze man wist niet dat hij gevolgd werd door de televisie, hooguit kon hij, wanneer hij een echte kenner is, weten dat hij achtervolgd werd door een anonieme surveillancewagen van de verkeerspolitie maar dit komt in Nederland veel meer voor dan in België dus er is geen reden voor zo'n man om aan te nemen dat het toevallig "Blik op de weg is".
Op het beeld zag je zijn snelheden, via de kilometerteller van de politie-auto (afstand bleef nagenoeg gelijk).
Nu weten jullie veel meer af van velomobielen dan ik maar wat ik heb begrepen is dat de snelheid ook sterk afhangt van het model en de route, hij reed in een quest met een stuk stof over hem heen en hij kon daar over een lange vlakke weg rijden met een beperkt aantal kruisingen (is in Nederland vrij normaal). Ik kan me voorstellen dat vooral dit laatste een rol speelt. Op een gewone fiets is immers het vasthouden van een hoge snelheid veel makkelijker dan het accellereren naar die snelheid.
Bovendien, wat is flink doortrappen? De een trapt flink door wanneer hij 22 km/uur fietst op een herenfiets (of damesfiets ), de ander trapt flink door wanneer hij 30-35 km/uur fietst. Het verschil in snelheid wordt op een lage ligfiets vergroot doordat je meer profiteert van de kleinere luchtweerstand die quadratisch toeneemt, vooral vanaf zo'n 15 km/uur.
Op mijn Gazelle (3 X 7) heb ik ervaren dat de zwaarte van de vitesse ook een belangrijke rol speelt. Ik kon op een gegeven moment niet veel sneller dan 35 km. in een uur fietsen omdat ik dan met een te hoge frequentie moest trappen terwijl ik eigenlijk wel een zwaardere versnelling aan had gekonnen die niet meer binnen het bereik van mijn fiets viel (had ik natuurlijk wel zo kunnen laten afstellen maar het kwam er nooit van). Wellicht heeft hij ook zijn vitesse wat zwaarder afgesteld (andere tandwielen?) en kan hij daardoor ook makkelijk wat harder fietsen. Hij heeft in het vlakke Nederland immers geen echt lichte versnellingen nodig.
Op mijn gewone fiets is het mij altijd opgevallen dat fietsen, net als hardlopen, voor het grootste deel een kwestie is van talent wat je wel of niet hebt.
Maar goed, ik geloof graag dat er wel eens wat 'visserslatijn' wordt gebruikt.
Ik zeg hier maar even wat ik tot nu toe heb begrepen, als ik het verkeerd zie, laat het dan maar weten.
Ik leer graag bij.
Het is dan ook een logische stap voor mij om me voor na het afstuderen alvast wat te oriënteren op wat er allemaal voor verschillende fietsen verkrijgbaar zijn en wat de voor- en nadelen zijn (snelheid, comfort, zweten, prijs en practische toepasbaarheid in verschillende gebieden). Ook een gewone triathlonfiets behoort voor mij tot de mogelijkheden, ik ga ze nog eens allemaal uitproberen en dan zal ik wel zien.
Hebben jullie het fragment bekeken op televisie of youtube?Jan schreef:Stoer doen voor de tv-ploeg, dat kan iedereen. Over het algemeen zal de snelheid wel eerder bij 35-40 km/h liggen. In mijn ogen is dit alles behalve goede reclame voor de velomobiel.
Dit is een fragment uit het populaire verkeersprogramma "Blik op de weg". Deze man wist niet dat hij gevolgd werd door de televisie, hooguit kon hij, wanneer hij een echte kenner is, weten dat hij achtervolgd werd door een anonieme surveillancewagen van de verkeerspolitie maar dit komt in Nederland veel meer voor dan in België dus er is geen reden voor zo'n man om aan te nemen dat het toevallig "Blik op de weg is".
Op het beeld zag je zijn snelheden, via de kilometerteller van de politie-auto (afstand bleef nagenoeg gelijk).
Nu weten jullie veel meer af van velomobielen dan ik maar wat ik heb begrepen is dat de snelheid ook sterk afhangt van het model en de route, hij reed in een quest met een stuk stof over hem heen en hij kon daar over een lange vlakke weg rijden met een beperkt aantal kruisingen (is in Nederland vrij normaal). Ik kan me voorstellen dat vooral dit laatste een rol speelt. Op een gewone fiets is immers het vasthouden van een hoge snelheid veel makkelijker dan het accellereren naar die snelheid.
Bovendien, wat is flink doortrappen? De een trapt flink door wanneer hij 22 km/uur fietst op een herenfiets (of damesfiets ), de ander trapt flink door wanneer hij 30-35 km/uur fietst. Het verschil in snelheid wordt op een lage ligfiets vergroot doordat je meer profiteert van de kleinere luchtweerstand die quadratisch toeneemt, vooral vanaf zo'n 15 km/uur.
Op mijn Gazelle (3 X 7) heb ik ervaren dat de zwaarte van de vitesse ook een belangrijke rol speelt. Ik kon op een gegeven moment niet veel sneller dan 35 km. in een uur fietsen omdat ik dan met een te hoge frequentie moest trappen terwijl ik eigenlijk wel een zwaardere versnelling aan had gekonnen die niet meer binnen het bereik van mijn fiets viel (had ik natuurlijk wel zo kunnen laten afstellen maar het kwam er nooit van). Wellicht heeft hij ook zijn vitesse wat zwaarder afgesteld (andere tandwielen?) en kan hij daardoor ook makkelijk wat harder fietsen. Hij heeft in het vlakke Nederland immers geen echt lichte versnellingen nodig.
Op mijn gewone fiets is het mij altijd opgevallen dat fietsen, net als hardlopen, voor het grootste deel een kwestie is van talent wat je wel of niet hebt.
Maar goed, ik geloof graag dat er wel eens wat 'visserslatijn' wordt gebruikt.
Ik zeg hier maar even wat ik tot nu toe heb begrepen, als ik het verkeerd zie, laat het dan maar weten.
Ik leer graag bij.
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Hou er dan wel rekening mee dat je voor een grotere afstand een lagere kruissnelheid gaat hebben. Althans, zo is het toch bij mij: ik probeer mijn krachten te verdelen zodat ik op het laatste stuk niet stilval.quest schreef:Zouden jullie eens, voor zo ver jullie het weten, jullie kruis-snelheden willen geven op de verschillende fietsen die je hebt? Liefst met vermelding van merk. Ik vind het wel interessant om eens te vergelijken.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
En hoeveel tijd verlies je als je met de auto gaat? Tegenwoordig is het dikwijls al zo dat je met de fiets sneller bent, en volgens mijn bescheiden mening win je dan tijd. Bovendien vind ik fietsen naar je werk geen tijdverlies, want als je het niet doet ga je meestal na je werk nog één of andere sport beoefenen en dat kost ook tijd. Volgens mij heeft fietsen naar je werk alleen maar voordelen!quest schreef: Wel heb je een bepaalde snelheid en comfort nodig voor wanneer je bijvoorbeeld 25 km. heen en terug moet naar jouw job aangezien 2 uur reistijd wel een hoop tijdsverspilling is en problemen kan geven voor de hobbies en sociale activiteiten die je na het werk hebt.
Is het daarom dat men op voorhand iemand met een velomobiel zocht om aan het programma mee te doen?quest schreef:Hebben jullie het fragment bekeken op televisie of youtube?Jan schreef:Stoer doen voor de tv-ploeg, dat kan iedereen. Over het algemeen zal de snelheid wel eerder bij 35-40 km/h liggen. In mijn ogen is dit alles behalve goede reclame voor de velomobiel.
Dit is een fragment uit het populaire verkeersprogramma "Blik op de weg". Deze man wist niet dat hij gevolgd werd door de televisie, hooguit kon hij, wanneer hij een echte kenner is, weten dat hij achtervolgd werd door een anonieme surveillancewagen van de verkeerspolitie maar dit komt in Nederland veel meer voor dan in België dus er is geen reden voor zo'n man om aan te nemen dat het toevallig "Blik op de weg is".
Op het beeld zag je zijn snelheden, via de kilometerteller van de politie-auto (afstand bleef nagenoeg gelijk).
Het spijt me dat ik je teleurstel, maar volgens mij was het doorgestoken kaart.
Wat ik wel geloof is de snelheden die de bewuste quest haalde, dat is perfect mogelijk. Doch om dit op langere afstand vol te houden, dat zie ik zelfs Ymte nog niet doen.
De snelheid die je kan halen is natuurlijk ook afhankelijk van persoon tot persoon, maar met een velomobiel ga je meestal sneller (= afhankelijk van welke velomobiel) kunnen rijden dan met een bukfiets.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- Kopman
- Berichten: 546
- Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
- Postcode: 0000
- Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
- Contacteer:
jonathan schreef:
-condor optima: 28-31
-flevo-racer: 30-33
-Alleweder flevobike: 31-35
-WAW fietser.be: 33-40
-optima baron: 33-38
Dat lijken me realistische cijfers omdat ik weet dat deze jonge man echt serieus poten heeft.
Ik haal in mijn streek dat niet hoor. Met mijn baron mag ik blij zijn als ik kruis 33 doe.
Veel mannen overdrijven graag in de stijl : ik heb zooooooooooone vis gevangen
-condor optima: 28-31
-flevo-racer: 30-33
-Alleweder flevobike: 31-35
-WAW fietser.be: 33-40
-optima baron: 33-38
Dat lijken me realistische cijfers omdat ik weet dat deze jonge man echt serieus poten heeft.
Ik haal in mijn streek dat niet hoor. Met mijn baron mag ik blij zijn als ik kruis 33 doe.
Veel mannen overdrijven graag in de stijl : ik heb zooooooooooone vis gevangen
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.
-
- Kopman
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
- Postcode: 3545
- Fiets: Optima Stinger
- Locatie: Halen
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Op mijn optima Baron zit ik rond de 32 a 38 kruissnelheid, wat zich vertaalt in een gemiddelde van ongeveer 28 km/u over een afstand van 31 km naar mijn werk. Met de alleweder heb ik die afstand nog niet gefietst, maar ik heb de indruk dat dat wat trager gaat liggen (heuvelachtig).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Wel, het toeval wil dat ik netjes in je voorbeeld past. Iedere dag fiets ik ruwweg gesproken vijfentwintig heen en vijfentwintig terug. Ik heb het grote geluk een traject af te fietsen dat niet alleen voor het grootste deel verkeersluw en zelfs -vrij is, maar dat ook weinig bochtenwerk vereist. Hierdoor slaag ik erin niet zelden de reistijd te beperken tot 45 minuten. Nu, dat lukt niet altijd. Dan wordt het algauw tegen het uur.quest schreef:Wel heb je een bepaalde snelheid en comfort nodig voor wanneer je bijvoorbeeld 25 km. heen en terug moet naar jouw job aangezien 2 uur reistijd wel een hoop tijdsverspilling is en problemen kan geven voor de hobbies en sociale activiteiten die je na het werk hebt.
In ieder geval deel ik je opvatting niet dat, in het ruimste geval, die twee uur "een hoop tijdverspilling" uitmaakt. Voor mij is die tijd al ontspannen, ontstressen, uitwaaien... Resultaat is dat ik mentaal ontspannen thuis kom. Iedere dag heb ik tegelijkertijd een goede brok fitness gehad.
Kijk ik naar de alternatieven (waarvan ik bepaalde vroeger heb uitgeprobeerd), dan merk ik nauwelijks tijdwinst.
In ons dorp is er geen vaste busverbinding; wel een belbus maar die rijdt nog niet wanneer ik wens te vertrekken. Dit betekent dan ook dat het fietsen wordt naar het station in een nabijgelegen gemeente. Daar ben ik algauw een goed kwartiertje mee zoet. Indertijd zorgde ik ervoor dat ik steeds een vijftal minuutjes voor vertrektijd in het station was. De reistijd met de trein bedraagt 15 min. Daarna is het nog eens flink doorstappen om op het werk te geraken. Ruim tien minuten. Kortom, een reistijd van 45 minuten. Maar jij en ik weten dat de NMBS niet altijd een voorbeeld is van stiptheid. In het verleden heb ik dan ook veel, heel veel tijd verloren met het wachten op vertraagde treinen... Meestal ben ik met de fiets dus sneller thuis dan met de trein.
Opstappen op de streekbus in een andere naburige gemeente is al zeker geen waardig alternatief. Indertijd heb ik dat eens geprobeerd. Dan wordt het eerst nog meer kilometers fietsen; zeker twintig minuten. Die lijnbus maakt een vrij grote omweg met talrijke stopplaatsen. Resultaat is dat het meer dan een half uur duurt. 's Avonds gaat het door het drukke verkeer echter flink trager. Aangekomen in het station van Brugge wordt het dan ofwel stappen (10 min.) ofwel een stadsbus nemen (5 min.). Kortom, in ideale omstandigheden tenminste 60 minuten.
Blijft dan nog de wagen over. 't Ochtelijke uur waarop ik vertrek, zorgt ervoor dat er nauwelijks verkeer is. Op een groot halfuurtje sta ik dan ook voor de poorten van Brugge, maar dan moet ik evenwel ergens in de Brugse binnenstad mijn wagen kwijt. En dat is geen eenvoudige klus... en dus ben je met die zoektocht algauw veel tijd verloren. Dan ben je trouwens nog niet op je bestemming. Misschien sta je wel drie, vier, vijf... straten van je werkplek af. 's Avonds gaat alle tijdwinst van de ochtend volledig verloren in de schier eindeloze file op de uitvalsweg die ik dan moet nemen.
Kortom, rekening houdend met alle alternatieven blijkt de velomobiel in mijn geval de beste keuze te zijn.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)