Naar Brussel.... Niet te doen????

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Naar Brussel.... Niet te doen????

#1 Bericht door aroma »

We zouden graag met de fiets van Sint-Niklaas naar Brussel fietsen. Via de dijken langs Mechelen of via Dendermonde. Heb gelezen dat de nog in aanleg zijnde fietsroute 5 naar Brussel na de dijken in erbarmelijke staat verkeerd en op sommige plaatsen gevaarlijk is. Heeft iemand deze al gefietst en is het te doen? Of weet iemand een fietsbaar traject via dendermonde? Liefst langs rustige wegen. Vind op de kaarten geen routes rond Brussel weer.
Alvast bedankt.

Jantoert
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 0:21
Postcode: 2830
Fiets: Wizard
Locatie: Tisselt
Contacteer:

#2 Bericht door Jantoert »

Hello,

Waar in Brussel moet je precies zijn?


Jan

aroma
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 20:24
Postcode: 9100
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#3 Bericht door aroma »

Jan,

Boulevard d'Anvers, ruwweg rond het noordstation.

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
jo zanders
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 11:00
Postcode: 3000
Fiets: Hurricane
Locatie: Leuven
Contacteer:

#4 Bericht door jo zanders »

Even een oud topic omhoog schoppen.

Zijn er nog mensen die in Brussel moeten zijn? Ik ben al enkele keren met de Hurri geweest, en met name Brussel inrijden is niet zo simpel.
Haachtsesteenweg is een pure hel met de tramsporen en de Leuvensesteenweg is al niet veel beter op een leuke afdaling na.

Vorige week de beste route tot nu toe gefietst: via Zaventem over de Hemmeneaulaan (brug over ring), dan via de brede avenue langs de Navo tot aan Bordet. Daar dezelfde avenue volgen maar via een parallelweg tot aan Meiser. Van Meiser tot Diamant over de kleine ring en dan de Roodegemlaan tot aan Schuman. Wetstraat, kleine ring over, via het parlement (verboden over het voetpad te fietsen, oranje mannetjes zwaaien met vingertje) langs Centraal Station naar beneden, Beurs, Dansaertstraat, Gentse Steenweg tot waar ik moet zijn in Molenbeek.

Tot Zaventem rijd ik via de route die ik op een blog heb gevonden van pendelaars die elke dag van Leuven naar Brussel fietsen: www.gefietst.blogspot.com

Als mensen nog tips hebben, zeer welkom.

Groeten,
Jo

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

jo zanders schreef:Als mensen nog tips hebben, zeer welkom.
Niet dat ik in Brussel werk (eerlijk gezegd zou ik er niet aan moeten denken...), maar misschien een klein tipje. Er bestaat een fietskaart opgesteld door de bevoegde diensten van het Brussels Gewest en uitgegeven bij Geocart met daarop de gewestelijke en functionele fietsroutes van het Brussels Gewest alsook de verschillende aftakkingen, gemeentelijke fietsroutes en straten met fietspaden. Daar ik die kaart nog nooit gebruikt heb, weet ik natuurlijk niet hoe dit op papier fraai ogend netwerk er nu in de praktijk uitziet (ongetwijfeld heel wat minder fonkelend...).

www.fiets.irisnet.be
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gast

#6 Bericht door Gast »

Leuven,

fietspad langs Sportkot naar Egenhoven, daar de snelwegbrug over en dan rechts door het veld richting Bertem, oud tramspoor volgen tot Leefdaal, dan door 't centrum naar Vossem, Tervuren park door en dna kan je kiezen..ofwel de Brusselsesteenweg (later Tervurenlaan) af, ofwel door het bos (verhard) richting Rood Klooster.

Afhankelijk van je bestemming.
1) geeft uit op de Wetstraat
2) geeft uit op de Waversesteenweg/Debrouxviaduct

Berny
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 mei 2005, 11:05
Postcode: 1000
Fiets: Zelfbouwmodellen
Locatie: Brussel
Contacteer:

fietsroutes in brussel,

#7 Bericht door Berny »

ik woon in de brusselse rand en ga regelmatig het stad in op de ligger, geen probleem; maar het is wel nodig om een portie lef (maar toch steeds veilig=>defensief rijden) te hebben om bepaalde kruispunten over te steken. mijn ervaring is dat de meeste auto's wel respect hebben voor de liggende weggebruiker (of is het ver/be-wondering, nieuwschierigheid);
ik volg wel meestal de routes die op de Brusselse fietskaart worden aangeraden. . .en niet de grote assen;ik vind dat er toch meer en meer met de fietser wordt rekening gehouden, fietspaden, fietssugestiestroken; maar het blijft een feit dat om in brussel te bewegen, het nodig is om de juiste weg te kennen/zoeken, en hier en daar toch wat te improviseren. . . voor bepaalde trajecten mag je me altijd mailen, wil ik wel uitzoeken, eventueel samen eens afleggen, steeds bereid,
Berny
Groetjes, Berny
steeds bezig met aanpassen, verbeteren, bouwen van ligfietsen

Gebruikersavatar
jo zanders
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 11:00
Postcode: 3000
Fiets: Hurricane
Locatie: Leuven
Contacteer:

#8 Bericht door jo zanders »

Bedankt voor de reacties!

Ik ga zeker die kaart al eens aanschaffen en ook de route via het Sportkot eens proberen.

Het is inderdaad zo dat eens de automobilisten je gezien hebben, je wel ruimte/respect krijgt. En af en toe al eens een opgestoken duim. Dus het is gelukkig niet zwart/wit fietsers tegenover automobilisten.

Maar bij regenweer durf ik nog niet (en is ook niet zo leuk). Dan kies ik voor trein en Brompton.

Groetjes,
Jo

Gast

#9 Bericht door Gast »

Vandaag naar Tervuren gereden. Op via de hierboven beschreven weg, terug langs de normale banen. Ook goed te doen. Afstand gelijk. Vanuit Linden 24 kpm enkel. Dus van Leuven -5 km. Tot Brussel +7/8 km.

Plaats reactie