kinderkar

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

kinderkar

#1 Bericht door Greet »

Ik heb een vraagje i.v.m zo een kinderkar.
Der zijn er zoveel op de markt en vooral zo grote prijsverschillen.
Iemand ervaring mee, waar het verschil zit. Ik veronderstel vooral in het gewicht?

Wat is een abolute aanrader en wat een absolute afrader?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Weinig ervaring mee, maar ik weet dat Jan van zijn COugar car vrij content was, deze staat nu hie rin te koop.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

#3 Bericht door Greet »

heb ik gelezen, maar al na een jaar weg doen stelt me toch vragen...

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#4 Bericht door Jan.E »

Heeft niets te maken met de staat van de kar of de degelijkheid ervan. Inge heeft in haar hoofd gehaald dat ze een batavus relax wil proberen met een kinderstoeltje erop.

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#5 Bericht door jorvik »

Greet,

wij hebben een Chariot Corsaire XL model 2007. Ik heb ook eventjes met de Burley d'Light van duckjibepete rondgereden (tussen haakjes: alles met de gewone fiets tot nu toe). Feiten: Chariot hangt min of meer in het midden achter de fiets, Burley hangt assymetrisch naar links: maw. als je zoals zou moeten aan de rechterkant van de baan rijdt, kan je met je fiets met een Burley dichter bij de kant rijden dan met de Chariot. Als je tussen paaltjes doormoet, moet je met de Chariot in het midden rijden, met de Burley meer naar rechts. Kwestie van weten en gewoonte denk ik. Nog feiten: Burley is lichter, Chariot is zwaarder, voornamelijk door de aanwezigheid van vering. Niet onbelangrijk denk ik dan. Onze kleine hangt dan bovendien nog in het Chariot-hangmatje. Dus schokken zal hij niet krijgen, schommelen gebeurt zowiezo (ik ben geen bomma-stijl-fietser). Gewicht speelt wel een rol bij het optrekken en zo.

Chariot is groter in opgevouwen toestand. Als de kar af en toe in de autokoffer moet, is het geen slecht idee om eerst eens met de auto te gaan passen. Wij hebben dat niet gedaan en toen we onze Chariot gingen halen scheelde het niet veel of hij had er niet in gepast. Burley is kleiner wat dat betreft, zowel in lengte-breedte als in hoogte. Probleem met Chariot is dat de stangen van de handrem er blijven uitsteken, aan twee kanten trouwens (ik denk Burley heeft dat slechts aan één kant).

Ik denk dat de kofferruimte bij de Burley iets groter en iets gemakkelijker toegankelijker is. Bij Chariot steken daar een aantal buizen van het inwendige frame.

Chariot lijkt mij iets steviger, zowel naar slijtage toe als naar veiligheid in het geval van botsing.

In prijzen zal er in totaal niet veel verschil zijn denk ik. Wij hebben wel direct een twee-kinderen-kar genomen, maar achteraf gezien had het misschien geen slecht idee geweest om eerst een één-kind-kar te nemen, en die dan te verkopen wanneer er een tweede kleine zou bijkomen en dan een twee-kinderen-kar te kopen. De herverkoopwaarde is toch bijzonder hoog, dus veel verlies zou je er niet op doen en een kleinere kar is toch steeds handiger in gebruik. 't Is wel zo dat ik nu wel bagage smijt op de vrije plaats (wel zorgen dat het niks zwaar of gevaarlijk is dat in een bocht kan verschuiven naar het kind toe).

Bij nader inzien: met een één-kind-kar had ik nooit de industriële stofzuiger + 300 mm slijpschijf kunnen vervoeren :-)

En: als ge eens wilt komen testen, voelen, bekijken,...: steeds welkom!
jan

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

jorvik schreef:wij hebben een Chariot Corsaire XL model 2007. Ik heb ook eventjes met de Burley d'Light van duckjibepete rondgereden (tussen haakjes: alles met de gewone fiets tot nu toe). Feiten: Chariot hangt min of meer in het midden achter de fiets, Burley hangt assymetrisch naar links: maw. als je zoals zou moeten aan de rechterkant van de baan rijdt, kan je met je fiets met een Burley dichter bij de kant rijden dan met de Chariot. Als je tussen paaltjes doormoet, moet je met de Chariot in het midden rijden, met de Burley meer naar rechts. Kwestie van weten en gewoonte denk ik. Nog feiten: Burley is lichter, Chariot is zwaarder, voornamelijk door de aanwezigheid van vering. Niet onbelangrijk denk ik dan. Onze kleine hangt dan bovendien nog in het Chariot-hangmatje. Dus schokken zal hij niet krijgen, schommelen gebeurt zowiezo (ik ben geen bomma-stijl-fietser). Gewicht speelt wel een rol bij het optrekken en zo.
Ondertussen begin ook ik zo stilaan uit te kijken naar een kinderkarretje, dus is je ervaring wel meer dan welkom. Heb ik het goed begrepen als ik stel dat Chariot eigenlijk een groter comfort biedt aan het kind dan de Burley?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

eeuwige en greet,
kunt misschien een oproep doen naar anderen die een kinderkar willen kopen,
dan kiest ge ene zoals bvb die van peter en koop je er tien tegelijk, dat moet toch een redelijke korting opleveren, denk je niet?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

#8 Bericht door Greet »

Hey ik ben dus vorig weekend naar een winkel geweest waar ze veel karren hadden staan en daar is goed rondgekeken en gebabbeld. (winkel in kessel -lo)
Ook heb ik al uren op het internet rond gesurfd op zoek naar informatie.


Eerst ging mijn voorkeur uit naar de burley. Maar na de uitleg in de winkel ging men voorkeur ook uit naar de chariot.


Maar ik denk eerder aan de Chariot captain 2007.
Die heeft als verschil met de corsaire dat het een hard onderstel heeft. Dat geeft natuurlijk ook weer iets meer gewicht, maar is steviger vooral als de kinderen ouder zijn.
In de winkel zeiden ze dat het gewicht van de kar vooral een rol speelt als je bergop fietst of wanneer je vertrekt.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#9 Bericht door wost »

Heb zelf de kidcar met harde bodem en dat is echt wel een aanrader, zeker als je de kar dagelijks gaat gebruiken. Met een slappe bodem is rechtstaan in de kar bij in en uitstappen telkens een aanslag op de naden.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#10 Bericht door jorvik »

Op www.fietsersbond.nl staat er een test van kinderkarren, weliswaar reeds uit 2003. Ken het niet meer van buiten, maar de chariot werd toen wel al aangeduid als de beste voor jonge kinderen, omdat de vering er inderdaad voor zorgt dat ze zo min mogelijk schokken krijgen. Zij hebben toen metingen gedaan met een pop met trilsensoren. Wat niet wil zeggen dat de andere karren mixers zijn. Burley vangt denk ik ook al veel schokken op door vering van het frame.

't is een oude test, maar sommige dingen zijn nog wel geldig.
jan

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#11 Bericht door jorvik »

ach ja: onderschat het belang van het gewicht niet, ook al is het zogezegd enkel bij het vertrekken van belang. Ge moest eens weten hoe vaak je moet afremmen en optrekken in een stedelijke omgeving.

Vorige week 13 km gereden met de kar met de kleine tussen Hoboken en Deurne, dus stedelijke omgeving. Thuis gekomen, kar losgemaakt en toen moest ik nog effe snel ergens naartoe. Awel, ik had het gevoel dat ik mijn fiets niet meer onder controle had, zo snel dat ik wegschoot. Gewoon omdat ik er even op ingesteld stond van veel gewicht in beweging te zetten. Geschrokken van mijn eigen krachten :D
jan

cable guy
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 13:23
Postcode: 2170
Fiets: 20' 20' van de marini stal
Locatie: Merksem
Contacteer:

#12 Bericht door cable guy »

Er is ook nog het alternatief van de bakfiets. Bij mijn fietswinkel verkopen ze nu ook eentje met een fietskar als bak. Dus dan heb je ze alle twee.
Voor mij blijft het de veiligste manier van vervoeren van kinderen en door het enkele spoor een nog vrij snelle.

De ligfietser

#13 Bericht door De ligfietser »

cable guy schreef:Er is ook nog het alternatief van de bakfiets. Bij mijn fietswinkel verkopen ze nu ook eentje met een fietskar als bak. Dus dan heb je ze alle twee.
Voor mij blijft het de veiligste manier van vervoeren van kinderen en door het enkele spoor een nog vrij snelle.
Zoiets dus
Bijlagen
cargobike_1.jpg
cargobike_1.jpg (7.84 KiB) 3460 keer bekeken

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#14 Bericht door wost »

Nog beter is de bakfiets/tandem van onderwater; Eerst bakfiets later om te bouwen tot tandam met kind voorop. Wij hebben die als tandem en dat is echt super.

www.onderwaterfiets.nl
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

#15 Bericht door Greet »

heeft er iemand een idee vanaf welke leeftijd baby's in de kindekcar mogen. heb ergens gelezen dat het pas aan te raden is vanaf drie maand...

Hebben jullie eerder ermee rond gereden of niet?

Plaats reactie