Ronde van Vlaanderen
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
Ronde van Vlaanderen
Ik beschouw dit als training, dus, wie is er in conditie en rijdt mee de 140 km komende zaterdag? Na de kaderproblemen van patrick P. als gevolg van de talrijke kasseistroken doe ik het wel met de racefiets.
Kruissnelheid niet boven de 35. Kasseien niet boven de 30, klimmen eigen tempo. Indien niet in conditie, niet meerijden
Kruissnelheid niet boven de 35. Kasseien niet boven de 30, klimmen eigen tempo. Indien niet in conditie, niet meerijden
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op zo 08 apr 2007, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ride to live, live to ride
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
Heb spijtig genoeg alleen langeafstandservaring met de ligfiets. Mtb is 80 km mijn max... met de racefiets nog nooit verder dan 50 km gereden... heb dat geval nog niet zo lang... anders reed ik mee de echte ronde, misschien volgend jaar. Succes zou ik zeggen en smeer uw gat maar in
ride to live, live to ride
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
ge hebt een trainingsschema van de specialist, wat wilt ge nog meer
http://www.sport.be/cycling/rondevanvla ... /training/
op tijd gestart zijn met trainen natuurlijk
http://www.sport.be/cycling/rondevanvla ... /training/
op tijd gestart zijn met trainen natuurlijk
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
Met groot succes de ronde van vlaanderen gereden! Van de 20000 deelnemers zijn er blijkbaar 3000 die de volledige afstand van 256 km gereden hebben. Gelukkig dat ik gekozen heb voor de racefiets... zou met geen enkel type ligfiets dat momenteel op markt is gelukt geweest zijn... spijtig genoeg want superieur qua comfort kan de ligfiets niet overal ingezet worden...
ride to live, live to ride
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
als er een ligfiets op de markt komt die volgende eigenschappen bezit dan pas wil ik erover denken het met een ligger te doen:
grote 28' wielen, licht gewicht = max 9kg, achtervering en voorvering met lock out... en dan nog, je kan met een ligger nooit kort genoeg op je voorganger rijden, je kan er op snelheid geen hindernissen mee nemen (putten, slechte kasseien, borduurs... ) je kan nooit snel genoeg reageren op valpartijen, stilstaande fases, surplacen in een klim van 20%, laat staan deze klim was op kasseien met renners die omvallen, stilstaan, slecht schakelen, gleuven tussen de kasseien!... , je kan er niet voldoende snel mee accelereren... (vb, Taaienberg was maar 15.8% op kasseien, en daar is het al sukkelen met een racefiets..., om over de 20,3% van de Paterberg nog maar te zwijgen. Je rijdt daar niet alleen hé, er waren 20000 deelnemers...
Eigenlijk moet je zo een ronde van vlaanderen zelf rijden om te beseffen dat een ligfiets niet inzetbaar is... dan ben je meteen overtuigd van de grote nadelen...
Patrick Proesmans was na zijn ronde van vorig jaar met de seiran zéér teleurgesteld in de capaciteiten van zijn lichtgewicht seiran, met kaderscheuren als gevolg van de kasseien... hij kan met deze toch wel hoog aangeschreven fiets qua comfort-snelheid de wielertoeristen waar hij zaterdags een tocht maakt zelfs niet volgen...
grote 28' wielen, licht gewicht = max 9kg, achtervering en voorvering met lock out... en dan nog, je kan met een ligger nooit kort genoeg op je voorganger rijden, je kan er op snelheid geen hindernissen mee nemen (putten, slechte kasseien, borduurs... ) je kan nooit snel genoeg reageren op valpartijen, stilstaande fases, surplacen in een klim van 20%, laat staan deze klim was op kasseien met renners die omvallen, stilstaan, slecht schakelen, gleuven tussen de kasseien!... , je kan er niet voldoende snel mee accelereren... (vb, Taaienberg was maar 15.8% op kasseien, en daar is het al sukkelen met een racefiets..., om over de 20,3% van de Paterberg nog maar te zwijgen. Je rijdt daar niet alleen hé, er waren 20000 deelnemers...
Eigenlijk moet je zo een ronde van vlaanderen zelf rijden om te beseffen dat een ligfiets niet inzetbaar is... dan ben je meteen overtuigd van de grote nadelen...
Patrick Proesmans was na zijn ronde van vorig jaar met de seiran zéér teleurgesteld in de capaciteiten van zijn lichtgewicht seiran, met kaderscheuren als gevolg van de kasseien... hij kan met deze toch wel hoog aangeschreven fiets qua comfort-snelheid de wielertoeristen waar hij zaterdags een tocht maakt zelfs niet volgen...
ride to live, live to ride
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Wat Peter zegt klopt volledig.
Vorig jaar met de SeiranSL de ronde gereden (140km).
Op kasseien val je gewoon stil ... een wielrenner gaat daar tegen 30km/u over, met mijn SeiranSL (9 kg in de bandjes) tegen 12km/u.
Bergop moet je ook het onderspit delven (Ook al de Mt Ventoux gedaan en 15 min. trager dan wielrenner-vrienden).
Vorige week met een geveerde ligfiets (Nazca Paseo met voor- en achtervering) een deel van de ronde gereden (ong. 90 km met de meeste hellingen) ... vergeet het ook maar, lekker comfort maar geen snelheid meer (18 kg bergop) zelfs op plat wegdek ga je amper even snel dan de wielrenners (als ze niet plots de bocht ingaan en wegaccelereren).
Een Ligger is alleen maar sneller als het wegdek lange en plat is ... (of naar beneden gaat) ... alle andere situaties mag je gewoon vergeten.
Vandaag meegereden met een club ... 30km/u gemiddeld, 80 km gereden ... perfect.
Gisteren meegereden met een zeer snelle groep wielrenners (de beste uit de omgeving) ... 60 km aangeklampt om dan te moeten opgeven (en ik wist dat het maar een toertje van 85 km was).
Toen ik stopte checkte ik mijn gemiddelde dat op 35,4 stond!
Zijwind in de Polders .... achter elke bocht heb je een gat dat je moet toerijden ... 35 km/u gemiddeld betekent dat je regelmatig 38 à 39 op je teller ziet staan, na elke bocht een gat dichtrijden tegen 45km/u begint na een kleine 2 uur serieus door te wegen.
Vorig jaar met de SeiranSL de ronde gereden (140km).
Op kasseien val je gewoon stil ... een wielrenner gaat daar tegen 30km/u over, met mijn SeiranSL (9 kg in de bandjes) tegen 12km/u.
Bergop moet je ook het onderspit delven (Ook al de Mt Ventoux gedaan en 15 min. trager dan wielrenner-vrienden).
Vorige week met een geveerde ligfiets (Nazca Paseo met voor- en achtervering) een deel van de ronde gereden (ong. 90 km met de meeste hellingen) ... vergeet het ook maar, lekker comfort maar geen snelheid meer (18 kg bergop) zelfs op plat wegdek ga je amper even snel dan de wielrenners (als ze niet plots de bocht ingaan en wegaccelereren).
Een Ligger is alleen maar sneller als het wegdek lange en plat is ... (of naar beneden gaat) ... alle andere situaties mag je gewoon vergeten.
Vandaag meegereden met een club ... 30km/u gemiddeld, 80 km gereden ... perfect.
Gisteren meegereden met een zeer snelle groep wielrenners (de beste uit de omgeving) ... 60 km aangeklampt om dan te moeten opgeven (en ik wist dat het maar een toertje van 85 km was).
Toen ik stopte checkte ik mijn gemiddelde dat op 35,4 stond!
Zijwind in de Polders .... achter elke bocht heb je een gat dat je moet toerijden ... 35 km/u gemiddeld betekent dat je regelmatig 38 à 39 op je teller ziet staan, na elke bocht een gat dichtrijden tegen 45km/u begint na een kleine 2 uur serieus door te wegen.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Wil je sneller zijn dan een koersfiets .... vergeet dan je Hurry, Stinger en alle andere gewone modelletjes.
Zonder Jester, Baron, Cobra of M5 low racer met punt mag je een getraint groepje wielrenners (van enig niveau natuurlijk) die allemaal in elkaars wiel hangen en netjes om beurten de kop nemen gewoonweg VERGETEN! Ze rijden je los naar huis!
Zonder Jester, Baron, Cobra of M5 low racer met punt mag je een getraint groepje wielrenners (van enig niveau natuurlijk) die allemaal in elkaars wiel hangen en netjes om beurten de kop nemen gewoonweg VERGETEN! Ze rijden je los naar huis!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
-
- Kopman
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
- Postcode: 2160
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Wommelgem
- Contacteer:
Ik denk dat je een kat een kat moet noemen.
Iedere fiets heeft zijn voor en nadelen. En dat er veel overroepen wordt over de ligfiets qua snelheid . In sommige situaties inderdaad sneller, in andere gewoonweg trager. In 1 ding echter onovertreffelijk nml confort.
Ligfiets = lange afstands fiets met een relatief hoge snelheid.
Iedere fiets heeft zijn voor en nadelen. En dat er veel overroepen wordt over de ligfiets qua snelheid . In sommige situaties inderdaad sneller, in andere gewoonweg trager. In 1 ding echter onovertreffelijk nml confort.
Ligfiets = lange afstands fiets met een relatief hoge snelheid.
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Daar komt het inderdaad ongeveer op neer Frank.
Comfortabel en redelijk snel en leuk maar absoluut overroepen op het gebied van "summum van snelheid".
Als je ziet dat de Ronde Van Vlaanderen (280 km) met een gemiddelde van 42km/u is gereden ... incluis alle bergen denk ik dat voldoende bewijs geleverd is dat je tegen een goed geölied peleton geen kans maakt. Man tegen man (met een lowracer + punt) is misschien de enige mogelijkheid om sneller te zijn.
Comfortabel en redelijk snel en leuk maar absoluut overroepen op het gebied van "summum van snelheid".
Als je ziet dat de Ronde Van Vlaanderen (280 km) met een gemiddelde van 42km/u is gereden ... incluis alle bergen denk ik dat voldoende bewijs geleverd is dat je tegen een goed geölied peleton geen kans maakt. Man tegen man (met een lowracer + punt) is misschien de enige mogelijkheid om sneller te zijn.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
he he eindelijk eerlijke discutie.
Een genot om op te rijden is een ligger en zei die af en toe een ritje rijden met een gemiddelde van 30 km/uur zonder te oefenen, denk dat dit enkel voor piste rijders is weggelegd en/of zoals proes rijdt met een bende wielerteroristen op de weg en niet op een fietspad.
Een genot om op te rijden is een ligger en zei die af en toe een ritje rijden met een gemiddelde van 30 km/uur zonder te oefenen, denk dat dit enkel voor piste rijders is weggelegd en/of zoals proes rijdt met een bende wielerteroristen op de weg en niet op een fietspad.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Zonder iets af te willen doen aan je relaas (want dat klopt naar mijn mening zeker), wil ik er toch nog wel aan toevoegen dat er maar weinig ligfietsers rondrijden die daadwerkelijk enigszins getrained en geoefend zijn zoals de wielrenners die je vernoemt. In het wiel hangen? Geen ligfietser die het echt durft of kan, maar vergeet niet, de meeste beginnende wielrenners durven dat ook niet hoor, of kunnen totaal geen lijn houden, zodat er achter rijden meer op een zelfmoordpoging lijkt.Proes schreef:Wil je sneller zijn dan een koersfiets .... vergeet dan je Hurry, Stinger en alle andere gewone modelletjes.
Zonder Jester, Baron, Cobra of M5 low racer met punt mag je een getraint groepje wielrenners (van enig niveau natuurlijk) die allemaal in elkaars wiel hangen en netjes om beurten de kop nemen gewoonweg VERGETEN! Ze rijden je los naar huis!
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
zeer juist. Mijn schoonbroer, op wiens uitnodiging ik mee de ronde reed, vond het ook te riskant om op vijf cm achter elkaar te rijden... maar dit is de enige manier om te kunnen genieten van de slipstream hé
Op de ligfiets heb ik soms ook schrik dat ik mijn voorligger ga raken, op een racefiets 'zie' je duidelijk hoeveel afstand er tussen is, wel altijd vingers op de remmen...
Zonder kasseien zie ik het wel zitten om zo een klassieker te doen met de jester, vb, de Sean Kelly 8aug, indien een mtb cassette 12/34!
Wat bij mij vooral het probleem is bij het zetten van veel kracht bij acceleraties met de ligger is dat ik enorm last krijg van heupgewricht en onderrug, fiets weegt ook enkele kilo's meer, heb ik dus met een racefiets of mtb niet, omdat daar een deel van de kracht uit je hele bovenlichaam komt en niet alleen uit je heupen-onderrug. Heb na een zware inspanning zoals een wedstrijd met de ligger ook enorme rugpijn wat ik met een bukker niet heb... te statische houding?
Op de ligfiets heb ik soms ook schrik dat ik mijn voorligger ga raken, op een racefiets 'zie' je duidelijk hoeveel afstand er tussen is, wel altijd vingers op de remmen...
Zonder kasseien zie ik het wel zitten om zo een klassieker te doen met de jester, vb, de Sean Kelly 8aug, indien een mtb cassette 12/34!
Wat bij mij vooral het probleem is bij het zetten van veel kracht bij acceleraties met de ligger is dat ik enorm last krijg van heupgewricht en onderrug, fiets weegt ook enkele kilo's meer, heb ik dus met een racefiets of mtb niet, omdat daar een deel van de kracht uit je hele bovenlichaam komt en niet alleen uit je heupen-onderrug. Heb na een zware inspanning zoals een wedstrijd met de ligger ook enorme rugpijn wat ik met een bukker niet heb... te statische houding?
ride to live, live to ride