nuvinci naaf

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#31 Bericht door Tjorque »

Ik sta er eerder sceptisch tegenover, omdat er al LANG! met CVT aandrijvingen geexperimenteerd wordt... Terwijl het nog steeds niet echt doorgebroken is.

In de gemotoriseerde wereld, begint dit hier en daar weer een beetje ingang te kennen, maar zoals iedereen wel weet, zit er niet erg veel druk op de ketel wat rendementen betreft...
Ander zouden volgens mij al lang geen auto's meer rondrijden met een brandstofmotor met een zielig rendement van amper 20%

Met mijn huidige houding kan de nuvici mij dus enkel positief verrassen.

Technisch gezien vind ik deze aandrijving zeer mooi hoor...
Maar... Wat zegt de praktijk :lol: .

Ik wacht geduldig de eerste resultaten af 8)

alt schreef:en rij ook met derailleur, die rohloff heb ik eruit gezwierd
na een paar keer
wat bedoel je dan met "na een paar keer" ?

en omwille waarvan?
- rendement
- schakelstappen
of iets anders?
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#32 Bericht door crash-quest-dummy »

helaba =; , je hebt zelf maar een rendement van ten hoogste 25%. Doe daar eens iets aan voor je op de auto met verbrandingsmotor begint af te geven !

off topic : de puntjes op de i (raar gezegde : ik zie er maar 1) : als je met je auto tijdens normaal gebruik gemiddeld aan een 15% kom, mag je blij zijn. 't Is dat energie te goedkoop is zeker ... :?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#33 Bericht door Tjorque »

crash-quest-dummy schreef:helaba =; , je hebt zelf maar een rendement van ten hoogste 25%. Doe daar eens iets aan voor je op de auto met verbrandingsmotor begint af te geven !

off topic : de puntjes op de i (raar gezegde : ik zie er maar 1) : als je met je auto tijdens normaal gebruik gemiddeld aan een 15% kom, mag je blij zijn. 't Is dat energie te goedkoop is zeker ... :?
héhé, ok das ook waar :)
Maar geef toe dat er bij een auto veel energie de lucht in gaat voor niks :)
En als je maar een pedaal een beetje moet induwen, dan merk je erg weinig van al die verliezen, maar als je twee pedalen continu in een cirkelvormige beweging moet rondraaien met een iets grotere kracht, is elke % verlies er teveel aan :lol:

Dus ik wacht af tot er duidelijke rendementsbepalen zijn, liefst in een duidelijke grafiek per overbrengingsverhouding...
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#34 Bericht door quattrovelootje »

In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser (publicatie van de Nederlandse fietsersbond) staat een test over een fiets die is uitgerust met een NuVinci naaf (het gaat hier over de Batavus Adagio NuVinci). Conclusie van de test : de NuVinci is duurder (zo'n 220 €) en zwaarder
( 3 kg !) dan bvb een Nexus 8-versnellingsnaaf. Dus voor zeg maar "gewone" fiets heb je zeker voldoende aan 8 versnellingen en ben je stukken beter af met de Nexus dan met de NuVinci.

Tihamér -less is more, sometimes :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#35 Bericht door rik »

Even deze onder het stof uithalen. Is over deze Nuvinci naaf ondertussen al wat meer bekend? Naar rijervaring en duurzaamheid toe dan.
Als ik het goed heb begrepen is op het Duitse ligfietsforum iemand deze naaf aan het inbouwen.
Zie hier: http://www.velomobilforum.de/forum/show ... b9&t=16965
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#36 Bericht door Brechtix »

Ik lees er toch wel veel goeds van... maar het is een feit dat het bereik per gewicht vrij klein is.

Ik zag deze schitterend toepassing met een NuVinci: ideaal voor een seriëel hybride microvoertuig.

Generator op de pedalen (naar het principe van de pédalage constant van Daniel Coucke) drijft een elektromotor aan, assistentie van batterij op korte en van viertaktmotortje op lange afstand.

[img]http://www.staton-inc.com/image_thumbna ... &width=800[/img]

http://www.staton-inc.com/Details.asp?ProductID=3318
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#37 Bericht door rik »

Brechtix schreef:Ik lees er toch wel veel goeds van... maar het is een feit dat het bereik per gewicht vrij klein is.

Ik zag deze schitterend toepassing met een NuVinci: ideaal voor een seriëel hybride microvoertuig.

Generator op de pedalen (naar het principe van de pédalage constant van Daniel Coucke) drijft een elektromotor aan, assistentie van batterij op korte en van viertaktmotortje op lange afstand.

[img]http://www.staton-inc.com/image_thumbna ... &width=800[/img]

http://www.staton-inc.com/Details.asp?ProductID=3318
En 't is blijkbaar nog gratis ook! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

cowboy02
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 0:13
Fiets: taïfun
Locatie: horst ad maas (ned)
Contacteer:

#38 Bericht door cowboy02 »

de site van lateraal is gewoon in het nederlands te bekijken op lateraal.nl http://www.lateraal.nl/modules/myalbum/ ... =2&lid=245

Gebruikersavatar
stoef631
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 06 aug 2006, 11:25
Locatie: coevorden (nl)
Contacteer:

#39 Bericht door stoef631 »

ik zal best de naaf willen proberen in mijn zelfbouw tandemtrike.

wie weet waar deze eventueel te koop is ?

arno
echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#40 Bericht door rik »

stoef631 schreef: wie weet waar deze eventueel te koop is ?
arno
Je kan het misschien hier eens proberen: http://www.fallbrooktech.com/dutch/06_bike_FAQ.asp
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#41 Bericht door Edje »

Ik heb hier een tijdje achter gezocht, en via fallbrook kreeg ik het antwoord dat ze momenteel enkel in een batavus te koop zijn :? DUS enkel de naaf en shifter is niet te koop.

Via mijn fietsenmaker, geprobeerd om hem los te bestellen bij batavus ook noppes, dus ik vrees dat het nog niet voor dadelijk zal zijn op een ligfiets :evil:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#42 Bericht door rik »

't Is zeker niet dat ik je niet geloof Edje maar dan zou ik eigenlijk wel eens willen weten waar die Lateraal hem vandaan gehaald heeft. (zie link lateraal hierboven). Misschien eens een mailtje sturen.
Bovendien heb ik op de site van fallbrook gezien dat hij nu in heel wat meer fietsen gemonteerd is dus niet alleen meer Batavus.
DF 269
Ice sprint1 26"

cowboy02
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 0:13
Fiets: taïfun
Locatie: horst ad maas (ned)
Contacteer:

#43 Bericht door cowboy02 »

op ligfiets.net staat het zelfbouw verhaal van arjan meeuse

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ect_nr=501
en dat ie tussen de 300 en 400 euro moest betalen voor deze optie
en dat ie 2,6 kg extra moet verplaatsen door deze verandering

tborre
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:14
Postcode: 3053
Locatie: Haasrode
Contacteer:

#44 Bericht door tborre »

heren,

in engeland is deze naaf apart te koop.
De mensen van greenpower.co.uk, een organisatie die wedstrijden met electrische voertuigen organiseerd om jongeren wat "engineer" ervaring op te laten , heeft deze in gebruik bij de geavanceerde teams.

Een van deze mense is nu verdeler geworden, en verkoop hem gewoon apart. Leuk is ook dat er een "cruisecontrol" op kan, die zichtzelf dan aanpast om een bepaalde snelheid te behouden.

Ik zoek even wat contact gegevens op en zal ze hier posten, waarschijnlijk vanavond.


zoals ik al beloofde :

http://www.horsfallracing.co.uk/NuVinci.html

op die pagina kan je een nuvinci bestellen :)
when all is lost, try electric....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#45 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.fallbrooktech.com/05_PressRe ... sp#harmony" onclick="window.open(this.href);return false;

et voila : de automatische versnelling is een feit (wel nog een beteke prijzig) gewoon je kadans kiezen en trappen maar.
Stop Fueling Around

Plaats reactie