Route over de Schelde

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Route over de Schelde

#1 Bericht door quattrovelootje »

Speciaal voor de mensen van " 't Stad" : ik zou vanuit Turnhout over Antwerpen naar Hulst willen velomobielen. Tot A'pen kan ik langs het kanaal fietsen, maar dan moet ik natuurlijk het water over. Op kaart nr 2 van het knooppuntennetwerk van de Provincie staan een paar mogelijkheden. Hetgeen mij het meest verbaasde, is dat op de kaart staat dat er een fietstunnel is aan de Kennedytunnel. Nooit geweten !
Is die makkelijk te doen met een velomobiel ?
Een andere mogelijkheid is het veer naar Doel te nemen. Kan je via een vaste verbinding (brug) naar de Scheldelaan om zo naar de plaats te rijden waar het veer vertrekt ?

Tihamér -gaat zijn wereld wat meer verkennen :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#2 Bericht door tom peeters »

De fietserstunnel aan de Kennedytunnel is vlot bereikbaar via het fietspand langs de Schelde. Met een VM is dat goed te doen, tenzij misschien met een Quest, want de lift is er veel kleiner-korter dan de lift van de voetgangerstunnel. In de tunnel zelf zijn er geen voetgangers, zo dat je je eens lekker kunt laten gaan en snelheidsrecords kunt breken (althans bergaf van linkeroever naar rechteroever).

Of dit een geschikte tunnel is richting Hulst, weet ik niet zo, want de tunnel is redelijk zuidelijk gelegen. Weet ook dat er iedere eerste donderdag van de maand normaal onderhoudswerken zijn aan de lift. Misschien dan toch de oude voetgangerstunnel nemen.

Ik heb ooit de veerboot vanuit Doel willen nemen, maar moest onverrichterzake terug, want die boot vaart enkel in het weekend.
tom peeters

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

toen rudi en ik naar de ecotrip reden zijn we ook via de fietserstunnel gegaan, toen hebben we zijn alleweder en mijn hurricane mét aanhangwagen samen in die lift gekregen (kleine puzzel:))

ik denk dat een quest ook zou moeten kunnen: eens vragen aan tihamér dat hij zijne rolmeter meepakt :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

Ben twee jaar terug eens van Tilburg over Turnhout en Antwerpen naar huis gereden (20 km voorbij Hulst) en heb toen gewoon de voetgangerstunnel genomen. Wel met een gewone (ehum) ligfiets, dus niet met velomobiel. Voor de voetgangerstunnel is er geen beperking voor de velomobiel gezien de enorme liften, zoals hierboven beschreven is dat bij de kennedytunnel iets moeilijker. Daarnaast maak je inderdaad een behoorlijke ommetoer. Kennedytunnel komt boven in ik dacht Burcht en dat betekend toch dat je een heel eind terug moet fietsen om weer in de richting van Hulst uit te komen. Vanuit de voetgangerstunnel is het gewoon rechtdoor naar Zwijndrecht, vandaar volgen naar Melsele, waar je rechtsaf kunt gaan richting Expressweg, om vervolgens de paralelweg te nemen tot aan Sint Gillis Waas, vandaar dan via De Klinge/Clinge naar Hulst. Grof geschat zal dat vanaf de tunnel een vijfentwintig kilometer zijn.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#5 Bericht door paulheyndrickx »

je kan vanuit Burcht rechtstreeks naar Melsele Je hebt dan een groene omgeving ipv de N70 't is wel wat zoeken, maar een gps helpt wel. In Melsele Dorp kan je op de eerder beschreven weg aansluiten.
TomTom navigeert vanaf de Tunnel ter hoogte van Burcht via de tramterminus in Melsele, N70 tot Beveren. Dan over Vrasene, de expresweg tot St-Gillis- Waas, wijk 'tKalf (ja dat heet daar zo), dan de grens over naar Kappelebrug en Hulst. 27 km.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

de fietstunnel van de kenedy tunnel is met de quest te doen.
de lift kabine is ongeveer 2m85 lang :D
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

crash-quest-dummy schreef:de fietstunnel van de kenedy tunnel is met de quest te doen.
de lift kabine is ongeveer 2m85 lang :D
In die cabine kunnen zelfs een mango en een alligt alleweder samen met de twee fietsers tegelijkertijd in.

Gebruikersavatar
Tandmac
Junior
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 jun 2006, 19:35
Contacteer:

#8 Bericht door Tandmac »

Je kan beter de oude tunnel nemen, de St. Anna-tunnel, die lift is veel ruimer en veel makkelijker toegankelijk.
Dat is iets (1 km.) meer richting stad.
De nieuwe lift in de nieuwe tunnel is niet echt ruim.
Beide tunnels zijn even goed bereidbaar.
Groeten

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

tis maar dat het wel eens voorvalt dat de lift van st anna in panne ligt, vraag maar aan fotorudy, wij stonden daar schoon voor die ligt te wachten met ons volgepakte fietsen op weg naar de ecotrip.
dan is de wetenschap van de fietsertunnel mooi meegenomen.

trouwens, het moet niet altijd makkelijk zijn om iets te bereiken, moeilijk gaat ook en waar een wil is, is een weg...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:tis maar dat het wel eens voorvalt dat de lift van st anna in panne ligt, vraag maar aan fotorudy, wij stonden daar schoon voor die ligt te wachten met ons volgepakte fietsen op weg naar de ecotrip.
dan is de wetenschap van de fietsertunnel mooi meegenomen.
Schijnbaar zal dat over enkele maanden tot het verleden behoren, want...
Sint-Annatunnel voor fietsers en voetgangers te Antwerpen: vernieuwen personenliften

Vlaamse overheid - dinsdag 4 mei 2010

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 25 mei met werken aan de 2 grote publieke personenliften van de Sint-Annatunnel voor voetgangers en fietsers. De liften worden grondig vernieuwd, zodat ze veilig en comfortabel kunnen blijven functioneren in de toekomst. Ze zullen 6 maanden buiten gebruik zijn. De tunnel en de roltrappen blijven de hele tijd toegankelijk.

Sint-Annatunnel
De Sint-Annatunnel is een 572 meter lange voetgangers- en fietserstunnel 31 meter onder de Schelde in Antwerpen. De tunnel werd gebouwd in 1931, geopend voor het publiek in 1933 en verbindt sindsdien de Linkeroever met de stad. Beide kanten hebben een publiekslift voor 80 personen (of 6000 kg) en hebben elk 4 authentieke houten roltrappen. Officieel heet de tunnel “Sint-Annatunnel", maar iedereen noemt hem nog steeds de "voetgangerstunnel".

Werkzaamheden
Vanaf eind mei zullen de publieksliften van de Sint-Annatunnel stevig onder handen genomen worden. Beide liften op linker- en rechteroever worden gelijktijdig aangepakt. De tunnel werd als monument beschermd in 1997, ook de twee toegangsgebouwen en de technische uitrusting zoals de roltrappen en de liften. Het waardevol onroerend erfgoed moet dus behouden blijven. Zo blijft de aandrijfmotor in de machinekamer behouden, maar wordt hij wel volledig gereviseerd en herschilderd. Ook de bestaande liftkooien en -deuren blijven en worden hersteld en verfraaid. Na de werken zullen de liftdeuren trouwens breder open kunnen. De overige elektromechanische uitrusting, zoals de elektrische uitrusting in de liftschachten en de sturing wordt grondig aangepakt, vernieuwd en in orde gesteld met alle wettelijke voorschriften en veiligheidsnormen. Na de werken zullen de liften dus nog veiliger en betrouwbaarder kunnen functioneren.

Hinder voor gebruikers
De 2 liften op linker- en rechteroever zullen buiten gebruik zijn van 25 mei tot eind oktober 2010. Tijdens de werken blijft de tunnel wel toegankelijk voor gebruikers en blijven de roltrappen beschikbaar.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... 2902451329
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Route over de Schelde

#11 Bericht door quattrovelootje »

Als ik nog goed mee ben, is de fietslift aan de Kennedytunnel nog wel bruikbaar, maar die van de voetgangerstunnel niet ?

Tihamér -zocht as. vrijdag mss aan de overkant van de Schelde te geraken ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Route over de Schelde

#12 Bericht door slangetje »

allewedertje schreef:Als ik nog goed mee ben, is de fietslift aan de Kennedytunnel nog wel bruikbaar, maar die van de voetgangerstunnel niet ?

Tihamér -zocht as. vrijdag mss aan de overkant van de Schelde te geraken ....
Tihamér, aan de lift van de voetgangerstunnel zijn ze aan 't werken. Het is dus met roltrappen te doen. Met de WAW lukt me dat goed (al sleept de neus even over de grond bij het beneden komen). Volgens mij is de fietstunnel geen probleem, maar mss kunnen anderen dat misschien beter bevestigen....
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Route over de Schelde

#13 Bericht door Quest85 »

http://www.youtube.com/watch?v=EqQ7T1FmurA" onclick="window.open(this.href);return false; vanaf 3:30 kan je de fiets tunnel zien. Quest gaat er makkelijk in en ik hoef er niet voor uit te stappen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Route over de Schelde

#14 Bericht door quattrovelootje »

Ja, dat weet ik :

http://www.youtube.com/watch?v=iVVt8-rNno4" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar je moet ze wel kunnen gebruiken he, daar ging het over :?

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Route over de Schelde

#15 Bericht door Quest85 »

allewedertje schreef:Als ik nog goed mee ben, is de fietslift aan de Kennedytunnel nog wel bruikbaar, maar die van de voetgangerstunnel niet ?

Correct!

Plaats reactie