SPD beginner - overtuig mij

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

SPD beginner - overtuig mij

#1 Bericht door jan_zov »

Ik kocht een 2de hands taifun eind augustus - begin september.
Heeft originele shimano spd pedalen (vrij goedkoop type denk ik). Langs de ene kant kan ik met normale schoenen trappen (d'er zit een soort blok in de klikpedaal).
Ik bezit geen plaatjes, kan ik gelijk welke schoen kopen? Kan ik gelijk welke plaatjes kopen of is dat per type pedaal gelinkt?
Ik zou opteren voor MTB om nog 'normaal' te kunnen stappen als ik van mijn fiets kom, ik heb zo al aandacht genoeg.
En voorlopig kan ik dan ook nog dubbelzijdig rijden vermoed ik ? Dan kan ik op 't gemak inrijden op SPD.

Maak ik zorgen om weinig? Ik vind het nu ook makkelijk om de voeten af en toe te verplaatsen op de pedaal en de druk te verplaatsen. Nadeel zonder spd is waarschijnlijk dat een deel energie stopt in het pedaalhouden van de voeten.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Ik zou zeggen gewoon doen.

Wel op letten dat je schoenen koopt waar je de nodige plaatjes kan opschroeven.

Ik vermoed dat je de combipadaal hebt met spd plaatjes dus een moutingbike schoen is bijna een must, al zijn er race schoenen die spd aankunnen.

Nu het rijden met klikpadalen valt best mee, inbegin misschien zorgen dat je makkelijk uitklikt, het is je effe gewoon maken om tijdens het stoppen je hiel effe nar buiten te draaien, je het starre plaatjes en plaatjes met wat speling ik zou die met wat speling aanraden, is wat veiiger voor je knieën.

Je haalt ook voordeel uit je klikpedalen als je bergje op moet je kan dan trekken en duwen tegelijk waardoor het wat makkelijker gaat.

DUS gewoon doen :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Bak
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Haarlem, NL
Contacteer:

#3 Bericht door Bak »

Ik vind klikpedalen bijna een must op een ligfiets. Recent een twee uurtjes op een trike gereden zonder klikpedalen en vond het toch erg vermoeiend om de benen omhoog te houden.

Zelf heb ik ook combipedalen en vind dat ook het meest handige. Als ik eens even snel ergens heen wil hoef ik niet direct de fietsschoenen aan.
Daarbij vind ik het met fietsschoenen ook prettig, als het ergens druk is rijd ik een tijdje 'los'.
Ik heb er ook schoenen bij waar het plaatje wat verdiept ligt, ziet er bijna als een normale schoen uit. Het kliksysteem staat nog steeds in de losse stand waarmee ik begonnen ben en dat bevalt nog steeds goed. Ben snel los als het moet, maar ze zitten vast genoeg.
"Think outside the bun"

www.ligfietsers.be

#4 Bericht door www.ligfietsers.be »

Ik heb nog geen duizenden kilometers op de ligfiets gereden, maar gebruik ook klikpedalen.

Eerst had ik trappers (ene kant spd andere kant gewoon) van BBB met schoenen van Shimano (mtb type). Deze combinatie was gewoon levensgevaarlijk. uitklikken was heel moeilijk omdat de zool vastgeduwd werd tegen de kartelingen van de pedaal.

Nu heb ik ook combinatietrappers van shimano en dat is een echte openbaring. daar zit het kliksysteem een fractie hoger en zijn er geen kartelingen langs de spd kant. nu werkt het feilloos ... en veilig.

En zoals velen hier op dit forum al gezegd hebben... vertrek niet met je schoenen ingeklikt !

succes.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

www.ligfietsers.be schreef:vertrek niet met je schoenen ingeklikt !

succes.
Is een gewoonte, maar de eerste kilometers zou ik ook niet dadelijk ingeklikt vertrekken.

Nu vertrek ik steeds in geklikt, ben je al zeker als je te laat komt met je steunvoet dat je kan trekken ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

Ik zou de klikpedalen zo los mogelijk zetten. Dan ben je der snel uit in geval van nood.

Verder zou ik zoals hierboven al gezegd zeker opteren voor klikpedalen. Dat maakt het rijden een heel stuk relaxter en minder vermoeiend.

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: SPD beginner - overtuig mij

#7 Bericht door Bozzl »

jan_zov schreef:Heeft originele shimano spd pedalen (vrij goedkoop type denk ik). Langs de ene kant kan ik met normale schoenen trappen (d'er zit een soort blok in de klikpedaal).
Ik bezit geen plaatjes, kan ik gelijk welke schoen kopen? Kan ik gelijk welke plaatjes kopen of is dat per type pedaal gelinkt?
Ondanks het feit dat ik (nog) geen ligger heb, heb ik onlangs ook die spd-pedalen op mijn bukker gezet. Langs de ene zijde een (smalle) gewone trapper, langs de andere zijde spd.
Ik heb mij daarbij mtb-schoenen gekocht omdat ik die gewoon op het werk kan dragen (niet echt heeeel comfortabel, maar best doenbaar).
De plaatjes zitten in principe bij de pedalen als je die koopt, maar je kan die vast ook apart krijgen.
jan_zov schreef:Ik zou opteren voor MTB om nog 'normaal' te kunnen stappen als ik van mijn fiets kom, ik heb zo al aandacht genoeg.
En voorlopig kan ik dan ook nog dubbelzijdig rijden vermoed ik ? Dan kan ik op 't gemak inrijden op SPD.
Mijn zoon had mij gezegd, dat ik tegen de vlakte zou gaan. Ik heb dat lachend genegeerd.... hij heeft gelijk gekregen: 2-maal (toen ik stilstond), met één voet nog ingeklikt... booink :oops: :oops:
jan_zov schreef:Maak ik zorgen om weinig? Ik vind het nu ook makkelijk om de voeten af en toe te verplaatsen op de pedaal en de druk te verplaatsen. Nadeel zonder spd is waarschijnlijk dat een deel energie stopt in het pedaalhouden van de voeten.
Het scheelt in ieder geval een heel stuk in energiemanagement!
Nobody's perfec

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#8 Bericht door Patriek »

IEDEREEN gaat minstens één keer onderuit bij het leren gebruiken van klikpedalen. Het hoort er echt bij ! Je moet immers een reflex aanleren. Gelukkig gebeuren deze valpartijen practisch altijd bij quasi-stilstand. Ik herinner me nog levendig mijn eerste evaring op dat vlak. Ik kwam fier aangereden in mijn tuin, hielt halt voor het tuinhuis, kreeg mijn rechtervoet er niet uit en rolde gewoon zijdelings in het gras. Goed voor mijn ego ! Enige bescheidenheid is dus op zijn plaats.
Maar klikpedalen zijn niet bijna een must op de ligfiets, ik vind ze gewoon noodzakelijk.
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#9 Bericht door marksje »

Ik start NOOIT (meer) ingeklikt. Wat kan er zoal gebeuren (en 't is uit ondervinding :oops:)
Je staat klaar aan een kruispunt met de rechtervoet ingeklikt, er komt van links een grote vrachtwagen, door de luchtverplaatsing verlies je even je evenwicht, rechter voet te laat, hopla.
Je wil starten, voetje ingeklikt, vergeten terug te schakelen, ge krijgt da spel nie rond, hopla.
Je wil starten, wel teruggeschakeld, maar ge geraakt net niet met je voorwiel over da randje van de dwarsweg, waar je met je voorwiel tegenstond, hopla.
Van dan af heb ik gezegd nooit meer, maar anders zijn klikpedalen onmisbaar.
Wel even opletten met SPD want niet alle SPD plaatjes passen in alle SPD pedalen, ge hebt er met een breed staartje en stompe punt en met een smal ingekeept staartje en fijnere punt. zie foto hierbij
Afbeelding
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#10 Bericht door Duckjibepete »

Ik ben ALTIJD ingeklikt... Zet altijd handen aan de grond, ben ik supersnel weg en dat is nodig waar ik moet oversteken.
Mijn madam rijdt ook zonder, ik heb daar echt bewondering voor, want ik kan dat dus niet... wil 100% voeling met de fiets en wegdek, en dat kan je volgens mij alleen maar als je een geheel vormt met je fiets...

Heb 15 jaar geleden beginnen spd-en bij het mtb-en. Heb geen meter gereden met mijn eerste liggers zonder spd, direkt ingeklikt.
Natuurlijk al eens onderuit, maar meestal omdat ik te bruut moest stoppen en de fiets achter omhoog komt en dwars komt te staan... Tja, je staat wel stil hé :lol:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#11 Bericht door Koendert »

Wel even opletten met SPD want niet alle SPD plaatjes passen in alle SPD pedalen, ge hebt er met een breed staartje en stompe punt en met een smal ingekeept staartje en fijnere punt. zie foto hierbij
[img]http://img28[/quote]6.imageshack.us/img286/2285/spdtn3.jpg[/img]


Volgens mij heb jij die met het straffe plaatje. Ik meen dat mijn fietsenmaker zoiets vertelde dat je zwarte en zilver kleurige hebt en de zilver kleurige minder speling geven voor de voeten om te bewegen. Ik heb de zwarte ze gelijken kwa vorm het meest op de achterste van de foto alleen die van mijn heeft een wat ronder/stomper puntje. Ze klikken makkelijk uit en dus ik vertrouw er wel op om ingeklikt te starten. Ben een lui mens hè...
ZWALUW: Zit Wat Anders Ligt U Wel

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#12 Bericht door Luc Willaert »

Als je het een keer geprobeerd hebt ben je zeker verkocht.

Gewoon doen.

Luc

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#13 Bericht door WFvN »

Luc Willaert schreef:Als je het een keer geprobeerd hebt ben je zeker verkocht.

Gewoon doen.
Ik heb een jaar of wat zonder klikpedalen rondgereden. Toen ik m'n Versatile kreeg (waar standaard klikpedalen in zitten) heb ik toch maar eens een stel schoenen erbij gekocht. Dat was geloof ik op een zaterdag. De maandag erop heb ik direct een tweede set pedalen gekocht voor m'n Fujin. Zelfs m'n vrouw (van wie ik het absoluut níet verwacht had) gebruikt ze nu en is er blij mee.

Het is net als met een magnetron. Als je ze niet hebt, mis je ze ook niet maar als je het gemak eenmaal kent wil je niet meer zonder.

Ik heb klikpedalen waarmee ik alleen uit kan klikken door m'n hak naar links of rechts te bewegen. Standaard zaten er andere plaatjes bij waarbij ik ook kon uitklikken door m'n voeten op een andere manier te kantelen door de 'binnenkant' of juist de 'buitenkant' van het pedaal los te trekken. Dat beviel me niet want tijdens 'trekken' aan de pedalen trok ik niet altijd even recht waardoor ik ongewenst uitklikte. Met de huidige plaatjes heb ik dat probleem niet meer.
Zoals Wouter ook al aangaf: pedalen zo los mogelijk zetten. Heb ik ook gedaan. Eerst zo los mogelijk en vervolgens telkens wat strakker zetten als ik een paar keer ongewenst uigeklikt was. Nu staan ze dus íets strakker maar alsnog enorm los.

Bovenstaande verhalen over omver lazeren bij verkeerslichten ken ik niet; als ik uit balans raak (met m'n Fujin) dan zwiept automatisch m'n been naar buiten om me op te vangen, daarbij klik ik automatisch uit.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#14 Bericht door ZesPak »

ja, was er ook al over aan het denken. Wat kost zo'n set pedalen? En schoenen?
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#15 Bericht door Jef »

Een kleine waarschuwing is hier toch wel op zijn plaats. Ge kunt voor 15€ al combipedalen vinden bij Decathlon, MAAR........... die werken alleen maar met schoenen van Decathlon. Als ge dan echte Shimano schoenen hebt waar de plaatjes verzonken zitten in de zool (gemakkelijk om te wandelen) dan kan je het inklikken wel vergeten. Zie ook:
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... pedalen%2A
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie