Misschien een beginner ;-)

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

nog een vraagje...

#76 Bericht door Bozzl »

Kan je een ligfiets makkelijk ombouwen van boven- naar onderstuur?
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?

BTW: doe mij er aan denken dat ik ene betaal als we elkaar eens tegen komen... ;-) :lol:
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#77 Bericht door Edje »

Dit hang af van model tot model.

bv M5 20-26 onderstuur heeft zijn balhoofd iets naar achter staan, dan geeft een bovenstuur je minder plaats. Maar ik denk dat er nog zijn die je niet zomaar kan omzetten. Low racers zijn allemaal bovenstuur.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

Re: nog een vraagje...

#78 Bericht door ZesPak »

Bozzl schreef:Kan je een ligfiets makkelijk ombouwen van boven- naar onderstuur?
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?

BTW: doe mij er aan denken dat ik ene betaal als we elkaar eens tegen komen... ;-) :lol:
Ik heb in mijn frame een gaatje net voor mijn zitje, daar zou je een indirect onderstuur in kunnen zetten. Het is natuurlijk wel iets dat je niet op een kwartiertje doet. Remmen en versnellingen moet je overplaatsen.

Ook zeker bij "onderstuur" onderscheid maken tussen indirect en direct.
Vb:

Indirect
Afbeelding

Direct
Afbeelding
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Bak
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Haarlem, NL
Contacteer:

Re: nog een vraagje...

#79 Bericht door Bak »

Bozzl schreef:Kan je een ligfiets makkelijk ombouwen van boven- naar onderstuur?
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?
Inderdaad van model tot model. Deze zomer (of was het alweer voorjaar?) heb ik mijn Pioneer van onderstuur naar bovenstuur verbouwd. Zoals Zespak aangeeft zit er bij de pioneer een 'gaatje' (met schroefdraad) waar je onderstuur aan bevestigd zit. Dat was een kwestie van die loshalen, bovenstuur plaatsen (vergelijkbaar met een gewone fiets) handvatten en bedrading overzetten en klaar is Klara.
Maarrrrrrr let op dat je voor een bovenstuur langere kabels nodig hebt dan voor onderstuur. Ik had de mazzel dat mijn fiets ooit bovenstuur gehad had en dat de lange kabels er nog op zaten. Anders heb toch nog wat meer werk.
In ieder geval is het niet zo dat je 's morgens bedenkt waar heb ik vandaag zin in, om dan even van stuur te wisselen. Maar als je nu twijfelt kun je je richten op fietsen die te verbouwen zijn.
(Of je zet ze er allebei op, kun je naar hartelust wisselen 8) )
"Think outside the bun"

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#80 Bericht door Patriek »

Deze zomer (of was het alweer voorjaar?) heb ik mijn Pioneer van onderstuur naar bovenstuur verbouwd.
... en welke verschillen ondervind je ?
Snelheid ?
Comfort ?
Maneuvreren ?
Zicht (gaan rechtzitten op kruispunten) ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
Bak
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Haarlem, NL
Contacteer:

#81 Bericht door Bak »

Ik voel mij vertrouwder met bovenstuur, maar dat is dus heel persoonlijk.
Om je vraag te beantwoorden;

Snelheid: voor mij geen issue, ik ben niet zo'n vlotte. Geen verschil gemerkt in ieder geval. (Overigens hoorde ik laatst iemand zeggen dat het verschil in aerodynamica wel meevalt omdat je bij bovenstuur meer wervelingen rond de borstpartij zou krijgen. Maar daar weet ik dan het fijne niet van.)

Comfort: voor mij dat ik nu kan ontspannen door de armen aan het stuur te laten hangen. Voor veel mensen is onderstuur juist prettiger qua comfort i.v.m. het ontspannen laten hangen van de schouderpartij. Ik trok bij onderstuur de schouders juist op... (hey, ik heb nooit beweert da'k normaal ben :wink: )

Manoeuvreren: doordat de hele fiets smaller is geworden, kan/durf ik meer. Daar komt bij dat ik nu veel meer vertrouwen in mijzelf en in de fiets heb, waardoor ik beter kan manouvereren. Voor heen had ik moeite met langzame bochten, op de dag dat ik dezelfde fiets in bovenstuur uitvoering ging proberen, kon ik meteen straatje keren... Denk toch dat dit in mijn bovenkamer zit, als je vertrouwen hebt kun je meer.

Zicht: Ja, dat vind ik met bovenstuur echt beter. Even een fractie rechtop trekken aan het stuur om beter om me heen te kijken.
"Think outside the bun"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#82 Bericht door Edje »

onderstuur is gekand om iets wijder door de bochten te willen, begin van he tjaar had ik een M5 20-26 met onderstuur, was tevens mijn eerste é wieler die ik voor een prijsje kon overnemen en na een paarmaanden heb doorverkocht op de dag van aankoop ;-) gewoon om te zien of ik é wielig zou kunnen rijden NU het lukte me en daar was ik blij om MAAR ik moet zeggen dat ik er nooit met een gerust hartje heb op gereden hij was hoog en bochte wijd (kan ook aan den beginner gelegen hebben veronder stel ik want Johan crost er gewoon mee rond en had ook maar weinig tweewiel ervaring) de stinger en baron daarentegen zijn mijn fietskes LOVE THEM :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#83 Bericht door Gast »

:(
Laatst gewijzigd door Gast op di 26 aug 2008, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#84 Bericht door Edje »

nope Kries bij mij lag het eerder aan onveilig gevoel door operatie aan rug, hij kan een harde (hoge) val niet meer aan. Daarom dar ik voor het lagere type heb gekozen, ze bevallen me beter :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#85 Bericht door Jef »

Edje schreef:....ze bevallen me beter
En dat moet ge bij Edje soms letterlijk nemen :twisted: :wink:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

#86 Bericht door Bozzl »

Misschien kan de webmaster de titel van dit topic aanpassen? Dat van de "beginner" mag blijven staan, maar die "misschien" mag weg...
Ben de trotse bezitter van een Nazca Pioneer... Morgen nog efkes ophalen in Gent...
Jan heeft zijn percentje verdiend ;-)

Bedankt iedereen voor de tonnen tips en voor de hulp !!! =D> =D> =D>
Nobody's perfec

Gast

#87 Bericht door Gast »

:(
Laatst gewijzigd door Gast op di 26 aug 2008, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#88 Bericht door ZesPak »

Bozzl schreef:Misschien kan de webmaster de titel van dit topic aanpassen? Dat van de "beginner" mag blijven staan, maar die "misschien" mag weg...
Ben de trotse bezitter van een Nazca Pioneer... Morgen nog efkes ophalen in Gent...
Jan heeft zijn percentje verdiend ;-)

Bedankt iedereen voor de tonnen tips en voor de hulp !!! =D> =D> =D>
Percentje is een groot woord :) we doen het voor de mensen te helpen eh :).

"Bak" en ik kunnen je verzekeren dat je geen spijt zult krijgen dat je een Nazca Pioneer met bovenstuur gekocht hebt. Proficiat!
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Bak
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Haarlem, NL
Contacteer:

#89 Bericht door Bak »

He, kijk aan, da's goed nieuws!
Van harte met je nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers toegewenst.
Afbeelding
"Think outside the bun"

Plaats reactie