Belgisch Kampioenschap: Hulsthout - Zondag 15 oktober

Planning en opvolging van wedstrijden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#61 Bericht door crash-quest-dummy »

renaat schreef:l' histoire se répète
in de jaren 30 werden de ligfietsen door de UCI geband omdat ze te snel waren. Ligfietsers voelden zich uitgesloten (en worden nog steeds uitgesloten) door stomme beperkende regels.
En wat lees ik nu:diezelfde ligfietsers zeggen nu geen stroomlijnen, reeds wedstrijden moeten gereden hebben.

Ik zie echt het verschil niet, waar we zo kwaad voor waren beginnen we zelf te doen.

En wat ik met al dit geschrijf wil bereiken is dat mensen die het beleid bepalen goed nadenken voordat ze iets uitvaardigen.

Met dank aan al diegenen die dit lezen.
Groeten,

renaat
Best te vergelijken met de F1 automobielsport : door alles wat technisch te vernieuwend was te verbieden (in de naam van veiligheid) heeft de technologie van de seriewagens die van de F1 voorbijgestoken (vb hybrides) : de F1 heeft geen technologiebevorderende functie meer. Nu is men dat aan het bijstellen.
Stel : ik maak een ligfiets met een remenergierecuperatiesysteem dat me een merkbaar voordeel zou bieden, verbieden we dat dan ook zoals de staartpunt ?
Zolang er ook wedstrijden zijn waar naast een pilotenkampioen (beperkende afspraken mbt technologie zoals dus bijvoorbeeld de gewone wielersport, anders reed het daar nu vol ligfietsen) ook een technologiekampioen kan bepaald worden met als enkele ristrictie 'HPV te land' lijkt me er niet echt een probleem te zijn.

Renaat, je hebt groot gelijk.

Wouter, zonder aan wedstrijden mee te doen kan het inderdaad makkelijk zeuren zijn : ik wil dus wel eens komen racen, maar indoor op een kartcircuit met de Q lijkt me niet echt een goed idee.

Om fietskarren het nut van goede fietskarren te benadrukken lijkt het me leuk om hier een aparte wedstrijd voor te voorzien :D
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#62 Bericht door Duckjibepete »

We zijn met gemiddeld 16 mensen die meedoen aan de wedstrijden van HPV België. Daarvan heeft Eric M. vorig seizoen volledig gestroomlijnd gereden. Dan zijn er nog 6 of 7 die met een staartpunt reden en de rest reed ongestroomlijnd... En dan nog aparte categorieën maken tijdens een BK??? Sorry, maar dat gaat mijn gezond verstand te boven hoor... :roll:
Dit was de leukste wedstrijd van het hele seizoen!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#63 Bericht door Jan.E »

Mannekes, mannekes toch, wat een ophef over al dan niet gestroomlijnd. Diegenen die meegereden hebben, waren allemaal akkoord. Diegenen die niet meerijden, waar maken die hun eigenlijk druk over. Trouwens altijd dat vergelijk met bukracefietsen, daar word ik toch zo moe van...

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#64 Bericht door Duckjibepete »

crash-quest-dummy schreef: Wouter, zonder aan wedstrijden mee te doen kan het inderdaad makkelijk zeuren zijn : ik wil dus wel eens komen racen
doen, is altijd dikke leut!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#65 Bericht door marini »

crash-quest-dummy en renaat, we zijn er nog niet uit of volgend jaar meer ongestroomlijnd wordt gereden of niet hoor, maar toegegeven het BK was er eentje om de vingers af te likken. Door het hoge fungehalte van dat BK is er zelfs geopperd om een deel van de wedstrijden ongestroomlijnd te rijden maar daar zijn we nog helemaal niet uit. Het grootste slachtoffer van heel deze discusie wordt ik dan want ben de enige die met stroomlijn reed, desalnietemin vind ik dat we de overweging in ieder geval moeten maken maar er zullen dus steeds misnoegden zijn. De duscusie gaat nu over het aldanniet ongestroomlijnd het hele jaar of niet maar wat doe je dan met de internationale wedstrijden. En je sluit idd zelfbouwers uit die wel eens met een stroomlijn willen rijden. Zo snoer je natuurlijk de bouwlust wel een beetje. Mijn buikgevoel zegt dat we een gezonde middenweg moeten zoeken , ik ben een belg ni waar. zodanig dat er blijvend spanning is en het leuk is.
Wat we ook beslissen, het zal niet over een nacht gaan wees daar maar gerust van.
Verder viel ons op dat wanneer na een wedstrijd gevraagd wordt wie er gewonnen is de tweede zijn hand opsteekt dus de vergelijking wordt zelfs niet gemaakt tegenover mijn stroomlijn. Dan is de fun er natuurlijk ook af.
Altijd goe gezind en volop bouwend slu
:wink:
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#66 Bericht door renaat »

Weet je,

ik heb nog een thys roeifiets gehad. Fantastisch ding was dat. Het was mijn eerste ligfiets en ik heb er enorm van genoten. Ik heb er ook 2 EK's mee gereden. De reglementering was zo toen streng dat zelfs de hoek van je stoel vast lag! (Want platter zou wel eens ietsje sneller kunnen betekenen.) Enfin voor de wedstrijden werden de fietsen dan ook gekeurd...
Waar wil ik naar toe, als je echt enkel de berijder het verschil wil laten maken dan moet je met een eenheidsfiets rijden. Met een vast gewicht, vast frontaal oppervlakte, vaste hoogte boven het wegdek,...
Maar is het niet veel fijner dat we de creativiteit de vrije loop laten. Is het niet fijner dat iemand die daar moeite wilt voor doen , dat die ook beloond wordt. (als is het maar met latex binnenbanden rijden ipv de klassieke zwarte butyl) Ik vind het fantastisch Eric dat jij je eigen stroomlijn gemaakt hebt. Het resultaat was er ook naar, verschroeiend hard rijd je er mee. En is dat nou net niet de bedoeling van wedstrijden, om ter hardst gaan?
Ik pleit er voor om geen enkele limiterende factor te hebben. (met uitzondering voor veiligheid dan) Want dan wint de beste combinatie: sterke rijder met best getunede ligfiets.

Natuurlijk mogen er afzonderlijke categorien zijn: multisporen, ongestroomlijnd, tandems,... maar laat er alsjeblieft ook een open categorie zijn. Want daar gebeuren de leukste dingen.
Please?

Groeten,

renaat

PS het summun van regelmentering vind je natuurlijk bij de bukkers, lees maar eens na bij het UCI.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#67 Bericht door graddus »

Renaat,

Ik denk dat wat iedereen die hier 'de eenheidsworst' verdedigt bedoelt te zeggen dat met een klein deelnemersveld zoals we het afgelopen jaar hebben gezien, de laatste wedstrijd, dwz het belgisch kampioenschap, verreweg het spannendst was om aan deel te nemen (en naar verluid ook om naar te kijken). Ik en met mij waarschijnlijk velen, zijn het zeker met je eens dat volledige vrijheid de creativiteit alleen maar ten goede kan komen, maar als je deelneemt aan een wedstrijd komt er toch ook wel een stukje competitiviteit bij kijken. Wanneer dit volledig teniet gedaan wordt omdat je de enige bent in je klasse, dan gaat het plezier van de krachtmeting er ook wel een beetje af. Daar komt bij dat ik hier het afgelopen seizoen diverse malen nieuwe mensen heb horen vragen of ze toch niet in de weg rijden wanneer ze meedoen en niet snel genoeg zijn, omdat ze bijvoorbeeld geen racemodel hebben. Met andere woorden mensen haken af omdat de verschillen te groot zijn.

Nogmaals, ik ben het met je eens dat volledige vrijheid het meest de creativiteit beloond, maar om het als sport ook nog een beetje interessant te houden moeten er soms andere zaken prevaleren. Wat mij eigenlijk meer interesseert is om volgend seizoen eens te kijken naar een grotere mate van diversiteit qua wedstrijdformat. Meer straatwedstrijden, op de piste zoeken naar verschillende disciplines etc. Op die manier kunnen we ook het allround zijn van de verschillende renners beproeven en ontwikkelen.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#68 Bericht door renaat »

Beste Marc,

laat ik je eerst vertellen dat ik de wedstrijden ongelovelijk mis. Ik heb privé 2 ongelovelijk zware jaren achter de rug welke me belet hebben om deel te nemen. (zelfs om gewoon te fietsen) Ik ben de laatste om bij de pakken te blijven zitten dus ik voorzie volgend jaar mijn grote rentree! Maar mijn pret zou wel gedrukt zijn als ik mijn carbon lowracer op stal moet laten. Ik heb ooit met mijn shockproof (zonder stroomlijn) meegereden in een tijdrit voor bukkers en dat was leuk. Maar het zou veel leuker geweest om met een snellere fiets aan de start te komen. Ik krijg gewoon een kick van het gevoel van snelheid. En dat is voor mij belangrijker dan de eerste te zijn in een wedstrijd.
Laat alsjeblieft gestroomlijnde fietsen meerijden in de wedstrijden en als jullie die fietsen echt niet leuk vinden plaats ze dan buiten categorie maar ban ze niet.
We hebben altijd tesamen gereden, jongeren, vrouwen, veteranen, ... waarom zou dat niet meer kunnen met de fietsen?

Waar wordt trouwens de grens getrokken? Als ik een kussen onder mijn truitje stop rij ik dan met een stroomlijn? Mogen wieldoekjes nog? Een vol wiel? Ben ik verplicht om met 2 handen mijn stuur vast te houden of mag ik één arm op mijn borst houden?

En ik blijf er bij, de mooiste ligfietsen hebben een stroomlijn. (al dan niet volledig) En hoe hoger de snelheid hoe spectaculairder.

Ik ben benieuwd voor volgend jaar.
Groeten,

renaat
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#69 Bericht door Wouter D »

renaat,

voor het jaarklassement (prestiege) rust je je fiets uit zoals je zelf wilt.

voor het bk dit jaar was er besloten om kaal te rijden, volle wielen of zo waren wel nog steeds toegelaten, enkel de kuip moes eraf.

we kijken er al naar uit je weer te zien (rijden)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#70 Bericht door Johan Clerx »

En geloof me Renaat, der waren nu ook alweer enkele creatievelingen die dachten met ducktape vanallerlei al dan niet toegelaten airodynamische hulpmiddelen in mekaar te plakken :twisted:

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#71 Bericht door graddus »

Even voor alle duidelijkheid, ik probeer ook maar de voorliggende vraag na het bk te vertolken he, verder heb ik daar niets in te zeggen (of toch weinig). Persoonlijk vind ik het een heel moeilijke vraag, omdat ik zelf ook altijd weer met veel nieuwsgierigheid uitkijk naar de volgende geweldige vinding, maar tegelijkertijd ook merkte dat de competitiviteit binnen de wedstrijd wel enorm toeneemt als de 'hulpmiddelen' wat minder op de voorgrond treden...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#72 Bericht door Johan Clerx »

Voor het BK had ik idd ook het idee .... leve de vrijheid. Maar ik moet ook toegeven dat dit een van de leukste wedstrijden was die ik dit jaar heb gereden.

Ik denk dat het principe om de wedstrijdrijders op een democratische manier hierover te laten beslissen misschien zo slecht nog niet is. Als we der onder mekaar niet uitkomen kan HPV nog altijd arbitrair een aantal regels opleggen.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#73 Bericht door marini »

maar mijne ducktape heeft toch maar schoon de vierde en vijfde plaats opgelevert.
:D
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#74 Bericht door Johan Clerx »

marini schreef:maar mijne ducktape heeft toch maar schoon de vierde en vijfde plaats opgelevert.
:D
Valsspeler ... echte mannen he ... die hebben al die truckskes nie nodig :twisted:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#75 Bericht door Wouter D »

graddus schreef:Even voor alle duidelijkheid, ik probeer ook maar de voorliggende vraag na het bk te vertolken he, verder heb ik daar niets in te zeggen (of toch weinig). Persoonlijk vind ik het een heel moeilijke vraag, omdat ik zelf ook altijd weer met veel nieuwsgierigheid uitkijk naar de volgende geweldige vinding, maar tegelijkertijd ook merkte dat de competitiviteit binnen de wedstrijd wel enorm toeneemt als de 'hulpmiddelen' wat minder op de voorgrond treden...
slik, ook even in het vlaams graag
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie