Na 40 jaar bukfietsen een nieuw hoofdstuk ligfietsen.

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Na 40 jaar bukfietsen een nieuw hoofdstuk ligfietsen.

#1 Bericht door boscrosser.622 »

Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is John bijna 42 jaar jong gehuwd twee kinderen en woon in Bergen op Zoom hemelsbreed 8 km. van de Belgiëse grens.(amai alweer zo'n Hollander)
Ik heb altijd heel veel gefietst op een normale fiets zo’n 12000 km. per jaar maar zo’n 6 jaar terug ben ik naar een andere werkgever vertrokken omdat de oude werkgever ophield te bestaan en was het fietsen op een veel lager pitje komen te staan.
Anderhalf jaar geleden geprobeerd om op en neer naar het werk te fietsen, en dat ging redelijk goed, eerst een stukje met de auto en daarna met de fiets verder, en zo elke keer een stukje verder met de fiets maar ik kreeg onzettend veel last van mijn achterwerk en dat was wel een nadeel.
Maar ik ben hier al een tijdje aan het meekijken op dit forum en ik wilde me eigen pas voorstellen als ik mijn ligfiets binnen had.
Hé hé en na een lange tijd wachten was het afgelopen woensdag eindelijk zo ver, mijn nieuwe Fujin was binnen, ik heb daarna nog 2 dagen moeten wachten voordat ik erop kon rijden om dat het water met bakken naar beneden kwam.
Gisteren en vandaag kon ik eindelijk rondje mee rijden en ik kan alleen maar zeggen WOW! dit rijdt super.
Maar ik wil de voorgeschiedenis eens beschrijven hoe ik tot het ligfietsen ben gekomen.
Ik heb geloof ik een flink aantal jaren geleden een artikeltje gelezen over Bram Moens de eigenaar van M5 daar las ik de ongelooflijke sneheden die gehaald kon worden met de Lowracer met de nummer kuip.
Eigenlijk bleef het daarna lange tijd stil maar mijn nieuwschierigheid was wel gewekt.
Een jaar geleden werd mijn nieuwschierigheid weer herwekt, ik weet niet meer waardoor maar het was nu menens, ik wil een ligfiets.
Alle sites van de alle ligfiets leveranciers bekeken en alle test berichtjes van diverse soorten ligfietsen gelezen te hebben wilde ik een hoge ligfiets met 2 x 26 inch wielen hebben omdat dat toch zijn voordelen heeft zoals wielen zijn makkelijker te krijgen, beter zichtbaar, je heb zewlf een beter overzicht op het verkeer, het rijd wat confortabeler.
Het zou de Challenge Seiran moeten worden, niks bracht me meer van de wijs, het moest een Seiran worden.
Na bij diverse ligfiets winkels gekeken en gelegen te hebben bleek de hoge ligfiets toch minder te zijn en niet zozeer het fietsen zelf maar met de voeten bij de grond komen was niet makkelijk.
Na op de Fietsrai Paul Voerman (eigenaar van Challenge) te hebben gesproken en gehoord te hebben wat ik er mee wilde gaan doen rade hij mij aan toch een keer een Fujin te proberen, dat heb ik in mijn achtehoofd gehouden.
Na nog meer kijken op internet naar diverse ligfiets fabrikanten was mijn beslissing gemaakt het word een Fujin.
Maar nu, wat moet er op die Fujin, voorvering of niet, wat voor groep moet er op, wat voor banden dat was mijn volgende uitdaging.
Cycle vision was in aantocht en ik had besloten om ernaar toe te gaan met in gedachten om toch nog wat modellen te proberen.
Mijn vrouw had zo iets, hij heeft weer wat nu wil hij weer een ligfiets maar ze werd bij testbaan van de ligfietsen op een driewieler gezet door een van de begeleidsters en ze was eiegenlijk wel onder de indruk van het heel lekkere onspannen fietsen op zo’n driewieler, dus wie weet, de rest van de familie ook op een ligfiets.
Na het testen weer in gesprek gekomen met Paul Voerman die daar stond in de Challange stand nu ging het niet wat voor een fiets maar over voorvering of niet en of de groep nog aangepast kon worden omdat ik graag een dubbel voor heb in plaats van de standaard triple crank.
Paul haalde Erik Bleeker erbij, deze man heeft een rondje Noordzee gedaan met zijn Fujin en dat is een rondje van 5000 km. zijn verhaal kun je lezen op de challange site.
Een erg leuk gesprek gehad en het kwam erop neer dat een ligfiets zonder voorvering maar met Big Apples uitgevoerd een hele goede combinatie was maar dat de Fujin achter geen Big Apples kwijt kon omdat de achterbrug te smal was.
Als een duveltje uit een doosje kwam Paul Voerman met een prototype van een bredere achterbrug aanlopen waar de Big Apples wel in gemonteerd konden worden, mijn keuze was nu echt gemaakt het word een Fujin met brede achterbrug en met Big Apples gemonteerd, Paul Voerman heeft me nog gematst met een crankstel met twee bladen voor.
Er was nu nog een ding om de keuze compleet te maken en dat was een proefrit.
Bij Maia in Dordrect een afspraak gemaakt voor een mooi ritje en dat was het ook.
De eerste kilometers gingen nog niet zo ontspannen maar na een kilomer of 5 ging ik een stuk relaxter in de stoel liggen en ging het van zelf.
Na terug komst in de winkel was ik een blij man met een big smile on his face maar toen ik na die proefrit afstapte van de ligfiets voelde ik wel spieren in mijn lijf die daarvoor onder het bukfietsen nog nooit gevoeld had.
Maar dat mocht de pret niet drukken ik had al veel gelezen over het feit dat je minstens 1000 km moet ligfietsen om alles te laten wennen aan de andere positie die je heb op een ligfiets.
De bestelling word geplaats en ik leg uit wat ik wil, hmmm brede banden op de Fujin dat gaat niet zegt de Peter de eigenaar van ligfietsshop Maia, nadat ik hem heb uitgelegd heb dat ik Paul Voerman heb gesproken op Cycle vision en dat hij een breder achterbrug heeft ontwikkeld voor de Fujin, na een belletje naar Challenge word het duidelijk ik krijg een Fujin met bredere achterbrug en 2 Big Apples plus een crankstel met dubbelblad voor en een vlakke cassette achter.
En nu maar wachten, en wachten duurd lang, heel lang, vooral als je iets graag wildt en omdat de nieuwe achterbrug een prototype was duurde het iets langer dan normaal.
Maar afglopen woensdag was het zover ik kreeg een E-mail, de Fujin is binnen.
Ik heb hem gelijk de zelfde dag op gehaald en wat zag hij er super uit de combinatie met de Big Apples was gewoon super of ze op deze Ligfiets thuis horen.
Helaas 2 dagen moeten wachten omdat de regen met bakken naar beneden kwam voordat ik er mee op de weg kon maar gisteren was het dan zover, alles afgesteld en mijn eerste rondje gemaakt.
De Fujin waarmee ik een proefrit had gemaakt had smallere banden en voorvering en dat reed goed maar de combinatie geen voorvering en Big Apples rijd naar mijn mening beter.
Het rijd gewoon zalig, ik heb nu twee weken vakantie zodat ik kan wennen aan het ligfietsen, over twee weken is het de bedoeling dat ik er regelmatig mee naar mijn werk rijd, een enkele reis is 37.5 km. over redelijk goede wegen en bijna allemaal buitenaf.
Je rijd er wel mee in de kijkert mensen kijken je na (dat zie ik in mijn spiegel) of kleine kinderen hoor ik roepen ,dat is een gave fiets! maar tot nu toe allemaal posetief.
Ik krijg van mijn zoontjes een set fietstassen voor mijn verjaardag dit zijn eigenlijk kleinere fietstassen die aan een rek op voorvork van een bukfiets gemonteerd kunnen worden maar omdat mijn rekje achter vrij klein is passen ze heel mooi op mijn Fujin.
Oh, en de titel slaat op het feit dat ik met mijn 2 jaar al fietste (zonder zijwieltjes) en dat ik binnenkort 42 jaar jong wordt, dus na 40 jaar bukfietsen word het hoop ik nog minstens 40 jaar ligfietsen.
Tot slot nog een mooie foto van mijn Fujin.

Met vriendelijke groet John
Bijlagen
fujin.JPG

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#2 Bericht door de bakker »

Welkom in de club. :wink:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#3 Bericht door Luc Willaert »

Mooi aankoop, prachtige fiets.

Welkom bij de bende.


Luc

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#4 Bericht door boscrosser.622 »

Bedankt.
ik denk dat ik na 2 dagen ligfietsen al een beetje het RIS (Renner Inhaal Syndroom) te pakken heb.
Vandaag na een rondje fietsen zag ik in mijn spiegel een groepje wielrenners aankomen (volgens mij hadden die last van LIS Ligger Inhaal Syndroom), ik bleef gewoon op mijn eigen tempo doorrijden nadat ze mij ingehaald waren viel er een bijna dood neer, figuurlijk dan, waarna ik de groep weer in kon halen en dat gaf me weer extra stimulans om toch een tandje bij te zetten.
Een van de renners bleef even naast me rijden en hebben nog een klein leuk gesprek gehad, of ik geen last had van mijn nek, ik zei, ik heb net zoveel last van mijn nek als op mijn bukker maar dan aan de voorkant.
De wielrenner gaf aan dat hij toch maar liever op zijn bukker bleef rijden, waarna hij weer afzakte om op zijn maten te wachten.

John

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#5 Bericht door Jef »

ik denk dat ik na 2 dagen ligfietsen al een beetje het RIS (Renner Inhaal Syndroom) te pakken heb.
oei oei, nog eentje met die gevaarlijke ziekte :lol: :lol: :lol:

Welkom bij de bende. 8)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

Verstandige beslissing :wink: 8)

Heel veel zalig ligfietskilometers toegewenst!!!

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#7 Bericht door Patriek »

Mooi verhaal van een "intrede", John ! En proficiat met de aanschaf van de Fujin !
Indrukwekkend toch hoe mensen hun sprong naar het ligfietsen zo grondig en uitgebreid voorbereiden. Weinig sprongen in het leven blijken achteraf zo'n meevallers als het ligfietsen, dat was vorig jaar ook al mijn ervaring. Alleen jammer dat het LF-wereldje niet een beetje groter is. Het gebrek aan kwantiteit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de kwaliteit van de contacten. Dat zal je beslist zeer snel merken.
Veel ligfietsplezier !
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#8 Bericht door boscrosser.622 »

Bedankt heren, ik heb gisteren een setje oude SPD pedalen van mijn hybride fiets op de Fujin gemonteerd plus de fietstassen die ik van mijn 2 zoontjes heb gekregen voor mijn verjaardag.
De SPD pedalen is een heerlijkheid, nog veel ontspannender fietsen.
Ik heb wel mijn plaatjes op mijn schoenen anders in moeten stellen, ze staan nu een beetje schuin maar dan net de andere kant op dus op de mountainbike moet ik voorlopig met mijn koudweer schoenen aan fietsen.
Met de fietstassen kan ik nu ook mijn drinkzak meenemen, toch wel heel lekker een beetje vocht onderweg.
Ik heb nu een kleine 100 km. afgelegd met de Fujin en ik rijd nog steeds met een big smile rond, er zijn een heleboel dingen die anders zijn dan op de bukker zoals
1 Je kijkt een beetje naar boven op de ligger zodat je nu weer heel andere dingen ziet, zoals de hoogte van bomen en dat was me nog nooit eerder opgevallen op de bukker.
2 Het uitbollen als je even niet trapt, dat is ongelooflijk, het blijft gaan.
3 Mensen knopen makkelijker een praatje met je aan, al is het wel elke keer het zelfde praatje maar dat mag de pret niet drukken.
4 Geen zeer achterwerk meer na een tijdje fietsen, heerlijk!
5 Als er een snelle bukker voorbij komt let ik elke keer of zijn deraillieur wel goed staat afgesteld om dat die ongeveer op mijn ooghoogte zit, raar maar waar.
6 Bergop is heel zwaar je kunt alleen je benen gebruiken
Ik ben sommige dingen nog erg voorzichtig b.v. als je over moet steken dan stap ik even af en loop naar de overkant met de Fujin in de hand.
Korte bochtjes gaan ook nog niet helmaal vlot maar het gaat wel steeds beter.
Smalle fietspaden waar je in moet halen en van die paaltjes waar je tussendoor moet fietsen zijn nog geen favoriet van mij en dat gaat nog een beetje met zweet in mijn handen gepaard.
Ook nog een bijna aanrijding gehad met een andere fietser, bij het wegrijden kijk ik altijd of er geen ander verkeer aankomt maar bij het wegrijden ging het nog niet helemaal zoals ik het wilde en eindigde bijna helemaal links op de weg en daar kwam net een hele snelle fietser aan die vol voor mij in de rem ankers moest, naar een aantal malen mijn nederig excuus te hebben aangeboden ging hij zonder iets te zeggen weer door.
En inderdaad Patriek de ligfiets wereld is klein, ik heb hier in de buurt nog niet veel ligfietsers gezien, eigenlijk helemaal geen ligfietsers gezien maar je weet maar nooit.
Morgen ga ik mijn GPS monteren en probeer een iets groter rondje maken, waarschijnlijk een stukje België in.

John

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Jep Boscrosser, die 2000 km zal jij ook wel kunnen gebruiken om he tligfietsen helemaal onder controle te krijgen. Dan begint de vrijheid pas.

Ik zelf heb dit weekend pas ondervonden welknut klikpedalen hebben, ik heb altijd met gereden en zondag was het de eerste keer zonder omdat schoenen thuis lagen, resultaat fiets in een gleuf voet van het pedaal en tegen de wereld, verdraaide knie met een ontsteking waar ik de eerste week plezier van ga hebben.

Het starten en alle andere beginners problemen gaan vanzelf over.

Dus ik wens je veel veilige km toe.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#10 Bericht door boscrosser.622 »

Edje dat is niet leuk om te horen dat je gevallen bent en er eventjes uitligt.
En ik denk dat ik die 2000 km. wel nodig heb om een volleerd ligger te worden.
Gisteren 52 km. gefietst en ik kon er nog wel 52 km. doen maar na 37 km. begon het te regenen en ben ik toch maar richting huis gegaan.
Nog geen kilometer van mij thuis vandaan zit een klein scherp bochtje en ik haalde het net niet en ik viel, nou ja vallen het was meer neer vleien want ik stond bijna stil, ook zo’n voordeel van een ligfiets je valt niet zo hoog.
Ik had gelukkig niets en mijn fiets ook niet dus het viel allemaal wel mee.

John

www.ligfietsers.be

#11 Bericht door www.ligfietsers.be »

Hallo Bosscrosser,

gefeliciteerd met je Fujin.

Ikzelf ben ook al enige tijd aan het wachten op mijn Fujin. Omdat het een kort frame is (XS) duurt het blijkbaar ook langer dan het normale model.

Veel plezier en veel veilige kilometers

Jan.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#12 Bericht door boscrosser.622 »

Ha Jan wachten duurd lang hé.
Welke uitvoering heb je Jan.

John

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

boscrosser.622 schreef:Edje dat is niet leuk om te horen dat je gevallen bent en er eventjes uitligt.
Hoort bij hobby zullen we maar zeggen he, alhoewel ik begin het fietsen te missen :cry: Heb van ellende mijn fietsen baron en Stinger maar een goeie schropbeurt gegeven. Nu staan ze blinkend te wachten op hun volgend ritje, dus vallen heeft ook zijn voordelen. :P
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#14 Bericht door David »

www.ligfietsers.be schreef: Ikzelf ben ook al enige tijd aan het wachten op mijn Fujin. Omdat het een kort frame is (XS) duurt het blijkbaar ook langer dan het normale model.
Misschien dat er enkele problemen zijn (of waren) bij Challenge want ik wacht ook al sinds 22 mei op mijn Taifun en hieraan zijn geen bijzondere vereisten gesteld. Normale leveringstermijn was 4 à 6 weken was me gezegd. Gelukkig heb ik wel een Taifun in bruikleen gekregen wat het wachten minder erg maakt.
Zelf heb ik ook nog een tijdje getwijfeld tussen een Taifun en een Fujin maar o.a. het ontbreken van een deftig bagagerekje op deze laatste heeft me toch maar tot de Taifun overhaald. Alleszins veel fietsgenot gewenst aan beiden, de Fujin blijft een prachtfiets.

mvg,
David

www.ligfietsers.be

#15 Bericht door www.ligfietsers.be »

De Fujin is de normale , niet de SL versie.
Afgemonteerd met shimano en mechanische schijfremmen en avid 7 remhendels.
Verder standaard versie om te beginnen.

Ik durfde de voorvering niet te bestellen gezien de ??? positieve ??? ervaringen van verschillende liggers. (afbreken carbon stukje)

Plaats reactie