Advies voor een lage racer

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
gert
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
Postcode: 9450
Fiets: gele hurri sport
Locatie: haaltert
Contacteer:

#16 Bericht door gert »

Ik probeer 3à4 keer per week naar mijn werk te fietsen (kzit ook in ploegensysteem 7-15 uur en 14-22uur shift ) met mijn hurri (niet in de winter). Het traject is 32 km enkel en ik moet zeggen dat die afstand heel goed te doen is. Mp3 rond mijn oren en voor je het weet sta je op je werk of ben je thuis. sMorgens piekt het een beetje om wat vroeger op te staan maar om dat uur (vertrek thuis om 5h15) is er bijna geen verkeer (idem voor s'avonds na 22h00) en dan is het wel genieten zeker met deze temperaturen. 5h15 lijkt vroeg maar je moet de tijd voor je douche erbij rekenen plus trek ik er ook 10 of 15 min bij voor pech onderweg. kDoe over het traject ongeveer 1u10 . Als ik s'middags op of af kom dan kan dit ietsje langer duren door al het verkeer op de baan (en fietspad). Fysisch is die 45 km geen probleem maar ik denk dat als je dit 3à4 keer per week (heen en terug) wil doen dat het psychische aspect ook een rol gaat spelen . Om nog 45km te fietsen bij kloteweer of je bent moe van je werk, dan moet je echt gemotiveerd zijn om nog 45km te fietsen.
Wat betref een nieuwkoop of tweedehands zou ik zeggen , kijken welke kosten je nog hebt aan de tweedehands of wat je er nog wil aan veranderen want voor je het weet heb je evenveel uitgegeven voor een tweedehands als voor een nieuwe.

\:D/

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#17 Bericht door Steks »

Het bezoek aan de winkel heb ik uitegesteld naar Donderdag, vandaag waren ze dicht.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#18 Bericht door Steks »

Mensen bedankt voor het advies, vandaag is een mat zwarte Optima Baroin besteld, ik laat er gelijk maar een bagagebak op zetten, nu nog even een paar weken wachten :?

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#19 Bericht door tom »

Ik rij 50 a 66 % van mijn woonwerk-km’s met mijn baron met een kruissnelheid van 28 a 30 km/h. Ik moet er bij zeggen dat mijn woonwerk-afstand slechts zeer kort is van 7.15 km. Daarbuiten tour ik regelmatig routes van 50 a 100 km. Als ik alleen tour dan rij ik aan een kruissnelheid van 25 a 27 km/h. Ik ben nog een beginner met slechts 2300 km op den odo en was voordien meer dan 20 jaar geen fietser.

Met mijn beetje ervaring merk ik dat mijn snelheid veelal beperkt wordt door de staat van het wegdek van de fietspaden. Dat is het nadeel van geen vering. Kasseien vind ik absoluut te vermeiden met een baron.
Waar je heel goed moet op letten met een ongeveerde lowracer is of het zitje je rug goed ondersteunt en dat is anders van rijder tot rijder. Zoveel ruggen = zoveel zitjes en matjes.
Een hoofdsteuntje is geen overdreven luxe. Je hals- en rugspieren liggen daardoor veel meer relaxed. De eerste 500 km zul je uw hoofd daar niet op laten steunen omdat het moeilijker je evenwicht houden is met je hoofd tegen je hoofdkussen, maar na 500 km is dat gemakkelijk. Mijn hoofd komt nog zeer zelden van het hoofdsteuntje af, enkel bij zeer ruwe putten.

Een typische lowracerziekte is dat de kettingbuis tegen je vork klettert en je lak daar weg doet. Dit los je op door ofwel een enkelvoudig vork te steken ofwel op die plek een beschermende plakker te kleven die je regelmatig zult moeten vervangen. Ik kleef daar een industriële teflon van 0,5 mm dik die ik om de 300 a 500 km moet vervangen.

Belangrijke veiligheidstip voor beginnende lowracerrijders:
Als er geen fietspad is of één vlak naast de wagens, stop dan aan een rood licht niet gans van voor maar stop daar waar je voorband ter hoogte van de achterband van de eerste wagen is. Als zijn linker spiegel correct staat dan kan die u zien in zijn linker spiegel.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#20 Bericht door Wouter D »

tom:

wat betreft die kettingbuis tegen die vork: ge pakt een stukske kettingbuis (of tuinslang) ge snijd dat in de lengte door (ene kant, niet volledig doormidden!!) en ge steekt da over uwe vork waar dei kettingbuis der tegenkomt, om te voorkomen dat da stukske zakt of deraf schiet doet ge daar vanboven en vanonder een stripke aan en klaar is belgiesse kees
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#21 Bericht door tom »

Wouter schreef:tom:

wat betreft die kettingbuis tegen die vork: ge pakt een stukske kettingbuis (of tuinslang) ge snijd dat in de lengte door (ene kant, niet volledig doormidden!!) en ge steekt da over uwe vork waar dei kettingbuis der tegenkomt, om te voorkomen dat da stukske zakt of deraf schiet doet ge daar vanboven en vanonder een stripke aan en klaar is belgiesse kees
Bedank voor de tip. Als ik ooit plat val met teflonklevers pas ik het misschien wel toe. Heb wel nog van die teflonklevers voor een heeeeel lange tijd.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Plaats reactie