Advies voor een lage racer

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

Advies voor een lage racer

#1 Bericht door Steks »

Hallo ik ben sinds een tijd me aan het orrienteren op de ligfietsmarkt, ik ben van plan zo nu en dan met de fiets naar mijn werk te gaan. Vorige week heb ik 4 fietsen uitgeprobeerd te weten de Nazca Fuego, Optima Baron, Challenge Fujin en ook nog de Chalenge Hurricane. De beide Challenge fietsen vind ik niks, ik had de grootste moeite om recht uit te fiesten. De Fuego en Baron daarentegen beviellen prima. Mijn voorkeur gaat uit naar de Baron lekker spartaans zo zonder vering en er is meer voor te krijgen heb ik het idee (zoals een bagagebak e.d).
Naast dat het me gewoon leuk lijkt om zo nu en dan te ligfietsen wil ik hem gebruiken voor woon-werk verkeer. Het enige nadeel is dat ik zo'n 45 km van mijn werk afwoon, maar ik heb een goede route gevonden. Op de heen weg heb ik alleen een grote ophaal brug op mijn route die zo nu en dan opengaat en dan voor oponthoud kan zorgen, op de teugweg diezelfde brug en 1 stoplicht. verder is er van de 45 km zeker r35 km voorzien van mooi glad asfalt zonder veel kruisingen of zijwegen. Er is zelfs 2 maal een stuk wat een km of 8 gewoon kaarsrecht is zonder een zijweg.
Verder ben ik vrij sportief zo'n 2a3 keer per week hardloop ik zo'n 20 minuten. Ik probeer 2 keer per maand een parcours te pakken op mijn MTB en ik wil elke week zo'n 60 km op de weg fietsen op mijn MTB met slicks gemonteerd doe ik dat in zo'n 2:15 uur.
Nu is mijn vraag is 45 km heen en terug te doen op een Baron of gelijke fiets? Ik heb ook de mogelijkheid om met de fiets in de auto heen te gaan en terug te fietsen en dan de volgende dag heen te fietsen en met de auto terug, maar dat wil ik hooguit in het begin doen als ik nog moet wennen aan de nieuwe fietsbeweging. Ik zou het liefst er maximaal 1,5 uur over willen doen na een paar weken. Is dit een realistische tijd of niet?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#2 Bericht door Johan Clerx »

Als die 45km je enkele reisafstand is lijkt me dat niet ondoenbaar, maar zeker veel voor woonwerkverkeer. 45km afleggen in 1u30 vraagt een gemiddelde snelheid van 30km per uur. Dat lijkt me veel, zelfs met 16km vlak rechtdoor. Hangt natuurlijk allemaal een beetje of van de rest van je traject. Proberen zou ik zeggen.

Zelf rij ik iedere dag zo'n 40km (20km enkel) waarvan meer dan de helft langs het Albertkanaal. Mijn kruissnelheid langs het Albertkanaal is momenteel zo'n 37/38 km/u. Mijn gemiddelde snelheid is echter vaak lager dan 30 km/u.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#3 Bericht door Luc Willaert »

Ik doe nu 32 km enkel met de baron. Ik reken op 1u15 voor mijn afstand. Soms 1u05 en soms tot 1u45. Met heel veel rechte stukken is een gemiddelde van 30 haalbaar, maar ik denk dat de gewenningsperiode eerder maanden dan weken zal zijn. Je spieren hebben wel wat tijd nodig om aan het ligfietsen aan te passen.

Denk er ook aan de je niet altijd (regen, wind, sneeuw, lekke band, teveel pinten de avond voordien,.......) die 30 zal kunnen halen. Voor die afstand zou ik - zeker in de beginperiode- een 2tal uur rekenen.

De m5 lowracer of Challenge Jester zijn ook heel rap, met mogelijk tot bagagebak.

Een velomobiel is voor zulke afstanden waarschijnlijk nog iets rapper, maar de investering en de wachttijd zijn weer veel groter.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door Steks »

Een velomobiel is voor mijn geen optie, ik kan hem niet kwijt in mijn kelder en buiten op straat zetten doe ik niet om de rede dat hij dan gestolen/beschadigd wordt.

Het is verder ook niet mijn bedoeling om elke dag met de fiets naar mijn wekr te gaan. Ik zal regelmatig nog met de auto gaan, alleen al om de rede dat ik in ploegendienst werk en 's ochtends om 7 uur aanwezig moet zijn. Voor vijven mijn bed uitkomen vind ik iets te veel gevraagd. Ik wil regelmatig fietsend naar mijn werk gaan omdat ik de laatste tijd nog maar weinig tijd over heb om te sporten. En ergens is het zonde om eerst bijna een uur in de auto te zitten om naar huis tegaan en dan gelijk op de MTB te spirngen om een uurtje of 2 te gaan fietsen, dan combineer ik dat liever.

Maar ik bergijp dat 45km enkele reis toch wel veel is, ook op een ligfiets voor woon werk verkeer. Maar ja, als de fiets in mijn auto kan dan hoef ik maar 1 keer perdag te fietsen. Toch maar eerst zeker weten of dat past of niet voordat ik daadwerkelijk een ligfiets koop.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#5 Bericht door Luc Willaert »

Steks schreef:Een velomobiel is voor mijn geen optie, ik kan hem niet kwijt in mijn kelder en buiten op straat zetten doe ik niet om de rede dat hij dan gestolen/beschadigd wordt.

Het is verder ook niet mijn bedoeling om elke dag met de fiets naar mijn wekr te gaan. Ik zal regelmatig nog met de auto gaan, alleen al om de rede dat ik in ploegendienst werk en 's ochtends om 7 uur aanwezig moet zijn. Voor vijven mijn bed uitkomen vind ik iets te veel gevraagd. Ik wil regelmatig fietsend naar mijn werk gaan omdat ik de laatste tijd nog maar weinig tijd over heb om te sporten. En ergens is het zonde om eerst bijna een uur in de auto te zitten om naar huis tegaan en dan gelijk op de MTB te spirngen om een uurtje of 2 te gaan fietsen, dan combineer ik dat liever.

Maar ik bergijp dat 45km enkele reis toch wel veel is, ook op een ligfiets voor woon werk verkeer. Maar ja, als de fiets in mijn auto kan dan hoef ik maar 1 keer perdag te fietsen. Toch maar eerst zeker weten of dat past of niet voordat ik daadwerkelijk een ligfiets koop.
Da afstand vind ik nog net te doen, maar 1u30 rekenen vind ik te weinig. Ik ben wel geen hardrijder (28-30 km kruissnelheid)

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door Steks »

Ok, maar binnen de 2 uur moet sowieso lukken daar ben ik al zeker van. Ik twijfel alleen nog of ik voor een nieuwe of tweedehands zal gaan. Voor sporadisch gebruik voor woon-werk verkeer en verder alleen voor mijn plezier vind ik een nieuwe wel wat aan de dure kant. Ga ik er regelmatig mee naar mijn werk, elke dag is niet iets waar ik nu aan zit te denken, dan vind ik het wel waard een nieuwe te kopen.

Dus mijn eigenlijke vraag is: Is 45 km enkele reis voor woon-werk verkeer te doen met een lage racer? En dan vind ik het niet erg om er bijna 2 uur over te doen?

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#7 Bericht door hdbiker »

Ik rij momenteel 27 a 28 km ( enkel ) naar mijn werk en doe daar nu
tussen 1hr en 1hr15min over met mijn wizard .
En ik denk er ook over om of een nazcafuego of een optima baron te kopen .
Eerst dacht ik er aan een M5 shockproof 559 te kopen , maar ik denk
dat ik dan te veel last van de wind ga hebben .
Maar hoeveel weegt een baron eigenlijk ?
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

Baron begint aan 12 kg alle optie moet je effe bijrekenen, ik spreek van een baron rijklaar zonder spadbordjes, bagage rekje, lichten.

denk als je ham uitrust met bagagerekje, lichten (batterijen) en spadbordjes, (volgens de webwinkel) 1,2 kg moet bijtellen

Bagagerekje, 525 gr
Spadbordjes 425 gr
Achterlicht op baterijen 145 gr
Cateye lampje voor 56 gr
en nog wat batterijkes
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#9 Bericht door Luc Willaert »

Edje schreef:Baron begint aan 12 kg alle optie moet je effe bijrekenen, ik spreek van een baron rijklaar zonder spadbordjes, bagage rekje, lichten.

denk als je ham uitrust met bagagerekje, lichten (batterijen) en spadbordjes, (volgens de webwinkel) 1,2 kg moet bijtellen

Bagagerekje, 525 gr
Spadbordjes 425 gr
Achterlicht op baterijen 145 gr
Cateye lampje voor 56 gr
en nog wat batterijkes
Bagagebak ongeveer 4 kg!

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#10 Bericht door Luc Willaert »

Steks schreef:Ok, maar binnen de 2 uur moet sowieso lukken daar ben ik al zeker van. Ik twijfel alleen nog of ik voor een nieuwe of tweedehands zal gaan. Voor sporadisch gebruik voor woon-werk verkeer en verder alleen voor mijn plezier vind ik een nieuwe wel wat aan de dure kant. Ga ik er regelmatig mee naar mijn werk, elke dag is niet iets waar ik nu aan zit te denken, dan vind ik het wel waard een nieuwe te kopen.

Dus mijn eigenlijke vraag is: Is 45 km enkele reis voor woon-werk verkeer te doen met een lage racer? En dan vind ik het niet erg om er bijna 2 uur over te doen?
Als eerste ligfiets zou ik voor een tweedhands gaan. Je kan die na een jaar nog makkelijk verkopen als je toch een ander model wil. In jouw geval is de keuze niet zo groot : hoe rapper hoe beter.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#11 Bericht door Steks »

Ik vind de prijzen die gevraagd worden voor een beetje leuke tweedehands lage racer alleen vrij hoog t.o.v. een nieuwe, vandaar dat ik telkens weer neig naar een nieuwe.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#12 Bericht door Steks »

Ik vind de prijzen die gevraagd worden voor een beetje leuke tweedehands lage racer alleen vrij hoog t.o.v. een nieuwe, vandaar dat ik telkens weer neig naar een nieuwe.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#13 Bericht door Willem »

Kan je fietsvergoeding krijgen op je werk? Dat kan toch al redelijk oplopen, met die 90 km/dag.
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#14 Bericht door Duckjibepete »

Ik doe over mijn traject van 26-27 km met de ligfiets (nu taifun zonder veer, en dat is de snelste die ik al had, heb ervaring :lol: ) een uur. Moet regelmatig stoppen en ik kan je verzekeren dat op fietspaden en langs opritten van garages je geen 30 kruis gaat rijden, laat staan dat je 30 gemiddeld haalt. Ik doe er met de mtb met stelvio's net even lang over...
Alleen met de lowracer (jester met staartpunt die ik voor wedstrijden gebruik) kan ik er iets afpitsen... je wint weinig tijd door kruis 10 harder te rijden, je gemiddelde gaat hoogstens met 3à4 km omhoog...
Voordeel van ligger is als je een beetje getraind hebt en je spieren zijn eraan gewend, dat je wel makkelijker hogere snelheden kan aanhouden dan met een bukker, hartslag ligt lager en energieverbruik is minder door betere luchtweerstand. Je wordt dus minder moe...
Succes met je zoektocht. Mijn taifun is trouwens te koop, alhoewel, hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik begin te twijfelen, is een wreed snel fietske...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#15 Bericht door Steks »

Willem schreef:Kan je fietsvergoeding krijgen op je werk? Dat kan toch al redelijk oplopen, met die 90 km/dag.
Dat is niet mogelijk, de reiskosten vergoeding die wij krijgen is al flink wat meer dan je ergens anders krijgt.

Morgen ga ik even langs in Brielle bij Ab Touw, kijken of een bezoekje aan de winkel en een praatje met een verkoper mij wat meer opweg helpt. Maar de kans is best groot dat morgen gewoon een Baron besteld gaat worden.

Plaats reactie