Stoplichten + balans bewaren + vering. En voorstellen.

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Stoplichten + balans bewaren + vering. En voorstellen.

#1 Bericht door Cycle Maniac »

Hallo Zuiderburen, en mede-Hollanders, :D

Leuk, om ook een prettig leesbaar (*) ligfiets-forum op het internet tegen te komen.

Ik ben ex-ligfietser... Maar bij het wèèr lezen van ligfiets-ervaringen, voel ik toch de kriebels weer.

Ik heb m'n ligfiets (Optima Orca) twee jaar geleden verkocht. En wel hierom: Als ik voor een stoplicht stond, en er stond een groepje mensen achter mij, dan voelde ik altijd een lichte druk, om snel op te starten. Terwijl ik in werkelijkheid 1 á 2 seconden nodig had om weg te komen. Ik herriner me dat het ook te maken had met m'n balans vinden tijdens het wegkomen. Als ik bijvoorbeel op één been sta (en daarbij geheel vrij sta), vond en vind ik dit ook wel lastig. Maar eenmaal rijdend; dat was het genieten.

Ik verkocht de fiets, nadat de fiets inmiddels een half jaar in me schuur had gestaan. En ik dacht: Het is beter dat ik hem nu verkoop, als dat hij inmiddels 5 jaar heeft staan wegroesten. Spijt, spijt, spijt... ](*,) Alhoewel het dus een Optima Orca betrof, welk van grotendeels aluminium is gemaakt. Maar ja, dan lees ik zo hier en daar ligfiets-ervaringen, en dan begint het nu toch weer te kriebelen...

Nu vertelde laatst iemand mij, dat ik daar met een bovenstuur minder last van zou hebben. Nou dat is 'interessant' om te horen. En zo begint het verlangen toch eigenlijk weer te kriebelen... Alhoewel ik toch ook blijf denken: Met onderstuur fietsen herriner ik mij als een heel vrij gevoel. En ik kan me eigenlijk niet indenken, dat dat met bovenstuur het zelfde zou zijn.

Herkennen jullie dit verhaal?

Groeten uit Alkmaar, Marco O:)

(*) Dat mis ik toch wel bij de nieuwsgroepen van ligfiets.net.
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op do 01 jun 2006, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Hoi Noorderbuur :lol: ,

Ikzelf rij rond op een Optima Lynx, zeg maar een bovenstuur dus. Nu heeft dat in het begin ook wel problemen gegeven, maar eens de eerste 1000 km voorbij lukt het zeer aardig om daar goed mee te fietsen. 8)
Wat het verschil met een onderstuur betreft kan ik weinig zinnig zeggen behalve, wat voor de ene goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Gewoon eens eentje gaan huren en uittesten zou ik zo zeggen.
Ook een typische ligfietseigenschap is wel dat men trager wegkomt aan de stoplichten, maar eens op snelheid..... :twisted: Daaaag racefietsers. :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#3 Bericht door Proes »

Hé Marco

Ik kan mij inbeelden dat die "microbe" altijd wel ergesn blijft hangen.
Ondertussen rijd ik 1 jaar met de ligfiets en heb nu 5.000 km op de teller staan.
Mijn fiets heeft ook een bovenstuur en dit is inderdaad makkelijker dan een onderstuur, ook de op en afstap lijkt mij een stuk handiger te zijn.
Ondertussen zijn de meeste ligfietsen een pak lichter geworden, die markt staat ook niet stil ik denk dus dat je wel je goesting gaat vinden.

veel succes
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#4 Bericht door Cycle Maniac »

Inderdaad. Ik zal ook eens proefritje gaan maken bij een dealer hier in de buurt.

"Nieuwe ronde, nieuwe kansen'. Nietwaar? Of 'Elk nadeel hep z'n voordeel' (*). :wink:

Verder: Ik weet dat bijvoorbeeld de Schwalbe Marahton Plus (het beste tegen lek-rijden) ook voor 20" is te krijgen. Maar heeft zo'n 20" band dan ook de dikte van een 26" mountainbike-band?

(*) Waren de woorden van 'Zije Exellentie' Johan Cruiff ooit eens.
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op zo 28 mei 2006, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

de marathon plus is 47 mm breed is een goede band, maar vind zijn geluid irritand, goe voor in de winter.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#6 Bericht door graddus »

Maniak, ik denk dat dat verhaal van dat bovenstuur wel eens zou kunnen kloppen. Niet dat ik nu de meest ervaren mens ben op dat vlak (jaren op een flevoracer gereden en sinds kort op een NME), maar het lijkt me wel logisch dat de kracht die je op een bovenstuur kunt uitoefenen qua trekbeweging meer stabiliteit oplevert bij het wegrijden dan dat bij een onderstuur het geval is. Ik zou het gewoon eens gaan proberen.

Gast

#7 Bericht door Gast »

@maniak

Ik heb een goei 12 jaar met een flevobike :roll: (onderstuur) gereden. Ik weet het, een flevobike is van nul opnieuw beginnen fietsen.
Sinds deze winter heb ik een hurri bovenstuur. Deze fiets rijdt wel prettig maar idd dat bovenstuur is een belemmering. Met een flevobike heb je het stuur enkel nodig om naar je remmen te grijpen

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#8 Bericht door Cycle Maniac »

graddus schreef:Maniak, ik denk dat dat verhaal van dat bovenstuur wel eens zou kunnen kloppen. Niet dat ik nu de meest ervaren mens ben op dat vlak (jaren op een flevoracer gereden en sinds kort op een NME), maar het lijkt me wel logisch dat de kracht die je op een bovenstuur kunt uitoefenen qua trekbeweging meer stabiliteit oplevert bij het wegrijden dan dat bij een onderstuur het geval is. Ik zou het gewoon eens gaan proberen.
Ja, trekkracht. Dat zou best wel eens een belangrijke factor kunnen zijn.
Ik zal me eens aan een testritje wagen.

Bedankt voor de antwoorden, tot zover. :wink:

Groet, Marco
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#9 Bericht door Filip »

Ik heb alleen ervaring met bovenstuur.
Maar ook na 3.500 km ligfietsen ben ik voor het starten en manoevreren nog altijd een stuk sneller en accurater met mijn bukfiets, dan met mijn ligfiets.

Ik denk dat ge gewoon elk soort fiets moet gebruiken waarvoor hij best geschikt is.
Zo gebruik ik in het stadcentrum - tussen de auto's, op kasseien en tussen de tramrails - liefst de bukfiets. Daar kan je ook eens mee op een borduurke wippen en tussen de auto's laveren en zo ;)
Voor langere afstanden, of zelfs nog op de stadsring, is het meer comfortabeler op mijn ligfiets, waarmee ik minder wind vang, meer op mijn gemak lig e.d.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Je kan natuurlijk ook altijd een mango of een andere velomobiel kopen. Stabiel genoeg (zeker bij het vertrekken aan rode lichten) en na een beetje trainen ben je aan de overkant van het rode licht voordat de gemiddelde racefietser zijn voeten heeft ingeklikt 8)

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#11 Bericht door Cycle Maniac »

Filip schreef:Ik heb alleen ervaring met bovenstuur.
Maar ook na 3.500 km ligfietsen ben ik voor het starten en manoevreren nog altijd een stuk sneller en accurater met mijn bukfiets, dan met mijn ligfiets.

Ik denk dat ge gewoon elk soort fiets moet gebruiken waarvoor hij best geschikt is.
Zo gebruik ik in het stadcentrum - tussen de auto's, op kasseien en tussen de tramrails - liefst de bukfiets. Daar kan je ook eens mee op een borduurke wippen en tussen de auto's laveren en zo ;)
Voor langere afstanden, of zelfs nog op de stadsring, is het meer comfortabeler op mijn ligfiets, waarmee ik minder wind vang, meer op mijn gemak lig e.d.
Bij elk stoplicht had ik ook al zo'n vermoeden. En blijkbaar zat ik ook goed met dat vermoeden. Maar voor de lange afstanden: Heerlijk!

En zo'n Mango (of ander Velomobiel): Mooie hebbedingetjes! =P~ Maar ik heb daar geen plaats voor in m'n schuur. Als ik hem al m'n schuur in zou krijgen. Dat zou al moeilijk worden.

Overigens ben ik de laatste jaren besmet met het fietsvakantie-virus. Juli aanstaande ga ik van Maastricht, naar Liegé, Luxemburg, Midden Duitsland, Tsjechië/Praag, en dan weer terug richting Maastricht. Waarbij ik alleen over asfalt rijd, op een rechtop-fiets. Nu zoek ik hier ook al wat thread's op over fietsvakantie's met ligfietsen in de bergen. Dat kan afzien zijn. Maar dat kan het op een rechtop-fiets ook zijn.

Maar bij m'n keuze voor een nieuwe randonneur, lees ik op wereldfietser.nl dat ik alleen voor vering in de voorvork moet kiezen als ik buiten Europa/ N. Amerika ga fietsen, waar de wegen een stuk slechter zijn. Binnen Europa/ N. Amerika op asfalt vreet die vering energie. Nou blijkt dus dat veel ligfietsen (zo niet de meeste...) achtervering hebben. Vreet dat dan geen energie (als ik dus gewoon op asfalt fiets)?
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op za 27 mei 2006, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#12 Bericht door Proes »

Nou blijkt dus dat veel ligfietsen (zo niet de meeste...) achtervering hebben. Vreet dat dan geen energie (als ik dus gewoon op asfalt fiets)?
Ja!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#13 Bericht door GeertJ »

zal er wel van af hangen hoe die vering gemonteerd is. Bij mijn taifun met Achtervering heb ik niet echt de indruk dat deze energie vreet...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#14 Bericht door Cycle Maniac »

Aha. En als ik dan kijk naar de Optima Orca,
HP Velotechnik Street Machine Gt
, en de
HP Velotechnik Street Machine Gte
; waar moet ik dan op letten m.b.t. tot de vering?
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#15 Bericht door Proes »

Op wat je moet letten ... alleen maar op hun veergedrag hé.
Neem de fiets en rij er even mee over kasseien en je weet genoeg.

Ze zullen uiteraard niet allemaal energie vreten maar het doet toch wel iets hoor ... weeral een keuze te maken, nietwaar!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Plaats reactie