Stoplichten + balans bewaren + vering. En voorstellen.
- Cycle Maniac
- Belofte
- Berichten: 128
- Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
- Locatie: Molens- en Tulpenland
- Contacteer:
Stoplichten + balans bewaren + vering. En voorstellen.
Hallo Zuiderburen, en mede-Hollanders,
Leuk, om ook een prettig leesbaar (*) ligfiets-forum op het internet tegen te komen.
Ik ben ex-ligfietser... Maar bij het wèèr lezen van ligfiets-ervaringen, voel ik toch de kriebels weer.
Ik heb m'n ligfiets (Optima Orca) twee jaar geleden verkocht. En wel hierom: Als ik voor een stoplicht stond, en er stond een groepje mensen achter mij, dan voelde ik altijd een lichte druk, om snel op te starten. Terwijl ik in werkelijkheid 1 á 2 seconden nodig had om weg te komen. Ik herriner me dat het ook te maken had met m'n balans vinden tijdens het wegkomen. Als ik bijvoorbeel op één been sta (en daarbij geheel vrij sta), vond en vind ik dit ook wel lastig. Maar eenmaal rijdend; dat was het genieten.
Ik verkocht de fiets, nadat de fiets inmiddels een half jaar in me schuur had gestaan. En ik dacht: Het is beter dat ik hem nu verkoop, als dat hij inmiddels 5 jaar heeft staan wegroesten. Spijt, spijt, spijt... Alhoewel het dus een Optima Orca betrof, welk van grotendeels aluminium is gemaakt. Maar ja, dan lees ik zo hier en daar ligfiets-ervaringen, en dan begint het nu toch weer te kriebelen...
Nu vertelde laatst iemand mij, dat ik daar met een bovenstuur minder last van zou hebben. Nou dat is 'interessant' om te horen. En zo begint het verlangen toch eigenlijk weer te kriebelen... Alhoewel ik toch ook blijf denken: Met onderstuur fietsen herriner ik mij als een heel vrij gevoel. En ik kan me eigenlijk niet indenken, dat dat met bovenstuur het zelfde zou zijn.
Herkennen jullie dit verhaal?
Groeten uit Alkmaar, Marco O:)
(*) Dat mis ik toch wel bij de nieuwsgroepen van ligfiets.net.
Leuk, om ook een prettig leesbaar (*) ligfiets-forum op het internet tegen te komen.
Ik ben ex-ligfietser... Maar bij het wèèr lezen van ligfiets-ervaringen, voel ik toch de kriebels weer.
Ik heb m'n ligfiets (Optima Orca) twee jaar geleden verkocht. En wel hierom: Als ik voor een stoplicht stond, en er stond een groepje mensen achter mij, dan voelde ik altijd een lichte druk, om snel op te starten. Terwijl ik in werkelijkheid 1 á 2 seconden nodig had om weg te komen. Ik herriner me dat het ook te maken had met m'n balans vinden tijdens het wegkomen. Als ik bijvoorbeel op één been sta (en daarbij geheel vrij sta), vond en vind ik dit ook wel lastig. Maar eenmaal rijdend; dat was het genieten.
Ik verkocht de fiets, nadat de fiets inmiddels een half jaar in me schuur had gestaan. En ik dacht: Het is beter dat ik hem nu verkoop, als dat hij inmiddels 5 jaar heeft staan wegroesten. Spijt, spijt, spijt... Alhoewel het dus een Optima Orca betrof, welk van grotendeels aluminium is gemaakt. Maar ja, dan lees ik zo hier en daar ligfiets-ervaringen, en dan begint het nu toch weer te kriebelen...
Nu vertelde laatst iemand mij, dat ik daar met een bovenstuur minder last van zou hebben. Nou dat is 'interessant' om te horen. En zo begint het verlangen toch eigenlijk weer te kriebelen... Alhoewel ik toch ook blijf denken: Met onderstuur fietsen herriner ik mij als een heel vrij gevoel. En ik kan me eigenlijk niet indenken, dat dat met bovenstuur het zelfde zou zijn.
Herkennen jullie dit verhaal?
Groeten uit Alkmaar, Marco O:)
(*) Dat mis ik toch wel bij de nieuwsgroepen van ligfiets.net.
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op do 01 jun 2006, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
- Jef
- chauffeur
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
- Postcode: 2610
- Fiets: Optima Lynx
- Locatie: Wilrijk
- Contacteer:
Hoi Noorderbuur ,
Ikzelf rij rond op een Optima Lynx, zeg maar een bovenstuur dus. Nu heeft dat in het begin ook wel problemen gegeven, maar eens de eerste 1000 km voorbij lukt het zeer aardig om daar goed mee te fietsen.
Wat het verschil met een onderstuur betreft kan ik weinig zinnig zeggen behalve, wat voor de ene goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Gewoon eens eentje gaan huren en uittesten zou ik zo zeggen.
Ook een typische ligfietseigenschap is wel dat men trager wegkomt aan de stoplichten, maar eens op snelheid..... Daaaag racefietsers.
Ikzelf rij rond op een Optima Lynx, zeg maar een bovenstuur dus. Nu heeft dat in het begin ook wel problemen gegeven, maar eens de eerste 1000 km voorbij lukt het zeer aardig om daar goed mee te fietsen.
Wat het verschil met een onderstuur betreft kan ik weinig zinnig zeggen behalve, wat voor de ene goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Gewoon eens eentje gaan huren en uittesten zou ik zo zeggen.
Ook een typische ligfietseigenschap is wel dat men trager wegkomt aan de stoplichten, maar eens op snelheid..... Daaaag racefietsers.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Hé Marco
Ik kan mij inbeelden dat die "microbe" altijd wel ergesn blijft hangen.
Ondertussen rijd ik 1 jaar met de ligfiets en heb nu 5.000 km op de teller staan.
Mijn fiets heeft ook een bovenstuur en dit is inderdaad makkelijker dan een onderstuur, ook de op en afstap lijkt mij een stuk handiger te zijn.
Ondertussen zijn de meeste ligfietsen een pak lichter geworden, die markt staat ook niet stil ik denk dus dat je wel je goesting gaat vinden.
veel succes
Ik kan mij inbeelden dat die "microbe" altijd wel ergesn blijft hangen.
Ondertussen rijd ik 1 jaar met de ligfiets en heb nu 5.000 km op de teller staan.
Mijn fiets heeft ook een bovenstuur en dit is inderdaad makkelijker dan een onderstuur, ook de op en afstap lijkt mij een stuk handiger te zijn.
Ondertussen zijn de meeste ligfietsen een pak lichter geworden, die markt staat ook niet stil ik denk dus dat je wel je goesting gaat vinden.
veel succes
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- Cycle Maniac
- Belofte
- Berichten: 128
- Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
- Locatie: Molens- en Tulpenland
- Contacteer:
Inderdaad. Ik zal ook eens proefritje gaan maken bij een dealer hier in de buurt.
"Nieuwe ronde, nieuwe kansen'. Nietwaar? Of 'Elk nadeel hep z'n voordeel' (*).
Verder: Ik weet dat bijvoorbeeld de Schwalbe Marahton Plus (het beste tegen lek-rijden) ook voor 20" is te krijgen. Maar heeft zo'n 20" band dan ook de dikte van een 26" mountainbike-band?
(*) Waren de woorden van 'Zije Exellentie' Johan Cruiff ooit eens.
"Nieuwe ronde, nieuwe kansen'. Nietwaar? Of 'Elk nadeel hep z'n voordeel' (*).
Verder: Ik weet dat bijvoorbeeld de Schwalbe Marahton Plus (het beste tegen lek-rijden) ook voor 20" is te krijgen. Maar heeft zo'n 20" band dan ook de dikte van een 26" mountainbike-band?
(*) Waren de woorden van 'Zije Exellentie' Johan Cruiff ooit eens.
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op zo 28 mei 2006, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Maniak, ik denk dat dat verhaal van dat bovenstuur wel eens zou kunnen kloppen. Niet dat ik nu de meest ervaren mens ben op dat vlak (jaren op een flevoracer gereden en sinds kort op een NME), maar het lijkt me wel logisch dat de kracht die je op een bovenstuur kunt uitoefenen qua trekbeweging meer stabiliteit oplevert bij het wegrijden dan dat bij een onderstuur het geval is. Ik zou het gewoon eens gaan proberen.
@maniak
Ik heb een goei 12 jaar met een flevobike (onderstuur) gereden. Ik weet het, een flevobike is van nul opnieuw beginnen fietsen.
Sinds deze winter heb ik een hurri bovenstuur. Deze fiets rijdt wel prettig maar idd dat bovenstuur is een belemmering. Met een flevobike heb je het stuur enkel nodig om naar je remmen te grijpen
Ik heb een goei 12 jaar met een flevobike (onderstuur) gereden. Ik weet het, een flevobike is van nul opnieuw beginnen fietsen.
Sinds deze winter heb ik een hurri bovenstuur. Deze fiets rijdt wel prettig maar idd dat bovenstuur is een belemmering. Met een flevobike heb je het stuur enkel nodig om naar je remmen te grijpen
- Cycle Maniac
- Belofte
- Berichten: 128
- Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
- Locatie: Molens- en Tulpenland
- Contacteer:
Ja, trekkracht. Dat zou best wel eens een belangrijke factor kunnen zijn.graddus schreef:Maniak, ik denk dat dat verhaal van dat bovenstuur wel eens zou kunnen kloppen. Niet dat ik nu de meest ervaren mens ben op dat vlak (jaren op een flevoracer gereden en sinds kort op een NME), maar het lijkt me wel logisch dat de kracht die je op een bovenstuur kunt uitoefenen qua trekbeweging meer stabiliteit oplevert bij het wegrijden dan dat bij een onderstuur het geval is. Ik zou het gewoon eens gaan proberen.
Ik zal me eens aan een testritje wagen.
Bedankt voor de antwoorden, tot zover.
Groet, Marco
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Ik heb alleen ervaring met bovenstuur.
Maar ook na 3.500 km ligfietsen ben ik voor het starten en manoevreren nog altijd een stuk sneller en accurater met mijn bukfiets, dan met mijn ligfiets.
Ik denk dat ge gewoon elk soort fiets moet gebruiken waarvoor hij best geschikt is.
Zo gebruik ik in het stadcentrum - tussen de auto's, op kasseien en tussen de tramrails - liefst de bukfiets. Daar kan je ook eens mee op een borduurke wippen en tussen de auto's laveren en zo
Voor langere afstanden, of zelfs nog op de stadsring, is het meer comfortabeler op mijn ligfiets, waarmee ik minder wind vang, meer op mijn gemak lig e.d.
Maar ook na 3.500 km ligfietsen ben ik voor het starten en manoevreren nog altijd een stuk sneller en accurater met mijn bukfiets, dan met mijn ligfiets.
Ik denk dat ge gewoon elk soort fiets moet gebruiken waarvoor hij best geschikt is.
Zo gebruik ik in het stadcentrum - tussen de auto's, op kasseien en tussen de tramrails - liefst de bukfiets. Daar kan je ook eens mee op een borduurke wippen en tussen de auto's laveren en zo
Voor langere afstanden, of zelfs nog op de stadsring, is het meer comfortabeler op mijn ligfiets, waarmee ik minder wind vang, meer op mijn gemak lig e.d.
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- Cycle Maniac
- Belofte
- Berichten: 128
- Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
- Locatie: Molens- en Tulpenland
- Contacteer:
Bij elk stoplicht had ik ook al zo'n vermoeden. En blijkbaar zat ik ook goed met dat vermoeden. Maar voor de lange afstanden: Heerlijk!Filip schreef:Ik heb alleen ervaring met bovenstuur.
Maar ook na 3.500 km ligfietsen ben ik voor het starten en manoevreren nog altijd een stuk sneller en accurater met mijn bukfiets, dan met mijn ligfiets.
Ik denk dat ge gewoon elk soort fiets moet gebruiken waarvoor hij best geschikt is.
Zo gebruik ik in het stadcentrum - tussen de auto's, op kasseien en tussen de tramrails - liefst de bukfiets. Daar kan je ook eens mee op een borduurke wippen en tussen de auto's laveren en zo
Voor langere afstanden, of zelfs nog op de stadsring, is het meer comfortabeler op mijn ligfiets, waarmee ik minder wind vang, meer op mijn gemak lig e.d.
En zo'n Mango (of ander Velomobiel): Mooie hebbedingetjes! Maar ik heb daar geen plaats voor in m'n schuur. Als ik hem al m'n schuur in zou krijgen. Dat zou al moeilijk worden.
Overigens ben ik de laatste jaren besmet met het fietsvakantie-virus. Juli aanstaande ga ik van Maastricht, naar Liegé, Luxemburg, Midden Duitsland, Tsjechië/Praag, en dan weer terug richting Maastricht. Waarbij ik alleen over asfalt rijd, op een rechtop-fiets. Nu zoek ik hier ook al wat thread's op over fietsvakantie's met ligfietsen in de bergen. Dat kan afzien zijn. Maar dat kan het op een rechtop-fiets ook zijn.
Maar bij m'n keuze voor een nieuwe randonneur, lees ik op wereldfietser.nl dat ik alleen voor vering in de voorvork moet kiezen als ik buiten Europa/ N. Amerika ga fietsen, waar de wegen een stuk slechter zijn. Binnen Europa/ N. Amerika op asfalt vreet die vering energie. Nou blijkt dus dat veel ligfietsen (zo niet de meeste...) achtervering hebben. Vreet dat dan geen energie (als ik dus gewoon op asfalt fiets)?
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op za 27 mei 2006, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
- Cycle Maniac
- Belofte
- Berichten: 128
- Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
- Locatie: Molens- en Tulpenland
- Contacteer:
Aha. En als ik dan kijk naar de Optima Orca,
HP Velotechnik Street Machine Gt, en de
HP Velotechnik Street Machine Gte; waar moet ik dan op letten m.b.t. tot de vering?
HP Velotechnik Street Machine Gt, en de
HP Velotechnik Street Machine Gte; waar moet ik dan op letten m.b.t. tot de vering?
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Op wat je moet letten ... alleen maar op hun veergedrag hé.
Neem de fiets en rij er even mee over kasseien en je weet genoeg.
Ze zullen uiteraard niet allemaal energie vreten maar het doet toch wel iets hoor ... weeral een keuze te maken, nietwaar!
Neem de fiets en rij er even mee over kasseien en je weet genoeg.
Ze zullen uiteraard niet allemaal energie vreten maar het doet toch wel iets hoor ... weeral een keuze te maken, nietwaar!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)