Pagina 4 van 5

Geplaatst: do 05 jan 2006, 23:23
door Luc Willaert
Duckjibepete schreef:WAAROM MOETEN AMBTENAREN ALTIJD MEER VOORDELEN KRIJGEN DAN ARBEIDERS ???????? :evil: :evil: :evil:
Hebt ge iets tegen ambtenaren misschien!! :?

Ik fiets nu al een drietal jaar met de fiets naar het werk. De fietsvergoeding was voor mij een grote stimulans om er mee te starten (eerlijk is eerlijk). Ik krijg een dikke honderd euro per maand. Na drie jaar is dit zo'n 150.000 oude belgische franken.
Als ik alle onkosten tot nu reken (aankoop 2 ligfietsen, onderhoud en kledij) kom ik op zo'n 200.000 Franken.
Dus na drie jaar doe ik eigenlijk nog geen winst.
Als je er dan de uitgespaarde auto-onkosten bijrekend zal ik wel al dik winst doen.

Voor mij was de fietsvergoeding een stimulans om te beginnen ligfietsen en sporten. Dus ik ben voor!!

Geplaatst: do 05 jan 2006, 23:25
door quattrovelootje
Proes schreef:Schaf rijtaxen af en belastingen op voertuigen zodat de aanschaf goedkoop is ... iedereen mag tenslotte een auto hebben
Tuurlijk, dat is de oplossing ! Nog meer stinkende en vervuilende autoos op de wegen ! Alsof er nog niet genoeg files zijn elke dag die de overheid handenvol geld kosten (maar daar hoor ik Leterme niet veel over zeggen).... Het afschaffen van taksen, verzekeringen en belastingen lossen niks fundamenteels op, het zou alles alleen nog doen verergeren.
Het enige dat volgens mij steekhoudt, is hetgeen ER al schreef en dat is een GOED alternatief bieden. Wat erop neerkomt dat er een BETAALBAAR openbaar vervoer zou moeten zijn in combinatie met een verbeterde infrastructuur voor de zwakke weggebruikers. Dat vraagt mss een flinke investering, maar zal op langere termijn ruimschoots opleveren ....

Tihamér -durft niet eens te vermelden hoeveel fietsvergoeding hij op jaarbasis bij elkaar trapt

Geplaatst: do 05 jan 2006, 23:30
door marksje
Waarom kappen op die fietsvergoeding.

Van Zowat 95 % van de treinforenzen is hun abonnement door hun werkgever betaald, die het op zijn beurt voor 80 % terugkrijgt van de staat.
('s morgens en 's avonds moet ge zelfs rechtstaan in eerste klasse, omdat er mensen zitten met een GEKREGEN abonnement)

Iemand die met de auto elke dag een redelijk aantal kilometers doet naar zijn werk komt al vlug boven zijn forfaitaire belastingsaftrek en kan zijn autokosten direct in mindering brengen.(en maar stoken en stinken)

en dan gaan klagen dat die fietsvergoeding teveel kost :?: :?: :?: :?: :?:

Als ge het ene afschaft, dan alles afschaffen, geen bastaards.

Geplaatst: do 05 jan 2006, 23:41
door Proes
Tuurlijk, dat is de oplossing ! Nog meer stinkende en vervuilende autoos op de wegen ! Alsof er nog niet genoeg files zijn elke dag die de overheid handenvol geld kosten (maar daar hoor ik Leterme niet veel over zeggen).... Het afschaffen van taksen, verzekeringen en belastingen lossen niks fundamenteels op, het zou alles alleen nog doen verergeren.
Allewedertje, je begrijpt me verkeerd.
Daar staat uiteraard tegenover dat aan de pomp de prijzen ruimschoots worden gecompenseerd.
Laat ons zeggen dat het break even zou worden voor mensen die bijvoorbeeld 15.000 km per jaar doen.
Diegenen die minder rijden doen winst, diegenen die meer rijden betalen ervoor aan de pomp.

(ok, sommigen zullen in Lux, NL of Fr gaan tanken ... maar dat gaat over 5% van de bevolking of zo)

Geplaatst: do 05 jan 2006, 23:49
door eeuwige reiziger
Proes schreef:(ok, sommigen zullen in Lux, NL of Fr gaan tanken ... maar dat gaat over 5% van de bevolking of zo)
Dat zullen er veel, véél meer zijn. Hoe ver ligt Antwerpen bijvoorbeeld van de Nederlandse grens? Hoe ver Hasselt? Zelf voor Gentenaren ligt Nederland om de hoek. En als de prijzen dermate hoog zijn in vergelijking met onze buurlanden, zal de tocht naar de buurlanden wel beginnen. Daarenboven zal de gemiddelde Belg zich dan wel een of twee jerrycans aanschaffen en ook op die manier wat bijkomende brandstof meenemen...

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 0:49
door nestofdragons
Amai,

nieuws wordt snel oud nieuws. Die poll is al weg!

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 9:59
door quattrovelootje
Proes schreef:Laat ons zeggen dat het break even zou worden voor mensen die bijvoorbeeld 15.000 km per jaar doen.
Diegenen die minder rijden doen winst, diegenen die meer rijden betalen ervoor aan de pomp
Dat zou ook niet eerlijk zijn lijkt me, sommigen moeten alleen al voor het werk dat aantal km's doen. Dus wat dan : het rijden met de auto in je vrije tijd duurder maken ? Hoe moet je zoiets dan controleren ?
De prijs van de brandstof duurder maken is ook al niet eerlijk, dan kan ook de één wel en de andere niet met de auto rijden .... Niet zo simpel allemaal ....

Tihamér -maakt zich absoluut geen zorgen over brandstofprijzen

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 10:01
door quattrovelootje
nestofdragons schreef:Amai, nieuws wordt snel oud nieuws. Die poll is al weg!
Ik vond die gisteravond al niet eens meer terug ! Mss moeten we anders eens een open brief schrijven naar meneer Leterme en zijn kabinet, in naam van bvb de GentseLiggers.

Tihamér -hoe groener hoe liever

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 10:17
door Johan Clerx
Patrick,

Als plaatser van deze topic (zie net dat ik toen niet was ingelogd) wil ik toch effe reageren op jouw posts.

Ik heb alle respect voor jouw mening, maar ik volg ze hoegenaamd niet. Mijn eerste reactie was zoiets van "Patrick heeft precies serieus last van het stoppen met roken" 8)

Net zoals een aantal mensen hierboven al hebben gesteld denk ik juist dat de fietsvergoeding een heel goede insentive is om mensen op een gezondere manier met mobiliteit te laten omgaan.

Neem mezelf als voorbeeld. Voor ik begon met de fiets te woonwerken woog ik dik 120 kilo en kroop ik buiten adem de trap op. Ik was dus hard op weg om voor mijn 60ste een hartaanval of andere leuke dingen te krijgen die de staat handen vol geld kosten. Nu weeg ik dik 20 kilo minder en ben ik veel fitter. Bovendien ben ik sindsdien geen dag meer ziek geweest. Ik denk dus dat "jouw" belastingsgeld in dit geval aan slechtere dingen had kunnen worden uitgegeven :wink:

We kunnen misschien voorstellen om de tussenkomst in de kosten om met de auto naar het werk te gaan terug te schroeven of de belasting op het privegebruik van frimawagens te verhogen om de fietsvergoeding te bekostigen :twisted:

Ik denk niet dat Leterme met zijn uitspraken een juist signaal heeft uitgezonden. Hoe dan ook zal het laatste woord over deze topic nog wel niet gezegd zijn. Niet op dit forum, en niet in de media.

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 10:32
door rik
Awel, Johan: ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Eerlijk gezegd kwam Patrick mij ook "behoorlijk gefrustreerd" over.

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 13:11
door Bruno Van den Bussche
Niet mekkeren jongens, in 2040 is de brandstof (zoals ze nu bestaat) op; hopelijk is het dan gedaan met vervuilen. De wetenschappers voorspellen tussen 2010 en 2015 een crisissituatie, als men gaat beseffen dat het binnenkort gedaan is met rijden. Pas dan gaan de politici in aktie treden.
Hopelijk maken we dat nog mee.

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 21:05
door GeertJ
ff topic opgesplits is de rest is te vinden in den babbelhoek....

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 21:09
door Duckjibepete
:wink: we discussiëren er morgen 'in het echt' over! Op nederlands grondgebied! :P

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 21:15
door GeertJ
:cry: :cry: :cry: ik kan der nie zijn morgen....

Geplaatst: za 07 jan 2006, 0:07
door Luc Willaert
Duckjibepete schreef::wink: we discussiëren er morgen 'in het echt' over! Op nederlands grondgebied! :P
Zo'n zware discussie met de jeneverfles erbij :?: :?: :?: :?: