Versatile

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#151 Bericht door Wijnandt »

Patrick Pevenage schreef:Wat ik niet begrijp is dat men met een spanzitting een 'houten kont' kan oplopen.
Op m'n Kettwiesel met spanzitting is de hellinghoek ca. 49-50 graden. Op m'n vorige ligfietsen was de hellinghoek van het schaalzitje 28-32 graden. Zelfs van een schaalzitje moet -voor mij althans- de zithoek niet méér zijn dan 35 graden, want anders zit ik ook daarop niet echt lekker.

Wat ik allemaal heb gezien aan foto's van ligfietsen met spanzittingen is dat de hellinghoek tamelijk groot is. Het zijn meestal meer ZIT- dan LIGfietsen.

In mijn geval komt de houten kont door het bekneld raken van diverse bilspieren en -zenuwen. Ik heb daar snel last van, helaas, en sinds ik de roeifiets gebruik is dat niet minder geworden. M'n bilspieren hebben zich behoorlijk ontwikkeld. En dus is er meer om in de knel te zittten :roll: .
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#152 Bericht door quattrovelootje »

Wijnandt schreef:Op m'n Kettwiesel met spanzitting is de hellinghoek ca. 49-50 graden.
De zithoek bij de Ketwiesel kan je toch veranderen ? Vrij beperkt omdat de hele zit kan "kantelen", maar toch ....
Wijnandt schreef:Wat ik allemaal heb gezien aan foto's van ligfietsen met spanzittingen is dat de hellinghoek tamelijk groot is. Het zijn meestal meer ZIT- dan LIGfietsen.
Hmm, mijn eerste kennismaking met een spanzit was bij een Greenspeed en ik kan je verzekeren dat dat wel degelijk een LIGfiets is en geen ZIT fiets (hellingshoek 30°). Dat is trouwens bij de meeste trikes het geval, al verschilt de hellingshoek wel natuurlijk.
Ik veronderstel dat de ZITfietsen die jij op foto hebt gezien, (Amerikaanse) LWB's waren, zoals bvb die van Rans of van Easy Racer. Dat zijn idd meer ZITfietsen dan LIGfietsen, maar die hun zit is geen volledige spanzit. Daarbij is alleen heeft alleen de rug een spangaas, je zit echter op een echt zitkussen. Wat ondanks de grote hellingshoek toch vrij comfortabel kan zijn hoor (heb zelf een Rans' Stratus en die heeft een zalige zit !). Of bedoel je nog een ander model van ZITfiets ?

Tihamér -heeft graag een zalige zit onder zijn k...
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#153 Bericht door eeuwige reiziger »

Bruno Van den Bussche schreef:Intussen 700 km gereden (sinds 3 mei). De vraag die je het meest krijgt :' zit daar een motor in?'
Ja, blijkbaar is dat de grote vraag waarmee veel mensen worstelen. Onlangs in Kortrijk: ik ben nog maar net gestopt voor het rood licht of daar komt een man op een aan alle kanten piepende en krakende fiets naast mij gereden. Hij glimlacht ('t was een zwarte en als die glimlachen heb je onmiddellijk een hele piano voor je :wink: ) en vraagt in gebroken Nederlands: "'t Ies me welke benzien u rijt? Of iest diesèl?"

Wat eerder werd ik trouwens omstuwd door enkele joelende tienermeisjes die me toeriepen: "Ei! D'ès wèl në beirë sjiekë vélo!"

Plaats reactie