lange afstand

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

lange afstand

#1 Bericht door tom peeters »

Ik geraak stilaan gewend aan het woon-werkverkeer met de leiba (24 km enkel). Maar twee dagen na elkaar lukt mij nog niet. De benen zijn dan te stram. Ik ben al blij als ik het twee keer per week kan.
Het voorbije weekend voor het eerst verder gereden. Zaterdag van Sint-Niklaas naar Meulebeke en zondag terug. 90 km enkele rit. Wat valt op ? 70 km gaan probleemloos tot voortreffelijk, aan een snelheid van iets meer dan 30 km/uur kruissnelheid. Maar dan krijg ik een dipje. Ik moet dan de laatste 20 km er werkelijk uitpersen, aan een lager tempo. Nog te weinig oefening ? Of te weinig of verkeerd eten/drinken ? Het gekke is dat ik eigenlijk van intens fietsen geen honger krijg, en mij zelfs moet dwingen om iets naar binnen te spelen.
tom peeters

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Dat laatste is niet onbekend Tom, eten en drinken onderweg is altijd een zeer belangrijk gegeven, waar je echter niet altijd behoefte aan lijkt te hebben. Persoonlijk drink ik altijd meer dan genoeg, maar dat eten schiet er ook telkens weer bij in. Laatst nog naar Cyclevision gefietst, 186 km, op een ontbijt van een kommetje yoghurt en onderweg drie granenkoekjes. Veels te weinig dat snap je en dan kom je idd. op een zeker moment de man met de hamer tegen. En toch loop ik er steeds weer in...

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#3 Bericht door Jwn »

Hey Tom,

Ik ben zeker geen getrainde ligfietser, en kan dus enkel vertellen wat ik hoor en tot nu toe heb ervaren, maar allez, hier gaan we dan ;-)

Ik denk dat het idd puur de conditie is de je verder moet uitbouwen... ik zelf fiets veel te weinig, en zit rond de 65 km ook steeds in een dipje... ook ik hoop met wat conditie-opbouw dit euvel te verhelpen.

Heb je geen last van pijn in je voeten of knieën ? Het goed afstellen van je fiets (stoel-pedaalafstand) is superbelangrijk en kan ook zeer veel energie kosten/besparen. Te zwaar trappen trouwens ook (cadans rond de 85 is prima heb ik begrepen, lager is energieverspilling)

Wat eten op de fiets betreft: ik heb zelf ook de indruk dat onderweg eten niet goed gaat, ik veronderstel dat de combinatie van hoe je ligt (als ligfietser) en de manier van trappen (ligfietsen vraagt een continue inspanning vanuit je bekken) er voor zorgt dat je spijsvertering stilvalt... ik heb ook altijd wat oprispingen als ik wat gegeten heb op de ligfiets...

Grtz,

Jwn

PS Iets anders: graddus, spijtig dat we mekaar niet hebben tegengekomen in Roskilde! Maar 't was wel beregoed hé!

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

(helemaal offtopic het was idd weer een groot feest der zinnelijke beleving :wink: )

en ontopic, spijsvertering niet werken? na een eindje fietsen krijg ik toch altijd de indruk dat mijn spijsvertering het prima doet :twisted:

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#5 Bericht door Jwn »

Tja, ik moet er wel bijzeggen dat ik een gevoelig maagske heb en mijn galblaas ook al een tijdje niet meer in form is ;-)

Gast

#6 Bericht door Gast »

Ik heb ongeveer hetzelfde voor. Sedert enkele weken heb ik een optima dolphin en reed tot nu toe met een bukker.

Nu lijkt het alsof ik loden benen heb. Ik haal geen snelheid. Ik denk zelfs dat mijn schoonmoeder sneller fietst.

Misschien ligt dat aan het fiet dat andere spieren gebruikt worden? In elk geval hoop ik dat het betert want ik raak niet vooruit :cry:
Laatst gewijzigd door Gast op vr 15 jul 2005, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#7 Bericht door Jwn »

Hey,

Durf wat experimenteren met:
- afstand stoel-pedalen
- trapcadans

Jwn

PS en zie ook eens na dat je schijfremmen niet te minimaal staan afgesteld. Peter kan daarover meepraten ;-). Eventuele wrijving kost je heel veel energie!

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#8 Bericht door Johan Clerx »

Tom,

Ik heb de eerste maand of twee ook heel erg moeten wennen aan die dagelijkse kilometers van en naar mijn werk (21km enkel).
Maar je zult dit week na week beter voelen gaan, met af en toe nog eens een off-day.
Ik doe dit nu sinds februari en denk dat ik het ondertussen wel een beetje gewoon ben.

Heb een tijdje geleden mijn eerste lange afstand gedaan (zo'n 220km). Het verslag vind je nog wel ergens op dit forum. Was echt afzien. Voldoende eten, regelmatig effe de benen strekken, gematigd tempo en veel drinken zijn de boodschap

Hoe valt de Leiba trouwens mee tot nu toe? :?:

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#9 Bericht door tom peeters »

Johan Clerx schreef:Tom,

Ik heb de eerste maand of twee ook heel erg moeten wennen aan die dagelijkse kilometers van en naar mijn werk (21km enkel).
Maar je zult dit week na week beter voelen gaan, met af en toe nog eens een off-day.
Ik doe dit nu sinds februari en denk dat ik het ondertussen wel een beetje gewoon ben.

Heb een tijdje geleden mijn eerste lange afstand gedaan (zo'n 220km). Het verslag vind je nog wel ergens op dit forum. Was echt afzien. Voldoende eten, regelmatig effe de benen strekken, gematigd tempo en veel drinken zijn de boodschap

Hoe valt de Leiba trouwens mee tot nu toe? :?:
Ik heb tot nu nooit pijn in de knieën. Voor het eerst rij ik nu met klikschoenen, die me blijkbaar meer snelheid opleveren, maar na 40 km moet ik wel eens lossen en strekken, om stramme voeten te vermijden.

Voor de rest alles prima met de leiba. Snelheid intussen vlotjes over de 30 km per uur. En het kan nog sneller, maar niet op een werkdag, en het moet ook veilig blijven. Bij warm weer boven de 25 graden kan ik een gedeelte van het plexiglazen dak verwijden. Het geeft meer lucht, maar het remt vermoedelijk ook wat af (parachute-effect van het achterste gedeelte). Bij echt heel warme dagen blijft de leiba echter thuis.

Ik zoek nog wat naar een betaalbare oplossing voor de zweetrug. Op dit ogenblik bij Blokker een douchematje van 6 EUR gekocht en in twee gesneden. Helpt zeker maar is nog niet perfect.

Als het volgend weekend niet te heet is, rij ik zaterdag Sint-Niklaas - Hoogstraten en zondag terug.
tom peeters

Gesloten