Verzekering en clubs

Hier kan je gezellig kletsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

Verzekering en clubs

#1 Bericht door Stijnsmb »

Sinds ik mijn ligfietsen heb doe ik eigenlijk praktisch al mijn verplaatsingen tegenwoordig met de fiets. Ik maakte me de bedenking dat er maar 1 automobilist moet zijn die eens niet goed uit zijn doppen kijkt en je kan een serieus probleem hebben. Vandaar dat ik net even aan 't rondkijken was op internet of er fietsclubs in de buurt zijn/welke fietsclubs er in de buurt zijn en wat de eventuele voordelen (ongevallenverzekering om maar iets te noemen) zijn om daar aan te sluiten, ongeacht of je op zondag meerijdt of whatever.

Daardoor viel ik op zowel Cycling Vlaanderen als de Vlaamse Wielerbond, en daarnaast ook op Belgian Cycling. Belgian Cycling lijkt me meer voor wedstrijden op 't eerste zicht, dus zelfs niet verder naar gekeken...

Maar wat betreft Cycling Vlaanderen en de Vlaamse Wielerbond... Het lijkt me dat dit allebei overkoepelende Vlaamse vereninging zijn, klopt dat? En klopt het ook dat als je bij een lokale wielerclub aansluit, dat je dan (zo goed als) automatisch bij een van die bonden aangesloten bent?

Iemand ervaring met 1 van, of beide verenigingen? Voorkeur voor een, en zo ja waarom? In geval je op zondag niet met een lokale club zou gaan rijden (waar je dan nog verplicht wordt om een clubtruitje te dragen met zakken op de rug, wat me niet ideaal lijkt te zijn op een ligfiets...) is er dan nog een reden om in te schrijven in een lokale club?

Ik ben eigenlijk voornamelijk op zoek naar een verzekering voor sowieso lichamelijke schade en eventueel materiële schade in geval ik een ongeval heb... Heb je dan ook een verzekering per fiets nodig als je met meerdere fietsen rijdt? Ik kan me immers voorstellen dat een verzekering voor een 2dehandsfiets van 200 of 300 € niet veel zin heeft, maar als je net een nieuwe fiets hebt van bv. om en bij de 5.000 of 6.000 €, dat het dan een ander verhaal wordt...

Dus eigenlijk kortom... Cycling Vlaanderen? Vlaamse Wielerbond? Of rechtstreeks 'een' verzekering nemen bij een of andere verzekeringsmaatschappij? Voordeel van een vereniging is dat de mutualiteit tussenkomt, ik vermoed dat een aansluiting misschien ook heel wat goedkoper zal zijn dan zelf een verzekering af te sluiten bij een of andere verzekeringsmaatschappij...?

Of wat met de verzekering die hier aangeboden wordt? Voor zover ik begrijp verzekert die enkel voor toertochten georganiseerd door HPV?
Challenge Fujin, Optima Cheetah

KarelJ
Helper
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Contacteer:

Re: Verzekering en clubs

#2 Bericht door KarelJ »

Ik ben zelf al jaren lid van de VWB (zonder lid te zijn van een lokale club), vooral dan voor de pechbijstand voor het hele gezin. (ik heb wel nog nooit gebruk gemaakt van de pechbijstand, maar ik vind het een fijne gedachte dat ik een hulplijn kan bellen als ik zelf geen oplossing vind bij materiaalproblemen onderweg)
Een verzekering voor 1 of meerdere van mijn fietsen heb ik eigenlijk nog nooit genomen, omdat ik die verzekeringen meestal heel duur vind.

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#3 Bericht door bicky »

HPV verzekering
voor verzekering bij lichamelijke schade moet je niet ver zoeken. gewoon aansluiten hier bij onze club hpv.be
https://ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?t=8497
Ben je ook verzekerd bij training tochten en kan je lekker meerijden met onze toertochten.

Ongeval
En mocht je een ongeval hebben waar er een auto bij betrokken is ben je eigenlijk altijd lichamelijk verzekerd, ook al ben je niet in je recht.
De autoverzekering komt altijd tussen bij lichamelijke schade bij zwakke weggebruiker.

vlaamse wielrijdersbond
Zelf ben ik met het gezin ook aangesloten bij de vlaamsewielrijdersbond. en dit enkel voor de pechbijstand.
geeft inderdaad wat gemoedsrust. en je kan dat ook sopms aanbieden bij mutualiteiten en nog stuk terugkrijgen.
je kan zelf hpv aanduiden als lokale club

Materiële schade verzekeren
Dit is dan eerder en omnium/diefstal verzekering. Dit bestaat wel en lijkt me enkel interessant bij een nieuwe dure fiets.
Deze zijn meestal erg duur en vol met regeltjes.

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#4 Bericht door Stijnsmb »

OK, bedankt voor de info!

Hypothese: je wordt aangereden door een auto en hij heeft niet gezien/gehoord dat hij je aangereden heeft en/of pleegt vluchtmisdrijf. Komt de hpv-verzekering dan ook tussen? Ik lees immers in de post over de verzekering die hier aangeboden wordt: 'Zo ben je tijdens de tochten georganiseerd door (HPV Belgium vzw) WOL, LIA en LiLi, verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.' Maar hier wordt wel degelijk gesproken over tochten georganiseerd door HPV...
Challenge Fujin, Optima Cheetah

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#5 Bericht door bicky »

op sportivak vind ik volgende terug:
Je kwetst je tijdens een clubactiviteit of op de weg van of naar de activiteit.
bij sportivak is er 24/7 Sportverzekering mogelijk maar die optie hebben we niet genomen met hpv door de bijkomende kost

paulheyndrickx
catering
Postcode: 9270
Fiets: Ice eSprint 26"+ Ice VTX
Contacteer:

#6 Bericht door paulheyndrickx »

KarelJ schreef: do 06 mar 2025, 14:53 Ik ben zelf al jaren lid van de VWB (zonder lid te zijn van een lokale club), vooral dan voor de pechbijstand voor het hele gezin. (ik heb wel nog nooit gebruk gemaakt van de pechbijstand, maar ik vind het een fijne gedachte dat ik een hulplijn kan bellen als ik zelf geen oplossing vind bij materiaalproblemen onderweg)
Ik ben zelf ook al jaren vwb-lid, ook omdat ik naast ligfietsen graag door bos en wei toer met de MTB. Ik heb in al die jaren 2 maal beroep gedaan op de pechdienst die werkt met lokale depannagediensten. De eerste keer liet de lokale depanneur me in de steek (hopelijk hebben ze die eruit gewipt), maar werd ik nadien vriendelijk thuis gebracht door zijn collega. De laatste keer was een tweetal weken geleden toen één van de voorbanden van mijn VTX er met een knal de brui aan gaf. Eigen schuld wegens niet tijdig vervangen van een versleten band. Ik werd vriendelijk thuis gebracht door depanneur Kurt Vermeulen uit Gavere, die heel goed op de hoogte was van ligfietsen en velomobielen. Fijn gesprek onderweg.

Helen
Public Relations
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

#7 Bericht door Helen »

Voor de materiële schade kan je bij VWB een optionele OMNIUM & DIEFSTALVERZEKERING nemen: 100€ per fiets, max 5000€. De fiets mag niet ouder zijn dan 3 jaar op het ogenblik dat de waarborg in werking treedt. Meer info:
https://www.vwb.be/232/Fietsverzekering ... 28optie%29
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Plaats reactie