White van man

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Timba
Junior
Postcode: 2840
Fiets: M5 Shockproof 559
Velomobiel: WAW 225
Contacteer:

White van man

#1 Bericht door Timba »

Ik moet even kunnen ventileren!

Volgens wikipedia: "White van man" is a stereotype used in the United Kingdom for a smaller-sized commercial van driver, typically perceived as a selfish, inconsiderate driver who is mostly petit bourgeois and often aggressive.

Dit fenomeen is niet uitsluitend brits, hier in vlaanderen kan je ze ook tegenkomen, zoals ik vandaag nog maar eens heb kunnen ondervinden.

Ik was bezig met een fietstochtje in de vlaamse ardennen, je weet wel, waar er vele van die kronkelige smalle weggetjes zijn. Mijn tochtje zat er bijna op toen de white van man achter mij kwam rijden. Ik reed een helling af tegen 45 km/u op een weg waar je 50 mag rijden en hij komt heel dicht achter mij rijden. Iets verder na de bocht bereik ik mijn eindbestemming, dat aan de linker kant van de weg ligt. Ik steek mijn arm uit om aan te geven dat ik opzij ga gaan, en net op dat moment beslist hij om mij aan hoge snelheid voorbij te steken. Maar die weg is veel te smal om mij op een veilige afstand te passeren. Ik roep en tik kwaad even met mijn hand tegen zijn carroserie. Ik stop aan mijn eindbestemming en hij stopt een twintigtal meter verder, stapt uit zijn auto en zegt "Wat is de bedoeling?".

De gevolgen van mijn ongeval zitten nog vers in mijn geheugen en ik ben dus pisnijdig dat, nu ik net helemaal hersteld ben, weer te maken heb met zulk gevaarlijk rijgedrag van automobilisten. Ik begin die vent zijn huid vol te schelden. Tijdens die woordenwisseling vraagt hij wat het betekend dat ik mijn arm uitsteek. Waar heeft die idioot zijn rijbewijs gehaald dat ik hem moet uitleggen wat het wil zeggen als een fietser zijn arm uitsteekt? Op een gegeven moment beweerde hij ook dat hij rustig achter mij bleef rijden! En uiteindelijk heeft hij ook nog het lef om te zeggen: "Jullie denken dat ge alles moogt". Dat is dus weer zo een die vind dat fietsers maar uit de weg van de auto's moeten blijven. Weer een knap staaltje van motonormativity.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Geen ongeval en geen fysieke agressie toen hij uitstapte. Maar het is zeker niet de eerste keer dat ik hier automobilisten tegenkom die zo ongeduldig zijn dat ze me rakelings passeren. Maar dit was wel de ergste.

TM48
Junior
Postcode: 9112
Fiets: Seiran sl
Contacteer:

Re: White van man

#2 Bericht door TM48 »

Uitademen en ervan uitgaan dat we met zijn allen op de weg zijn;dus ook de malloten...
Ik had eens een dronkaard met hetzelfde gedrag achter me in een wit busje, die me bleef achtervolgen en zei dat ik een gevaar op de baan was, zucht.
Hij sloeg me van de fiets af toen ie me verder opwachtte. Daarna verwittigde ik politie,ze kenden de "man" al...
Doen of je 't niet hoort en niet reageren, is misschien het veiligst.
Ik heb nogal een franke mond, en niet reageren is voor mij moeilijker dan bergop fietsen.
Toch goed dat.er geen hard incident plaatsvond en je veilig op je bestemming geraakte.

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#3 Bericht door bicky »

Discussiëren help meestal niet. maar ik kan het ook soms niet laten.
je plaats opeisen op de weg vind ik meestal de beste oplossing.
bij landbouwegen met de velomobiel laat ik er bijna nooit iemand langs. ik rijd gewoon iets meer naar het midden en dan kunnen ze er niet langs.
maar soms proberen ze het toch, en dan is er plaats om wat uit te wijken

jantje
Helper
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

#4 Bericht door jantje »

Ik volg Bicky.
Enige punt waarop ik soms afwijk: als ik zelf tijd heb is discussiëren een leuke extra om hun "gewonnen" tijd in veelvoud op te souperen (en vooral niet vergeten ze daarop te wijzen op het einde :twisted: )

Ronnius
General Manager
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Contacteer:

#5 Bericht door Ronnius »

Eerst geen geduld hebben om daarna toch tijd te hebben om te gaan discuteren is zo bekend.
Anderzijds extrapoleren ze daarbij zowat altijd tijdens de discussie hun onwetendheid/domheid.
Natuurlijk beseffen ze dat laatste niet, ze daar op wijzen doe je dus beter ook niet.

ik probeer steeds weer te denken "leven en laten ..." (vul zelf aan, mijn versie is te cru op neer te zetten)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Wim -de roetsende
Public Relations
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef: di 10 sep 2024, 19:57 ik rijd gewoon iets meer naar het midden en dan kunnen ze er niet langs.
Dit is mij ook nadrukkelijk geadviseerd door een motoragent en diverse motorrijders.

Ga daar rijden waar automobilisten een auto/motor/enz. verwachten.
Dus op 2/3 deel van je eigen weghelft gezien vanuit de zijkant van de weg.
Of op 1/3 deel gezien vanuit het midden van de weg.

Wat Bicky zegt dus. Iets meer naar het midden.

Ik zie veel te veel fietsers helemaal wegkruipen tegen de berm/stoep. Levensgevaarlijk.
Geen uitwijkmogelijkheid en automobilisten zien dat er veel ruimte is en daar passen ze hun snelheid op aan.
Te hard dus :shock:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137
roeifiets& QuestXS --> Blog

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
Velomobiel: Flevobike E-Orca
Contacteer:

#7 Bericht door CapoJan »

Wim -de roetsende schreef: zo 29 sep 2024, 10:23
bicky schreef: di 10 sep 2024, 19:57 ik rijd gewoon iets meer naar het midden en dan kunnen ze er niet langs.
Dit is mij ook nadrukkelijk geadviseerd door een motoragent en diverse motorrijders.

Ik zie veel te veel fietsers helemaal wegkruipen tegen de berm/stoep. Levensgevaarlijk.
Geen uitwijkmogelijkheid en automobilisten zien dat er veel ruimte is en daar passen ze hun snelheid op aan.
Hier krijg je bij een discussie met een andere bestuurder een probleem (in België toch). Uit de wegcode: '9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.'
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

bicky
General Manager
Contacteer:

#8 Bericht door bicky »

"Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven"
dat betekent niet dat je op 10cm van de kant moet rijden.

in centrumstraten blijf ik een halve meter van de auto's zodat als er eentje niet oplet bij uitstappen ik er toch niet tegenknal.
zou me verbazen als een agent me daarvoor zal beboeten

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
Velomobiel: Flevobike E-Orca
Contacteer:

#9 Bericht door CapoJan »

bicky schreef: ma 30 sep 2024, 12:43 "Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven"
dat betekent niet dat je op 10cm van de kant moet rijden.

in centrumstraten blijf ik een halve meter van de auto's zodat als er eentje niet oplet bij uitstappen ik er toch niet tegenknal.
zou me verbazen als een agent me daarvoor zal beboeten
Dat doe ik ook, hoor. Er is een 'schuwafstand' van die halve meter. Dat is wel nog iets helemaal anders dan op 2/3 van je eigen weghelft rijden. Dat is waar ik op reageerde.
't Is een efficiënte manier om te verhinderen dat je ingehaald wordt, maar in een stedelijke omgeving met veel gefrustreerde autobestuurders lokt dit agressie uit. Een moeilijke evenwichtsoefening. :? Anderzijds: automobilisten zijn verplicht om afstand te houden bij het inhalen - 1 m binnen de bebouwde kom en 1,5 m erbuiten -, dus als mijn inschatting is dat ze die afstand onmogelijk kunnen respecteren, rij ik meer naar links om te vermijden dat ze zich ertussen wurmen. Ook dat leidt soms tot verwijten of agressief gedrag, maar op dat moment hebben ze eigenlijk geen been om op te staan.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jantje
Helper
Contacteer:

#10 Bericht door jantje »

in 2020 met 2 agenten op rondrig van Fietsberaad gegaan rond Mortsel.
Ik met velomobiel. Op een gegeven moment begonnen ze vragen te stellen.
Heb toen ook "zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan" aangehaald en er direct bij verteld dat ik hetzelfde als op de motor hanteer: 1/3 van de middenlijn af, 2/3de reserve.
Dat "mogelijk" houdt voor mij eveneens in zorgen dat ik levend aankom. (onmogelijk lees ik dan heel zwart als: dood of gehavend en evenzeer onterecht ontdaan van m'n rechten als weggebruiker door anderen)
Dat gaat dan over openslaande portieren, zichtbaar zijn bij geparkeerde auto's en aan hagen, maar evengoed omwille van gevaar dat van achter komt.
Daar gingen beide agenten alleen maar mee akkoord. (dat was toen nog net na de 2x wetwijziging die vertelde dat we niet op de rijbaan meer mogen met VM, maar ook daar heb ik aangegeven dat rijbaan onder bepaalde omstandigheden veiliger is en ook dat leek hen logisch na de uitleg)
Maw, die 2 gaan geen enkele VM meer berispen/beboeten zonder dat die rare dingen uithaalt. Hopelijk samen met hen in het korps nog enkele andere.
Maar de White Van Man heb ik daarmee uiteraard niet gecovered. :D
Zolang het geen Parijse toestanden worden, zal het nogal mee vallen zolang de deur voor hen dicht blijft. Eens ze op een kiertje openstaat daarentegen...

bicky
General Manager
Contacteer:

#11 Bericht door bicky »

jantje schreef: zo 20 okt 2024, 22:46 (dat was toen nog net na de 2x wetwijziging die vertelde dat we niet op de rijbaan meer mogen met VM, maar ook daar heb ik aangegeven dat rijbaan onder bepaalde omstandigheden veiliger is en ook dat leek hen logisch na de uitleg)
ter verduidelijking: je mag op de rijbaan met een ligfiets/velomobiel als de snelheid maximum 50km/u is. ook al is er een fietspad (gewijzigde webcode sinds 1 okt 2022)

jantje
Helper
Contacteer:

#12 Bericht door jantje »

Bedankt Bicky!
Klopt, daar maak ik graag gebruik van.
Ook op enkele banen waar er 70 mag gereden worden, incl geparkeerde auto's, inritten, hagen, is het fietspad soms zo belabberd dat het "onberijdbaar" is.
Voor wie het zelf nog eens wilt lezen.
https://www.wegcode.be/nl/nieuws/nieuwe ... ntwif2jyud

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#13 Bericht door Stijnsmb »

Zelf nog gelijkaardig meegemaakt niet zo lang geleden. Man die met zijn camionnette half op 't fietspad staat zodat ik er moeite naast kan. Was iemand die reclameborden vervangt in bushokjes. Ook tikje gegeven op de carrosserie om mijn punt duidelijk te maken in 't passeren - tikje, zoals niet met de bedoeling er een bluts in te slaan, effectief gewoon een tikje :wink: . Resultaat: lichtclaxon. Dus ik stop, kerel stapt uit met de vraag waarom ik op zijn camionnette tik. Ik zeg: 'omdat ge hier op 't fietspad staat. Als ik met mijn fiets op de baan rij zijn de andere weggebruikers (mezelf incluis als er een deftig fietspad ligt waar je veilig kan rijden) de eersten om van hun kl*°#@n te maken, maar ze gebruiken wel allemaal het fietspad om op te parkeren.' 'Jamaar, ik moet hier maar efkens zijn om die borden te vervangen, anders moet ik op straat parkeren en sta ik daar in de weg' 'Ja,' zeg ik, 'nu staat ge op 't fietspad en ge staat in mijne weg. Ik kan moeilijk zien of er rechts in uw camionnette iemand zit, als daar iemand zit en die stapt uit zonder kijken op 't moment dat ik passeer heb ik prijs'.

Soit, kalm gebleven en 't is op een deftige, beleefde manier uitgepraat...
Challenge Fujin, Optima Cheetah

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#14 Bericht door Stijnsmb »

jantje schreef: do 12 sep 2024, 20:45 Ik volg Bicky.
Enige punt waarop ik soms afwijk: als ik zelf tijd heb is discussiëren een leuke extra om hun "gewonnen" tijd in veelvoud op te souperen (en vooral niet vergeten ze daarop te wijzen op het einde :twisted: )
Absoluut! Ik ken nog zo iemand... :twisted:

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#15 Bericht door Stijnsmb »

CapoJan schreef: ma 30 sep 2024, 12:18
Wim -de roetsende schreef: zo 29 sep 2024, 10:23

Bij mij motorrijexamen zoveel jaar geleden hebben ze de eerste kandidaat gebuisd wegens te veel rechts rijden! We waren toen met een aantal van de rijschool die toen ons examen gingen afleggen, zij heeft ons daar toen op gewezen. In mijn eerste jaar als motard heb ik nadien - omwille van het feit dat de wegcode het voorschrijft - réchts gereden op de rijbaan, en ze rijden je dan effectief van de baan. En dan weten dat ik als 16-jarig ketje onderweg naar school op een plaats waar 't te smal was om me voorbij te steken met mijn fietske in 't midden van de baan ging rijden. Was maar een stukske van 20 meter ofzo, maar toch.

Anderzijds, met de auto... rijdt a.u.b. rechts in uw rijvak! Dan kunnen wij als motard tenminste nog door. En waar ge voorrang hebt, wring u niet voor ne motard als 't nadien erg smal wordt als er tegenliggers zijn, ge blokkeert de motards... En waar veel geparkeerde auto's staan - zoals hier een straat verder - haal de fietsers niet in, want aan de volgende geparkeerde auto's sta jij met je auto tóch stil en blokkeer je de fietser waar die anders op zijn gemak zou kunnen doorrijden. Is 'vooruitkijken' nu echt zo moeiijk voor automobilisen?

Hier krijg je bij een discussie met een andere bestuurder een probleem (in België toch). Uit de wegcode: '9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.'

Plaats reactie