Vragen waar ik wat mee zit... zijn de prijzen zo erg gestegen door de dalende vraag? Of daalt de vraag door de prijzen? En is de elektrische fiets écht zo een dooddoener voor de ligfiets? Want ik zie niet waarom je een elektrische fiets zou kopen als je met een ligfiets (praktisch) even snel bent? Je rijdt op een ligfiets toch comfortabeler? Bovendien in België geen énkele ligfietswinkel meer (toch niet waar ik op de hoogte van ben). Dus via je werk een ligfiets leasen is denk ik ook al geen optie, ik denk dat je daarvoor énkel bij een Belgische fietsenmaker mag leasen... Want onbekend is onbemind, vroeger was de ligfiets al niet echt bekend, nu nog veel minder, en als je er een nieuwe wil kopen in ons Belgenlandje, wel, veel geluk!
Blijft de optie een 2dehandsfiets. Maar dan kan je je de vraag stellen, een oude Hurri kan je misschien nog wel riskeren, maar wat als je ergens een Optima Baron vindt, of een Nazca Fuego, of... Gaat een fietsenmaker je nog willen helpen (lees: 'Ik heb werk genoeg en die fiets komt niet van bij mij.')? En wat geef je nog aan een van die bovengenoemde modellen...? 300 €, 500 €, 750 €? Die fiets zal misschien 't geld nog waard zijn als hij in goede staat is, maar is het het risico waard om daar nog in te investeren? En stel dat je een recentere vind, is het eigenlijk correct dat je aan bv. een Fujin die 2.000 € koste in 2012 nu nog bv. 1.400 € te geven? Inflatie is een ding, en die fiets kost nu rond de 3.000 €, maar... Ik heb bv. een Taifun gevonden van de 'oude' nieuwe generatie, met een in 2 gezaagde stoel om de stoel groter te maken, waar een 26" achterwiel is ingestoken, en waarvan de achterbrug (of wisselstukken hiervan) niet meer te verkrijgen is. Kan je nog het risico nemen om zo'n fiets te kopen? Ik denk maar, stel dat die achterbrug stukgaat, dan ben je echt wel gezien...
En in hoeverre is dít forum nog actief... En hoe actief zijn de leden nog op hun ligfiets? Kopen jullie nog een andere ligfiets? Rijden jullie nog veel? Krijgen jullie (nog) opmerkingen m.b.t. jullie fiets(en)? Hebben jullie nog andere mensen aan het ligfietsen gekregen, of blijven ligfietsers gewoon 'die(ë) met zijne/hare 'rare'/gevaarlijke fiets?
Ik begrijp gewoon niet waarom de ligfiets niet meer gepromoveerd wordt/werd, waarom er zoveel te doen is rond elektrische fietsen en speedpedelecs wanneer er (betere?) alternatieven zijn zoals een ligfiets en een velomobiel... Pff, 'k heb tot nu toe 2 x (!) in real life een velomobiel zien rijden - en man gaan die vooruit!!!
Deze post... gewoon zomaar... stok-hoenderhok? Gewoon, sowieso curieus naar de reacties, bemerkingen...