Ligfiets op sterven na dood...?

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

Ligfiets op sterven na dood...?

#1 Bericht door Stijnsmb »

Al lang niet meer ingelogd, en nog steeds geen ligfiets gekocht... :cry: Reden: de ligfiets zou voornamelijk voor woon-werk-verkeer gebruikt worden, en ik verander geregeld van locatie. Dan eens 20 km van de deur, dan 30, dan 10. Vorig jaar op 15 km van de deur welgeteld 3 x met de fiets gaan werken, het weer hield me tegen. Nu op 10 km van de deur, en de afgelopen 2 weken altijd met de fiets gaan werken (moto stond in de garage :lol: ), maar had wel geluk met het weer. Ben dus terug wat aan 't rondkijken naar ligfietsen. Wat me vorige keer toen ik naar ligfietsen keek, was dat veel van de Europese merken niet meer bestaan, Optima maakt geen ligfietsen meer, Nazca is afgelopen,... Challenge bestaat wel nog altijd, maar heeft veel minder modellen, zelfs de Hurricane wordt niet meer gemaakt, wat toch zo'n succesmodel was... Wat ik dan wel zie zijn dat er merken zijn waarvan ik vroeger nog niet gehoord had, zoals bv. Flux en Performer.En dan de prijzen van de nieuwe fietsen, rond 2010, 2012 kostte een Fujin rond de 1.900 à 2.000 €, nu bijna 3.000 €. Ik meen me te herinneren dat ligfietsen op een bepaald moment in dezelfde prijscategorie zaten als rechtopfietsen, ben ik hier dan zo verkeerd? Want ze lijken me nu toch weer veel duurder te zijn...?

Vragen waar ik wat mee zit... zijn de prijzen zo erg gestegen door de dalende vraag? Of daalt de vraag door de prijzen? En is de elektrische fiets écht zo een dooddoener voor de ligfiets? Want ik zie niet waarom je een elektrische fiets zou kopen als je met een ligfiets (praktisch) even snel bent? Je rijdt op een ligfiets toch comfortabeler? Bovendien in België geen énkele ligfietswinkel meer (toch niet waar ik op de hoogte van ben). Dus via je werk een ligfiets leasen is denk ik ook al geen optie, ik denk dat je daarvoor énkel bij een Belgische fietsenmaker mag leasen... Want onbekend is onbemind, vroeger was de ligfiets al niet echt bekend, nu nog veel minder, en als je er een nieuwe wil kopen in ons Belgenlandje, wel, veel geluk!

Blijft de optie een 2dehandsfiets. Maar dan kan je je de vraag stellen, een oude Hurri kan je misschien nog wel riskeren, maar wat als je ergens een Optima Baron vindt, of een Nazca Fuego, of... Gaat een fietsenmaker je nog willen helpen (lees: 'Ik heb werk genoeg en die fiets komt niet van bij mij.')? En wat geef je nog aan een van die bovengenoemde modellen...? 300 €, 500 €, 750 €? Die fiets zal misschien 't geld nog waard zijn als hij in goede staat is, maar is het het risico waard om daar nog in te investeren? En stel dat je een recentere vind, is het eigenlijk correct dat je aan bv. een Fujin die 2.000 € koste in 2012 nu nog bv. 1.400 € te geven? Inflatie is een ding, en die fiets kost nu rond de 3.000 €, maar... Ik heb bv. een Taifun gevonden van de 'oude' nieuwe generatie, met een in 2 gezaagde stoel om de stoel groter te maken, waar een 26" achterwiel is ingestoken, en waarvan de achterbrug (of wisselstukken hiervan) niet meer te verkrijgen is. Kan je nog het risico nemen om zo'n fiets te kopen? Ik denk maar, stel dat die achterbrug stukgaat, dan ben je echt wel gezien...

En in hoeverre is dít forum nog actief... En hoe actief zijn de leden nog op hun ligfiets? Kopen jullie nog een andere ligfiets? Rijden jullie nog veel? Krijgen jullie (nog) opmerkingen m.b.t. jullie fiets(en)? Hebben jullie nog andere mensen aan het ligfietsen gekregen, of blijven ligfietsers gewoon 'die(ë) met zijne/hare 'rare'/gevaarlijke fiets?

Ik begrijp gewoon niet waarom de ligfiets niet meer gepromoveerd wordt/werd, waarom er zoveel te doen is rond elektrische fietsen en speedpedelecs wanneer er (betere?) alternatieven zijn zoals een ligfiets en een velomobiel... Pff, 'k heb tot nu toe 2 x (!) in real life een velomobiel zien rijden - en man gaan die vooruit!!!

Deze post... gewoon zomaar... stok-hoenderhok? Gewoon, sowieso curieus naar de reacties, bemerkingen...
Challenge Fujin, Optima Cheetah

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ligfiets op sterven na dood...?

#2 Bericht door bicky »

Dat zijn wel heel veel vragen in 1 post gegooid, ik beantwoord er een paar.

veel nieuwe 2wielige ligfietsen worden er niet meer verkocht.
op de 2dhands markt kan je er soms voor weinig geld op de kop tikken.
En een goede fietsenmaker zal er wel willen aan werken, is in basis bijna zelfde als een gewone fiets.
Als je een ligfiets wil proberen kan je wel onder de 500€ een topfietske vinden.
Heb zelf een top 2dehands gekocht paar jaar terug voor 125€, dus zeker keer goed rondkijken

De ligfiets heeft het inderdaad verloren tov de elektrische fiets.
Elektrische fiets valt minder op, is algemeen aanvaard en wordt al minder gevaarlijk gezien, je komt ook zonder natte rug aan op het werk.

Trikes worden wel nog nieuw verkocht, vooral voor het comfort denk ik dan om te toeren.
Velomobielen worden ook nog nieuw verkocht, vooral om droog naar het werk te rijden met weinig onderhoud aan de fiets.
er zijn enkele dealers in België hiervoor.

Het forum is wat stiller geworden met de jaren, maar er wordt zeker nog geligfiets, met 2, 3 of zelf 4 wielen.

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#3 Bericht door Maddox »

Ik ben direct naar een Tadpool overgestapt. Stabieler dan een 2wiel ligger.
Maar het is een stevige investering³.
Er zijn 2 dingen die je mee moet tellen.
  • Het is een hobby, een levenswijze, een specialleke*
  • Je blijft een zwakke weggebruiker.²
* hobbies kosten geld, en deze is eentje die met wat geduld wel in het positieve kan uitkomen. De kilometervergoeding kan stevig doortellen. (voor mij is het +/- €200 per maand)
² Met 33 jaar op 2 gemotoriseerde wielen had ik gelukkig wel wat ervaring als zwakke weggebruiker toen ik eindelijk in mijn strandstoel op wielen kon inwijden.

Voor mezelf...ik kan alle onderhoud, modificaties en herstellingen zelf doen. Dat helpt ook.

³ indien je een handige harry bent, of gek genoeg om met de Atomic Zombies in zee te gaan, is zelfbouw een optie. Niet noodzakelijk goedkoper, maar wel bevredigend.

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#4 Bericht door Stijnsmb »

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Klopt, veel vragen en tegelijkertijd opmerkingen...

Mja, onder de 500 € vind ik precies toch mijn ding niet op dit moment. Maar dat kan misschien aan mij liggen... heb een selectie gemaakt van modellen, heb het in geval van Challenge vooral voor de nieuwere modellen, t.t.z., met de nieuwe vering, dus die die onder het frame loopt, en dan daarvan als het even kan de laatste versie, kwestie van 'als er problemen komen'... maar daar mag ik - afhankelijk van de prijs misschien - geen rekening mee houden... Maar zoals gezegd, ik weet een Taifun te koop staan met 26" achterwiel in de eerste versie van de nieuwe achtervork, vraagprijs 800 €. Die achtervork is niet meer verkrijgbaar en de nieuwe past er blijkbaar niet, dus dat lijkt me aan die prijs toch wel een risico. Anderzijds, hoe vaak breekt een achtervork natuurlijk...? Verder heb ik ook liefst schijfremmen, liefst hydraulisch. Remt beter en je verslijt je velg niet.

Een gekocht voor 125 €? Goeie deal lijkt me? Was die dan in orde, of waren daar nog kosten aan? Elektrische fiets valt misschien minder op... de natte rug is 't laatste van mijn zorgen, of ik nu met een ligfiets naar 't werk rijdt of met een rechtopfiets, douchen moet ik toch als ik toekom... ;-).

Inderdaad, het onderhoud kan je leren.

Praktisch... ondervind je er veel last/hinder van als een stoel te groot of te klein is? Momenteel behalve die Taifun nog een Fujin gevonden, vraagprijs 1.300 € - slik. Maar ziet er wel in orde uit...

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#5 Bericht door Stijnsmb »

Nog vergeten... Tadpole... Nog niet mee gereden, maar lijkt me zalig. Hoe valt dat mee in 't verkeer? Wat ik me eigenlijk altijd al afgevraagd heb, hoe zit dat qua snelheid, vergeleken met zowel een lig- als een rechtopfiets...? Je zit immers lager dan op een ligfiets, maar anderzijds is je frontaal oppervlak dan weer groter, én heb je een extra wiel dat weerstand geeft..

svdaele
Helper
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

#6 Bericht door svdaele »

De opmerkingen van de elektrische fiets, kloppen volgens mij wel: beter aanvaard en dus gemakkelijker aan de man te brengen, waardoor de ligfiets grotendeels het onderspit heeft moeten delven. Wat de prijs betreft: ligfietsen zijn omwille van de beperktere oplages altijd duurder geweest dan rechtopfietsen, en ik heb niet de indruk dat dit verschil nu zoveel vergroot of verkleind is. Feit is dat je tegenwoordig voor een beetje racefiets nieuw ook al rap 2, 3 of 4 duizend Euro kwijt bent...

Elk type ligfiets heeft zijn voor- en nadelen. Als ik hier op het forum eens rondkijk, zijn er weinig die nog steeds met hun eerste ligfiets rondrijden zonder ze ook andere ligfietsen hebben. Mijn advies is om voor jezelf uit te maken wat je belangrijk (of leuk, dat is soms even belangrijk) vindt (zithoogte, comfort, bagagemogelijkheid, type stuur) in combinatie met de testen via mensen op het forum (door gebrek aan winkels in België). Nadien dan jouw 1ste tweedehandsfiets kopen voor een prijsje (niet té kieskeurig zijn qua criteria, maar uiteraard wel een model dat je op dat moment wil en kan betalen) en zodra je daar een paar maanden op gereden hebt, te evalueren en eventueel uit te kijken naar een andere (waar je dan eventueel iets meer voor kan/wil geven). Ik snap dat je hydraulische schijfremmen e.d. wil, maar dat zou ik in jouw geval voor mijn eerste ligfiets ondergeschikt maken aan alle andere criteria. Je weet ongetwijfeld al de voor- en nadelen daarvan, terwijl je nu eerst moet uitvissen welke typische ligfietscriteria je belangrijk vindt. Het zou zonde zijn als je nu al behoorlijk wat geld geeft aan 2de hands, die dan hydraulische remmen heeft, maar waarbij je na enkele maanden blijkbaar andere dingen over het hoofd hebt gezien, om dan alsnog te moeten veranderen.
Uiteraard kan ik jouw persoonlijke en financiële situatie niet, dus vergeef mij als bovenstaande niet haalbaar is voor jou. Bovendien is het een heel persoonlijke suggestie. Ligfietsers zijn vaak wat eigenwijs (anders reden ze niet met een ligfiets), dus ieder heeft zijn eigen traject om tot de niet-bestaande ideale fiets te komen, gaande van 1 model kopen en ermee rijden tot het einde der tijden, tot elke X jaar een fiets erbij... :D

Ik heb in mijn testperiode zowel trikes, tweewielers als enkele velomobielen getest, uiteindelijk toen bij een basic velomobiel beland, maar later via omzwervingen (en bijna 10 jaar zonder ligfiets) heb ik nu een speed pedelec én een 2-wieler-ligfiets. Trikes hebben het voordeel dat je niet zomaar kan omvallen en dus ook altijd bergop raakt bvb (al is het soms heel traag), maar zijn door het extra luchtoppervlak + wiel wel wat trager dan een gelijkaardige 2-wieler. Toen ik begon te testen, heb ik lang richting trikes gekeken, maar uiteindelijk heb ik een velomobiel gehad en 4 2-wielers, maar dus geen trike :) (en momenteel zou ik er eigenlijk ook geen meer willen).

Ik ben gestart met een 2de hands Alleweder, maar ben intussen 4 ligfietsen verder (maar nooit 2 tegelijk gehad). Te laag, te hoog, niet transporteerbaar, niet tevreden met stuurtype (was voor mij achteraf bekeken héél belangrijk) etc. Op dit moment heb ik een fiets die ik heel leuk vind voor in mijn vrije tijd, en woon-werkverkeer doe ik met de Speed Pedelec.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#7 Bericht door Stijnsmb »

svdaele schreef: wo 24 jul 2024, 15:13 Uiteraard kan ik jouw persoonlijke en financiële situatie niet, dus vergeef mij als bovenstaande niet haalbaar is voor jou.
Vergeven...? Absoluut niet nodig hoor, no offense taken :wink: En je hebt bovendien ábsoluut gelijk! Mijn droomfiets was indertijd de Challenge Hurricane, had ik op foto gezien in gifgroen en met onderstuur. En dát was wat ik wou. Dus... naar de toenmalige Ligfiets in Gent getrokken. Bleek dat onderstuur absoluut niet is wat ik wou. Hurricane bleek wel een leuk fietsje, maar dan met onderstuur. Daar toen samen met een vriend gaan touren, de ene met de Hurrican, de andere met de Mistral of zoiets, was een model zoals de Hurricane, maar dan iets hoger - en veel minder nerveus, die bewuste Hurricane was echt wel een nerveus ding. Maar bon, ik herinner me uit die periode zowel een Hurricane Sport als een Hurricane Tour, ik denk dat ze een iets andere wielbasis hadden? Nadien nog eens in Antwerpen een Hurricane gehuurd, samen met een Fujin, die Fujin is altijd door mijn gedachten blijven spoken. Leuke fiets, stabiel, al wat je wil... Dus daar was ik wel al uit, dus op dat vlak weet ik wat ik wil.

Racefietsen zijn inderdaad intussen, afhankelijk van wat je wil echt wel duur geworden, ook daar heb je gelijk!

Feit van met verschillende fietsen te rijden... kwam daarnet ook in me op, een goedkoop, oud ding dat nog in orde is/in orde te zetten is, voor de dagdagelijkse dingen en woon-werkverkeer, mag vuil worden enz. want toch goedkoop. En dan de duurdere/droomfiets... (?) voor tijdens de mooiere periodes van het jaar, geen regen,...

Maddox
Helper
Contacteer:

#8 Bericht door Maddox »

Stijnsmb schreef: di 23 jul 2024, 22:41 Nog vergeten... Tadpole... Nog niet mee gereden, maar lijkt me zalig.

Zowel mijn Azub Tricon 26 alswel mijn echtgenotes Scorpion FS zijn zeer comfortable strandstoelen.
Hoe valt dat mee in 't verkeer?
Net zoals alle andere zwakke weggebruikers moet je ogen overal tegelijk hebben. En wat moeite doen om gezien te worden. Op onze tadpools is dat een combinatie van een grote vlag en VEEL licht.
En ja, er zijn altijd wel mensen die afkomen "Is dat niet gevaarlijk, zo laag bij de grond?".
Mijn reacties.
  • Mijn hoofd zit op dezelfde hoogte als dat van een 10 jarige fietser. Hoeveel hebt u er al platgereden?
  • Ik ben niet zo plat als wegmarkeringen, 'k denk dat mijn zithoogte geen extra gevaar oplevert.
  • Als ik val, is dat van niet hoog, da's passieve veiligheid.
Wat ik me eigenlijk altijd al afgevraagd heb, hoe zit dat qua snelheid, vergeleken met zowel een lig- als een rechtopfiets...?
Geen idee, de laatste keer ik met een upwrong heb gereden, was ik in minder dan nuchtere situatie, en was snelheid maken niet mijn doel.
Je zit immers lager dan op een ligfiets, maar anderzijds is je frontaal oppervlak dan weer groter, én heb je een extra wiel dat weerstand geeft..
Hangt van de tadpool af, een ICE VTX gaat dat frontale oppervlak niet zoveel vergroten, en je ligt wel heel plat op zo'n racer. En bandenweerstand, da's een keuze die je zelf kan maken.
Als je voor comfort gaat, met bijvoorbeeld Big Apples, dan heb je een pak meer weerstand, maar ga je voor de echte racebandjes, dan is dat weer geen punt meer.
Ikzelf ga voor comfort en lekbestendigheid. Dus ja, wat meer rolweerstand, maar da's zo gecompenseerd met mijn Bafang midmotor vooraan. En de ingestelde snelheid is 25km/u, zoals een elektrische fiets betaamd.
'k Kan toch niet veilig sneller op mijn woon-werk route.

Ronnius
General Manager
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Contacteer:

#9 Bericht door Ronnius »

Maddox schreef: wo 24 jul 2024, 20:40
En ja, er zijn altijd wel mensen die afkomen "Is dat niet gevaarlijk, zo laag bij de grond?".
Mijn reacties.
  • Mijn hoofd zit op dezelfde hoogte als dat van een 10 jarige fietser. Hoeveel hebt u er al platgereden?
  • Ik ben niet zo plat als wegmarkeringen, 'k denk dat mijn zithoogte geen extra gevaar oplevert.
  • Als ik val, is dat van niet hoog, da's passieve veiligheid.
Mijn reactie bij die (letterlijke, dus met de NIET erbij) vraag is steevast.
'Ja je hebt gelijk, het is inderdaad NIET gevaarlijk.'
De eerste seconde zijn ze blij dat ze gelijk krijgen.
Degene die beseft waar ik op antwoord een paar seconden later een pak minder.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#10 Bericht door Stijnsmb »

De 2 laatste reacties zijn... zá-lig, gewoon ronduit zálig!!! Ik spreek hier in mijn omgeving ook al jaren over ligfietsen, zij die mij kennen weten dat ik het er nogal voor heb. En wanneer ligfietsen in de periode dat ik me er erg mee bezighield - het gegeven, helaas niet de activiteit - kreeg ik ook vaak de opmerking dat dat gevaarlijk is, zo laag bij de grond. Mijn reacties is net zoals Maddox altijd geweest dat je een kind op een fiets toch ook ziet?! De vraag hoeveel ze er al hebben platgereden heb ik nog nooit gesteld, maar is in de toekomst nu ook wel ne mogelijke :lol: . Vorige week nog tegen mijn pa van beziggeweest, die zij ook: 'als ge daar op 't fietspad zou rijden, dan zie ik u niet, moest ge der ene kopen, zet er maar een vlagske op'. Klopt 'mogelijks', achter dat haagje zal je misschien geen ligfietser zien... Maar dat is dan weer defensief rijden, als je met de (ligfiets) aan 't kruispunt vanachter een haag komt, kan je voor de eigen veiligheid best even wat vertragen en zélf goed kijken of de weg vrij is. Daar zou een vlagje misschien wel 'iets' kunnen helpen. Maar voor de rest... Een vlaggenstokje is misschien een halve cm breed, of zelfs nog niet. Als er 100 m voor jou een ligfietser rijdt op de baan is de kans groot dat je de ligfietser ziet, de kans dat je dat vlagje ziet als al véél minder, tenzij het heen een weer aan 't wapperen is misschien.

Mijn vraag 'hoe valt dat mee in 't verkeer' was voor de duidelijkheid niet de vraag of dat veilig is hè, qua gezien worden enz. maar eerder, krijg je genoeg plaats op de baan, niet te veel last van ambetante automobilisten wanneer ze je niet voorbij kunnen? Een openslaande autodeur zal je misschien (?) net wat rapper voorhebben? Hoewel... dat zijn sowieso zaken waar "t altijd de automobilist is die in fout is... Heb 't verstand om altijd in je spiegel te kijken, en heb je dat niet, verplicht jezelf dan om met je rechterhand je linkdeur te openen.

Je valt in ieder geval inderdaad niet van hoog, en je rijdt eerst met je voeten ergens tegen i.p.v. met je hoofd.

Rant trouwens...!!! Als fietser kan je nóoit (!) goed doen. Wanneer ik een fietser op de baan zie rijden durf ik al eens claxoneren ik wanneer er een fietspad ligt - afhankelijk waar, soms is 't gewoon door in- en uitritten van mensen hun eigendom te gevaarlijk om daar te rijden als je sneller dan 15 km/u rijdt. Ik rijdt dus - uit principe - altijd op het fietspad, daarvoor ligt het er. Het excuus dat velen gebruiken ('t ligt vol putten) gaat enerzijds niet altijd op want de straat waar ze op rijden ligt er vaak even erg bij, en anderzijds, het is geweten dat de wegen en fietspaden er hier niet te best bij liggen. Kies dan (mijn mening natuurlijk) een fiets die daarbij past - vandaar ook mijn voorkeur voor een geveerde ligfiets, dat ik geen racefiets heb, en áls ik fiets, rijdt ik momenteel met mijn volledig geveerde mountainbike, waar ik nu dunnere banden op ga zetten wegens versleten en toch meestal op straat rijdend... Dus rijd je op straat --> niet goed. Ik ben de afgelopen weken naar mijn werk gefietst, op 't fietspad... Op een bepaalde plaats in Anderlecht, niet ver van de Cora ligt een fietspad én een even breed fietspad... 2 x raden waar véél voetgangers lopen. 2 x raden wie lastig is als je een opmerking maakt dat ze op 't fietspad wandelen en dat er een voetpad ligt... Soit, rant over. Maar, iemand gelijkaardige ervaringen?

Pff, da's hier precies weer een serieus epistel geworden :lol:

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#11 Bericht door blackarmor »

vroeger hadden de ligfietsen het grote voordeel van efficiëntie wat je langer en meer kon doen fietsen , maar je werd meestal in het vakje geitewollensok gezet :) . met de ebike en zeker de speed pedelec is er geen echte reden meer voor de woonwerk fietsers om een ligfiets te kopen . kom maar eens bij een leasingfirma aan met ik wil een gewone ligfiets of trike . velomobielen houden iets beter stand omdat deze nog bijkomende voordelen hebben . ik heb even een speed pedelec gehad en dat scheelde me enkele minuten op een traject van 17km ( alletwee met de perfect legale 30kph langs het kanaal :oops: :^o [-X ) en de speed pedelec is na enkele weken verkocht aan een collega . als je comfort en gebruiksgemak zoekt en de weg ( en eigenlijk vooral het budget ) aat het toe is er geen beter woonwerk voertuig dan een velomobiel imo .
in verband met je vraag over het kopen van een oude fiets , er zijn enkele modellen die berucht waren om te scheuren maar de meeste overleven wel wat jaren zwaar gebruik . en de meeste van die frames zijn wel te herstellen of aan te passen door iemand die alu kan lassen .
indien je wil ik heb er een te koop staan die je eventueel wel een weekje of 2 mag testen https://www.2dehands.be/seller/view/m2110612886
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#12 Bericht door Stijnsmb »

Bedankt voor 't aanbod Blackarmor! Ik had je fiets zien staan, maar had op de advertentie niet gereageerd omwille van geen vering. Ik zoek sowieso een fiets mét vering, dus 't zal deze niet worden - heb om te beginnen al een heel stuk 'fietspad' onderweg naar waar ik nu werk waar ze er indertijd (jaren '70, begin '80?) voor geopteerd hebben een mooi fietspad te leggen... met klinkers - en ondertussen het nodige aantal putten.

Bwa, geen enkele reden om nog een ligfiets te kopen... Alleen al 't ecologisch standpunt, een ligfiets is nog altijd ecologischer dan een fiets met batterij, 'k heb de laatste jaren echt het gevoel dat je om ecologisch bezig te zijn batterijen moet gebruiken - niet dus hè... Als ik mag kiezen tussen een 30 km/u met matige inspanning op ofwel een elektrische fiets, ofwel een ligfiets, is voor mij de keuze snel gemaakt, zeker vanuit ecologisch standpunt. Klopt wel i.v.m. de fietsleasing, vooral, ik denk als je een leasing wil dat je sowieso bij een Belgische firma moet leasen. Dus even bij M5 rechtstreeks een fietsleasing aangaan zal vrees ik niet lukken.

Inderdaad, ik denk dat een velomobiel een heel interessant alternatief kan zijn, maar ook hier, als de weg en het budget het toelaat. Wel warm denk ik - dénk ik, geen ervaring mee. Zweten als je wat doortrapt, nee? En dat zweet dat dan niet weg kan... Soit, op een fiets zweet je ook :-).

Modellen berucht om te scheuren? Dewelke waren dat dan?

Puur uit curieusiteit i.v.m. jouw fiets, dat noname-frame, is dat dan zelf gemaakt, of...?

Ronnius
General Manager
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Contacteer:

#13 Bericht door Ronnius »

Wat zichtbaarheid betreft heb ik nog een verhaal dat ik zelf meemaakte.
Jaren geleden (tijdens de crisis van 2008 denk ik) stonden maandenlang zo een 21 (spaanse nrplaat) trailers (jawel ik heb ze enkele keren geteld) langs de Antwerpsesteenweg ergens in Oostakker/Sint-Amandsberg (Gent). Ik fiets met nog iemand naar huis van het werk (Volvo trucks) richting Gent achter de rij trailers. Beide met een bukfiets. Als ik vertel dat ik ook een ligfiets heb begint de ander dat een ligfietser niet zichtbaar is achter geparkeerde auto's. Ik beaam dat maar vraag er fijntjes bij of hij beseft dat, als we aan het kruispunt komen, nu achter die trailers met de gewone fietsen ook niet zichtbaar zijn.

Na enkele seconden gaf hij toe dat hij er nog niet bij stil gestaan had. Ik ben me er zowat altijd van bewust wanneer ik niet of op zijn minst minder zichtbaar ben, de ander duidelijk niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#14 Bericht door Stijnsmb »

Ja, dat zijn die gevaarlijke situaties waar je bijna eerst iets moet voorhebben om erbij stil te staan dat het gevaarlijk is... Mensen beseffen helaas niet altijd wat gevaarlijk is en wat niet - of in het geval van sommige anderen, niet wíllen beseffen. 'Jamaar, ik kán dat hoor, op de GSM bezig zijn terwijl ik aan het rijden ben, ge moet gene schrik hebben, ik let op... (opmerking die ik écht van iemand gekregen heb ooit!)' GSM's achter het stuur, de krant achter het stuur, dossiers van 't werk achter het stuur, allemaal normaal - nót, maar 't gebeurt helaas wel. Maar zoals vorige week nog van iemand gehoord, wel kritiek hebben op een fietser die naar muziek aan 't luisteren is, want dan hoor je niks meer. Tja...

Maddox
Helper
Contacteer:

#15 Bericht door Maddox »

Mij zal je nooit zien met hoofdtelefoon op een fiets. Liggend, staande of diagonaal dwars.
'k Heb een poging gedaan om met een bluetooth speaker toch een audiobook te luisteren tijdens het fietsen. Geen succes, 'k moest het volume zo ver opdrijven dat het voor niemand leuk meer was, en ik het verkeer ook niet meer hoorde. Ik vind dat toch belangrijk voor mijn eigen veiligheid.

Plaats reactie