trommelremmen afstellen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

trommelremmen afstellen

#1 Bericht door fcapri »

k hoop dat hier wat tips uit komen.

paar jaar terug kon ik een noodstop maken dat het achterwiel de lucht ingaat en de neus tegen asfalt plakt, de laatste jaren remt de faw amper nog. de kabels staan zo strak gespannen nu dat de remmen al slepen (merk je niet tijdens het rijden, maar in de lucht draaien de wielen geen 5toeren meer rond als je er een duw aan geeft). en ik moet beide hendels hard aantrekken om nog iets te kunnen remmen.

maandag moest ik een noodstop doen voor een oudere man die ineens besliste vlak voor mijn neus in te draaien (hij ook met de fiets) en wonderbaarlijk, mijn fiets remde goed en heb hem niet aangereden. geraakte daarna ook niet meer weg. linkervoorwiel zat muurvast.

het schroefje die de remplaat tegen de veerpoot houd was afgebroken, en heel de ankerplaat van de remmen was meegedraaid met het wiel, hetgeen dan de remkabel maximaal aanspande en alles blokkeerde.
Afbeelding

ik heb de remblokken al gekuisd en ontvet, wieltrommels ook gereinigd... het is geleidelijk aan gekomen dat de remkracht verminderde terwijl ik vroeger, door hard te remmen met 1 wiel, gewoon het wiel kon laten schuiven op nat wegdek. dat lukt zelf nu niet meer op kieselsteentjes. hoe ik alles ook afstel, ik krijg die remmen niet meer aan het blokkeren, tenzij de kabel zo hard gespannen staat, dat ze al remmen zonder te remmen.

wie heeft tips. remblokken zijn volgens mij niet versleten, wieltrommels zijn ook niet uitgesleten (mijn oudere wielen waren erger versleten en remden wel goed), kabels zijn vrij en bewegen goed, niks vettig. trouwens ook met andere wielen erin remmen ze niet beter.
toen maandag dat wiel blokkeerde, heb ik heel de rem moeten afkoppelen, waardoor ik naar huis ging met 1 rem. zelf met 50meter tussen de auto voor mij en de fiets, kon ik van 30km/h niet naar 0 als de auto stopte. ik kan harder remmen als ik mijn hand tegen mijn band duw, dus er scheelt wel degelijk iets.
ben aan het denken om zelf moto remhendels te steken, die meer aan de kabels trekken als je remt. maarja, vrees dat ik de ankerplaten dan zeker ga afbreken

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#2 Bericht door CapoJan »

Ontvetten is niet genoeg; het oppervlak blijft glad. Wat ik al enkele keren deed, was de remschoenen opruwen met een staalborstel.
Als je remhendels een grotere hefboom vormen, riskeer je dat je ergens onderweg iets breekt.

Of - omdat je toch graag knutselt aan de FAW: de trommels vervangen door schijfremmen? :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#3 Bericht door Jo2p »

Zijn de blokken nog wel dik genoeg? Bij Flevobike Technologies vervangen ze de buitenmantel en de kabel zelf. De kabel wordt ingevet met Fluid Film BN, dat is schapenvachtvet. Voorkomt roesten. Daarna afstellen en dan zou het goed moeten zijn.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#4 Bericht door fcapri »

zo rijd ik nu rond, en dan kan ik enigsinds nog remmen. en ik trek de hendels VOLLEDIG tegen mijn handvat. als ik dat vroeger deed blokkeerden ze, nu remmen ze 'traag' af.
https://www.youtube.com/shorts/utjDsdzBAgc

Jo2p schreef: wo 08 nov 2023, 19:10 Zijn de blokken nog wel dik genoeg? Bij Flevobike Technologies vervangen ze de buitenmantel en de kabel zelf. De kabel wordt ingevet met Fluid Film BN, dat is schapenvachtvet. Voorkomt roesten. Daarna afstellen en dan zou het goed moeten zijn.
ik denk toch dat ze nog goed genoeg zijn?
Afbeelding

als ik naar online kijk voor nieuwe, zien die er dunner uit dan de mijne
Afbeelding

in principe, als de blokken afslijten, ga je de kabel gewoon meer aanspannen zodat ze iets verder uit elkaar gaan en weer correct remmen. bij mijn autos stel ik die remmen ook altijd zo bij, en daar kan je de remblokken opgebruiken tot de voering loskomt (klinknagels) van de schoen. en tot op het einde heb je remmen.
hier is het precies of ik een hoop wd 40 in mijn remmen gooi. je trekt ze wel dicht, ze remmen wel, maar vertragen amper.
de wielen zijn al vernieuwd een paar jaar terug, en de trommels hebben geen slijtage randje. zou oud zijn de wielen immers ook nog niet, denk een 40 000km (ik ga snel door de bochten, dus rem minimaal :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#5 Bericht door Markske »

Ik gok op versleten of beschadigde buitenkabels, waardoor die in de lengte kunnen samengeknepen worden. Dat geeft in elk geval het effect dat jij omschrijft. Heb ik zelf ook ooit gehad met de Mango.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#6 Bericht door CapoJan »

Markske schreef: do 09 nov 2023, 11:24 Ik gok op versleten of beschadigde buitenkabels, waardoor die in de lengte kunnen samengeknepen worden. Dat geeft in elk geval het effect dat jij omschrijft. Heb ik zelf ook ooit gehad met de Mango.
Misschien overbodig, maar: let erop dat je de juiste kabels neemt. Ik bedoel dat (buiten-)kabels voor versnellingen en remmen verschillend zijn. Binnen de juiste soort heb je nog kwaliteitsverschillen. De betere zijn aan de binnenkant met teflon bekleed. Zelfsmerend en minder weerstand. Omdat bij een vm de kabels vaak wat bochten maken, is het belangrijk om alle mogelijke weerstand zo laag mogelijk te houden, zodat de kracht die je uitoefent op de remhendels niet deels verloren gaat onderweg.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#7 Bericht door Jo2p »

De remmen op de foto zijn niet echt standaard, meestal zit alles binnen de trommel, maar ik heb het idee dat een deel van de rem buiten de trommel zit, kun je daar, inden mogelijk,ook een foto van maken? Ik denk namelijk dat het mechanisme buiten de trommel last heeft van corrosie en daardoor niet meer optimaal reageert, had dat met de rechter rem in de Orca ook. De arm was lichtjes vastgeroest door de lange stilstand van de thuiswerkperiode tijdens corona. Ik denk dat iets dergelijks ook hier speelt.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#8 Bericht door fcapri »

alles beweegt soepel, arm kan ik volledig indrukken zonder het wiel erop, veel verder dan de kabel kan.
ik heb een vermoeden dat de kabel niet genoeg meer beweegt. dan is ofwel de kabekmantel niet meer fix (kan samen geduwt worden), of de remkabel zelf kan uitgerokken worden (weinig kans).

waar ik ook over denk, is de beweging van de arm. die is veranderd tov nieuw

Afbeelding

toen de remblokken nieuw waren, zat die hendel dus lager (A). en doet de beweging van de 2 rode lijnen. de paarse lijnen is dan de remkabel zelf, de 2 posities liggen quasi in elkaars verlengde. aan het remmen zit die dus op B getrokken.
nu met de meer versleten remblokken, zit de remhendel al hoger (B) en trek je die tijdens het remmen ga je naar C. de kabel tijdens het remmen is dan de blauwe lijn. voor dezelfde beweging van de kabel, zal de arm iets minder ver gaan, doordat de hoek tussen kabel en hendel meer dan 90° wordt

ik heb het extremer getoont met die gele lijnen. je mag daar zo hard trekken als je wil, de hendel zal amper nog remkracht geven, omdat je een te hoge hoek hebt tussen kabel en hendel. je probeerd de remhendel los te trekken van zijn as en niet meer ronddraaien.
op de foto kan je al zien dat mijn remkabel tov die arm al een hoek heeft van meer dan 90°

Maddox
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#9 Bericht door Maddox »

Ik vind het een interessant probleem. Iets echt hands on.

Maar is het een goed idee om te blijven rijden met remmen die het: "ik kan ze laten werken" stadium hebben gehaald?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#10 Bericht door fcapri »

je merkt dat dus niet hé, die remmen doen minder en minder maand na maand.
je stelt de kabels dan eens bij, je ontvet de trommels en remschoenen eens....

ik was vorig weekend dus aan het sukkelen en had de kabel gespannen tot ik goeie remmen had (al rijdend).
als ik dan uit de fiets stap en aan het wiel draaide, merkte ik dat het al serieus remde zonder iets te doen (zie youtube filmpje). ben zo 2 dagen naar het werk gereden :mrgreen: . topsnelheid halen zat er niet in, maar met de regen/wind was ik dat toch niet van plan. vroeger ging mijn ebike accu van 90 naar 60%, nu doe ik 100 naar 50% op 1 rit.

en dan vraag je je wel af: mijn remmen werkten vroeger toch beter??? ik herinner me dat ik bij noodstop gewoon met het achterwiel omhoog zat.
als ik 1 rem volledig dicht trok, blokkeerde dat voorwiel, zelf op droog wegdek.
nu trek ik zelf maximaal de remmen tegen mijn handvaten, beide tegelijk, en die remt wel, maar een noodstop zit er niet meer in, aangezien ik bij gewoon remmen al alles gebruik.

vorig jaar sukkelde ik met de remmen die blokkeren en blijven remmen. ik rijd, ik rem, ik laat remhendels los maar 1 wiel blijft remmen. ik kom tot stilstand,rol 5cm achteruit en je hoort dan de rem losschieten.
dat heb ik nu opgelost met de veer die de remkabel naar de ophangingsstang trekt (bij vorige fotos zie je die bij de "B" zitten en bij foto uit startpost zie je die onder de groene pijl)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#11 Bericht door fcapri »

x aantal maand verder, knutselen in de winter is niet zo leuk in een koude garage.

ik heb de beide kabels en mantels vervangen, maakt niks verschil, remt nog altijd niet.
ik heb de remmen uit elkaar gehaald, de arm beweegt goed (ene kant wat stroef, maar met wat WD40 weer prima).
dan maar andere remblokken gestoken, zelfde probleem. ik stel de kabel af tot net slepen (laat het wiel in de lucht draaien en span de kabel op aan de hendels tot het wiel zichtbaar vertraagd. en dan de kabel iets losser weer.
ik kan goed trekken tot halverwege de hendel.

ik ga op straat rijden, trek met alle kracht aan de hendels, te komen tot tegen mijn handvaten, fiets remt amper. wegdek nat en half gravier waar ik in reed.

vroeger kon ik remmen dat achterwiel van de grond kwam bij droog weer, en had ik blokkerende wielen bij nat wegdek. nu kan ik zelf niet meer remmen op nat.
ik wou ook nog de ankerplaat wisselen, maar mijn as (eerste FAW) is dikker achteraan dan de spare ankerplaten dat ik hier nog heb.
aan de wielen is ook amper een randje te voelen, mijn wielen zijn trouwens een paar jaar geleden vervangen door nieuwe. dus de trommels zijn ook niet uit gesleten.

ik weet het echt niet meer nu. alles wat te vervangen is, is vervangen, behalve de remhendels zelf.
de loop van de kabels is wel veranderd een 5jaar terug zodat ik geen water heb die erin komt, maar destijds werkten de remmen wel op deze manier, dus daar ligt het ook niet aan

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#12 Bericht door bicky »

probleem komt me bekend voor. heb zelfde voor met mijn mango die ik aan herstellen ben.

De remmen doen het niet meer zoals ervoor en afstellen is buitengewoon delicaat.
gisteren nog wat getest en bij mij lijkt het dat de remmen niet genoeg terugkomen.
Interne "veer" versleten?

andere optie bij mij is dat niet meer mooi rond zijn.
wielen zijn opnieuw gespaakt en misschien teveel kracht aan enen kant.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#13 Bericht door fcapri »

ik heb een veer die de 'hefboom' terugtrekt naar de stuurstangen (fotos hierboven zie je ze). mijn remmen blijven ook vaak plakken. de kabels waren goed, en zonder wiel eraan werken die perfect.
sta je stil, doen ze het ook goed, ben je aan het rijden, blijven ze slepen. als je dan stopt hoor je ineens (kloing) en springen ze los. kan dan weer vertrekken.
is best gevaarlijks als je remt voor een kruispunt en je ineens toch over rijdt omdat er niemand komt, trap je je dood en val je stil midden van het kruispunt, KLOING en kan je weer door rijden

die veer lost wel het vastlopen op en vroeger had ik wel remmen. nu heb ik geen remmen meer, wat ik ook doe.
de wielen zijn ontvet, blokken zijn nu al vervangen, kabels vervangen, ... ik weet het niet meer.

zal niks anders opzitten dan complete poten met ankerplaten aanschaffen en een set nieuwe wielen. ben ik 1000€ verder en dan zal die tenminste stoppen. moet nu heeel defensief rijden en overal remmen waar maar iets zou kunnen uitkomen, want noodstop zit er niet meer in

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#14 Bericht door blackarmor »

maakt de volledige blok contact met de trommel ?
je zou eens kunnen proberen het scharnierpunt te vergroten door een zeer dunne bus erover te zetten oid . ik heb er een gehad die ingevreten was .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

ekleiberg
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 jan 2018, 9:26
Postcode: 3900
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#15 Bericht door ekleiberg »

fcapri schreef: vr 26 jan 2024, 7:19 zal niks anders opzitten dan complete poten met ankerplaten aanschaffen en een set nieuwe wielen. ben ik 1000€ verder en dan zal die tenminste stoppen. moet nu heeel defensief rijden en overal remmen waar maar iets zou kunnen uitkomen, want noodstop zit er niet meer in
Als de remschoen nog voldoende materiaal bevat, zal dat niet meteen nodig zijn.

De trommelremmen die we in onze fietsen gebruiken, hebben twee remschoenen die aan hetzelfde draaipunt zijn opgehangen. Dat betekent dat een van de remschoenen met de draairichting mee, en de andere tegen de draairichting van het wiel in ligt. Hierdoor krijg je een soort "ingebouwde" rembekrachtiging: de schoen die tegen de draairichting in ligt, wordt bij het remmen naar buiten getrokken en versterkt daarmee de remkracht. (In extreme situaties zelfs zo erg dat het resulteert in een ongeplande noodstop, omdat ie pas bij stilstand weer losschiet.) Wat hier mogelijk aan de hand is, is dat de schoen niet meer helemaal rond is, en aangrijpt dicht bij het draaipunt. Om dit op te lossen kun jet op de remschoen met (schoolbord-)krijt streepjes op de remschoenen te zetten, en een paar keer "remmen" (met aangetrokken rem het wiel ronddraaien). Waar de krijt is weggeveegd, is waar de remschoen aangrijpt. In principe zou dat over het hele oppervlak van de schoen moeten zijn, dus als dat niet zo is, kun je met een (grof) schuurpapier dit punt wat bijschuren, en dan herhalen totdat de schoenen overal tegelijk aangrijpen.

(Mocht je trouwens juist last krijgen van bovengenoemde onvrijwillige noodstop, dan kun je dit verhelpen door een schuin randje aan het uiteinde van de oplopende schoen te schuren, hierdoor lost de rem eerder.)

Plaats reactie