Montage magneet op de crank

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Montage magneet op de crank

#1 Bericht door Jo2p »

Ik heb cranks op de ICE Adventure HD die aan de buitenzijde (beenzijde) vlak zijn maar aan de framezijde een soort groef, deuk hebben lopen. En dat is dus even lastig om daar een magneet op te bevestigen. Ik heb even geprobeerd en de magneet wordt gezien door de cadans opnemer. Dus ik ben een stap verder van niets naar iets. Moet de houder alleen nog zwart spuiten zodat deze niet te veel opvalt in al het andere zwart. Maar ik zit dus even verlegen om een oplossing voor de crank. Zal vast niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt, dus ik ben benieuwd welke oplossingen daarvoor gevonden zijn.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#2 Bericht door Jo2p »

Ik begrijp dat dit weer een lekker onderwerp is dat niet zo 123 te beantwoorden is. Ik wil mijn fiets "af" hebben, dus zelf wat bedacht. Ik heb in de holte, op de plaats waar de magneet ongeveer moest komen, opgevuld met Gupa, dat is kneedbaar hout voor binnen en buiten en zonder oplosmiddelen. Ik zie dat dit uit het assortiment is verdwenen bij Ceta Bever. Zit nu bij Albastine onder andere naam, maar of dat exact hetzelfde is weet ik niet. Al vaker op een plamuurmes (metaal) het probleem gehad dat er nog een flintertje was blijven zitten van dit spul en dat moet je dan met een schuurmiddel er van af halen, anders lukt het niet. Dus ook nu zit dat stukje vulling vast op de binnenkant van de crank, geen beweging in te krijgen. Daar de magneet op geplaatst met een binder. Het blijkt er nog al op aan te komen met een cadansopnemer met betrekking tot afstand en positie. Freubelwerk van de hoogste klasse. Tijd om te gaan fietsen :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Maddox
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#3 Bericht door Maddox »

Ik heb een Arduino gebaseerde cheapo chinesium LCD uitlezing met hal sensor in een 3D geprint doosje.

De redelijk grote, maar dunne (D20*2) magneet zit gewoon op de crank gekleefd met 2 componentenlijm.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#4 Bericht door Mugtango »

Zelf heb ik en snelheid/cadans meter van Sigma. Hierbij wordt de magneet geplaatst ter hoogte van de schroef van je pedaal zelf.
OK, mijn antwoord komt voor jou al te laat, maar misschien wel in oplossing in de toekomst/ voor anderen.

Deze dus : https://www.bike24.be/nl/producten/531741 bijvoorbeeld hé, ook elders te verkrijgen.
Zo te monteren : https://www.handleidi.ng/sigma/bc-2316- ... iding?p=46
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#5 Bericht door Jo2p »

Mugtango schreef: di 31 okt 2023, 17:04 Zelf heb ik en snelheid/cadans meter van Sigma. Hierbij wordt de magneet geplaatst ter hoogte van de schroef van je pedaal zelf.
Dat heb ik ook geprobeerd, vlak er onder vanwege de binder. Alleen dan stond de sensor houder schuin naar boven. Ik was bang dat mijn broekspijp er dan aan zou kunnen haken en verder vond ik die opstelling erg kwetsbaar. De sensorhouder wijst nu naar beneden en zit meer "ingebouwd", met je broek er aan blijven hangen lijkt mij nu erg onwaarschijnlijk. Het tweede probleem was dat het punt vlak onder de bout van het pedaal verder weg ligt dan een stukje lager. Dit gaf in ieder geval geen succesvolle test. Ik heb namelijk ook bepaald geen standaard ICE met achter een Rohloff en voor een dubbele krans. Ik heb achter 13 en voor 42 of 52. Ik heb dus een langere crank as.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#6 Bericht door Jo2p »

Ik heb dus inmiddels ook gefietst, een proefrondje. Ik zit met mijn cadans tussen de 60 en 70rpm, bij het stoplicht start ik met een lagere versnelling en trap ik een korte tijd richting de 80rpm. Kan me nu dus concentreren op het constant houden van de cadans en die dan langzaam opvoeren. Er blijven nu nog twee punten over die ik misschien nog ga veranderen, het ene punt is de lengte van de neuspijp, misschien een halve tot een hele centimeter korter. Het andere punt is de breedte van het stuur, misschien aan elke kant ook een centimeter korter. Maar dit zijn twee instellingen die je niet makkelijk moet nemen. De fiets is per slot nagel nieuw en enige gewenning hoort daarbij. Ik heb geen last van mijn knieën voor als dat met het inkorten van de neuspijp naar boven komt drijven.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#7 Bericht door fcapri »

magneet ring op de trapas zelf? zoals bij ebikes

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Montage magneet op de crank

#8 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef: wo 08 nov 2023, 10:37 magneet ring op de trapas zelf? zoals bij ebikes
Ik heb een Garmin Montana 680t en daar moet de sensor mee samenwerken. Het blijkt dat de ANT+ niet helemaal compatibel is met de huidig gehanteerde ANT+, dus een modernere opnemer van Garmin zelf werkt al niet, andere merken zijn nagenoeg niet leverbaar in mijn woonplaats (laat staan dat er een winkel is met die handel) en ik moet het van te voren wel uitproberen. Ik heb nu een werkende oplossing gemaakt, je ziet het haast niet op de fiets. Zie eerdere reacties bovenaan.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie