Op de fietsbabbel van de Fietsersbond hoorde ik van de week dat er toch echt werk gemaakt wordt van een nieuwe wegcode zodat alle lapmiddeltjes fatsoenlijk worden verwerkt, zonder dat ze tegenstrijdigheden of onduidelijkheden teweegbrengen.
Wies Calles gaf aan dat hij ook met een kritisch oog naar de vernieuwing kijkt, oa op vlak van ligfietsen/belomobielen maar alle hulp was welkom.
Daar lanceer ik graag een oproep naar welke aanpassingen jullie er graag zouden in zien terugkomen en tegelijk een oproep om dit ook via de gemeentes/stadsdiensten et spelen want ook zij zullen bevraagd worden.(schepen van mobiliteit)
Enkele voorbijgestreefde dingen die ik alvast kan oplijsten:
- reflectors op pedalen moeten zichtbaar zijn van voor en achter (hopeloos in een velomobiel, cargofiets en ligfiets)
- wielen met reflectoren of banden met reflector verplicht: even onzichtbaar bij gesloten wielkasten
- verplichting van een voorrem en achterrem te hebben
- verplicht op het fietspad: zelfs voor speed pedelecs en gewone (lig)fietsen is het soms veiliger op de rijbaan dan op een fietspad naast opritten en parkeerplaatsen, laat staan voor een velomobiel: kiezen in functie van veiligheid/snelheid graag!
- breedte van fietskarren is gelimiteerd tot de breedte van de fiets
- niet mogen parkeren op autoparkeerplaats
- verplicht rechts te houden ipv zoals motorrijders het rijvak te mogen opeisen (veiliger want eerder opgemerkt door een achterligger die jou achterligger wilt inhalen, en verplichting van op het andere vak te rijden bij voorbijsteken ipv door het gaatje proberen te wurmen.
Verder nog wat qua weginrichting (ook dat staat gedeeltelijk in de wegcode, zij het een ander KB)
- dubbelrichtingfietpad overal markeren met middenstreepjes
- meer dan de huidige 5m objectvrije kruispunten (tot bepaalde hoogte) (handhaving op bestaande regel ook)
- minder bedelknopjes, meer automatische detective, indien bedelknopjes: op een bereikbare plaats zonder dat er voeten worden geamputeerd
- verkeerslicht voor fietsers op ooghoogte en/of met herhaling op de overkant (moet helaas europees gergeld worden)
Denken jullie nog aan iets? Ongetwijfeld wel! Ik hoor het graag hieronder