extra gewicht.
mijn alleweder weegt iets van 46kg, ik ook tegen de 90kg. dat is 130kg dat je naar boven moet duwen en dat voel je.
mijn MTB is iets van 16kg.
als je het wil testen, neem dan iemand mee op je bagagerek/kinderzitje en ga eens bergop.
bij een bukfiets duw je de pedalen omlaag en kan je aan je stuur trekken.
Bij een ligfiets duw je vooruit en moet je met de rug duwen tegen je zitje. je kan met je handen niks bijduwen, en je kan ook niet recht op de pedalen gaan staan.
het zijn ook iets of wat andere spieren dat je nodig hebt,, bij het beginnen met een ligfiets, ga je merken dat je de eerste weken trager bent.
t heeft ook voordelen hoor, bij bergaf heb je extra gewicht die je laat versnellen omlaag

, en door de veel betere aerodynamica ga je dan ook sneller en langer uitbollen.
ik rijd vaak langs kruishoutem en als ik daar bergaf ga richting waregem, met wind op kop (4-5Bf), dan moet ik op de pedalen duwen om 22km/h aan te houden met een bukfiets.
met de alleweder bol ik 25-30, en als ik bijtrap ga ik zo 45.
zonder wind op kop ga ik 60 bergaf met de ligfiets (top ligt in de 70km/h).
op een normale baan ga ik met een bukfiets een goeie 23-24 met wind achter, en 16-18 met wind op kop.
met een ligfiets doe ik op diezelfde baan een 33-38 met wind achter, en 24-26 met wind op kop.
maar, door het hoge gewicht van de fiets, neem ik wel een ander traject zodat ik geen bergop doe. ik rijd nu 31km enkel ipv 26km binnendoor met bergop. dit maakt dat ik er toch nog evenlang over doe, maar wel meer fietsvergoeding krijg.
als jij ook veel bergop moet doen, raad ik toch ondersteuning aan, zodat je fris bovenkomt. ik kom helemaal uitgeput en bezweet op de berg aan, en heb geen kracht meer om te versnellen in bergaf