Pagina 1 van 2

Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: do 20 dec 2018, 16:21
door Ares
Omdat ik wel eens benieuw was naar de aerodynamische eigenschappen van de verschillende velomobielen, lijkt er niets zo goed als ze in een windtunnel te testen en de resultaten te vergelijken. Na contact opgenomen te hebben met flanders' bike valley, heb ik een prijs per velomobiel kunnen afspreken. Deze prijs geldt als er minstens 3 modellen getest worden. Ze zouden getest worden aan 2 windsnelheden en onder 2 verschillende hoeken met een berijder in de fiets.

Fietser.be en emvelomobiel vonden dit een leuk initiatief en willen gerust meehelpen. Via hen kan ik al aan een aantal modellen geraken.
De modellen waar ik zelf aan dacht zijn:

Quest (emvelomobiel?)
Quest XS (ikzelf)
Strada (Donkeychote)
DF (emvelomobiel?)
DFXL (Dennis?)
WAW (fietser.be)
Orca (fietser.be of Jan? :wink: )
Quattrovelo (fietser.be)
Milan SL (fietser.be)
Milan GT (?)
Alpha 7 (?) (iemand die in contact staat met daniel?)
Mango (Gert-Jan? :wink: )
Alleweder (?)
Sunrider (?)
Hilgo (?)

Nu, ik zou na het samenstellen van de keuzelijst een poll houden op een facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/115024628543289/ om hieruit de testvolgorde te bepalen.
Omdat ik dit niet zelf kan ophoesten en er misschien nog wel interesse zou zijn vanuit de community, zou ik een crowdfunding starten om te zien tot waar we onze lijst kunnen afwerken.

Mijn vraag aan jullie:
- Zijn er nog modellen die ik vergeten ben die in aanmerking zouden kunnen komen?
- Ken je iemand die met een fiets rijdt waar nog een vraagteken bij staat?
- Zijn er mensen die al ervaring hebben met crowdfunding? (liefst met internationale betaalmogelijkheden)

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: do 20 dec 2018, 19:59
door bicky
mooi initiatief.
Wat kost dat zo? als je niet openbaar wil/mag plaatsen mag je ook pm sturen.

Wat mij ook interessant ook interessant lijkt is verschillende configuraties testen.
met schuimdeksel / tourkap / dikke banden ...
Dat moet natuurlijk niet voor iedere fiets?

ik zou zeker intercitybike, velomobiel.nl, sinner contacteren voor eventuele sponsoring.

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: do 20 dec 2018, 20:16
door Ares
Denk niet dat het een publiek geheim is, transparantie is bij crowdfunding wel op z'n plaats. Het is niet mijn bedoeling er iets aan over te houden.
Er wordt €150 exclusief btw gerekend per velomobiel. Dit is met de 2 snelheden en 2 hoeken. 4 metingen dus. Elke extra factor zal weer extra kosten met zich meebrengen. Leuk is misschien wel bij 1 snelheid en 1 hoek ook eens cabrio te testen. Of effectief het verschil van een minivizier te zien. Er staat nog niks vast momenteel. Ik kan met voorstellen die ik hier krijg nog eens naar de prijs laten kijken met een eventuele extra optie.

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: do 20 dec 2018, 22:28
door janV
Ik peins als ge daar aan begint dat ge een plan moet hebben en grosso moto
1. voorbereiden: goed moet weten wat ge gaat doen_bvb. hebben dikke banden invloed
2. testen himself
3. interpretatie vd resultaten_wat kan verbeterd worden (om de twee dagen waxen en oppollieren :lol: )

Voor 2 al goe bezig en da weet ge al wat dat kost

Bij die bike dinges, daar lopen bekwame areo-ingeniers rond die gaan u vooraf al perfect kunnen vertellen wat zin heeft om te testen en wat niet, das dus pnt 1.

Pnt 3, dan gaat ge opnieuw moeten babbelen met die aro-ing

Voelde me al komen, die aero-ing gaat dat nie voor niks doen _tenzij die mss ook met zo n dinges rijdt :D

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 18:44
door crash-quest-dummy
Fijn initiatief.
crowdfunding opzetten lijkt een interessant idee : ik zou meedoen.
het testen van de huidige modellen is nuttig voor de verkopers en velonauten in spé of velonauten die nog niet aan hun N+1 zitten.
voor ons velonauten die al een velomobiel hebben lijkt de invloed van opties op bestaande fietsen interessanter :

open versus regendek
schermpje
kap
fietshelm
spoiler aan de oren tegen rijwindkabaal
dikke banden
wieldoekjes, wieldeksels, strips voor open wielkasten
strips deflectors aan voetengaten
een gewaxte fiets
stormstrip
...

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 22:29
door Helen
janV schreef: do 20 dec 2018, 22:281. voorbereiden: goed moet weten wat ge gaat doen_bvb. hebben dikke banden invloed
Het effect van dikke banden (of zelfs platte banden) is verwaarloosbaar in een windtunnel.
De fiets staat stil.

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: za 22 dec 2018, 0:23
door janV
Helen schreef: vr 21 dec 2018, 22:29
janV schreef: do 20 dec 2018, 22:281. voorbereiden: goed moet weten wat ge gaat doen_bvb. hebben dikke banden invloed
Het effect van dikke banden (of zelfs platte banden) is verwaarloosbaar in een windtunnel.
De fiets staat stil.
tja, toont nog maar es aan hoe dificil aerodynamica is en dat ge bij specialisten -areospace engineers- terecht moet dus bij die kerels van bike valley of TU Delft , daar worden die areo-ing. gemaakt ofwel unif Leuven die hebben ook wa volk die zich daar mee bezig houden_hebben mee de belgische zonnewagen ontwpen en die pakte dit jaar de goude plak in de solaircar race.

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: za 22 dec 2018, 10:15
door Ares
Die verschillende aanpassingen (minivisier, toerkap e.d.) kan ik misschien mee in de poll steken.
Draaiende wielen zou optimaal zijn. Het effect hiervan zou groter zijn bij open wielkasten dan bij gesloten wielkasten. Dus als de wielen toch stilstaan, is het verschil tijdens het fietsen nog groter. De foto's van metingen die ik zie met koersfietsen is ook rechtstaand tussen klemmen. De benen maken zelfs geen omwentelingen dan.
Gisteren heb ik toch de velomobielbouwers (en Wim Schermer) aangeschreven. Zij kunnen hun eigen model (of accessoires) sowieso al in aanmerking laten komen om te testen als zij hiervoor de kosten op zich nemen. Ze kunnen dan kiezen of ze zelf het model aanleveren of we er zelf een zoeken. Sinnerbikes leek al geïnteresseerd, ik wacht nog op antwoord van de anderen. Hopelijk heeft m'n collega m'n brief snel vertaald naar het Duits zodat ik ook Rädarwerk en Daniël Fenn kan aanschrijven. Marcel Graber (A7 eigenaar die trans am mee reed) vond het ook al een leuk project. Hij is benieuwd naar het verschil tussen de nieuwe mk5 en z'n A7.
Tot nu toe enkel positieve en constructieve reacties, leuk! :)
Wordt vervolgd

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: za 22 dec 2018, 15:25
door maarten
Ik mis de strada in het rijtje...

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: za 22 dec 2018, 21:23
door Ares
maarten schreef: za 22 dec 2018, 15:25 Ik mis de strada in het rijtje...
Groot gelijk! Nu niet meer :)

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: za 22 dec 2018, 21:28
door Donkeychote
Ik dacht ook net te zeggen dat ik de strada mis. Als je er van de fabrikanten geen ter beschikking krijgt, stel ik die van mij wel kandidaat :)

Ik ben zeker te vinden om mee te doen voor een crowdfunding actie. Ik heb mij al vaak afgevraagd of iets dergelijks al eens is gebeurd, om met harde cijfers te kunnen zien hoe groot het verschil eigenlijk is.

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: ma 24 dec 2018, 6:04
door Ares
Daniël heeft gezegd om met de 'After7' aanwezig te zullen zijn. Olé :)

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 15:22
door crash-quest-dummy
Wat kost die windtunnel per uur ?

Zorg voor eigen foto/filmploeg.
Vooral ook de media inschakelen.
(TV type iedereen beroemd, de ideale wereld, ... ? item in nieuw programma ? lijst met productie huizen : http://voftp.be/leden (geen idee welke productiehuizen er in Nederland actief zijn))

kadootje aan de deelnemende crowd : bezoek aan de windtunnel in actie koppelbaar aan een event : een velomobiel instapdag ? vb ergens langs het albert kanaal ?

(Heb je nog een wind-tunnel-quest-dummy nodig ?)

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 9:40
door DennisTheMenace
Ik zie dat ik al in de lijst sta met een DF-xl, hoewel ik er (nog) geen heb :D Maar vermoedelijk zal ik inderdaad wel aanwezig kunnen zijn tegen dat het zover is :wink:
Als ik de bestelwagen van het werk kan lenen, kan ik eventueel ook een quest meebrengen.
Ik heb al wat ervaring met windtunnel tests en ik zou toch aanraden om eerst eens met die mannen te bespreken hoe ze zo'n fiets gaan monteren. Normaal gezien wordt het object vast bevestigd aan een meetunit en als je resultaten onderling wil vergelijken, kies je best een methode die compatibel is tussen alle fietsen. Ik weet niet of het volstaat om de velomobiel in de tunnel te parkeren. In ons geval is er een speciale adapter gelast waarop ons object werd vastgeschroefd.

Re: Velomobiel in windtunnel

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 9:44
door Ares
Zij spraken van een berijder in de fiets te plaatsen. Dat lijkt me wel stevig genoeg, niet? Ik noteerde jou maar al als chinese vrijwilliger

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk