Pagina 1 van 2

Ligfiets speedelec

Geplaatst: di 23 jan 2018, 9:13
door Wouter D
We zaten bij fcapri.... Om topicvervuiling tegen te gaan even een nieuw onderwerp

...
Misschien kunnen we het forum voor leegloop behoeden door een vakje bij te maken voor speedelecs :lol: :mrgreen:
Ik vraag me af of speedelec ligfiets wettelijk haalbaar
Met ligfiets bedoel ik in dit geval de tweewieler. De trike en velomobiel komen al uitgebreid aan bod op dit forum.

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: di 23 jan 2018, 20:16
door CapoJan
Eerste administratief probleem: een speedpedelec moet volgens onze wetgeving beschikken over een COC (certificaat van conformiteit). De grootste kans op dergelijke machines, vermoed ik, maak je bij de Duitse fabrikanten. Quick check bij HP Velotechnik: niet mogelijk. Enkel de Scorpion bestaat in speedpedelec uitvoering en da's een trike.

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 14:53
door paulheyndrickx
CapoJan schreef: di 23 jan 2018, 20:16 Enkel de Scorpion bestaat in speedpedelec uitvoering en da's een trike.
Streetlegal in België? Ik dacht dat speedelecs per definitie tweewielers waren?

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 16:34
door CapoJan
paulheyndrickx schreef: wo 24 jan 2018, 14:53
CapoJan schreef: di 23 jan 2018, 20:16 Enkel de Scorpion bestaat in speedpedelec uitvoering en da's een trike.
Streetlegal in België? Ik dacht dat speedelecs per definitie tweewielers waren?
Ha, dan komen we weer terecht bij het verhaal van die snelle velomobiel, die volgens de politierechtbank wel legaal was omdat rijwielen (met uitzondering van tweewielers) volgens de Europese wetgeving in een andere categorie thuishoren (iets met aantal wielen en zithoogte). Een Scorpion Speedpedelec zou volgens die interpretatie gewoon een pedelec blijven. Maar: daar gaat de discussie niet om. Het gaat puur om speedpedelecs, dus tweewielers.

De informatie is tamelijk overzichtelijk in de tabel van de FOD Mobiliteit. Scroll vooral naar helemaal onderaan, waar de definitie van een speedpedelec staat.
Voor een COC moet de fabrikant of invoerder instaan. Ik heb begrepen dat zoiets geen goedkope zaak is. De invoerder moet dus afwegen of de kosten opwegen tegen de eventuele verkopen. Ik heb de indruk dat veel ligfietsers iets hebben tegen ondersteuning, dus de markt is heel erg klein. Bijgevolg: indien geen COC, dan is die snelle tweewieler illegaal.
Waarschijnlijk is het ingewikkelder dan dat, maar dit is tot hoever mijn kennis rijkt.

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 23:05
door Wouter D
Dan is het blijkbaar beter een niet-gehomologeerde niet-geregistreerde SLF te maken en hopen dat ze je niet tegenhouden 😊

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: do 25 jan 2018, 13:07
door CapoJan
Wouter (spruitje) schreef: wo 24 jan 2018, 23:05 Dan is het blijkbaar beter een niet-gehomologeerde niet-geregistreerde SLF te maken en hopen dat ze je niet tegenhouden 😊
Dat is alleszins veel makkelijker. Je neemt een standaard ligfiets, bestelt wat spullen in China, monteert die op de fiets en 't is klaar. Zo lang er niets gebeurt, kan het geen kwaad. Mocht je een ongeval krijgen (met of zonder tegenpartij) en de verzekering komt erachter, dan zal je pas problemen hebben.

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: do 25 jan 2018, 13:57
door paulheyndrickx
"13. Hoeveel wielen kan een rijwiel met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerd rijwiel of een speed pedelec hebben?
Rijwielen met elektrische hulpmotor en gemotoriseerde rijwielen kunnen 2 of meer wielen hebben. Speed pedelecs mogen slechts 2 wielen hebben."
zegt de pagina waar Capojan naar verwijst.

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: do 25 jan 2018, 15:43
door Helen
De Fietsersbond afdeling Temse heeft een heel interessant document geschreven: http://www.fietsersbond.be/nieuws/onze- ... r-fietsers

Hierin wordt gedetailleerd en met verduidelijkende tekst, uitgelegd wat de verschillende teksten in de wegcode concreet betekenen voor fietsers, speed pedelecs, velomobielen etc.

Dit document wordt ook up to date gehouden, de laatste versie dateert van 3/1/2018!

Ik ga het de komende dagen eens doorspitten om er voor de wielertoeristenclub een artikeltje over te schrijven met de meest opvallende dingen die we misschien niet wisten.

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: di 30 jan 2018, 13:08
door KarelJ
Helen schreef: do 25 jan 2018, 15:43 De Fietsersbond afdeling Temse heeft een heel interessant document geschreven: http://www.fietsersbond.be/nieuws/onze- ... r-fietsers
Inderdaad interessant! Bedankt voor de link!
Eigenlijk zou een dergelijke analyse voldoende moeten zijn om:
- bij het bevoegde ministerie actie uit te lokken (aanpassen wetgeving, ...)
- bij elke rechtszaak rond plaats van fietser op de weg, ... een onmiddellijke vrijspraak uit te spreken (wegens onduidelijke regels)

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Kan een ligfiets speedpedelec zijn/worden?
Volgens mij wel (bij een 2-wielige ligfiets). De verplichting tot nummerplaat is uitgesteld naar het einde van dit jaar en wel om volgende reden:
als je geen COC van jouw fiets hebt/kan krijgen, dan moet je de fiets door de politie laten "keuren" tot speed pedelec. Doordat de politie hiervoor niet klaar is (weten niet wat ze exact moeten nakijken, hebben er geen procedure/opleiding voor gekregen) wordt de verplichting tot nummerplaat uitgesteld naar december 2018. Ik ga er van uit dat je tegen het einde van dit jaar een ligfiets als speedpedelec kan laten goedkeuren bij de politie (mits voldoen aan de voorwaarden (ondersteuning valt weg boven 45 km/u, licht moet altijd branden, remlicht mogelijks ook verplicht (een collega z'n speedpedelec wordt teruggeroepen door de fabrikant om een remlicht, ... te plaatsen), ....)

Ik blijf het trouwens stom vinden dat in België een 3-wieler geen speedpedelec kan worden (in Nederland, Duitsland, ... kan dit immers wel). Nu blijven we afhangen van vage regels rond rijwielen (3/4-wielers), Europese richtlijnen, ... om een velomobiel tot 45 km/u te laten ondersteunen en al of niet op de weg te rijden. De rechtsspraak staat hierin tot nu toe aan onze kant (maar doordat nu expliciet in de Belgische wetgeving staat dat een speedpedelec 2 wielen moet hebben, vrees ik dat vorige uitspraken van rechters niet 100% meer relevant zijn). Een duidelijke wetgeving die het toelaat (zoals in de andere Europese landen), zou veel handiger zijn.

Mijn collega werd enkele dagen geleden met z'n speedpedelec langs de kant gezet door de politie. Zij hebben hem gezegd dat de nummerplaat vanaf december zal verplicht zijn en dat ze vanaf dan veel controles gaan doen. Ik vrees dat we vanaf dan met de velomobiel (al of niet met ondersteuningsmotor) veel langs de kant gaan gezet worden...

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: di 30 jan 2018, 15:38
door Wouter D
Lex, heeft een nrplaat op zijn was. Of hij geregistreerd is en correct aangevraagd/verkregen.... Is mogelijk een andere zaak 8) :lol:

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: di 30 jan 2018, 15:59
door bicky
KarelJ schreef: di 30 jan 2018, 13:08Mijn collega werd enkele dagen geleden met z'n speedpedelec langs de kant gezet door de politie. Zij hebben hem gezegd dat de nummerplaat vanaf december zal verplicht zijn en dat ze vanaf dan veel controles gaan doen. Ik vrees dat we vanaf dan met de velomobiel (al of niet met ondersteuningsmotor) veel langs de kant gaan gezet worden...
Controles door politie :lol:

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: wo 31 jan 2018, 12:55
door rik

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 13:35
door Patrick Vanmechelen
Ik heb sinds vorig zomer een tweedehands trice Azub Tricon, waar de vorige eigenaar elektrische ondersteuning op heeft gemonteerd. Ik heb bij de FOD mobiliteit geïnformeerd of het mogelijk was mij in regel te stellen (inschrijving, nummerplaat, verzekering,..) zonder uiteraard over een COC te beschikken.
Antwoord: 'Jammer, maar helaas is dat nog niet mogelijk, omdat er voor dit type voertuigen nog geen homologatiecriteria zijn...'
Sindsdien geen nieuws.. Wat het ooit zou betekenen als ze mij aan de kant zetten is dus vermoedelijk een loterij ??? :?:
Patrick

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 18:04
door Ares
Patrick Vanmechelen schreef:Ik heb sinds vorig zomer een tweedehands trice Azub Tricon, waar de vorige eigenaar elektrische ondersteuning op heeft gemonteerd. Ik heb bij de FOD mobiliteit geïnformeerd of het mogelijk was mij in regel te stellen (inschrijving, nummerplaat, verzekering,..) zonder uiteraard over een COC te beschikken.
Antwoord: 'Jammer, maar helaas is dat nog niet mogelijk, omdat er voor dit type voertuigen nog geen homologatiecriteria zijn...'
Sindsdien geen nieuws.. Wat het ooit zou betekenen als ze mij aan de kant zetten is dus vermoedelijk een loterij ??? :?:
Patrick
Advocaat van de duivel: "Mag je dan überhaupt wel gebruik maken van de openbare weg?"

Re: Ligfiets speedelec

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 23:06
door Brechtix
Je bent toch zelf ook niet gehomologeerd, en je fiets ook niet - en toch mag je op de openbare weg.
Homologatiecriteria voor trikes gaan er (m.i.) ook niet komen vanwege EU2013/168.