Pagina 4 van 4

Re: cranklengte

Geplaatst: di 11 okt 2022, 23:16
door janV
fcapri schreef: di 11 okt 2022, 10:27 2de blad vooraan steken voor bergop? dat deed ik destijds ook met die 56 naast mijn 70blad (kan je uw voorstellen, een 50kg zware alleweder met 70T en 28T bergop zeulen).
welke snelheid start je de bergop? misschien dat je van in het begin lichter moet schakelen zodat je de hele bergop aan dezelfde cadans kan doen? volgens mij zakt de snelheid te snel waarbij het schakelen net achter loopt en de cadans teveel instuikt.
5km/h bergop is extreem, ik zat in het ergste geval aan 7km/h met een cadans van rond de 20. heb kettingbladen geplooid, kettingen uit elkaar getrokken, zelfgemaakte cranks aan de lasnaden laten afbreken...
tot zelf de houder van de crankas getorst http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN1885.JPG
ik heb nog altijd ne triple steken en achter 8 speed 12/25 (old fashion) is wel ne open ligger, onderaan brug of helling gaat die vooraan steevast op de 30T en tijdens het klimmen schakel ik achteraan zodat ik cadans blijf behouden en snelheid niet te ver wegzakt _ kijk es nr de schakelverhouding: de uwe MTB 1,077(56/52), 1,273(56/44), 1,514 (...), 1,75 en the old fashion way /, 1,2 (30/25), 1,3 (30/23), 1,43
@helen, spreek er es mee uwen huis- (of ne sport)arts over _ ik heb ook ooit problemen gehad aan knie, ik moest laten rusten en ontsekingsremmers nemen, gelukkig is het daarbij gebleven en hoefde ik geen cortisonespuit of operatie. Na rustperiode van enkele maanden langzaam terug opbouwen en geen groot verzet meer _ de 52T daar komt hem nog mr hoogst zelden meer op (maar kan ook met mijn leeftijd te maken hebben :lol:)

Re: cranklengte

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 8:43
door fcapri
ik rijd enkel nog met een 70T tandwiel vooraan, en geloof dat mijn nexus naaf nu een 16T tandwieltje heeft achteraan (origineel denk ik 19). heb dan ook nietveel bergop meer en rijd behoorlijk snel. bafang middenmotor helpt natuurlijk ook, al zit die zijn ondersteuning in de verkeerde cadans
Helen schreef: di 11 okt 2022, 10:20 Qua tandwielverhouding heb ik deze configuratie:
Vooraan 56T
Cassette 11-52 (12 speed)
Veel "kleiner" bestaat er niet denk ik.
met een 11-52 heb je 473% bereik

een dubbel blad vooraan (44-56) samen met een 8speed achteraan levert je al 509% bereik op
een rohloff met 1 blad heeft 526% bereik
normaal zou 473% toch voldoende moeten zijn. ik had maar 234% met mijn shimano megarange (14-34) op 70T voorblad.
met mijn dubbelblad 56-70 en shimano megarange kwam ik op 305%, probleem was de stap 34 naar 24 die te groot was,
heb dan nexus naafversnelling gestoken en daar had ik 385% met betere spreiding tussen de versnellingen. ook al is het rendement van zo een nexus een pak minder dan derailleur, het rijd veel beter en sneller. vooral ook dat de single speed ketting amper onderhoud vraagt want heb geen derailleur die alle vuil meeschept van de straat. met single blad op nexus zit ik op 306% en nu ik die zware bergop in gavere niet meer heb, rijd ik nooit meer op het dubbel blad.

wat voor helling is het waar je zo problemen mee hebt? het is misschien TE stijl om zomaar te nemen. toen ik naar kmi ging in ukkel, heb ik ook kettingen en achterwielspaken gebroken van mijn vouwfietsje omdat de bergop gewoon op sommige stukken te erg was.
met kortere cranks ga je de knie misschien wat ontlasten, maar bergop ga je niet meer geraken dan

Re: cranklengte

Geplaatst: di 01 nov 2022, 21:17
door fujin
Ik ben even aan het kijken. Mijn Quest heeft 30 kleinste voortandwiel, achter 32. Dat is dus een overbrenging van 0.94. Helen's configuratie 56-52 heeft een overbrenging van 1.08. Mijne is dus 12% kleiner. Dat kan in Brussel net het verschil maken. Ik ga niet hard, maar hoef niet te stoempen.
Voor heb ik een tripple steken 30-42-53. Op langere tochten gebruik ik het liefst het middenblad.
Het grote alleen bij bergaf of storm in de rug.

Re: cranklengte

Geplaatst: zo 06 nov 2022, 15:13
door Helen
Et voilà, na mijn eerste 100 km met mijn 140mm crankjes kan ik alleen maar superenthousiast zijn!!
Heerlijk gewoon, het voelt nu echt goed.

Nadeel: ik begin voor mijn andere fietsen ook te dromen van kortere cranks, zo vallen we weer in kosten.
Op de WAW staan er nu 155mm, op mijn koersfiets klassieke 175mm cranks.

Sorry voor iedereen die over tandwielverhoudingen begonnen is, het gaat echt om de kniehoek die te klein wordt bij de combinatie van korte benen en lange cranks.

Cfr https://www.bicycling.com/nl/gezondheid ... -kniepijn/:
'Een zadel dat te laag staat, zal ervoor zorgen dat de hoek in je knie te krap wordt op het hoogste punt, waardoor de dwarskracht die de knieschijf tegen het dijbeen drukt groter wordt. Dat vergroot de kans op een peesontsteking en overbelasting in het kraakbeen achter de knieschijf', vertelt Veal. 'Ook wanneer de lengte van de pedaalarmen te groot is voor je beenlengte, krijgt het kniegewricht te weinig ruimte op het hoogste punt.'

Re: cranklengte

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 14:42
door Kimmeke
Nadeel: ik begin voor mijn andere fietsen ook te dromen van kortere cranks, zo vallen we weer in kosten.
Op mijn open 2 wieler ligfiets heb ik kunnen wisselen van 175 naar 155mm (2de hands gekocht van een ander forum lid).
In mijn 2de hands Quest XS zitten aluminium 175 mm cranks. -> Veel te lang voor mijn korte benen dus als test gat bijgeboord naar 145mm en draadtap bij fietsmaker even mogen lenen. In dat Aluminium tappen viel best mee. Nu zo wat 3 jaar later houd dit nog steeds stand. Ik moet wel niet zoveel hellingen doen en trap meestal rond de 95 tr/min

Re: cranklengte

Geplaatst: do 29 aug 2024, 14:45
door Helen
Update: nog steeds heel happy met de 140mm cranks op de Alpha7.

De koersfiets daarentegen: de 170 of 175mm begon op mijn systeem te werken. Vanwege de veel te grote beweging die ik moet maken met mijn kortere benen (molenwieken), is het moeilijk een hogere cadans te hebben. Verder is er het lange dode punt bovenaan, vooraleer ik kracht kan zetten. Mijn knieën zijn veel te hard gebogen op het hoogste punt. Mijn knieën doen pijn als ik in die houding kracht moet zetten. Daarom moet ik bij elke helling of brug rechtstaan op de trappers, en kan dan nog niet mee.
(Het verschil tussen een diepe squat of een lichte squat voel je echt wel in je knieën)

Ik was het beu. Ben langs een aantal fietsenmakers gegaan met de vraag om korte cranks (155mm om conservatief te blijven). Ze lachten me uit en begonnen te mansplainen :roll:

Ten lange leste heb ik gevraagd aan Peter Coppens (VeloCars) of hij op mijn koersfietske 155mm cranks kon plaatsen. Ja dat kon!
Na de eerste testrit werd ik van mijn sokken geblazen. Kniepijn weg, ik kon nu bergop rijden zonder direct op de trappers te moeten staan. En die brug waar ik traditiegetrouw vooraan de groep begon, en 100m achter de groep eindigde? Met korte cranks bleef ik gewoon mee in de groep.
Ik heb vorige week een rit van 210 km gedaan, daar had ik eerder niet aan moeten denken. Comfortabeler zithouding én aerodynamischer!

Nu rij ik dus met een alu fietsje van 20 jaar oud zoveel beter dan op mijn nieuwere fiets.
Korte. Cranks. Zijn. De. Essentie.

Eigenlijk is het absurd, de framematen zijn ongeveer in verhouding met iemands lichaamslengte.
Waarom is de cranklengte niet in verhouding???
Volgens mij is er een ideale kniehoek en heuphoek, ongeacht de lengte van iemands benen.
De cranklengte moet dus ongeveer in verhouding zijn met de beenlengte.
Uiteraard kan je dit verfijnen, rekening houden met bovenbeenlengte, heupflexibliteit, terrein, eerder tijdrit of triatlon enz.

Het feit dat dit totaal niet het geval is, is misdadig tegenover kleinere mensen. Vrouwen in het bijzonder.
Ik sta op de barricaden :twisted:

Dit artikel bespreekt de impact van cranklengte het best en meest correct:
https://www.optimalcyclingenfysio.nl/bl ... en-dachten

Re: cranklengte

Geplaatst: do 29 aug 2024, 20:30
door Maddox
oeps

Re: cranklengte

Geplaatst: do 29 aug 2024, 20:41
door bicky
heb het ook altijd vreemd gevonden dat korte cranks zo moeilijk te vinden zijn.

Re: cranklengte

Geplaatst: vr 30 aug 2024, 9:35
door Wim -de roetsende
Helen schreef: do 29 aug 2024, 14:45 Update: nog steeds heel happy met de 140mm cranks op de Alpha7.


Ten lange leste heb ik gevraagd aan Peter Coppens (VeloCars) of hij op mijn koersfietske 155mm cranks kon plaatsen. Ja dat kon!
Je hebt helemaal gelijk.

Toen ik mijn eerste vm kocht, een Mango, vroeg Ymte welke maat cranks ik wilde.

Ik vroeg: Wat heb jij?
Hij zei: 170mm.
Ik zei (kijkende naar zijn enorm lange benen die tot voorbij mijn heupen kwamen): Doe mij dan maar iets korter.

In de XS en de DF had ik ook 155m.

In de Milan heb ik nu 140mm, maar als het zou passen zou ik toch liever 155mm willen hebben. Die passen mij het beste.

Op de CHR heb ik ook weer 155mm. Speciaal door Bram Moens voor mij op maat gemaakt van een 170mm crankstel.


Mocht je Peter Coppens nog een keer zien, doe hem dan de groeten van mij.

Re: cranklengte

Geplaatst: vr 30 aug 2024, 9:55
door Helen
Wim -de roetsende schreef: vr 30 aug 2024, 9:35 Mocht je Peter Coppens nog een keer zien, doe hem dan de groeten van mij.
Doe ik! (Als hij het hier zelf al niet leest, natuurlijk :-))