Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#46 Bericht door aiai »

He Capojan,

De koplamp(en) zijn bij mij in orde. Er hangt nu een Philips Saferide Pedelec 80 lux in. De tweede zal een dezer dagen afgeleverd worden. Ik wil ze nog wel optimaliseren wat betreft ophanging.

Bij Optitune.nl heb ik al richtingaanwijzers voor en achter op het oog + breedtelichtjes voor voor en achter.

Knipperlichten voorzijde:
http://www.optitune.nl/verlichting/knip ... ht-starcap

Knipperlichten achterzijde (twijfel ik nog over): http://www.optitune.nl/verlichting/knip ... clear-lens

Breedtelichten voor:
http://www.optitune.nl/verlichting/dive ... ilver-7734

Breedtelichten achter:
http://www.optitune.nl/verlichting/knip ... rder=price

Ik denk er ook over om de lampjes die ik als breedtelichten voor wil gaan gebruiken als interieurlampje(s) aan te schaffen. Erg prettig om in donker licht in je bakkie te kunnen hebben.

Over het achterlicht twijfel ik nog het meeste....
http://www.optitune.nl/verlichting/acht ... fin-chroom

Daarnaast nog ff met Flevobike communiceren over andere zetel en velomobieldakje. Arme spaarrekening ;-)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#47 Bericht door aiai »

Enige tijd geleden heb ik fietser.be een mail gestuurd met de vraag om informatie over hun spiegels met richtingaanwijzers en breedtelichten. Die zou ik, zo mogelijk, op mijn Alleweder willen plaatsen (ik heb nu spiegels via velomobiel.nl, zonder lichtjes....).

Bij fietser zijn ze natuurlijk druk met allerhande fietsen, minder met mail. Wat is jullie ervaring voor wat betreft mail contact? Nog wat geduld hebben of wat sneller een herinnering posten?

Vanaf de buitenste ring van Gent (Haarlem) is het best een end, dus ik fiets liever niet voor niets "even" op en neer ;-) Maar ik zou het mooi vinden om van mijn Alleweder een allegaartje van velomobielonderdelen te maken (Flevobike, Alligt, Velomobiel.nl en dan ook Fietser!).

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2571
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#48 Bericht door CapoJan »

Stuur Brecht even een herinnering.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#49 Bericht door Wouter D »

mijn ervaring met de meeste (lig)fietshandelaren, bellen is nagenoeg de beste manier voor een snelle service, de meeste hebben een mailachterstand van enkele weken en als je dan nog door de spam-filter raakte, kan je antwoord krijgen

de bellen is zekerder
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#50 Bericht door aiai »

Tips voor goede goggles?

Ik ben brildragend en dat combineert niet lekker met neerslag, vooral fijne motregen of lichte buitjes.
Ik heb nu een goedkope ski bril. Maar die is wat donkerder (ik heb de lichtste variant genomen) en ventileert niet afdoende (alsnog een natte bril, maar dan beslagen...) en de neerslag blijft op de skibril liggen (het water wordt er door de rijwind niet afgeblazen).

Ik heb al eens naar ouderwetse motor brillen zitten kijken, maar daar past niet altijd een bril onder (ik kan ook zonder bril fietsen, maar liever met).

Bij Rose verkopen ze ook goggles, maar ook daar verwacht ik dat de neerslag er niet afgeblazen wordt.

Wat ik dus zoek is een skibril/goggle/motorbril die over een gewone bril past, gewoon doorzichtig is, goed ventileert en waar neerslag door de rijwind afgeblazen wordt (gisteravond schitterende kerstverlichting door tegemoetkomend verkeer in combinatie met vocht op de bril, maar wat je wilt zien zie je niet meer).

Tips? Adviezen? Iemand al sonar of radar in de velomobiel ingebouwd?

Groet,
aiai

PS: Heb Brecht een PB gestuurd. Eerst naar Brecht, maar ik moest Brechtix hebben.... Hoe krijg ik die PB naar Brecht nou weer weg? Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Catrike JoVi
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 22:18
Postcode: 1910
Fiets: M5 Streetlegal
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#51 Bericht door Catrike JoVi »

Voor de pinkers heb ik dit gevonden ...
http://www.amazon.com/gp/product/B007BW ... 9IQP68MWQU

... met afstands-bediening, lijkt me interessant!

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#52 Bericht door crash-quest-dummy »

ga eens een moto winkel binnen :
een motocross bril is een klare skibril.
Dubbel wandige dampen minder snel aan.
ik ben er zelf zeer content van
Stop Fueling Around

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#53 Bericht door aiai »

Mijn Alleweder staat even in Dronten bij Leo Visscher van Alligt.

Ik heb via Marktplaats een stoel, in mijn maat, van een Flevobike Greenmachine gekocht. De oude "doos" van de Alleweder voldoet niet. Die is krom (en ik krijg hem niet recht), dicht aan de rugzijde (een grote plas na uitstijgen) en zit niet echt lekker (niet alleen omdat 'ie krom is).

Leo bouwt de stoel voor mij in. Dat ging me zelf niet lukken, zeker niet op een kwalitatief goede manier.

Ik laat tegelijkertijd een spatbord aan de achterkant monteren, twee profielen om twee Philips Saferides aan de zijkanten (voor de spiegels) te monteren (sorry Brecht, je reactie kwam nadat ik al twee extra koplampen had aangeschaft) en het Flevobike dakje dat ik via dit forum heb aangeschaft. Achterop het staartstuk dat Alligt levert, nog wat verhogen et voila, de Alleweder is flink bijgewerkt.

Bij de oliebollentocht in Tilburg dus te bezichtigen: opgeleukte Alleweder met daarin forum lid van benoorden het Albert kanaal.

Mijn vrouw plaagt me al omdat ik me nu al verheug op het ophalen van de Alleweder met die extra assecoires. Stel je voor een Alleweder met drie Philips Saferides 80 lux aan de voorzijde. Dat wordt helverlicht rondrijden de rest van deze winter (hoe lang zouden die accu's van mij dat trekken.........).

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#54 Bericht door aiai »

Nu Capojan zijn prachtbak heeft opgehaald en her en der in reacties over gewicht wordt gesproken, vraag ik mij af waar je een overzichtelijke lijst kan vinden met specificaties van de meeste velomobielen. Ik vindt het niet tussen alle data van de verzameling electronica die het wereldwijde web vormgeven.

Volgens mij is een oude FAW II iets van 35 kilo. Of is het toch 40? Of toch nog meer?
En wat doet dan een Quest? Een Mango schijnt licht te zijn.

't Lijkt me best praktisch om een lijst met lengte, breedte, hoogte, gewicht, spoorbreedte etc. te hebben. Iemand weet van zo'n lijst?

Inmiddels is mijn FAW weer thuis. Ik hoop vrijdag met dak in Tilburg te arriveren. Dat dakje zit nog niet definitief vast, en de "noodoplossing" moet ik morgen nog even nalopen. Maar ja, kerst, familie en zo meer....

Het Greenmachine/Orca stoeltje zit er in. Geen tijd meer om uit te vogelen hoe ik het zitvlak het beste kan zetten. Dat zal tijdens de Oliebollentocht wel blijken.

Hopelijk lukt het me ook nog om de twee extra koplampen aan te sluiten, dan kan ik lekker "shinen".....

Lijkt me leuk om enkele Gentse Liggers analoog te ontmoeten vrijdag.

Groet,
Aiai.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3872
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#55 Bericht door bicky »

Dit was mijn lijst. Ze is wel 3 jaar oud dus niet meer up to date https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#56 Bericht door aiai »

Snif, niet meer vindbaar (ook niet na verwijderen "date" uit de link).
Misschien toch eens contact met de NSA opnemen, die moeten die data vast ergens hebben rondslingeren.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2571
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#57 Bericht door CapoJan »

Op het Franse liggersforum (velorizontal) stond vroeger een Excelbestand met alle gekende velomobielen met een reeks gegevens erbij. Jammer genoeg vind ik dat ook niet meer.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#58 Bericht door Ronnius »

aiai schreef:Snif, niet meer vindbaar (ook niet na verwijderen "date" uit de link).
https://docs.google.com/spreadsheet/lv? ... =drive_web

Bij mij werkt de link wel (na verwijderen van "date".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3872
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#59 Bericht door bicky »

Ik heb het overzicht eens een update gegeven met de gegevens te vinden op de website van de fabrikant.
Het gewicht is enkel belangrijk als je veel moet klimmen, en dan zou ik eerder voor ondersteuning kiezen.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#60 Bericht door aiai »

Dank! Zal ik mijn oude FAW II eens wegen bij de gemeentewerf. Zit die volgens jullie dichter bij de 35 of dichter bij de 40 kilo.

Gewicht is naast klimmen ook van belang als je veel moet optrekken, zeker vanuit stilstand, op je route. Ik heb denk ik eigenlijk best wat verkeerslichten en voorrangssituaties op mijn routes naar mijn werk. Dat haalt het gemiddelde flink naar beneden. Mijn vermoeden is dat hoe zwaarder de velomobiel, hoe groter dat nadeel is. Maar ik zou er geen tijd aan kunnen koppelen.

Iemand die een gooi kan doen naar gemiddelde kracht fietser x massa x versnelling van 0 naar 35 km/u = zoveel seconden? En dan doe ik dat maal het aantal "stoplichten", en dan weet ik hoeveel tijd ik mag verliezen met omrijden ;-)

@Ronnius: pure tovenarij met die link. Ik begin te vermoeden dat ik de punt achte date niet heb verwijderd.......

PS: dakje zit er met noodoplossing op en ook de drie koplampen zijn op een tijdelijke manier aan de praat gekregen. Straks eens kijken of ik de bak stiekem in de Opel krijg of toch echt weer op het dak moet zetten voor de rit naar Tilburg.

Plaats reactie