indoor / outdoor wedstrijden
- Duckjibepete
- dokter
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op do 23 okt 2008, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
ride to live, live to ride
- Jan.E
- catering
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Contacteer:
Wat de puntentelling betreft Wouter, daar hebben we al meerdere woorden gewisseld. Als je de punten laat meetellen van alle tien de wedstrijden, dan kan dat ook omgekeerd werken. Als je dan om een of andere reden echt eens een keer niet kan komen, dan kan je het meteen vergeten voor het hele seizoen. Om dit te vermijden laten we twee uitslagen vallen.
- Dries
- Helper
- Postcode: 9000
- Fiets: Taifuns
- Contacteer:
Om even terug te komen op het onderwerp; een van de redenen van weinig succes bij wedstrijden lijkt mij dat we er nooit in geslaagd zijn om een kalender vast te leggen die aanduidt hoeveel wedstrijden er het jaar erop gereden worden.
Een andere zaak is dat ligfietswedstrijden redelijk saai waren (het is al redelijk lang geleden dat ik nog zelf gekoerst heb); nauwelijks peletonnetjes, de situatie na 10minuten wedstrijd is meestal grofweg dezelfde als die op het eind van de wedstrijd. De indoor was een poging om variatie in de keet te brengen, ploegentijdritten ook. Een aardige, maar aartsmoeilijke variatie zou een ploegenwedstrijd kunnen zijn waar de laatste van de ploeg het klassement bepaalt...
Het feit dat het meestal boeiender is als er veel volk op een wedstrijd is helpt er natuurlijk niet aan om ligfietswedstrijden boeiend te maken. Of het vraagstuk van de kip en het ei. Maar geen paniek, op dit moment lopen er massa's kippen rond op de wereld.
Een andere zaak is dat ligfietswedstrijden redelijk saai waren (het is al redelijk lang geleden dat ik nog zelf gekoerst heb); nauwelijks peletonnetjes, de situatie na 10minuten wedstrijd is meestal grofweg dezelfde als die op het eind van de wedstrijd. De indoor was een poging om variatie in de keet te brengen, ploegentijdritten ook. Een aardige, maar aartsmoeilijke variatie zou een ploegenwedstrijd kunnen zijn waar de laatste van de ploeg het klassement bepaalt...
Het feit dat het meestal boeiender is als er veel volk op een wedstrijd is helpt er natuurlijk niet aan om ligfietswedstrijden boeiend te maken. Of het vraagstuk van de kip en het ei. Maar geen paniek, op dit moment lopen er massa's kippen rond op de wereld.
- Johan Clerx
- General Manager
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Contacteer:
Goede opmerking. Het vastleggen van een kalender voor aanvang van het seizoen lijkt me idd een voorwaarde voor meer succes.Dries schreef:Om even terug te komen op het onderwerp; een van de redenen van weinig succes bij wedstrijden lijkt mij dat we er nooit in geslaagd zijn om een kalender vast te leggen die aanduidt hoeveel wedstrijden er het jaar erop gereden worden.
- graddus
- knopenhakkert
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Contacteer:
Ik ben aan het bijlezen, dus het kan dat mijn opmerking al achterhaald is, maar het feit dat de wedstrijden in Nederland het beter zouden doen is echt lariekoek en apekool. Er zijn in Nederland welgeteld twee wedstrijdevenementen (drie als ik het ek roeifietsen meereken) die wat volk trekken, dat zijn cyclevison en LEL. Alle andere wedstrijden zijn uitermate zwak qua deelnemers en trouwens ook beduidend minder in aantal dan de wedstrijden die in Belgie worden verreden. Zet dit eens af tegen het verschil in ledental tussen de NVHPV en HPVbelgium... Overigens zijn dan op die wedstrijden in Nederland buiten de voornoemde dan ook nog vaak de belgische deelnemers in de meerderheidjonathan schreef:In nederland hebben een jaar of twee geleden ook dat probleem gehad, dat is opgelost door van elke wedstrijd wat speciaal te maken. Bvb de LEL die verreden is vorig weekend. Maandag staan er al resulaten, fotos verslagen, er w gepraat op de mailinglist, een berichtje op ligfietsplaza. Tijdens de wedstrijd w er snert geserveerd(door enkele prive personen) er worden racekapjes geleend enz enz. Wedstrijd heeft daar een kleedje gekregen en mensen zijn zo, als je iets mooi voorstelt komt er volk op af.
Jonathan
- graddus
- knopenhakkert
- Contacteer:
OK, nu ben ik helemaal bijgelezen Even iets algemener antwoorden. Het wedstrijdrijden kan erg leuk zijn, of je nu kans maakt om van voren te rijden of niet (niemand gaat hier van mij zeggen dat ik daarom zou afhaken). Zelf ben ik het afgelopen jaar niet aanwezig geweest, omdat ik simpelweg de motivatie niet kon opbrengen. Dit heeft met heel veel factoren te maken, maar ook een klein beetje met de sleur van de pistewedstrijden. De argumenten hiervoor begrijp ik ten volle en ik heb zelf ook al een kleine duit in het zakje gedaan door sinds vorig jaar de koppeltijdrit in Terneuzen op de kalender te zetten (wel een blunder natuurlijk om daar dan dit jaar zelf niet te staan, maar soit). Wat de gezelligheid op de wedstrijden betreft heb ik alleen maar goede herinneringen, het zal toch niet door mijn afwezigheid zijn dat er hier nu inene minder positieve geluiden te horen zijn? Dat zou teveel eer zijn
Een paar verbeterpuntjes uit mijn hoge hoed:
* Proberen meer diversiteit in de wedstrijden te brengen, wedstrijden in Zuid-Nederland op onze kalender zetten/houden (moeten ze die nog wel blijven organiseren, maar misschien kunnen wij wel initiatief nemen om bijvoorbeeld de wedstrijden op de wielercircuits in Breda en Tilburg weer op de kalender te krijgen).
* De opzet van de wedstrijd een beetje veranderen. Waarom altijd weer een uur (of een andere tijdseenheid) als een idioot achter elkaar aanrijden? Waarom niet eens onze ligfietsdwarsheid achter ons gelaten en net als bij andere (wieler)wedstrijden terug naar afstandskoersen. Een koers van 70 km, 40 rondjes, whatever. Als de eerst over de meet is, wordt de rest ook afgevlagd. Zo heeft een wat mindere renner net even wat meer respijt. Als ik mezelf helemaal het onganse fiets op een uur, dan kan ik misschien wel net iets meer van me geven als de toprenners de opgegeven afstand in minder dan dat uur afleggen... Je zou dan zelfs op een gegeven moment de langzamere renners kunnen afvlaggen en een veiliger sprint voor de kanonnen bewerkstelling. Tragere of beginnende renners hoeven zich zo niet bezwaard te voelen om 'in de weg' te fietsen.
* Duidelijk van te voren een wedstrijdkalender samenstellen. Extra wedstrijden toevoegen kan altijd, maar zorg dat je basisschema min of meer vast ligt. Mensen werken in ploegen, hebben kinderen met sport of andere bezigheden enzovoorts. Denk bij het organiseren van pistewedstrijden ook aan de mensen die van iets verder komen. Wedstrijden in de vooravond op vrijdag zijn voor mensen met een dagjob vaak stressen om op tijd te bereiken etc. etc.
* Leg een mail/telefoonkring aan van de deelnemers, zodat je last minute wijzigingen of afgelastingen tijdig bij zoveel mogelijk mensen krijgt (een groepssms via de pc kan al wonderen doen.
* Zorg dat er eens een andere smaak koekskes wordt uitgedeelt, die met die peer vind ik echt niet te vreten.
Behoudens de laatste denk ik hiermee toch een paar interessante toevoegingen te hebben gedaan. Hopelijk tot binnenkort op een of andere wedstrijd (want ook bij mij kruipt het bloed toch steeds weer waar het niet gaan kan).
Een paar verbeterpuntjes uit mijn hoge hoed:
* Proberen meer diversiteit in de wedstrijden te brengen, wedstrijden in Zuid-Nederland op onze kalender zetten/houden (moeten ze die nog wel blijven organiseren, maar misschien kunnen wij wel initiatief nemen om bijvoorbeeld de wedstrijden op de wielercircuits in Breda en Tilburg weer op de kalender te krijgen).
* De opzet van de wedstrijd een beetje veranderen. Waarom altijd weer een uur (of een andere tijdseenheid) als een idioot achter elkaar aanrijden? Waarom niet eens onze ligfietsdwarsheid achter ons gelaten en net als bij andere (wieler)wedstrijden terug naar afstandskoersen. Een koers van 70 km, 40 rondjes, whatever. Als de eerst over de meet is, wordt de rest ook afgevlagd. Zo heeft een wat mindere renner net even wat meer respijt. Als ik mezelf helemaal het onganse fiets op een uur, dan kan ik misschien wel net iets meer van me geven als de toprenners de opgegeven afstand in minder dan dat uur afleggen... Je zou dan zelfs op een gegeven moment de langzamere renners kunnen afvlaggen en een veiliger sprint voor de kanonnen bewerkstelling. Tragere of beginnende renners hoeven zich zo niet bezwaard te voelen om 'in de weg' te fietsen.
* Duidelijk van te voren een wedstrijdkalender samenstellen. Extra wedstrijden toevoegen kan altijd, maar zorg dat je basisschema min of meer vast ligt. Mensen werken in ploegen, hebben kinderen met sport of andere bezigheden enzovoorts. Denk bij het organiseren van pistewedstrijden ook aan de mensen die van iets verder komen. Wedstrijden in de vooravond op vrijdag zijn voor mensen met een dagjob vaak stressen om op tijd te bereiken etc. etc.
* Leg een mail/telefoonkring aan van de deelnemers, zodat je last minute wijzigingen of afgelastingen tijdig bij zoveel mogelijk mensen krijgt (een groepssms via de pc kan al wonderen doen.
* Zorg dat er eens een andere smaak koekskes wordt uitgedeelt, die met die peer vind ik echt niet te vreten.
Behoudens de laatste denk ik hiermee toch een paar interessante toevoegingen te hebben gedaan. Hopelijk tot binnenkort op een of andere wedstrijd (want ook bij mij kruipt het bloed toch steeds weer waar het niet gaan kan).
deelname wedstrijden nederland:
-36 (lel)
-22 groningen
-45roeifietsen
-20 nk tijdrennen
-28 nijeveen
-19 flevonice
-9 den haag
-18 amsterdam
-24 alkmaar
-15 breda
deelname belgie:
-wilrijk 14
hulshot 16
beveren 12
peer 13
wilrijk 12
peer 12
hulshout 12
ham 11
en dan heb ik CV er niet bijgezet he....
Jonathan
-36 (lel)
-22 groningen
-45roeifietsen
-20 nk tijdrennen
-28 nijeveen
-19 flevonice
-9 den haag
-18 amsterdam
-24 alkmaar
-15 breda
deelname belgie:
-wilrijk 14
hulshot 16
beveren 12
peer 13
wilrijk 12
peer 12
hulshout 12
ham 11
Jonathan
- Luc Willaert
- General Manager
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Contacteer:
- Serge
- Supporter
- Postcode: 3600
- Fiets: Sinner Mango
- Contacteer:
Ah, ik merk dat de brainstormsessie van na het BK hier verdergezet wordt. Ik denk dat ik achteraf zowat op dezelfde golflengte als Geert Schaekers zat wat bepaalde zaken betreft. Kort samengevat kwamen onze ideëen neer op:
- Een gevulde en vooraf bekende kalender (min 8 wedstrijden, bekend in de lente)=> dit maakt het voor iedereen voldoende planbaar en geeft mogelijkheden voor de rijder om zich voor te bereiden
- "Eer je kampioenen". Momenteel worden de winnaars te weinig als uithangbord gebruikt. Zij leveren heel wat inspanningen maar krijgen in mijn ogen niet de aandacht die ze verdiepen. Een snellere update op de website is hiervoor een must. De Belgische trui is echter een lichtpuntje hierin...
- Maak de competitie toegankelijker. De snelheidsverschillen zijn te groot en worden vooral gemaakt door het materiaal. Ik weet dat ik met dit idee ook al bij Jack Dekker bot heb gevangen, maar mijn visie omtrent wedstrijden is dan ook niet de traditionele HPV-visie. Maak een competitie zonder staartpuntjes! Deze dingen zorgen ervoor dat de verschillen te groot zijn en de spankracht uit de wedstrijden verdwijnt. Op het BK zie je dat veel meer mensen kans maken op een top 3 en dit nodigt alleen maar meer uit om deel te nemen. Spankracht, daar draait het om, we moeten niet steeds laten zien dat we als ligfietsers sneller kunnen dan racefietsen.
- Disciplines. Voorzie meer disciplines op een wedstrijddag. Vele mensen moeten ver rijden om dan 60 minuten te kunnen fietsen. Deze tijd (we hebben immers toch de baan of de piste) kan ingevuld worden met een koppeltijdrit, de kilometer,... Zo heb je ook meer kans om die dag ergens een goed resultaat te rijden.
- Los de problemen met de KBWB op. Heel de licentie-verhalen van de laatste maand geven een slecht imago af. Duidelijke en logische regels zijn aan de orde.
Op de eerste indoor zou ik hier rond samen willen zitten zodat we hierrond een strategie kunnen uitwerken. Alle input is welkom!
Groetjes,
Serge
- Een gevulde en vooraf bekende kalender (min 8 wedstrijden, bekend in de lente)=> dit maakt het voor iedereen voldoende planbaar en geeft mogelijkheden voor de rijder om zich voor te bereiden
- "Eer je kampioenen". Momenteel worden de winnaars te weinig als uithangbord gebruikt. Zij leveren heel wat inspanningen maar krijgen in mijn ogen niet de aandacht die ze verdiepen. Een snellere update op de website is hiervoor een must. De Belgische trui is echter een lichtpuntje hierin...
- Maak de competitie toegankelijker. De snelheidsverschillen zijn te groot en worden vooral gemaakt door het materiaal. Ik weet dat ik met dit idee ook al bij Jack Dekker bot heb gevangen, maar mijn visie omtrent wedstrijden is dan ook niet de traditionele HPV-visie. Maak een competitie zonder staartpuntjes! Deze dingen zorgen ervoor dat de verschillen te groot zijn en de spankracht uit de wedstrijden verdwijnt. Op het BK zie je dat veel meer mensen kans maken op een top 3 en dit nodigt alleen maar meer uit om deel te nemen. Spankracht, daar draait het om, we moeten niet steeds laten zien dat we als ligfietsers sneller kunnen dan racefietsen.
- Disciplines. Voorzie meer disciplines op een wedstrijddag. Vele mensen moeten ver rijden om dan 60 minuten te kunnen fietsen. Deze tijd (we hebben immers toch de baan of de piste) kan ingevuld worden met een koppeltijdrit, de kilometer,... Zo heb je ook meer kans om die dag ergens een goed resultaat te rijden.
- Los de problemen met de KBWB op. Heel de licentie-verhalen van de laatste maand geven een slecht imago af. Duidelijke en logische regels zijn aan de orde.
Op de eerste indoor zou ik hier rond samen willen zitten zodat we hierrond een strategie kunnen uitwerken. Alle input is welkom!
Groetjes,
Serge
- graddus
- knopenhakkert
- Contacteer:
En zet dan nu het aantal leden van NVHPV eens naast die 50 van HPVbelgium en kijk dan eens naar de verhoudingenjonathan schreef:deelname wedstrijden nederland:
-36 (lel)
-22 groningen
-45roeifietsen
-20 nk tijdrennen
-28 nijeveen
-19 flevonice
-9 den haag
-18 amsterdam
-24 alkmaar
-15 breda
deelname belgie:
-wilrijk 14
hulshot 16
beveren 12
peer 13
wilrijk 12
peer 12
hulshout 12
ham 11
Jonathan
- graddus
- knopenhakkert
- Contacteer:
Sorry Jonathan, dat vind ik dus echt onzin. Wat doet NVHPV dan allemaal voor haar leden? Een beter boekske? Tuurlijk, maar dat heeft met omvang van de vereniging te maken. En verder? Dat je je toertocht op het net mag zetten? In Belgie hangt daar dan meteen de verzekering van de club aan vast, in Nederland blijft de organisator gewoon zelf verantwoordelijk hoor, NVHPV komt daar niet in tussen bij mijn weten. Laat mij eens zien wat ze daar wel allemaal doen, want ik ben lid van beiden en ik heb tot hier toe meer van HPVbelgium en haar inzet gemerkt dan van die andere club
- graddus
- knopenhakkert
- Contacteer:
Nee Jonathan, ik ben echt nieuwsgierig naar jouw opvatting, want ik beleef hem niet zo. Ik zie geen grote activiteit van NVHPV voor al haar leden buiten hun boekske en een paar grotere evenementen, zoals CV en wat velomobieltreffens (die natuurlijk ook niet voor alle leden interessant zijn). Jij hebt blijkbaar andere ervaringen, dus hoor ik die graag van je.