Pagina 3 van 6

Geplaatst: zo 25 feb 2007, 19:22
door Tjorque
Ik sta er eerder sceptisch tegenover, omdat er al LANG! met CVT aandrijvingen geexperimenteerd wordt... Terwijl het nog steeds niet echt doorgebroken is.

In de gemotoriseerde wereld, begint dit hier en daar weer een beetje ingang te kennen, maar zoals iedereen wel weet, zit er niet erg veel druk op de ketel wat rendementen betreft...
Ander zouden volgens mij al lang geen auto's meer rondrijden met een brandstofmotor met een zielig rendement van amper 20%

Met mijn huidige houding kan de nuvici mij dus enkel positief verrassen.

Technisch gezien vind ik deze aandrijving zeer mooi hoor...
Maar... Wat zegt de praktijk :lol: .

Ik wacht geduldig de eerste resultaten af 8)

alt schreef:en rij ook met derailleur, die rohloff heb ik eruit gezwierd
na een paar keer
wat bedoel je dan met "na een paar keer" ?

en omwille waarvan?
- rendement
- schakelstappen
of iets anders?

Geplaatst: zo 25 feb 2007, 19:59
door crash-quest-dummy
helaba =; , je hebt zelf maar een rendement van ten hoogste 25%. Doe daar eens iets aan voor je op de auto met verbrandingsmotor begint af te geven !

off topic : de puntjes op de i (raar gezegde : ik zie er maar 1) : als je met je auto tijdens normaal gebruik gemiddeld aan een 15% kom, mag je blij zijn. 't Is dat energie te goedkoop is zeker ... :?

Geplaatst: zo 25 feb 2007, 22:19
door Tjorque
crash-quest-dummy schreef:helaba =; , je hebt zelf maar een rendement van ten hoogste 25%. Doe daar eens iets aan voor je op de auto met verbrandingsmotor begint af te geven !

off topic : de puntjes op de i (raar gezegde : ik zie er maar 1) : als je met je auto tijdens normaal gebruik gemiddeld aan een 15% kom, mag je blij zijn. 't Is dat energie te goedkoop is zeker ... :?
héhé, ok das ook waar :)
Maar geef toe dat er bij een auto veel energie de lucht in gaat voor niks :)
En als je maar een pedaal een beetje moet induwen, dan merk je erg weinig van al die verliezen, maar als je twee pedalen continu in een cirkelvormige beweging moet rondraaien met een iets grotere kracht, is elke % verlies er teveel aan :lol:

Dus ik wacht af tot er duidelijke rendementsbepalen zijn, liefst in een duidelijke grafiek per overbrengingsverhouding...

Geplaatst: di 20 mar 2007, 22:45
door quattrovelootje
In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser (publicatie van de Nederlandse fietsersbond) staat een test over een fiets die is uitgerust met een NuVinci naaf (het gaat hier over de Batavus Adagio NuVinci). Conclusie van de test : de NuVinci is duurder (zo'n 220 €) en zwaarder
( 3 kg !) dan bvb een Nexus 8-versnellingsnaaf. Dus voor zeg maar "gewone" fiets heb je zeker voldoende aan 8 versnellingen en ben je stukken beter af met de Nexus dan met de NuVinci.

Tihamér -less is more, sometimes :wink:

Geplaatst: vr 01 aug 2008, 20:28
door rik
Even deze onder het stof uithalen. Is over deze Nuvinci naaf ondertussen al wat meer bekend? Naar rijervaring en duurzaamheid toe dan.
Als ik het goed heb begrepen is op het Duitse ligfietsforum iemand deze naaf aan het inbouwen.
Zie hier: http://www.velomobilforum.de/forum/show ... b9&t=16965

Geplaatst: za 02 aug 2008, 11:41
door Brechtix
Ik lees er toch wel veel goeds van... maar het is een feit dat het bereik per gewicht vrij klein is.

Ik zag deze schitterend toepassing met een NuVinci: ideaal voor een seriëel hybride microvoertuig.

Generator op de pedalen (naar het principe van de pédalage constant van Daniel Coucke) drijft een elektromotor aan, assistentie van batterij op korte en van viertaktmotortje op lange afstand.

[img]http://www.staton-inc.com/image_thumbna ... &width=800[/img]

http://www.staton-inc.com/Details.asp?ProductID=3318

Geplaatst: za 02 aug 2008, 13:30
door rik
Brechtix schreef:Ik lees er toch wel veel goeds van... maar het is een feit dat het bereik per gewicht vrij klein is.

Ik zag deze schitterend toepassing met een NuVinci: ideaal voor een seriëel hybride microvoertuig.

Generator op de pedalen (naar het principe van de pédalage constant van Daniel Coucke) drijft een elektromotor aan, assistentie van batterij op korte en van viertaktmotortje op lange afstand.

[img]http://www.staton-inc.com/image_thumbna ... &width=800[/img]

http://www.staton-inc.com/Details.asp?ProductID=3318
En 't is blijkbaar nog gratis ook! :wink:

Geplaatst: ma 04 aug 2008, 23:40
door cowboy02
de site van lateraal is gewoon in het nederlands te bekijken op lateraal.nl http://www.lateraal.nl/modules/myalbum/ ... =2&lid=245

Geplaatst: di 05 aug 2008, 12:19
door stoef631
ik zal best de naaf willen proberen in mijn zelfbouw tandemtrike.

wie weet waar deze eventueel te koop is ?

arno

Geplaatst: di 05 aug 2008, 14:23
door rik
stoef631 schreef: wie weet waar deze eventueel te koop is ?
arno
Je kan het misschien hier eens proberen: http://www.fallbrooktech.com/dutch/06_bike_FAQ.asp

Geplaatst: di 05 aug 2008, 16:53
door Edje
Ik heb hier een tijdje achter gezocht, en via fallbrook kreeg ik het antwoord dat ze momenteel enkel in een batavus te koop zijn :? DUS enkel de naaf en shifter is niet te koop.

Via mijn fietsenmaker, geprobeerd om hem los te bestellen bij batavus ook noppes, dus ik vrees dat het nog niet voor dadelijk zal zijn op een ligfiets :evil:

Geplaatst: di 05 aug 2008, 21:01
door rik
't Is zeker niet dat ik je niet geloof Edje maar dan zou ik eigenlijk wel eens willen weten waar die Lateraal hem vandaan gehaald heeft. (zie link lateraal hierboven). Misschien eens een mailtje sturen.
Bovendien heb ik op de site van fallbrook gezien dat hij nu in heel wat meer fietsen gemonteerd is dus niet alleen meer Batavus.

Geplaatst: vr 08 aug 2008, 23:22
door cowboy02
op ligfiets.net staat het zelfbouw verhaal van arjan meeuse

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ect_nr=501
en dat ie tussen de 300 en 400 euro moest betalen voor deze optie
en dat ie 2,6 kg extra moet verplaatsen door deze verandering

Geplaatst: di 13 jan 2009, 12:29
door tborre
heren,

in engeland is deze naaf apart te koop.
De mensen van greenpower.co.uk, een organisatie die wedstrijden met electrische voertuigen organiseerd om jongeren wat "engineer" ervaring op te laten , heeft deze in gebruik bij de geavanceerde teams.

Een van deze mense is nu verdeler geworden, en verkoop hem gewoon apart. Leuk is ook dat er een "cruisecontrol" op kan, die zichtzelf dan aanpast om een bepaalde snelheid te behouden.

Ik zoek even wat contact gegevens op en zal ze hier posten, waarschijnlijk vanavond.


zoals ik al beloofde :

http://www.horsfallracing.co.uk/NuVinci.html

op die pagina kan je een nuvinci bestellen :)

Re: nuvinci naaf

Geplaatst: di 06 sep 2011, 19:10
door crash-quest-dummy
http://www.fallbrooktech.com/05_PressRe ... sp#harmony" onclick="window.open(this.href);return false;

et voila : de automatische versnelling is een feit (wel nog een beteke prijzig) gewoon je kadans kiezen en trappen maar.