rik schreef:Daar wil ik nog even aan toevoegen dat het strooien van een fietspad niet hetzelfde is als het strooien van een weg. Op de wegen werkt het zout meestal pas goed als de voertuigen erover rijden (deels door de warmte die ze afgeven). Op een fietspad is dit veel minder, dus ook moeilijker te bestrijden.
Ja, dat heb ik hier in Brugge gemerkt. Na het sneeuwvrij maken hadden de stadsdiensten op een aantal fiets- en jaagpaden zout gestrooid. Een dag later zag je de zoutkorreltjes nog glinsteren. Ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar niet onmiddellijk echt nuttig.
Wordt er trouwens (In Nederland? Of bij ons?) niet geëxperimenteerd met een soort spuitinstallatie met pekel? Of bestaan er nog andere alternatieven?
eeuwige reiziger schreef:Als regelmatig fietser zou ik niet liever hebben dan dat de fietspaden altijd berijdbaar zijn, maar als hoofd van de strooiploeg (gewestwegen) op mijn werk blijkt helaas al jaren om uiteenlopende redenen dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Het is makkelijk kankeren op strooiploegen, maar denk eraan dat die mensen dikwijls dag en nacht (als jullie lekker in jullie warme bed liggen!) hard hun best doen om voor jullie alle wegen en fietspaden berijdbaar te houden met de middelen die ze hebben.
Alle respect! Daarom ook schreef ik de bevoegde Brugse schepen een mailtje. Fietsers hebben soms jammer genoeg het imago grote zagers en klagers te zijn, terwijl we natuurlijk moeten beseffen dat er toch ook zovele goede dingen voor ons gebeuren. Ik denk dat we soms iets te weinig onze waardering te tonen.
De afgelopen dagen heb ik mogen vaststellen dat de stad Brugge de nodige inspanningen leverde om de fietspaden berijdbaar te maken. Vaak laten overheden het juist op zulke momenten afweten, maar dat was zeker niet het geval voor Brugge. Zo'n beleid weet ik als fietspendelaar natuurlijk te waarderen. Respect en dank passen natuurlijk ook voor het personeel van de stadsdiensten.
Sta me toe evenwel te wijzen op een paar zaken die ervoor zorgen dat het plaatje nog niet af is.
(...)
Hiermee wil ik heus niet ondankbaar of vervelend uit de hoek komen. Ik waardeer meer dan wie ook de vele inspanningen die nu geleverd worden om het de fietser zo comfortabel mogelijk te maken. Wel hoop ik dat er de nodige wil is dergelijke zwakke plekken in de toekomst aan te pakken en er blijvend aandacht voor te hebben.
Als antwoord op deze mail kreeg ik een bijzonder vriendelijke brief in de bus.
wout schreef:Ik kanker niet op de strooiploegen die idd alle lof verdienen maar op het bestuur van Gent die de opdracht niet geven om de fietspaden te ruimen op hun grondgebied.
Mijn reisweg gaat vooral over de N456 ( een gewestweg) die geruimd is in de kleine gemeenten maar niet in fietsstad Gent. Blijkbaar kunnen kleine gemeenten (nochthans hebben die doorgaans een beperkter budget ) wel meer terwijl "fietsstad" Gent faalt
Misschien moet de oorzaak ergens anders gezocht worden. Over hoeveel kilometers fietspad moet een stad als Gent zich bekommeren? En hoeveel is dat dan in een doorsnee Vlaamse gemeente met een landelijk karakter? In Ruiselede bijvoorbeeld hebben we zo goed als geen fietspaden die onder de gemeente vallen. Dan is het natuurlijk niet moeilijk alles sneeuw- en ijsvrij te krijgen... Daarnaast kunnen materieel en mensen ook niet overal zijn. Er moeten wel altijd keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld worden. Misschien moeten we eens creatief durven te zijn? Werklozen inzetten om fietspaden te vegen (tegen vergoeding natuurlijk en voor de aantrekkelijkheid het belastingsvrij maken...)? Ik zeg maar wat...
Als bepaalde gemeenten fietspaden langs gewestwegen ruimen en andere weer niet, denk ik niet dat we op bepaalde gemeenten mogen schieten. Wel op het gewest dat het schijnbaar niet nodig vindt dat fietspad aan te pakken. Hun bevoegdheid, hun taak. Als iedereen voor zijn eigen deur veegt, is de hele straat schoon. En laat het nu juist dat zijn wat soms problematisch blijkt te zijn.
CapoJan merkte het al op: bepaalde diensten ontvluchten die verantwoordelijkheid. 't Laat hun Siberisch koud. Als meest schrijnende voorbeeld haal ik de houding boven van Waterwegen & Zeekanaal. Tijdens de winter worden de jaagpaden nooit berijdbaar gemaakt.
Sneeuw ruimen? Nooit van gehoord! IJsvrij houden? Kennen we niet! Nu begrijp ik best dat bepaalde jaagpaden veel eerder recreatief dan utilitair fietsverkeer kennen, maar er zijn best enkele die een dagelijkse fietsas van betekenis vormen. Dat is bijvoorbeeld het geval met het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge tussen Moerbrugge en Steenbrugge. Dag in, dag uit rijden daar heel wat pendelaars. Ook grote bossen scholieren. Ook in dat geval geen enkel inlevingsvermogen van W&Z.
Fietsers? Niet onze zorg... Niet verwonderlijk dat er meerdere mensen ten val zijn gekomen. Vorig jaar nog een collega die er een lichte hersenschudding aan over heeft gehouden...