toekomstige laagvlieger

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
laagvlieger
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 14:38
Fiets: op zoek
Locatie: Herk-de-stad
Contacteer:

toekomstige laagvlieger

#1 Bericht door laagvlieger »

Even voorstellen!

Mijn naam is Cedric, 21 jaar en woon in Herk-de-Stad, Limburg. Fietsen is een heel grote passie voor mij, in mijn 'korte' leventje heb ik toch al om en bij de 30.000 km gefietst, tot nu toe op bukfietsen. Al jaar en dag ga ik met de fiets naar school. Door de wind, door de regen, dwars door alles heen! Zelfs sneeuw heb ik graag, maar toch het liefste rijd ik tijdens droge en zonnige zomerdagen :) Af en toe rijd ik ook toertochten (MTB) of ga ik met een paar vrienden naar de ardennen om daar wat paden te ontdekken. Mijn grootste fietsprestatie tot nu toe is mijn rit van Antwerpen naar Santiago de Compostela van vorige zomer. 2.200 km puur genieten op de Sint-Jacobs route door Frankrijk en Spanje. En sindsdien wil ik meer ...
Daar komt bij dat mijn trouwe mountainbike, waar ik al deze km's mee gereden heb, sinds een paar maanden gestolen is.
Er is iets nieuws nodig dat de pijn wat verlicht aangezien mijn fiets een grote emotionele waarde had en nog steeds heeft.

Nu ben ik al langer geïnteresseerd in ligfietsen en nu lijkt het me een goed moment om ervoor te gaan. Een student heeft het al niet zo breed maar eindelijk heb ik eens wat reserve! :lol: Ik rijd zeer veel op de weg, met toch een vrij hoog gemiddelde. Een snelle ligfiets is als een droom voor mij. Het staat al vast dat het een Raptobike Low Racer zal worden - toch zit ik nog steeds met een paar vragen.
Voor het off-road werk heb ik een voordelige ATB gekocht zodat ik ook nog in modder kan ploeteren :P


Ik zal zeker een update doen als mijn ligfiets binnen is met wat foto's en spec's!
Laatst gewijzigd door laagvlieger op za 24 jul 2010, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#2 Bericht door FrodoriC »

Welkom mede-student!

Het ligfietswereldje zal je zeker aanstaan! Mijn stadsfiets was ook gestolen dit voorjaar en toen heb ik besloten om als ligger door het leven te gaan (ik heb wel nog de BMX maar die krijgt toch al wat stof sinds het ligfietsen)
Ik was begonnen met een 'race'-trike en ben nu dolgelukkig om met m'n hurricane sport en m'n grote trots : WAW003 de straten onveilig te maken :D
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
laagvlieger
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 14:38
Fiets: op zoek
Locatie: Herk-de-stad
Contacteer:

#3 Bericht door laagvlieger »

Wauw, je hebt al een mooie verzameling! Zo'n WAW is ook iets uniek. Een velomobiel is iets wat ik in m'n leven zeker gehad wil hebben. De Mango + spreekt mij op dit moment het meeste aan. En ik kijk zeker uit naar de nieuwe generatie VM, in de hoop dat ze nog lichter worden.

Gebruikersavatar
laagvlieger
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 14:38
Fiets: op zoek
Locatie: Herk-de-stad
Contacteer:

#4 Bericht door laagvlieger »

Vandaag voor het eerst met een ligfiets gereden. Ik heb er eentje gehuurd, verrassend dichtbij huis. Een knalrode Hurricane met bovenstuur. Mijn àllereerste meters heb ik gedaan met een Mistral, aangezien deze wat gemakkelijker rijdt. De Hurricane was het dichtst bij een lage racer dat ze verhuurden.

Eerst met de Mistral dus, even de stoel gewoon worden en de ligpositie, starten en ik was meteen weg :lol: zalig gevoel. Wat geoefend met bochten nemen en met stoppen, starten en schakelen. Dat ging meteen goed (met een goede uitleg erbij van de eigenaar). Nog niet helemaal zeker met het draaien, wat is het moeilijk om een rechte lijn aan te houden!!

Dan maar met de Hurricane de baan op. Nog een stukje lager, en meteen ook heel wat nerveuzer dan de Mistral (kortere wielbasis?). Na enkele kilometers was ik de eerste ligfiets al vergeten :o Dik 40 km later was het tijd om terug te keren. Wat een geweldige ervaring! Eén keer ben ik het evenwicht verloren en ben ik zachtjes tegen de vlakte gegaan, dat was dan nog toen ik net stilstond. de bestuurder achter me had er wel plezier van! Voor de rest heb ik veel bochten genomen, heuveltjes gedaan, koersfietsen opgejaagd (nu doe ik dat met m'n eigen bukfiets ook wel :lol: ) en veel km's onder me laten rollen.

Nog even langs thuis om een foto te trekken, zie maar hoe blij ik ben:
Afbeelding

Reed ik nu sneller dan met mijn koersfiets? Neen dat niet, maar ook omdat het mij aan de nodige ervaring ontbreekt en er toch andere spieren worden gebruikt. Daarbij was de Hurricane al een paar jaar oud en in een aardig gebruikte staat. Maar qua comfort is het duidelijk, daar kan geen bukfiets tegenop.

Met andere woorden: deze laagvlieger wil meer!! Een Raptobike Lowracer is nog een paar kg lichter, ligt nog lager, heeft minder aandrijfverliezen en met de juiste banden kan dit mijn eerste vliegmachine worden.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

moest ik van jou zijn, zou ik de raptobike midracer of highracer (hoe heet die ook weer) ook eens proberen hoor, je zou versteld staan dat je met een hoge fiets ook snelheden kan halen

met mijn M5 reeds ik laatst nog 50km met een kruissnelheid tussen 33 en 37
als ik zo doorga, moet ik ander tandwielen steken vooraan, heb momenteel geen foto van mijn M5 shockproof 559
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
laagvlieger
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 14:38
Fiets: op zoek
Locatie: Herk-de-stad
Contacteer:

#6 Bericht door laagvlieger »

Hij heet Midracer denk ik.
Dat die ook snel zijn, daar twijfel ik niet aan! Het heeft volgens mij ook meer te maken hoe fel dat je ligt op een ligfiets. Op een racer (low, mid of high) lig je bijna horizontaal waardoor het frontaal oppervlak heel klein is -> luchtweerstand is daardoor ook kleiner. Wat wel verschilt is het zwaartepunt. Die ligt heel wat hoger bij een mid- en highracer.

Naar een Shockproof heb ik ook nog gekeken, het model spreekt mij erg aan. Alleen jammer dat ze begin dit jaar weer duurder zijn geworden ...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

binnenkort mag je die van mij wel eens komen proberen hoor, eerst spaken van achterwiel laten nazien.

wie weet, vind je me misschien bereid hem te verkopen, al zal dat niet economisch zijn :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
laagvlieger
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 14:38
Fiets: op zoek
Locatie: Herk-de-stad
Contacteer:

#8 Bericht door laagvlieger »

Haha, wie weet he. Maar een Shockproof zal nooit lang moeten wachten op een nieuwe eigenaar, àls je hem al wilt verkopen.

Is er trouwens iemand die ervaring heeft met een Bob Yak + ligfiets? Ik lees hier en daar dat het niet aangeraden wordt omdat een éénwielige kar teveel krachten uitoefent op de achteras. Ik heb een Bob Yak die ik gebruik met mijn bukfiets, van de belasting die zo'n ding veroorzaakt weet ik maar al te goed. Ik koop de ligfiets niet om er een kar achter te hangen, helemaal niet. Ben gewoon benieuwd of er ligfietsers zijn die het wél doen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

er zijn er verschillende die het wel doen, bij een geveerde ligfiets word het niet aangeraden omdat er dan meer torsiekracht op het scharnier van je achtervork komt te zitten, maar het kan wel hoor; ik heb het een paar jaar met de hurricane gedaan, toen ik versnellingsnaaf had, was dat niet meer mogelijk, ik heb toen een tweewielige kar gekocht;

betreft de M5, hij is alleen te koop voor zij die er het juiste bedrag voor geven en voor zij die het weten, ik ben het fietsje nog niet beu, dus zet ik em niet op het net :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#10 Bericht door Edje »

Rij regelmatig met extrawheel, boodschappen doen, vroeger met stinger, baron, stratus, zelf met de Vortex zijn we al op de baan geweest, de Carbon M5 heeft van mij een verbod gekregen om de kar te trekken, maar zou ook gaan. he tis inderdaad zo dat een geveerde fiets er meer zou van af zien, maar de stinger wordt door nieuwe eigenaar nog altijd gebruikt om boodschappen te doen met een soortgelijke kar. Zal ook wel zijn hoe je met die kar rondrijdt he ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#11 Bericht door Vital »

als je een shockproof wil testen fiets je maar eens richting zonhoven, ik heb er ook een staan. Highracer is inderdaad bijna net zo snel als een lowracer zolang er geen tegenwind staat, dan is het verschil enorm!

Gebruikersavatar
laagvlieger
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 14:38
Fiets: op zoek
Locatie: Herk-de-stad
Contacteer:

#12 Bericht door laagvlieger »

Dank je! Ik zal eraan denken.

Plaats reactie