Raptobike hoofdsteun

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Raptobike hoofdsteun

#1 Bericht door DennisTheMenace »

Ik ben intussen redelijk fanatiek aan het trainen gegaan. (had 10 jaar geen sport meer gedaan wegens rugoperatie) Ik rij momenteel 2 à 3 keer per week een ritje van 50 km en dat valt allemaal reuze mee, alleen kreeg ik na een uurtje wel redelijke last in mijn lage nek. Het zitje van mijn Fujin past mij precies toch niet perfect, en na wat experimenten met foam toch maar besloten om een neksteun aan te schaffen. Het originele Challenge steuntje voor mijn zitje leek maar aan gammele bedoening dus dat viel af. Voor ik de Fujin had gekocht overwoog ik nog een Raptobike en op hun webshop had ik een mooi steuntje gezien. Maandag besteld, vrijdag geleverd (wel duur, priority was ong 13 euro verzendkosten). Het is een mooie steun, kussentje overtrokken met (namaak?)leer, rvs stangetjes en een CNC alu montage beugel. Het kussentje is geklemd tussen 2 plastic schaaltjes en de schuimblok die erin zit is vermoedelijk vervangbaar. (door een zachter of nieuw exemplaar in geval van slijtage?) Het geheel maakt een kwalitatief goede indruk. Montage is een kwestie van 4 gaten te boren (maar waar? want geen handleiding) en alles in elkaar te vijzen. Ik heb de beugel redelijk hoog gemonteerd, de veerkracht van de rvs stangen is dan weliswaar minder, maar de carbon aan de rand van het zitje is dikker en steviger. Ik heb er al 1 ritje mee gedaan en ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de extra steun. Ik lig met mijn hoofd meer naar achter en krijg geen last meer in de nek. Wel een beetje interferentie met de helm, maar dat heb je natuurlijk altijd. Ik heb wel een beetje schrik dat mijn zitje misschien kan scheuren ter hoogte van de beugel, maar dat zit int kopke denk ik.:roll: Zelfs bij harde schokken veert alles korrekt mee en er is nooit gekraak te horen.
Van dit product 100% content en ik zou niet meer zonder willen.
Afbeelding
intussen heb ik aan die 2 gaten in het midden nog een drinkbushouder gemonteerd. Je moet we een adapterplaatje maken want de afstand tussen de gaten is 50 mm en bij een drinkbushouder is dat ong 64 mm. Bij mij raakte de drinkbus ook het achterwiel zonder adapterplaatje.
Nu enkel nog leren de drinkbus te pakken tijdens het rijden :?

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#2 Bericht door marn »

grotere rondellen steken als je schrik hebt dat het kan scheuren rond de gaten? Ik heb het steuntje ook (bij bike bijgekregen).

Ik heb het een tijd eigenlijk niet gebruikt. Ik vond het nogal ver achterover liggen, en had ook nogal de neiging van zigzag te gaan rijden als ik mijn hoofd neer legde. (rij nog niet zo lang)

Onlangs toch terug gemonteerd, heel laag boven de zitting. Zodat het eerder in de nek steunt, net aan onderkant van het hoofd. Het is wel nog meer achterover op die manier, maar ik vind dat de vorm beter in mijn nek past.
Het geeft ook veel meer links rechts steun.

Ik leg mijn hoofd eigenlijk enkel neer bij lange rechte stukken of bergaf. (steuntje staat wel altijd gemonteerd nu).

Veren doet het inderdaad heel goed, maar je moet wel de lengte van de staafjes goed inschatten dan.

kwa looks vind ik het wat minder, maar soit, ff achterover in het zonnetje heeft ook zijn charmes :)
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

#3 Bericht door steve'O »

Op mijn Cheetah staat datzelfde hoodsteuntje, Bij mij lichtjes geplooid om wat rechter te komen (ook eens gedemonteerd en in fluo oranje gestoken, dat bolletjes valt enorm op overdag :twisted: :twisted: )

Als je jezelf beter wil voelen zijn rondellen wel een oplossing, maar volgens mij niet noodzakelijk...
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

voor dat ik een echt M5 hoofdsteuntje (dankzij edje) op mijn M5 had, stond er ook 'dat' hoofdsteuntje op en ben ik zeer tevreden over, ik kan het iedereen aanraden die een hoofdsteun op zijn kunststof stoel zoekt.

Het M5 steuntje geeft echter nog een betere waarde aan de M5 stoel, heb ik gemerkt, zodanig dat ik toch weer iets liever met de M5 rijd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door ssj3gohan »

Kijk wel uit, als je nekpijn krijgt van de ligfiets betekent dat *meestal* dat je je teveel inspant. Laat het hoofd vooral gewoon hangen, ontspan geheel. Vaak ligt het meer aan het stoeltje (te weinig steun waardoor van alles wordt aangespannen dat ontspannen hoort te zijn) dan aan de steun bij de nek.

Dat gezegd hebbende, als je daarna nog steeds last houdt is een neksteun zoals dit volgens mij een prachtige oplossing. Belangrijkste punt bij een neksteun is dat hij flink meeveert over hobbels, en dat doet hij blijkbaar. Prima!
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

de M5 is de enige ligfiets waar ik neksteun nodig heb, waarschijnlijk omdat ik nogal plat lig.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#7 Bericht door bicky »

de eerste 2 weken had ik ook lest van de nek. maar eens de spieren er aan gewend heb ik er nooit meer nood aan gehad;

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#8 Bericht door DennisTheMenace »

Mijn zitje ligt heel plat en als ik mijn hoofd recht moet houden moet ik zelfs al een stuk van mijn rug krommen wat zeer vermoeiend is. Mijn (gekromde) rug rust dan juist onder de schouderbladen tegen een vlak stuk van mijn zitje wat een pijnlijk contactpunt geeft. Dankzij deze steun, volgt mijn rug de kromming van het zitje en rust mijn hoofd op de steun. Als ik dan recht "vooruit" kijk, kijk ik ongeveer 30 graden omhoog schat ik. Trouwens onderweg al commentaar gekregen van wielertoeristen: "wakker blijven he!" :lol:

Afbeelding

Nu nog leren om de drinkbus ninjagewijs in en uit de houder te halen.:P Als er iemand weet waar ik een systeem kan vinden om een darm met camelbakmondstuk op een standaard drinkbus aan te sluiten...

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#9 Bericht door marn »

DennisTheMenace schreef:
Nu nog leren om de drinkbus ninjagewijs in en uit de houder te halen.:P
heb dit ook geprobeerd om zo te monteren, maar wiel zat te dicht bij de hoofdsteun. Ik heb een tijdje mijn reparatiezakje aan de hoofdsteun gehangen.

Het leuke daaraan: gsm erin met muziek op luid, hangt dicht tegen je hoofd waardoor je het goed hoort, en iemand anders bijna niet: fietsradio
Je hoort het verkeer ook perfect aankomen en geen last van natte koptelefoon, of uitvallende oortjes

Dat in slaap vallen heb ik ook al veel gehoord, volgende keer de drinkbus ninjaster gewijs :)
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door ssj3gohan »

Muziek op de fiets doe je gewoon met een grote versterker in de staartpunt!
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

Of zo ;-) ingebouwd in de kofferbak van de M5 ;-)
Bijlagen
Nocturne_9_2.JPG
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jonathan

#12 Bericht door jonathan »

daar gaat uwe lichtgewicht fiets!

J-toch jaloers

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

Nee hoor 1sec is hij eruit ;-) en +150gr gaat het niet maken op een genotsritje he ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

de slang inbouwen in gewone drinkbus,
boormasjien pakken, in de drinkteut een gat van 9mm boren, darmpje erdoorsteken en klaar, wel zorgen dat het drinkteut 'open' staat, anders kan er geen lucht in.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

#15 Bericht door hmmm »

DennisTheMenace schreef: Nu nog leren om de drinkbus ninjagewijs in en uit de houder te halen.:P Als er iemand weet waar ik een systeem kan vinden om een darm met camelbakmondstuk op een standaard drinkbus aan te sluiten...
Ik weet dat ze bij de decathlon een darmpje verkopen met aansluiting voor op 'normale' flessen water/andere drank.

Plaats reactie