Dennis, rugpatient uit Antwerpen

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Dennis, rugpatient uit Antwerpen

#1 Bericht door DennisTheMenace »

Hoi iedereen,
Zoals de beleefdheid het vereist ;), even voorstellen:
Ik ben Dennis, woon momenteel in Borsbeek en ben na 10 jaar van rust terug beginnen fietsen. Ik heb 10 jaar geleden nogal intensief (wedstrijd) mtb gereden, maar ben noodgedwongen moeten stoppen na een nogal zware rugoperatie.
Het begon laatst terug te kriebelen en ik wou toch eens terug iets van sport gaan doen. Gezien rechtop fietsen voor mij niet meer gaat, ben ik eens gaan testen met een paar ligfietsen. Ik ben nog jong en wil nog wat dus was direct aangesproken door lowracers :) Na tests met een Raptobike (auw, dat bijt!) en een Jester (superfun, maar zwaar en zitje niet instelbaar) met een mooie tweedehands Fujin Sl thuisgekomen.
Die staat intussen zo goed als naar mijn hand (alleen nog een neksteun denk ik) en heeft de eerste kms al gebold.
Ik moet zeggen dat ik mij al kostelijk heb geamuseerd, in een rechte lijn rijden begint ook al aardig te lukken, maar ik heb wel nog een aantal vragen over hoe ik best begin met trainingen op te bouwen.
Met zero conditie is het denk ik gevaarlijk om jezelf te overbelasten en blessures op te lopen, dus voorlopig heb ik nog geen lange ritten gedaan en vooral geprobeerd om de trapfrequentie hoog te houden en weinig kracht te zetten.
Mijn doel is om op termijn terug ritjes te doen tussen de 60 en 150 km, maar daar ben ik nog heeel ver vanaf.
Alleszins al veel nuttige info gevonden op dit forum met sympathieke menschen, en als ik de meeste ervaringen lees, ga ik nog een leuke tijd tegemoet denk ik. :D

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Welkom op dit forum, Dennnis. Leuke avatar trouwens :? :wink:
Stel je vragen gerust, meestal is er wel iemand die raad weet.
Blijven fietsen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#3 Bericht door slangetje »

Dennis, ik denk niet dat ik de beste ben om je tips te geven over opbouwen van training. Heb al gemerkt dat mijn ervaring niet repressentatief is voor de gemiddelde beginnende ligger.

Ik kan je wel van harte welkom heten en veel plezier op de fiets toewensen. Waarschijnlijk komen we elkaar in de toekomst wel tegen.
En of je nu veel en snelle km wilt maken of liever van korte tripjes houdt: je vindt je ding wel op het forum :-)

Mireille

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

Dennis, welkom.

Oei nog ene met meer titanium in zijn lijf dan aan zijne fiets, ne collega zullen we maar zeggen, langzaam opbouwen, is inderdaad aan te raden.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door BartC »

Sowieso iets wat ze vaak aanraden bij beginnende ligfietsers: zorg dat je aan een voldoende hoge cadans trapt, aangezien je anders misschien de neiging hebt te veel kracht te zetten, waardoor je je knieen te hard belast. Een richtwaarde is daar naar het schijnt minstens 80/min.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#6 Bericht door DennisTheMenace »

hey iedereen en bedankt voor de vele en snelle :o reacties. Zoals je op mijn avatar kan zien, heb ik inderdaad wel genoeg titanium voor een mooi neksteuntje in mijn rug zitten :D . Gelukkig blijkt dat niet te hinderen, mijn zitje past perfect waardoor mijn rug niet hoeft te bewegen.
Voorlopig heb ik meer last met mijn benen, het hoofd weet nog hoe het moet, maar het lichaam kan nog niet mee, dat komt nog wel. Voorlopig zijn inderdaad het cadans proberen hoog te houden en naar het lijf luisteren mijn twee vuistregels.
Oh ja en proberen te stoppen met smilen elke keer ik op die fiets lig, al die vliegen tussen mijn tanden is echt niet smakelijk :lol:

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#7 Bericht door ssj3gohan »

Mijn vriendin moet ook van nul beginnen (puur conditie, ze heeft geen ernstige lichamelijke problemen hoor) en wat heel goed werkt is gewoon veel korte stukjes fietsen. Als je maar met regelmaat fietst. Zij fietst nu stukjes van 5-10km en dat gaat ondanks haar nieuwigheid met de ligfiets en relatief slechte conditie (de combinatie zorgt voor verkrampt op de fiets zitten en slecht doseren van de kracht) gaat dat uitstekend. Langzaam wordt dat opgebouwd tot ze moeiteloos op een willekeurig moment de fiets op kan stappen en tientallen kilometers kan fietsen.

En op dat punt ben je in principe gewoon klaar voor de lange stukken, met een dagje rust erna. Ikzelf, met een heel bescheiden conditie, stapte na een relatief inactieve winter (<300km/mnd) zomaar op de fiets en heb in een week 3 stukken van 80+ km gereden (120, 77, 85 in die volgorde). Dus, zodra de basisconditie er weer is is het echt een peulenschilletje.

Veel plezier op de ligfiets en uiteraard veel sterkte met de rug! Het zal een hele verademing zijn als je je mobiliteit weer terughebt.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Plaats reactie