Led voorlicht op dynamo
-
- Neo Prof
- Berichten: 150
- Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
- Postcode: 2000
- Fiets: hurricane
- Locatie: antwerpen
- Contacteer:
Led voorlicht op dynamo
Ik stel me de vraag waarom iemand zou overschakelen op een LED-voorlicht, bij dynamovoeding (bij batterijen is de keuze duidelijk: lager verbruik en lange levensduur van het lampje).
Ik zag in een test een grafiek van de lichtopbrengst van een LED licht en van een halogeenlicht ten opzichte van de fietssnelheid, beide de beste produkten in hun klasse en door dezelfde naafdynamo gevoed. Vanaf minimale wandelsnelheid geeft het LED licht al enorm veel licht, veel meer dan het halogeen licht. Vanaf 10 km/u !!! geeft het halogeenlicht al meer licht dan de LED lamp. Bovendien blijft de lichtopbrengst van het halogeenlicht nog een heel eind stijgen bij toenemende snelheid, terwijl dit voor de LED lamp al een maximum bereikt bij ongeveer 15-20 km/u.
Dus: bij elke normale fietssnelheid (>10 km/u) heb je meer licht van een halogeenlicht dan van een LED. OK, de levensduur van de LED is langer, maar weegt dat op tegen slechts 2/3 tot de helft zoveel licht bij ca. 25 km/u? Of geeft het hogere benodigde wattage voor een halogeen ook zoveel meer electrische weerstand in bijv. een naafdynamo?
Een modeverschijnsel dus? Of zie ik iets over het hoofd?
Deze wordt echter wel steeds meer en meer gemonteerd op nieuwe fietsen, maar lijkt mij op basis van de bovenstaande redenering een domme keuze...
Ik zag in een test een grafiek van de lichtopbrengst van een LED licht en van een halogeenlicht ten opzichte van de fietssnelheid, beide de beste produkten in hun klasse en door dezelfde naafdynamo gevoed. Vanaf minimale wandelsnelheid geeft het LED licht al enorm veel licht, veel meer dan het halogeen licht. Vanaf 10 km/u !!! geeft het halogeenlicht al meer licht dan de LED lamp. Bovendien blijft de lichtopbrengst van het halogeenlicht nog een heel eind stijgen bij toenemende snelheid, terwijl dit voor de LED lamp al een maximum bereikt bij ongeveer 15-20 km/u.
Dus: bij elke normale fietssnelheid (>10 km/u) heb je meer licht van een halogeenlicht dan van een LED. OK, de levensduur van de LED is langer, maar weegt dat op tegen slechts 2/3 tot de helft zoveel licht bij ca. 25 km/u? Of geeft het hogere benodigde wattage voor een halogeen ook zoveel meer electrische weerstand in bijv. een naafdynamo?
Een modeverschijnsel dus? Of zie ik iets over het hoofd?
Deze wordt echter wel steeds meer en meer gemonteerd op nieuwe fietsen, maar lijkt mij op basis van de bovenstaande redenering een domme keuze...
jan
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Ik zal de eerste commerciele 5W-LED op een fiets nog eens zien...
Een LED bereikt vrij snel zijn maximumvermogen en blijft dan daarop zitten omdat je hem anders overbelast. Halogeen/gloeilampjes worden op fietsen gewoon vaak overbelast (zeker met modernere, efficientere dynamo's) en gaan daardoor vooral kort mee (en geven meer licht). Het verschil in stroomverbruik is nihil, die halogeenlampjes zijn hoogstens 4W, de helderste LED-verlichting afgezien van velomobielverlichting is over het algemeen 0.5W-1W, beiden insignificante hoeveelheden ten opzichte van je trapvermogen. Dynamo's zijn wel vaak erg inefficient, zeker banddynamo's.
Dat LEDs snel op hun topvermogen zitten en daarboven niet helderder worden wordt door de fabrikanten juist als voordeel gezien, en dat is ook wel waar: je bent al zichtbaar bij sterke tegenwind en in andere situaties (gladheid bijvoorbeeld) waar je gewoon niet veel snelheid kunt maken en mogelijk ook minder aandacht kunt hebben voor het verkeer om je heen. Verlichting op een fiets dient om gezien te worden, niet om zelf te kunnen zien (daar is het veels te zwak voor), en daarin slaagt LED op deze manier beter dan halogeen/gloei. Doordat het erg weinig verbruikt bij iets gedimde stand kun je de verlichting bovendien aan laten staan als de fiets stilvalt door middel van een supercondensator.
En een voordeel voor de fabrikant is dat LEDs ook veel kleiner zijn dan gloeilampen en halogeenlampen en een krappere uitstralingshoek hebben, dus ze meer vrijheid krijgen in het ontwerp van de lamp en e.e.a. goedkoper kan worden gemaakt.
Een LED bereikt vrij snel zijn maximumvermogen en blijft dan daarop zitten omdat je hem anders overbelast. Halogeen/gloeilampjes worden op fietsen gewoon vaak overbelast (zeker met modernere, efficientere dynamo's) en gaan daardoor vooral kort mee (en geven meer licht). Het verschil in stroomverbruik is nihil, die halogeenlampjes zijn hoogstens 4W, de helderste LED-verlichting afgezien van velomobielverlichting is over het algemeen 0.5W-1W, beiden insignificante hoeveelheden ten opzichte van je trapvermogen. Dynamo's zijn wel vaak erg inefficient, zeker banddynamo's.
Dat LEDs snel op hun topvermogen zitten en daarboven niet helderder worden wordt door de fabrikanten juist als voordeel gezien, en dat is ook wel waar: je bent al zichtbaar bij sterke tegenwind en in andere situaties (gladheid bijvoorbeeld) waar je gewoon niet veel snelheid kunt maken en mogelijk ook minder aandacht kunt hebben voor het verkeer om je heen. Verlichting op een fiets dient om gezien te worden, niet om zelf te kunnen zien (daar is het veels te zwak voor), en daarin slaagt LED op deze manier beter dan halogeen/gloei. Doordat het erg weinig verbruikt bij iets gedimde stand kun je de verlichting bovendien aan laten staan als de fiets stilvalt door middel van een supercondensator.
En een voordeel voor de fabrikant is dat LEDs ook veel kleiner zijn dan gloeilampen en halogeenlampen en een krappere uitstralingshoek hebben, dus ze meer vrijheid krijgen in het ontwerp van de lamp en e.e.a. goedkoper kan worden gemaakt.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
-
- Nieuweling
- Berichten: 28
- Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 13:25
- Postcode: 3550
- Fiets: Raptobike
- Locatie: Doelenlaan Heusden Zolder
- Contacteer:
Momenteel rij ik met een LED op mijn helm gemonteerd.
Ik voed de led wel met 4 AA batterijen van 2500mAh. (geen dynamo)
Het licht dat ik ervan krijg is ruim voldoende om zelf te zien.
De bundel schijnt makelijk 100 m en het strooilicht is voldoende om de weg goed te zien. Ik heb dit nodig want ik wil geen 2de aanrijding met een hondelijn.
Een vergelijkbare halogeen lamp is ongeveer 20 W.
De led verbruikt volgens mijn berekeningen ongeveer 7 W (4,8V * 1,3 A)
Men mag de led voeden met een spanning tussen 3,7 en 18 V.
Wel moet men opletten dat er voldoende koeling is.
Maar inderdaad dit geen commerciele unit, doch zeer eenvoudig zelf te maken.
Johan6
Ik voed de led wel met 4 AA batterijen van 2500mAh. (geen dynamo)
Het licht dat ik ervan krijg is ruim voldoende om zelf te zien.
De bundel schijnt makelijk 100 m en het strooilicht is voldoende om de weg goed te zien. Ik heb dit nodig want ik wil geen 2de aanrijding met een hondelijn.
Een vergelijkbare halogeen lamp is ongeveer 20 W.
De led verbruikt volgens mijn berekeningen ongeveer 7 W (4,8V * 1,3 A)
Men mag de led voeden met een spanning tussen 3,7 en 18 V.
Wel moet men opletten dat er voldoende koeling is.
Maar inderdaad dit geen commerciele unit, doch zeer eenvoudig zelf te maken.
Johan6
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
halogeen verbruikt meer stroom dan een led voor hetzelfse licht
waarom dynamo boven batterijen,
je dynamo is nooit plat, je batterijen soms
waarom dynamo boven batterijen,
je dynamo is nooit plat, je batterijen soms
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
voor zover ik mee ben worden hier appelen en peren vergeleken.
rijden we met dynamo, overal verkrijgbaar maar niemand wil ze. ze remmen dan ook als zot.
rijden we met naafdynamo, son is duur de andere iets minder duur, je moet een wiel bouwen met zo'n ding, het blijft duur maar werkt ALTIJD
rijden we met batterijen, dan is er een einde aan het gebruik, oplaadbaar overdag en nacht maar niet terwijl je rijdt.
willen we halogeen of led.
er zijn straffe leds met weinig gebruik en met batterijen een toch een lange gebruiktijd >6uur voor sommigen
er zijn straffe halogeens maar in combinatie met batterijen ben je snel in het donker.
er is ook een gloeilamp maar door een of andere wetgeving zijn die op 250v straks alleen maa online in china te koop
over die van 6 en 12v heb ik nog niks gehoord.
rijden we met dynamo, overal verkrijgbaar maar niemand wil ze. ze remmen dan ook als zot.
rijden we met naafdynamo, son is duur de andere iets minder duur, je moet een wiel bouwen met zo'n ding, het blijft duur maar werkt ALTIJD
rijden we met batterijen, dan is er een einde aan het gebruik, oplaadbaar overdag en nacht maar niet terwijl je rijdt.
willen we halogeen of led.
er zijn straffe leds met weinig gebruik en met batterijen een toch een lange gebruiktijd >6uur voor sommigen
er zijn straffe halogeens maar in combinatie met batterijen ben je snel in het donker.
er is ook een gloeilamp maar door een of andere wetgeving zijn die op 250v straks alleen maa online in china te koop
over die van 6 en 12v heb ik nog niks gehoord.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
-
- Supporter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:16
- Fiets: Nazca Cruiser
- Locatie: Enschede (NL)
- Contacteer:
Re: Led voorlicht op dynamo
Die test zou ik graag eens zien!jorvik schreef:Ik zag in een test een grafiek van de lichtopbrengst van een LED licht en van een halogeenlicht (...)
Dus: bij elke normale fietssnelheid (>10 km/u) heb je meer licht van een halogeenlicht dan van een LED.
Ik vond de hoeveelheid licht van mijn halogeenlampje altijd wel voldoende, maar sinds ik op aanraden van een vriend een led-lampje gebouwd heb, zou ik niet meer terug willen. Onvergelijkbaar veel meer licht, bij iedere snelheid.
Verkeersborden zie ik op 50-100 meter al duidelijk oplichten, en de weg is van berm tot berm verlicht, inplaats van het kleine lichtvlekje van mijn halogeen.
En dat is een vrij simpel zelfbouw-ding met een 1,5-2W led op naafdynamo.
Een professioneel vervaardigde led-lamp als E3 Triple van Supernova (naar schatting 6-7W) geeft - ook gewoon op een naafdynamo - nog heel veel meer licht.
Nog een groot voordeel van een led-lamp: nooit meer doorgebrande lampjes, dus (in combinatie met naafdynamo) echt altijd licht.
Zelf zie ik dus weinig redenen meer om nog met halogeen te rijden...
Henk de Leeuw, Nazca Cruiser
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
jullie hebben de ideale praktijk test net gemist.
De 6uurs van Halle is net geweest en daar reden we in de bossen tussen 15u en 21u ,
op het einde is het dan dus donker, ons team was heel goed uitgerust met veel licht maar er waren er nog straffere, wij reden met halogeen,
voor voldoende zichtbaarheid van de weg zou ik voor 10watt minstens opteren , iedere led die het zelfde geeft is beter voor een langere brandtijd, de laatste ronde reed ik op weinig licht en dat valt tegen.
De 6uurs van Halle is net geweest en daar reden we in de bossen tussen 15u en 21u ,
op het einde is het dan dus donker, ons team was heel goed uitgerust met veel licht maar er waren er nog straffere, wij reden met halogeen,
voor voldoende zichtbaarheid van de weg zou ik voor 10watt minstens opteren , iedere led die het zelfde geeft is beter voor een langere brandtijd, de laatste ronde reed ik op weinig licht en dat valt tegen.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
nog nooit gehoord van de 6uurs van halle, wat is dat voor iets, mtb?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Supporter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:16
- Fiets: Nazca Cruiser
- Locatie: Enschede (NL)
- Contacteer:
Tsja, als je op die grafiek afgaat, dan heeft inderdaad de halogeen de voorkeur.
Maar de D'lumotec Topal is naar huidige begrippen een led-lamp met weinig licht.
Busch en Muller heeft het over 16 lux, uit het grafiekje kom ik nog lager uit.
Maar kijk eens naar een lamp als de Edelux van Schmidt, die geeft - ook bij hogere snelheden - ca 7x zoveel licht als de E6 halogeen.
En de E3 Triple van Supernova geeft naar schatting nog eens twee keer zoveel...
Dat zijn geen goedkope lampen, maar ze zetten halogeenlicht (letterlijk) in de schaduw!
Hier staat ook nog een leuk beeldoverzicht van wat led-lampjes tegenwoordig zoal kunnen (uitgevoerd door Hans Wessels, Hans&Ellen van Vugt en Rob Jansen, ook al eerder naar gelinkt op deze lijst). De meeste zijn weliswaar op accu, maar toch zie ik daar - ook bij de dynamolampen - dingen gebeuren die ik een halogeenlicht niet zie doen!
Maar de D'lumotec Topal is naar huidige begrippen een led-lamp met weinig licht.
Busch en Muller heeft het over 16 lux, uit het grafiekje kom ik nog lager uit.
Maar kijk eens naar een lamp als de Edelux van Schmidt, die geeft - ook bij hogere snelheden - ca 7x zoveel licht als de E6 halogeen.
En de E3 Triple van Supernova geeft naar schatting nog eens twee keer zoveel...
Dat zijn geen goedkope lampen, maar ze zetten halogeenlicht (letterlijk) in de schaduw!
Hier staat ook nog een leuk beeldoverzicht van wat led-lampjes tegenwoordig zoal kunnen (uitgevoerd door Hans Wessels, Hans&Ellen van Vugt en Rob Jansen, ook al eerder naar gelinkt op deze lijst). De meeste zijn weliswaar op accu, maar toch zie ik daar - ook bij de dynamolampen - dingen gebeuren die ik een halogeenlicht niet zie doen!
Henk de Leeuw, Nazca Cruiser
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
halle was idd een moutainbike wedstrijd, het was dan ook in de bossen,
ik ben dan ingehaald door zo's ledlamp, man wat een licht
je herkent die aan de lichtkleur, geen gelig licht maar tl lamplicht.
ik ben dan ingehaald door zo's ledlamp, man wat een licht
je herkent die aan de lichtkleur, geen gelig licht maar tl lamplicht.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....