Misschien een beginner ;-)
- Bozzl
- Neo Prof
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
- Postcode: 9240
- Fiets: Pioneer
- Locatie: Zele
- Contacteer:
nog een vraagje...
Kan je een ligfiets makkelijk ombouwen van boven- naar onderstuur?
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?
BTW: doe mij er aan denken dat ik ene betaal als we elkaar eens tegen komen...
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?
BTW: doe mij er aan denken dat ik ene betaal als we elkaar eens tegen komen...
Nobody's perfec
- ZesPak
- Neo Prof
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
- Postcode: 9120
- Fiets: Nazca Pioneer
- Locatie: Melsele
- Contacteer:
Re: nog een vraagje...
Ik heb in mijn frame een gaatje net voor mijn zitje, daar zou je een indirect onderstuur in kunnen zetten. Het is natuurlijk wel iets dat je niet op een kwartiertje doet. Remmen en versnellingen moet je overplaatsen.Bozzl schreef:Kan je een ligfiets makkelijk ombouwen van boven- naar onderstuur?
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?
BTW: doe mij er aan denken dat ik ene betaal als we elkaar eens tegen komen...
Ook zeker bij "onderstuur" onderscheid maken tussen indirect en direct.
Vb:
Indirect
Direct
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
- Bak
- Junior
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
- Fiets: Nazca Pioneer
- Locatie: Haarlem, NL
- Contacteer:
Re: nog een vraagje...
Inderdaad van model tot model. Deze zomer (of was het alweer voorjaar?) heb ik mijn Pioneer van onderstuur naar bovenstuur verbouwd. Zoals Zespak aangeeft zit er bij de pioneer een 'gaatje' (met schroefdraad) waar je onderstuur aan bevestigd zit. Dat was een kwestie van die loshalen, bovenstuur plaatsen (vergelijkbaar met een gewone fiets) handvatten en bedrading overzetten en klaar is Klara.Bozzl schreef:Kan je een ligfiets makkelijk ombouwen van boven- naar onderstuur?
Of bepaal je het type stuur bij je aankoop. Of hangt dit af van model tot model?
Maarrrrrrr let op dat je voor een bovenstuur langere kabels nodig hebt dan voor onderstuur. Ik had de mazzel dat mijn fiets ooit bovenstuur gehad had en dat de lange kabels er nog op zaten. Anders heb toch nog wat meer werk.
In ieder geval is het niet zo dat je 's morgens bedenkt waar heb ik vandaag zin in, om dan even van stuur te wisselen. Maar als je nu twijfelt kun je je richten op fietsen die te verbouwen zijn.
(Of je zet ze er allebei op, kun je naar hartelust wisselen )
"Think outside the bun"
- Bak
- Junior
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
- Fiets: Nazca Pioneer
- Locatie: Haarlem, NL
- Contacteer:
Ik voel mij vertrouwder met bovenstuur, maar dat is dus heel persoonlijk.
Om je vraag te beantwoorden;
Snelheid: voor mij geen issue, ik ben niet zo'n vlotte. Geen verschil gemerkt in ieder geval. (Overigens hoorde ik laatst iemand zeggen dat het verschil in aerodynamica wel meevalt omdat je bij bovenstuur meer wervelingen rond de borstpartij zou krijgen. Maar daar weet ik dan het fijne niet van.)
Comfort: voor mij dat ik nu kan ontspannen door de armen aan het stuur te laten hangen. Voor veel mensen is onderstuur juist prettiger qua comfort i.v.m. het ontspannen laten hangen van de schouderpartij. Ik trok bij onderstuur de schouders juist op... (hey, ik heb nooit beweert da'k normaal ben )
Manoeuvreren: doordat de hele fiets smaller is geworden, kan/durf ik meer. Daar komt bij dat ik nu veel meer vertrouwen in mijzelf en in de fiets heb, waardoor ik beter kan manouvereren. Voor heen had ik moeite met langzame bochten, op de dag dat ik dezelfde fiets in bovenstuur uitvoering ging proberen, kon ik meteen straatje keren... Denk toch dat dit in mijn bovenkamer zit, als je vertrouwen hebt kun je meer.
Zicht: Ja, dat vind ik met bovenstuur echt beter. Even een fractie rechtop trekken aan het stuur om beter om me heen te kijken.
Om je vraag te beantwoorden;
Snelheid: voor mij geen issue, ik ben niet zo'n vlotte. Geen verschil gemerkt in ieder geval. (Overigens hoorde ik laatst iemand zeggen dat het verschil in aerodynamica wel meevalt omdat je bij bovenstuur meer wervelingen rond de borstpartij zou krijgen. Maar daar weet ik dan het fijne niet van.)
Comfort: voor mij dat ik nu kan ontspannen door de armen aan het stuur te laten hangen. Voor veel mensen is onderstuur juist prettiger qua comfort i.v.m. het ontspannen laten hangen van de schouderpartij. Ik trok bij onderstuur de schouders juist op... (hey, ik heb nooit beweert da'k normaal ben )
Manoeuvreren: doordat de hele fiets smaller is geworden, kan/durf ik meer. Daar komt bij dat ik nu veel meer vertrouwen in mijzelf en in de fiets heb, waardoor ik beter kan manouvereren. Voor heen had ik moeite met langzame bochten, op de dag dat ik dezelfde fiets in bovenstuur uitvoering ging proberen, kon ik meteen straatje keren... Denk toch dat dit in mijn bovenkamer zit, als je vertrouwen hebt kun je meer.
Zicht: Ja, dat vind ik met bovenstuur echt beter. Even een fractie rechtop trekken aan het stuur om beter om me heen te kijken.
"Think outside the bun"
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
onderstuur is gekand om iets wijder door de bochten te willen, begin van he tjaar had ik een M5 20-26 met onderstuur, was tevens mijn eerste é wieler die ik voor een prijsje kon overnemen en na een paarmaanden heb doorverkocht op de dag van aankoop gewoon om te zien of ik é wielig zou kunnen rijden NU het lukte me en daar was ik blij om MAAR ik moet zeggen dat ik er nooit met een gerust hartje heb op gereden hij was hoog en bochte wijd (kan ook aan den beginner gelegen hebben veronder stel ik want Johan crost er gewoon mee rond en had ook maar weinig tweewiel ervaring) de stinger en baron daarentegen zijn mijn fietskes LOVE THEM
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- Bozzl
- Neo Prof
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
- Postcode: 9240
- Fiets: Pioneer
- Locatie: Zele
- Contacteer:
Misschien kan de webmaster de titel van dit topic aanpassen? Dat van de "beginner" mag blijven staan, maar die "misschien" mag weg...
Ben de trotse bezitter van een Nazca Pioneer... Morgen nog efkes ophalen in Gent...
Jan heeft zijn percentje verdiend
Bedankt iedereen voor de tonnen tips en voor de hulp !!!
Ben de trotse bezitter van een Nazca Pioneer... Morgen nog efkes ophalen in Gent...
Jan heeft zijn percentje verdiend
Bedankt iedereen voor de tonnen tips en voor de hulp !!!
Nobody's perfec
- ZesPak
- Neo Prof
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
- Postcode: 9120
- Fiets: Nazca Pioneer
- Locatie: Melsele
- Contacteer:
Percentje is een groot woord we doen het voor de mensen te helpen eh .Bozzl schreef:Misschien kan de webmaster de titel van dit topic aanpassen? Dat van de "beginner" mag blijven staan, maar die "misschien" mag weg...
Ben de trotse bezitter van een Nazca Pioneer... Morgen nog efkes ophalen in Gent...
Jan heeft zijn percentje verdiend
Bedankt iedereen voor de tonnen tips en voor de hulp !!!
"Bak" en ik kunnen je verzekeren dat je geen spijt zult krijgen dat je een Nazca Pioneer met bovenstuur gekocht hebt. Proficiat!
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.