Nieuw Derailleursysteem 66 versnellingen en 2 maal lichter
- JP
- Junior
- Berichten: 76
- Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
- Postcode: 9630
- Fiets: Hurri Tour
- Locatie: Zwalm
- Contacteer:
Nieuw Derailleursysteem 66 versnellingen en 2 maal lichter
hettlagedrive heefte een nieuw derailleursysteem ontwikkeld.
Achteraan wordt een 'tand' wiel met variabele diameter gebruikt.
Een getande riem in plaats van een ketting.
66 versnellingen en 2 maal lichter dan een klassiek derailleursysteem.
Er zijn wel twee nadelen :
Er is een volledige pedaalslag nodig om te schakelen
Prijs : Nu nog 3000€
Zou dit bruikbaar zijn?
http://www.hettlagedrive.de/performance/
Achteraan wordt een 'tand' wiel met variabele diameter gebruikt.
Een getande riem in plaats van een ketting.
66 versnellingen en 2 maal lichter dan een klassiek derailleursysteem.
Er zijn wel twee nadelen :
Er is een volledige pedaalslag nodig om te schakelen
Prijs : Nu nog 3000€
Zou dit bruikbaar zijn?
http://www.hettlagedrive.de/performance/
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- Koen
- Junior
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
- Postcode: 2000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: Antwaarpen
- Contacteer:
Re: Nieuw Derailleursysteem 66 versnellingen en 2 maal licht
Het is geen volledige pedaalslag, maar wielomslag, welke meestal (behalve op echt kleine versnellingen) een pak kleiner is dan de pedaalslag. Plus, dat is niet zo veel anders met het klassieke derailleursysteem, daar duurt het eigenlijk ook minstens nog een halve wielomslag vooraleer je ketting op het andere wieltje trekt.JP schreef:Er zijn wel twee nadelen :
Er is een volledige pedaalslag nodig om te schakelen
PS: Wil je geloven dat een klasgenoot van mij in het middelbaar exact zulk systeem eens geschetst had? En dat is inmiddels al 8 jaar geleden...
Maar 't is niet de ontwikkelaar van de hettlage drive
Tai: april 2002 - november 2003
Hurri: februari 2006 - ...
Hurri: februari 2006 - ...
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Volgens mij is het wel degelijk bruikbaar. Riemaandrijving is een klassieker in de mechanicawereld.
Wat ik wel zie is dat ondanks de 66 "stappen" het dynamisch bereik kleiner zal zijn de traditionele 2 * 9 versnellingen. (of de de 3 *10) Dit komt omdat je vooraan (nog) niet kan schakelen)
Ik ben benieuwd om de eerste (lig)fiets er mee te zien.
Wat ik wel zie is dat ondanks de 66 "stappen" het dynamisch bereik kleiner zal zijn de traditionele 2 * 9 versnellingen. (of de de 3 *10) Dit komt omdat je vooraan (nog) niet kan schakelen)
Ik ben benieuwd om de eerste (lig)fiets er mee te zien.
Greetz,
renaat
renaat
- JP
- Junior
- Berichten: 76
- Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
- Postcode: 9630
- Fiets: Hurri Tour
- Locatie: Zwalm
- Contacteer:
Mij lijkt het vooral interessant omdat het systeem geen smering nodig heeft.
Af en toe eens afspuiten met de tuinslang en klaar.
Vergeleken met het reinigen en terug invetten van een ketting is dit volgens mij het grootste voordeel.
Die 66 versnellingen moet je wel met een korrel zout nemen want dan bedoelt men dit systeem in combinatie met een
SRAM Dualdrive : 3 versnellingsnaaf ?
en een
Shlumpf Speed Drive : 2 versnellingsnaaf vooraan
Er zijn dus maar 11 versnellingen : (2 * 3 * 11 = 66).
Het prijskaartje lijk ondertussen behoorlijk op te lopen gezien die Shlumpf ook an 383 € kost zonder BTW
Af en toe eens afspuiten met de tuinslang en klaar.
Vergeleken met het reinigen en terug invetten van een ketting is dit volgens mij het grootste voordeel.
Die 66 versnellingen moet je wel met een korrel zout nemen want dan bedoelt men dit systeem in combinatie met een
SRAM Dualdrive : 3 versnellingsnaaf ?
en een
Shlumpf Speed Drive : 2 versnellingsnaaf vooraan
Er zijn dus maar 11 versnellingen : (2 * 3 * 11 = 66).
Het prijskaartje lijk ondertussen behoorlijk op te lopen gezien die Shlumpf ook an 383 € kost zonder BTW
Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
No war, voer de zeekomkommer
- ZesPak
- Neo Prof
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
- Postcode: 9120
- Fiets: Nazca Pioneer
- Locatie: Melsele
- Contacteer:
Ja, ff 3 van die banden aan mekaar lijmen zal er niet inzitten denk ik... die zul je op maat moeten hebben zeker? ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n rekker even sterk is als een ketting :/Vasco schreef:Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
Onderschat de sterkte van een riem niet hoor, kan wel degelijk heel sterk, en mss wel sterker zijn dan een ketting.ZesPak schreef:Ja, ff 3 van die banden aan mekaar lijmen zal er niet inzitten denk ik... die zul je op maat moeten hebben zeker? ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n rekker even sterk is als een ketting :/Vasco schreef:Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- Steks
- Belofte
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
- Fiets: Optima Baron
- Locatie: Barendrecht (NL)
- Contacteer:
Dat is denk ik nog het grootste probleem ja zeker omdat elke ligger weer een andere lengte nodig heeft.ZesPak schreef:Ja, ff 3 van die banden aan mekaar lijmen zal er niet inzitten denk ik... die zul je op maat moeten hebben zeker? ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n rekker even sterk is als een ketting :/Vasco schreef:Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
nee hoor, extra kettingspannertje zoals bvb op de kettwiesel toegepast word kan voorkomen dat je moet gaan verlengen of inkorten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Riderpiloot
- Neo Prof
- Berichten: 167
- Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
- Fiets: Optima Rider
- Locatie: Helmond (nl)
- Contacteer:
Het is toch gewoon een variosysteem dus waarom spreekt men dan van versnellingen? Over heel het gebied van de varioschijven kan de riem lopen. Het gwicht kan best een tegenvallen. Zoals op foto te zien is word er wel gewerkt met een derailleur. De schijven moeten toch ook naar elkaar toe kunnen bewegen om zo een grotere omtrek te verkrijgen. Er zal dan toch ook een veer moeten zitten die de schijven van elkaar wegdrukken. Met een kabel (schakelen) kan men de schijven naar elkaar toetrekken. De variomatic van DAF was toch net wat anders, geen derailleur want ook de voorste schijven waren verstelbaar. Op een fiets zal dat dan toch een zware constructie gaan worden als men dan met zowel voor als achter vario,s gaat werken Op zich zeker een leuke bezig heid om zo,n systeem eens goed te construeren voor fietsgebruik. Het lichter lopen van de drijflijn, dat moet dan nog bewezen worden.
Voor wie het wil weten, Geert Dijstelbloem is de echte naam.
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Pffft, waarom zou je in godsnaam 66 versnellingen nodig hebben ??? Er zal zowieso al overlapping zijn, die zijn er bij de traditionele verhoudingen van een triple voorblad en een 8 of 9-pion ook al. Méér is niet altijd beter ....
En wat die riemaandrijving betreft : daar komt ook vuiligheid op terecht bij regenweer ed. Het gedeelte in het achterwiel is ook groot en zal ook heel wat vuiligheid opvangen. Enige voordeel van de riem is dat-ie niet gaat roesten
Tihamér -komt nog steeds toe met zijn 8 versnellingen
En wat die riemaandrijving betreft : daar komt ook vuiligheid op terecht bij regenweer ed. Het gedeelte in het achterwiel is ook groot en zal ook heel wat vuiligheid opvangen. Enige voordeel van de riem is dat-ie niet gaat roesten
Tihamér -komt nog steeds toe met zijn 8 versnellingen
i ride my bikes to ride my bikes