Nieuw Derailleursysteem 66 versnellingen en 2 maal lichter

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

Nieuw Derailleursysteem 66 versnellingen en 2 maal lichter

#1 Bericht door JP »

hettlagedrive heefte een nieuw derailleursysteem ontwikkeld.



Achteraan wordt een 'tand' wiel met variabele diameter gebruikt.
Een getande riem in plaats van een ketting.
66 versnellingen en 2 maal lichter dan een klassiek derailleursysteem.

Er zijn wel twee nadelen :
Er is een volledige pedaalslag nodig om te schakelen
Prijs : Nu nog 3000€

Zou dit bruikbaar zijn?

http://www.hettlagedrive.de/performance/
Bijlagen
Derailleur.jpg

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#2 Bericht door Johan Clerx »

Het principe op zich heeft zeker mogelijkheden. Tegen die prijz zal het echter gene zijn ....

Ben wel eens benieuwd naar extra wrijving ed. Zou der ook geen "rek" op die riem zitten waardoor veel van je trapkracht verloren gaat?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

66 versnellingen? Beter niet leveren op een damesfiets dan Jaja, ik kruip al weg

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

Re: Nieuw Derailleursysteem 66 versnellingen en 2 maal licht

#4 Bericht door Koen »

JP schreef:Er zijn wel twee nadelen :
Er is een volledige pedaalslag nodig om te schakelen
Het is geen volledige pedaalslag, maar wielomslag, welke meestal (behalve op echt kleine versnellingen) een pak kleiner is dan de pedaalslag. Plus, dat is niet zo veel anders met het klassieke derailleursysteem, daar duurt het eigenlijk ook minstens nog een halve wielomslag vooraleer je ketting op het andere wieltje trekt.

PS: Wil je geloven dat een klasgenoot van mij in het middelbaar exact zulk systeem eens geschetst had? En dat is inmiddels al 8 jaar geleden...
Maar 't is niet de ontwikkelaar van de hettlage drive
Tai: april 2002 - november 2003
Hurri: februari 2006 - ...

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#5 Bericht door renaat »

Volgens mij is het wel degelijk bruikbaar. Riemaandrijving is een klassieker in de mechanicawereld.
Wat ik wel zie is dat ondanks de 66 "stappen" het dynamisch bereik kleiner zal zijn de traditionele 2 * 9 versnellingen. (of de de 3 *10) Dit komt omdat je vooraan (nog) niet kan schakelen)

Ik ben benieuwd om de eerste (lig)fiets er mee te zien.
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#6 Bericht door hdbiker »

Meer dan 30 jaar geleden op de DAFtjes : de variomatic .
En een riem heeft enkel maar voordelen tegenover een ketting ,
behalve als die breekt .
Ideaal : een rohlofnaaf met riem ipv ketting ....... ( patent aangevraagd :lol: )
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

#7 Bericht door JP »

Mij lijkt het vooral interessant omdat het systeem geen smering nodig heeft.
Af en toe eens afspuiten met de tuinslang en klaar.

Vergeleken met het reinigen en terug invetten van een ketting is dit volgens mij het grootste voordeel.

Die 66 versnellingen moet je wel met een korrel zout nemen want dan bedoelt men dit systeem in combinatie met een
SRAM Dualdrive : 3 versnellingsnaaf ?
en een
Shlumpf Speed Drive : 2 versnellingsnaaf vooraan

Er zijn dus maar 11 versnellingen : (2 * 3 * 11 = 66).

Het prijskaartje lijk ondertussen behoorlijk op te lopen gezien die Shlumpf ook an 383 € kost zonder BTW

Gebruikersavatar
Vasco
Junior
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Vasco »

Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
No war, voer de zeekomkommer

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#9 Bericht door ZesPak »

Vasco schreef:Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
Ja, ff 3 van die banden aan mekaar lijmen zal er niet inzitten denk ik... die zul je op maat moeten hebben zeker? ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n rekker even sterk is als een ketting :/
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#10 Bericht door GeertJ »

ZesPak schreef:
Vasco schreef:Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
Ja, ff 3 van die banden aan mekaar lijmen zal er niet inzitten denk ik... die zul je op maat moeten hebben zeker? ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n rekker even sterk is als een ketting :/
Onderschat de sterkte van een riem niet hoor, kan wel degelijk heel sterk, en mss wel sterker zijn dan een ketting.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#11 Bericht door Steks »

ZesPak schreef:
Vasco schreef:Ik zag het laatst idd op ligfietsplaza ofzo voorbij komen. Ik vroeg me toen af of het op liggers gaat werken, aangezien de voorblade daar meestal niet evenver van het midden van het frame af staan als de cassete, waardoor de ketting meestal een beetje schuin gaat. Verder vraag ik me af of ze die banden ook zegmaar 3 keer zo lang verkopen als op een gewone fiets nodig is.
Ja, ff 3 van die banden aan mekaar lijmen zal er niet inzitten denk ik... die zul je op maat moeten hebben zeker? ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n rekker even sterk is als een ketting :/
Dat is denk ik nog het grootste probleem ja zeker omdat elke ligger weer een andere lengte nodig heeft.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

nee hoor, extra kettingspannertje zoals bvb op de kettwiesel toegepast word kan voorkomen dat je moet gaan verlengen of inkorten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#13 Bericht door Riderpiloot »

Het is toch gewoon een variosysteem dus waarom spreekt men dan van versnellingen? Over heel het gebied van de varioschijven kan de riem lopen. Het gwicht kan best een tegenvallen. Zoals op foto te zien is word er wel gewerkt met een derailleur. De schijven moeten toch ook naar elkaar toe kunnen bewegen om zo een grotere omtrek te verkrijgen. Er zal dan toch ook een veer moeten zitten die de schijven van elkaar wegdrukken. Met een kabel (schakelen) kan men de schijven naar elkaar toetrekken. De variomatic van DAF was toch net wat anders, geen derailleur want ook de voorste schijven waren verstelbaar. Op een fiets zal dat dan toch een zware constructie gaan worden als men dan met zowel voor als achter vario,s gaat werken :) Op zich zeker een leuke bezig heid om zo,n systeem eens goed te construeren voor fietsgebruik. Het lichter lopen van de drijflijn, dat moet dan nog bewezen worden.
Voor wie het wil weten, Geert Dijstelbloem is de echte naam.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#14 Bericht door quattrovelootje »

Pffft, waarom zou je in godsnaam 66 versnellingen nodig hebben ??? Er zal zowieso al overlapping zijn, die zijn er bij de traditionele verhoudingen van een triple voorblad en een 8 of 9-pion ook al. Méér is niet altijd beter ....
En wat die riemaandrijving betreft : daar komt ook vuiligheid op terecht bij regenweer ed. Het gedeelte in het achterwiel is ook groot en zal ook heel wat vuiligheid opvangen. Enige voordeel van de riem is dat-ie niet gaat roesten :wink:

Tihamér -komt nog steeds toe met zijn 8 versnellingen
i ride my bikes to ride my bikes

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#15 Bericht door Frank II »

Bestaat blijkbaar ook met ketting aandrijving ipv riem.
Het is gen systeem met schijven, maar met een soort riem steunpunten die in glijbanen naar binnen en buiten worden bewogen.

Plaats reactie