Wetenschappelijk onderzoek aan de ligfiets!

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

Wetenschappelijk onderzoek aan de ligfiets!

#1 Bericht door renaat »

Beste liggers,

http://www.ligfiets.net/redactie/meetligfiets.htm is een heel belangrijke Link. (ja met hoofdletter)
Het is namelijk een verslag van metingen van de invloed van houding (en dus bouw van de fiets) en rolweerstand ten opzichte van snelheid.
Voor alle wedstrijdrijders verplichte lectuur en voor de anderen ten zeerste aanbevolen.

Doe je voordeel er mee!

Greetz,
renaat
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

op het eerste gezicht, nuttige lectuur, jammer dak sebiet ff weg moe, maar ga dit later nog ne keer grondig doornemen,

thx voor de alweer goeie inbreng.

grz
wouter
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

heb het maar even heel snel doorgenomen, maar toch content dat het volgende...

4-Invloed  dikke jas.
Deze invloed  is eveneens gemeten bij  een lighoek  van  21°, een hvs van +22cm en met de referentieband.
Dit was eigenlijk als grap bedoeld, maar de dikke jas en muts geeft een weerstandsafname!!!(194W versus 190W) van 4W(2%).
De dikke jas geeft wel meer  windvangend-oppervlak, maar door opvulling van de buikholte en de rondere vorm van de jas wordt waarschijnlijk de stroomlijning(lagere cw-waarde) daar ter plaatse beter.


...mijn eeuwige flauwe grap van mijn buik als aerodynamisch wonder toch bijstaat!!![/b][/i]

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

buikje

#4 Bericht door El Stino »

dat van jouw buikje hebben we toch nooit betwist?? :mrgreen:
Stijn VDM

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

neenee, ik ben slechts gecharmeerd van de wetenschappelijke onderbouwing...

Gebruikersavatar
dematn
Supporter
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 14:20
Postcode: 9000
Fiets: greenspeed GTS trike
Locatie: Gent
Contacteer:

onderzoek

#6 Bericht door dematn »

Super interessant, eindelijk iemand die een koe een koe kan noemen. Gedaan met speculeren en interpreteren, dit zou iedereen moeten lezen. Bedankt voor uw bijdrage aan een betere wereld!!
Mattias, free your bike and your ass will follow

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

stond samengevat ook al in ligfiets & maar het blijft interessant om te lezen.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

marini, misschien ook interessant om eens te testen:

je laat dus buikje groeien en naarmate het bijkomt kijk je of je stroomlijn wordt bevordert, gelieve resultaat hier te posten indien mogelijk.

enige nadeel natuurlijk buikje affietsen gaat iets moeizamer.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dematn
Supporter
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 14:20
Postcode: 9000
Fiets: greenspeed GTS trike
Locatie: Gent
Contacteer:

#9 Bericht door dematn »

en moesten we de proef eens laten doen door hoogzwangere vrouwen met dikke billen? :p
Mattias, free your bike and your ass will follow

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

matn, droom maar verder van die dikke billen, maar ik vrees dat deze er toch een beetje te veel aan zouden zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#11 Bericht door Gast »

Uit dit verslag valt wel wat te leren, alhoewel de theorie mij bevestigt wat ik in de praktijk over een tijdspanne van 11 jaar met een totaal aan 240.000 km op een racefiets heb ondervonden.

Een promotie voor een ligfiets is onder andere zijn snelheid.
Niettemin staat in het verslag dat dit een ontgoocheling kan worden.
Alle factoren moeten kloppen. Gelijk hebben zij.

Maar er is meer.
Want hoe dan ook, snel of traag, genietend ontspannend of fors inspannend, het zijn de geoefende benen die het hem doen.

Je mag nog de traagste fiets hebben, het is de man die erop ligt die het verschil maakt.

Gast

#12 Bericht door Gast »

bovenstaande laatste zin treed ik volledig bij. De beste combinatie is nog altijd een goede conditie op een goede fiets :lol:

Plaats reactie