Wetenschappelijk onderzoek aan de ligfiets!
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Wetenschappelijk onderzoek aan de ligfiets!
Beste liggers,
http://www.ligfiets.net/redactie/meetligfiets.htm is een heel belangrijke Link. (ja met hoofdletter)
Het is namelijk een verslag van metingen van de invloed van houding (en dus bouw van de fiets) en rolweerstand ten opzichte van snelheid.
Voor alle wedstrijdrijders verplichte lectuur en voor de anderen ten zeerste aanbevolen.
Doe je voordeel er mee!
Greetz,
renaat
http://www.ligfiets.net/redactie/meetligfiets.htm is een heel belangrijke Link. (ja met hoofdletter)
Het is namelijk een verslag van metingen van de invloed van houding (en dus bouw van de fiets) en rolweerstand ten opzichte van snelheid.
Voor alle wedstrijdrijders verplichte lectuur en voor de anderen ten zeerste aanbevolen.
Doe je voordeel er mee!
Greetz,
renaat
Greetz,
renaat
renaat
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
op het eerste gezicht, nuttige lectuur, jammer dak sebiet ff weg moe, maar ga dit later nog ne keer grondig doornemen,
thx voor de alweer goeie inbreng.
grz
wouter
thx voor de alweer goeie inbreng.
grz
wouter
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
heb het maar even heel snel doorgenomen, maar toch content dat het volgende...
4-Invloed dikke jas.
Deze invloed is eveneens gemeten bij een lighoek van 21°, een hvs van +22cm en met de referentieband.
Dit was eigenlijk als grap bedoeld, maar de dikke jas en muts geeft een weerstandsafname!!!(194W versus 190W) van 4W(2%).
De dikke jas geeft wel meer windvangend-oppervlak, maar door opvulling van de buikholte en de rondere vorm van de jas wordt waarschijnlijk de stroomlijning(lagere cw-waarde) daar ter plaatse beter.
...mijn eeuwige flauwe grap van mijn buik als aerodynamisch wonder toch bijstaat!!![/b][/i]
4-Invloed dikke jas.
Deze invloed is eveneens gemeten bij een lighoek van 21°, een hvs van +22cm en met de referentieband.
Dit was eigenlijk als grap bedoeld, maar de dikke jas en muts geeft een weerstandsafname!!!(194W versus 190W) van 4W(2%).
De dikke jas geeft wel meer windvangend-oppervlak, maar door opvulling van de buikholte en de rondere vorm van de jas wordt waarschijnlijk de stroomlijning(lagere cw-waarde) daar ter plaatse beter.
...mijn eeuwige flauwe grap van mijn buik als aerodynamisch wonder toch bijstaat!!![/b][/i]
- dematn
- Supporter
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 14:20
- Postcode: 9000
- Fiets: greenspeed GTS trike
- Locatie: Gent
- Contacteer:
onderzoek
Super interessant, eindelijk iemand die een koe een koe kan noemen. Gedaan met speculeren en interpreteren, dit zou iedereen moeten lezen. Bedankt voor uw bijdrage aan een betere wereld!!
Mattias, free your bike and your ass will follow
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
marini, misschien ook interessant om eens te testen:
je laat dus buikje groeien en naarmate het bijkomt kijk je of je stroomlijn wordt bevordert, gelieve resultaat hier te posten indien mogelijk.
enige nadeel natuurlijk buikje affietsen gaat iets moeizamer.
je laat dus buikje groeien en naarmate het bijkomt kijk je of je stroomlijn wordt bevordert, gelieve resultaat hier te posten indien mogelijk.
enige nadeel natuurlijk buikje affietsen gaat iets moeizamer.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
matn, droom maar verder van die dikke billen, maar ik vrees dat deze er toch een beetje te veel aan zouden zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Uit dit verslag valt wel wat te leren, alhoewel de theorie mij bevestigt wat ik in de praktijk over een tijdspanne van 11 jaar met een totaal aan 240.000 km op een racefiets heb ondervonden.
Een promotie voor een ligfiets is onder andere zijn snelheid.
Niettemin staat in het verslag dat dit een ontgoocheling kan worden.
Alle factoren moeten kloppen. Gelijk hebben zij.
Maar er is meer.
Want hoe dan ook, snel of traag, genietend ontspannend of fors inspannend, het zijn de geoefende benen die het hem doen.
Je mag nog de traagste fiets hebben, het is de man die erop ligt die het verschil maakt.
Een promotie voor een ligfiets is onder andere zijn snelheid.
Niettemin staat in het verslag dat dit een ontgoocheling kan worden.
Alle factoren moeten kloppen. Gelijk hebben zij.
Maar er is meer.
Want hoe dan ook, snel of traag, genietend ontspannend of fors inspannend, het zijn de geoefende benen die het hem doen.
Je mag nog de traagste fiets hebben, het is de man die erop ligt die het verschil maakt.