Verhalen over staartpunten sterk overdreven

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Verhalen over staartpunten sterk overdreven

#1 Bericht door Proes »

Diverse veranderingen aan mijn fiets geven resultaat doch niet wat je zou verwachten.

Staartpunt (M5), rotor-aandrijving, wieldoekjes, .....
Ok, de fiets rijdt sneller maar volgens mij scheelt het toch niet meer dan 2km per uur.

Ik heb sinds de veranderingen al 3x gaan rijden.
Telkens zo'n 30 tot 50 km.
Ik merk dat ik nu rond de 33km/uur aanhoud ... (met altijd wel een beetje wind de laatste dagen).
Vroeger lag die snelheid een beetje lager maar een "spectaculair" verschil (wat ik dus hoopte) is het niet!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#2 Bericht door paulheyndrickx »

Ik denk dat die aanpassingen het meest verschil maken in ideale omstandigheden: recht stuk, constante wind, geen verkeerslichten, etc. De realiteit is natuurlijk anders: trajecten zijn bochtig en tochtig en bij een rood licht sta je stil, met of zonder staart.

Gast

#3 Bericht door Gast »

Er lopen nog eerlijke mensen op de wereld, en wonderen bestaan niet.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

denk dat het gewicht (van de punt he Proes) het voordeel van de stroomlijn overtroeft :-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#5 Bericht door Proes »

Edje, die punt is volledig uit carbon en weegt slechts 900 gram.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Eerlijk gezegd had ik eigelijk kunnen verwachten he, op de seran een punt knallen van 2 kg is gelijk aan doodzonde

Maar toch het verschil met wat ze zeggen is groot.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#7 Bericht door Gast »

ik had een bagagebak van optima
nu een optima staartpunt, ik ga stukken sneller nu, vooral
tegenwind kan ik een 5km/u meer aanhouden

en Proes, 33 per uur over zo'n afstand kan ik ook makkelijk aanhouden
met mijn uitlaatbuis! hahaa!
maar wegens al dat geboef en gewreet op die feesten, ik vrees dat
er een paar km/u minder op de teller zullen staan binnenkort... ajaj!

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#8 Bericht door sietse »

kan inderdaad zijn dat je met puntje niet veel sneller gaat maar je moet wel weten dat hoe hoger de snelheid hoe groter het voordeel word. Het verschil bij 40-45km/u is +/- 5 km , dus dan kan je 50 km/u rijden. Op wedstrijd is dat net voldoende om bij de snelle mannen te zitten, zonder puntje haal je het niet. Die puntjes zijn dan ook bedoeld met het oog op wedstrijden.
Heb je die windhappers naast je schouders al kunnen wegwerken??? En nog een vraagje, fiets jij met hartslagmeter? misschien kan je eens met en zonder punt je trainingstocht afleggen, +- zelfde snelheid, en de hartslagwaarden vergelijken.

tis het proberen waard

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#9 Bericht door Proes »

't Is natuurlijk ook winter .... 'k heb de laatste 2 maanden max. 250km gereden, de conditie zal dan ook wat minder zijn.
0 graden tgo 30 graden kan naar het schijnt ook 1km/u verschil maken.

Als ik dus euforisch doe en met deze dingen allemaal rekening houd zou ik misschien toch aan 10% verschil kunnen komen.
Tenslotten 30 naar 33km/u is 10% ..... en dan zal 40 ook wel 44km/u opleveren zeker?

Best maar wat trainen en niet zeuren en wachten op goed weer.
Bandjes goed oppompen naar 9kg ... zonneke en geen wind.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#10 Bericht door Tjorque »

aerodynamica begint pas te tellen boven de 30km/h dus om écht voordeel uit een punt te halen zal je snelheden moeten halen die rond de 40 liggen.

aan een velomobiel heb je buiten droog zitten ook niet veel als je maar rond de 25-30km/h rijdt vind ik persoonlijk

op m'n orca zou een punt ook verloren moeite zijn als ik er maar kruissnelheden van 32 mee haal... trouwens dan passen m'n fietszakken er niet meer op ;) en ik moet toch ergens blijven met m'n huishoude :lol:
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#11 Bericht door GeertJ »

Zeveneens schreef:aerodynamica begint pas te tellen boven de 30km/h dus om écht voordeel uit een punt te halen zal je snelheden moeten halen die rond de 40 liggen.
ben ik niet helemaal mee eens hoor. Ooit al eens met en gewone fiets 30 gereden en met een ligfiets 30 gereden. Mijn ervaring is, en ik weet niet hoe dat bij u is, maar dat je met een ligfiets gemakkelijker 30 kan aanhouden. Waar zou dat aan liggen, toch niet aan de aerodynamica zeker, jawel hoor.... Het zal zeker niet aan de ketting lijn liggen die zeker niet efficienter is dan bij een gewone fiets. Wat wel is, is dat het verschil groter zal zijn naar gelang je sneller gaat rijden...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#12 Bericht door Tjorque »

GeertJ schreef:
Zeveneens schreef:aerodynamica begint pas te tellen boven de 30km/h dus om écht voordeel uit een punt te halen zal je snelheden moeten halen die rond de 40 liggen.
ben ik niet helemaal mee eens hoor. Ooit al eens met en gewone fiets 30 gereden en met een ligfiets 30 gereden. Mijn ervaring is, en ik weet niet hoe dat bij u is, maar dat je met een ligfiets gemakkelijker 30 kan aanhouden. Waar zou dat aan liggen, toch niet aan de aerodynamica zeker, jawel hoor.... Het zal zeker niet aan de ketting lijn liggen die zeker niet efficienter is dan bij een gewone fiets. Wat wel is, is dat het verschil groter zal zijn naar gelang je sneller gaat rijden...
ik heb jaar en dag met een gemiddelde gereden van 32km/h toen ik naar school reed op m'n MTB met baanbanden.

Daar is niet veel verschil in gekomen toen ik ben gaan ligfietsen. Wel't confort. (in het geval van hoge ligfietsen spreek ik dan)

De houding die je aanneemt op een ligfiets is volgens mij de sleutel die het mogelijk maakt om naar hogere snelheden te gaan dan 30 km / h
maar vanaf dan wordt het ook interessant om lager te gaan liggen...

En als je dan lager gaat liggen, is dat voor 30km/h al weer voldoende daar ga je volgens mij aan de staartpunt nog steeds niet veel hebben.
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gast

#13 Bericht door Gast »

Ligfiets en aërodynamica op topniveau; daar zijn mijn ervaren en doorgewinterde langeafstandsbukkervrienden in België en Frankrijk al lang van overtuigd.
Ze doen zelfs geen enkele moeite meer om mij te volgen op plaatsen waar mijn flitsende stroomgelijndheid echt zijn werk doet. Ik win waar ik voordien verloor (ergens logisch als het bergop gaat met een mij toegekend fietsgewicht van ruim 30 kg), zelfs als de groep in groep en met samengebundelde spierkracht probeert mij in te halen op plaatsen waar ik de voordelen ervan geniet. Geen bukker haalt het, ook niet op zijn UCI-minimum-gereglementeerde 6,8 kg wegende carbonfiets. En ze halen het nog van verre niet.

Maar daar heb ik niet meteen een staartpunt voor nodig. Die twee of vijf km sneller gaat weinig doen, zeker wanneer ik op de volgende helling opnieuw en voor de zoveelste keer stilval. Staartpunten zouden daar immers weinig uithalen. Bergop is synoniem voor gewicht naar boven heffen.
Ik zie trouwens niet meteen staartpunten in bergachtig gebied opduiken. Ze zijn bestemd voor de polders, en hoogstwaarschijnlijk gaan ze er blijven. Staartpunten zijn daarom naar mijn beperkte mening aan gelimiteerd gebruik onderhevig, zowel naar de aard als naar de plaats.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#14 Bericht door hugo »

patrick proesmans ,

de vorm van uw staart lijkt mij nogal snel toe te lopen
het resultaat dat u had verwacht zou u wél kunnen halen met een betere staart
en met een helm die volmaakt overloopt in de staartpunt
Laatst gewijzigd door hugo op di 27 dec 2005, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

#15 Bericht door Gast »

Hugo, mijn Hurri heeft geen staartpunt en kan dus ook niet toelopen. Ik heb hoogstens een staartbeen, maar dat is een noodzakelijk iets dat ik overal moet meeslepen. Spijtig genoeg, maar er zit niets anders op.

Plaats reactie